AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #101 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Leit at du har opplevd å ikke komme overens med flere stemødre. Håper likevel du klarer å se at ikke alt man gjør selv om man er stemor er ondskap eller slemt. Helt innafor å forlange at friske tenåringer legger skittentøy til vask. Synes det er rarere å omtale dette kravet som kadaverdisiplin, Cruella de Ville og gammel rektor. Anonymkode: 34718...6b7 Jeg synes bare det er rart at TS ikke greier å ha en bedre dialog enn å sende krav og krasse meldinger. Når jeg har greid å veilede barn med diagnoser som har lært seg både å lage mat og vaske klær, så burde TS kunne forstå at burde prøve andre metoder Er så heldig at både barn og svigerbarn gjerne tar kontakt for å prate om ting som kan være vrient . Det tar jeg gjerne som et tegn på tillit. Anonymkode: 34b33...656 3
Anonym90059005 Skrevet 16. oktober 2021 #102 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Er bare så imponert over at det danner seg ufattelige mengder med skittentøy som er neste umulig å håndtere . Hvorfor ikke bli enige om å ta det litt etterhvert ? Hvis dialogen består i å sende vippskrav og andre refsmetoder så er fantasien lite brukt Anonymkode: 34b33...656 Dette har jo ts snakket med de om flere ganger, at de skal ta skittentøy underveis og ikke bare dumpe alt dagen de dra. Er jo dette som irriterer henne, at de er sleipe og bare slenger alt til vask dagen de drar, for da slipper de å gjøre noe hele uken de er der. 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #103 Skrevet 16. oktober 2021 5 hours ago, AnonymBruker said: De kan styre alt som de selv vil når de flytter for seg selv. Inne på rommene sine får de også styre helt som de vil. I fellesarealene derimot, så skal det holdes ryddig. Det inkluderer vaskerommet. Som et par stykker er inne på, så er ungdommer travle. Jeg og mannen er også travel. Om man følger enkle regler om å rydde etter seg selv, så blir det aldri kaos og uoverkommelig mye å gjøre for noen. Joda, det er mye man KAN gjøre når ungdommer ikke gidder. I teorien kunne vi bygd et anneks til de. Samtidig er det jo ikke sli, at ungdommene ikke KAN følge helt enkle ting, som å legge håndklærne på vaskerommet etter hvert, og ikke bruke romgulvet som mellomlagring til de har åtte. Anonymkode: 6b285...1e8 Vi har nok bare for forskjellig holdning her for jeg kan ikke klare å forstå hvorfor vaskerommet må være ryddig. For meg er det et naturlig sted å legge masse skittentøy om jeg rydder. Og jeg tenker man må velge sine kamper litt og de tar iallfall skittentøy inn på vaskerommet og virker som de også vasker selv om de må så da ville jeg latt det gå at de ikke klarer/gidder å legge ting jevnlig inn fordi det er akkurat sånn du vil ha det. Anonymkode: 04179...cfb 4
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #104 Skrevet 16. oktober 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg synes bare det er rart at TS ikke greier å ha en bedre dialog enn å sende krav og krasse meldinger. Når jeg har greid å veilede barn med diagnoser som har lært seg både å lage mat og vaske klær, så burde TS kunne forstå at burde prøve andre metoder Er så heldig at både barn og svigerbarn gjerne tar kontakt for å prate om ting som kan være vrient . Det tar jeg gjerne som et tegn på tillit. Anonymkode: 34b33...656 Så flink du er 👍 Men du... Selv om du alltid er flink og tålmodig, tipper jeg ts er et helt ordinært menneske hvis tålmodighet er begrenset. Det ER slitsomt å vaske og rydde etter friske tenåringer. Det ER innfor å stille krav dem. Skjønner ikke hvorfor du ser på det som utrolig kontroversielt at de må bære eget tøy til vaskerommet. Anonymkode: 34718...6b7 6
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #105 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er bare så imponert over at det danner seg ufattelige mengder med skittentøy som er neste umulig å håndtere . Hvorfor ikke bli enige om å ta det litt etterhvert ? Hvis dialogen består i å sende vippskrav og andre refsmetoder så er fantasien lite brukt Anonymkode: 34b33...656 Nå er jo regelen at det skal tas litt etterhvert, og det er nettopp det tenåringene ignorer... "Hvis dialogen består i å sende vipskrav" du må liksom bare finne på litt selv? TS skriver tydelig at de har snakket om dette før, og at hun har fortalt at hun kom til å holde tilbake ukepenger hvis de ikke startet å legge ut skittentøyet etterhvert og ikke samle opp. Hun gjentok det så før de reiste. Likevel ignorerte de det. Applaus til TS for å gjennomføre det hun har sagt til dem. Anonymkode: 4d976...896 6
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #106 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): En kleskurv på rommet er noe annet enn å måtte vaske alle egne klær. Datter her har også egen kurv på rommet, det betyr ikke at hun må vaske egne klær. Fremdeles nysgjerrig på om mannen også må vaske egne klær? Hvordan er det med håndklær og undertøy? Skal det også vaskes av hver enkelt? Har hver enkelt fast vaskedag? Anonymkode: 8691a...425 Plager det deg altså så fælt at ungdommen har ansvar for å vaske klærne sine? 😂 Anonymkode: 4d976...896 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #107 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Plager det deg altså så fælt at ungdommen har ansvar for å vaske klærne sine? 😂 Anonymkode: 4d976...896 Hvorfor tror du at det plager meg, jeg stiller jo kun spørsmål? Hva med å lese det som står istedenfor å lete etter meninger? Men jo, jeg syns det er litt spesielt at ungdommen må "klare seg selv". Her i huset klarer ungdommen å lære seg normal husholdning, selv om hun ikke må vaske egne klær. Her lærer hun å sortere, vaske, brette og legge på plass alle sitt. Samme som at hun lærer å feks rydde, støvsuge, lage mat, husvask osv. Dette er noe vi gjør i fellesskap som en familie. Anonymkode: 8691a...425 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #108 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvorfor tror du at det plager meg, jeg stiller jo kun spørsmål? Hva med å lese det som står istedenfor å lete etter meninger? Men jo, jeg syns det er litt spesielt at ungdommen må "klare seg selv". Her i huset klarer ungdommen å lære seg normal husholdning, selv om hun ikke må vaske egne klær. Her lærer hun å sortere, vaske, brette og legge på plass alle sitt. Samme som at hun lærer å feks rydde, støvsuge, lage mat, husvask osv. Dette er noe vi gjør i fellesskap som en familie. Anonymkode: 8691a...425 Jeg synes det er spesielt at du får det at de har ansvar for egen klesvask til at de må "klare seg selv". Aldri tenkt på at det finnes flere veier til Rom? Anonymkode: 4d976...896 3
Hactar Skrevet 16. oktober 2021 #109 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Så du mener det er helt på trynet å: -ha en tydelig regel om at klesvask skal legges på vaskerommet etterhvert, ikke samles i en haug på rommet som så dumpes til vask når de drar -å holde tilbake ukepenger hvis de bryter denne regelen, etter flere advarsler om at dette kom til å bli konsekvensen Ja, deg om det. Anonymkode: 4d976...896 Jeg tenker ikke det er helt på trynet i seg selv, men TS er i en situasjon hvor barna ønsker å snike seg unna og hvor foreldrenes første impuls er å gå i konflikt med TS når barna klager på noe. I tillegg er ikke far enig i ukelønnsordningen, og vil heller at barna får penger når de trenger det. TS kan sette grenser for seg selv uten at foreldrene samarbeider, men hun får derimot ikke påført barna konsekvenser om foreldrene er uenige. Det som fort kan bli resultatet er at barna fortsetter å samle opp klær, TS vasker dem og krever betalt, og barna mobiliserer andre voksne til å blande seg inn i ordningen. Jeg tror ikke barna kommer til å merke særlig til denne betalingen i praksis, og uansett blir TS jo stående med nøyaktig den samme haugen med klær som hun ville unngå. Nå har far snudd, men spørs om det holder, da, når barna mangler penger til kino fordi de ikke la skittentøyet på vaskerommet til rett tid. Det blir fort fremstilt som at TS "stjal" pengene deres når de egentlig hadde tenkt å vaske klærne selv snart. Jeg tror det ville være mer konfliktdempende å bare la klærne være. Ta utgangspunkt i at de ønsker å samle opp og vaske selv, og la dem gjøre det når det passer for dem. Om barnas foreldre synes det er urimelig og velger å vaske for dem, så er jo det greit nok. Ikke TS sitt problem at barna ikke oppdras slik hun ville gjort det. 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #110 Skrevet 16. oktober 2021 Blondie65 skrev (6 timer siden): Jeg reagerer på et par ting, men det kan være dårlige formuleringer - hadde vært kjekt å få det avklart: Du gir ungene fast sum med penger mot foreldrenes vilje? Hvorfor det? Det har du ingenting med. Du må avklare med far hvordan fast sum skal løses og ikke gå bak foreldrenes rygg. Selvsagt skal ungene følge reglene i huset - og jeg forstår godt at du ønsker å vaske klær etter hvert og med fulle maskiner av hver type. Har du forklart dem akkurat dette prinsippet? Jeg ser jo at dette nå er løst, men jeg tenker at det kan være lurt med en litt akademisk tilnærming til problemet: Dersom du leverer alle klærne dine til vask fredag når du drar til mor, kan ikke du forvente at dine klær blir rene før neste gang jeg vasker håndklær, sengetøy eller dongeribukser. VI forventer at du forstår dette prinsippet, og da kan DU forvente at klærne blir levert rene til ditt rom etterhvert. VI foretrekker at klærne blir levert ETTERHVERT fordi det OGSÅ skal være orden på vaskerommet og mulig å bruke det praktisk uten å vasse i klær. Ja, jeg skriver VI overalt fordi DU ikke skal være STEHEKSEN som eneveldig styrer vaskerommet som et monster. Din mann og du må være enige om prinsippet og leve etter det ellers får du alle mot deg og blir trollet. Ts her. Jeg gir de en fast sum fordi det er jeg som er med de, og jeg gidder ikke daglig pengemas. Det er ikke bak foreldrenes rygg, de vet om det. Akademisk tilnærming og forklaringer er for småunger. Ikke for straks myndige mennesker som er åndsfriske og utmerket godt vet hvordan ting fungerer. Anonymkode: 6b285...1e8 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #111 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvis en ønsker å ha et greit forhold til mannens barn så bør en jenke seg ned litt og tenke over hvordan en oppfører seg. Mange steforeldre som misliker at de ikke får regjere akkurat som de vil. Jeg hadde mislikt sterkt det å måtte flytte hver helg fram og tilbake til en Cruella de Ville Anonymkode: 34b33...656 Men du skjønner det, at jeg har et utmerket forhold til de, og at Cruella de Ville i dette tilfellet er biomor. De må presses og oppmuntres til å dra dit, og hvem gjør det? Jo, jeg. Hvis jeg ville være heks, så hadde jeg snakket moren deres ned og vært enig med de i at de ikke trenger dra dit, men jeg snakker henne opp slik at de ikke skal angre senere i livet. Jeg tror de fleste trenger sine foreldre, nemlig. Og de flytter ikke hver helg. Den siste tiden har de dratt til mor 3-4 dager i måneden. Anonymkode: 6b285...1e8 3
Fru Uperfekt Skrevet 16. oktober 2021 #112 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 15.10.2021 den 20.45): Jeg er stemor til to tenåringer som bor 75% hos oss. De har flere ganger fylt opp vaskerommet her med håndklær og sengetøy, og eget tøy, som de har hatt slengende på rommene sine før de plutselig legger alt på vaskerommet på en gang når de drar til mor. De har fått tilsnakk for dette flere ganger, men likevel skjer det igjen og igjen. Jeg har prøvd å dumpe det skitne tøyet tilbake på rommene deres, og av og til har de vasket det, av og til havner det på vaskerommet på nytt. Da i tillegg til den nye ladningen de har spart opp. Det hører med til historien at det er jeg som gir de lommepenger, da både far (i utgangspunktet) og mor er mot at de skal få faste summer, og heller spørre når de trenger penger. Jeg har hatt barna alene mye, da far reiser en del i jobben, og jeg tenker at hvis jeg skal forventes å ta hånd om dem alene, ja da bestemmer jeg en hel del også. For meg er det enklere at de har sine egne penger, enn at de gnåler om penger hele tiden. Til hovedsaken. I går dro de igjen til mor og hadde dumpet omtrent fire maskiner med klær og tøy på vaskerommet. Jeg har vasket alt og sendt de beskjed om at det koster de 200 kroner hver og at det er en tilbudspris. Neste gang blir det dyrere. Nå har jeg fått en sur melding fra mor om at de ikke kommer til å betale og at jeg ikke kan gjøre noe med det. Noe jeg selvsagt kan, for jeg gir de ikke noe ukelønn neste uke. Far mener også at de kan få flere sjanser, men det er jo ikke han som gir de penger eller vasker klær. Nå føles situasjonen ganske fastlåst. Mor driter jeg i, men far er gretten fordi prinsessene har klaget sin nød. Jeg kommer ikke til å gi meg på dette, men hvordan skal jeg få far til å forstå at ungdommene trenger å se konsekvensene av de valgene de tar? Anonymkode: 6b285...1e8 Lag plikter for å få penger. eks vaske rom 25,- sette på en klesvask 25,- henge opp klær 25,- osv _ikke_ gi de penger med mindre de har tjent dem 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #113 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er bare så imponert over at det danner seg ufattelige mengder med skittentøy som er neste umulig å håndtere . Hvorfor ikke bli enige om å ta det litt etterhvert ? Hvis dialogen består i å sende vippskrav og andre refsmetoder så er fantasien lite brukt Anonymkode: 34b33...656 Du har fått inntrykk av at de gjorde dette en gang, og så ble det betaling 😄 Anonymkode: 6b285...1e8 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #114 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): En kleskurv på rommet er noe annet enn å måtte vaske alle egne klær. Datter her har også egen kurv på rommet, det betyr ikke at hun må vaske egne klær. Fremdeles nysgjerrig på om mannen også må vaske egne klær? Hvordan er det med håndklær og undertøy? Skal det også vaskes av hver enkelt? Har hver enkelt fast vaskedag? Anonymkode: 8691a...425 Mannen vasker alles tøy nå og da, og han legger skittent tøy på vaskerommet - ferdig sortert. Ungdommene kan også legge inn sitt skittentøy på vaskerommet, og det blir vasket sammen med det andre. Hvor mange ganger må jeg gjenta dette? ts Anonymkode: 6b285...1e8 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #115 Skrevet 16. oktober 2021 Herregud. At du gidder å være så smålig, TS. Anonymkode: 1cc9a...c07 5
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #116 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg synes bare det er rart at TS ikke greier å ha en bedre dialog enn å sende krav og krasse meldinger. Når jeg har greid å veilede barn med diagnoser som har lært seg både å lage mat og vaske klær, så burde TS kunne forstå at burde prøve andre metoder Er så heldig at både barn og svigerbarn gjerne tar kontakt for å prate om ting som kan være vrient . Det tar jeg gjerne som et tegn på tillit. Anonymkode: 34b33...656 Hvorfor tror du ungdommene velger å bo her? Ikke bare du 656 heller, men alle dere som synes så synd på de og tror at de er i Dantes syvende sirkel. Faren er mye borte, moren bor noen kilometer unna. Men de velger å bo her. Med den onde stemoren som ikke forstår seg på dialog. Ungdommene gidder ikke flytte tøyet fra sine rom før dagen de drar til mor. Er de stokk dumme da, eller utspekulerte? Ved et eller annet tidspunkt tar dialogen slutt, og konsekvensene kommer inn. Anonymkode: 6b285...1e8 5
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #117 Skrevet 16. oktober 2021 Hactar skrev (50 minutter siden): Jeg tenker ikke det er helt på trynet i seg selv, men TS er i en situasjon hvor barna ønsker å snike seg unna og hvor foreldrenes første impuls er å gå i konflikt med TS når barna klager på noe. I tillegg er ikke far enig i ukelønnsordningen, og vil heller at barna får penger når de trenger det. TS kan sette grenser for seg selv uten at foreldrene samarbeider, men hun får derimot ikke påført barna konsekvenser om foreldrene er uenige. Det som fort kan bli resultatet er at barna fortsetter å samle opp klær, TS vasker dem og krever betalt, og barna mobiliserer andre voksne til å blande seg inn i ordningen. Jeg tror ikke barna kommer til å merke særlig til denne betalingen i praksis, og uansett blir TS jo stående med nøyaktig den samme haugen med klær som hun ville unngå. Nå har far snudd, men spørs om det holder, da, når barna mangler penger til kino fordi de ikke la skittentøyet på vaskerommet til rett tid. Det blir fort fremstilt som at TS "stjal" pengene deres når de egentlig hadde tenkt å vaske klærne selv snart. Jeg tror det ville være mer konfliktdempende å bare la klærne være. Ta utgangspunkt i at de ønsker å samle opp og vaske selv, og la dem gjøre det når det passer for dem. Om barnas foreldre synes det er urimelig og velger å vaske for dem, så er jo det greit nok. Ikke TS sitt problem at barna ikke oppdras slik hun ville gjort det. Det syns jeg bare ble spekulativt. Anonymkode: 4d976...896 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #118 Skrevet 16. oktober 2021 TS bare elsker martyrrollen. Anonymkode: 1cc9a...c07 4
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #119 Skrevet 16. oktober 2021 Hactar skrev (53 minutter siden): Jeg tenker ikke det er helt på trynet i seg selv, men TS er i en situasjon hvor barna ønsker å snike seg unna og hvor foreldrenes første impuls er å gå i konflikt med TS når barna klager på noe. I tillegg er ikke far enig i ukelønnsordningen, og vil heller at barna får penger når de trenger det. TS kan sette grenser for seg selv uten at foreldrene samarbeider, men hun får derimot ikke påført barna konsekvenser om foreldrene er uenige. Det som fort kan bli resultatet er at barna fortsetter å samle opp klær, TS vasker dem og krever betalt, og barna mobiliserer andre voksne til å blande seg inn i ordningen. Jeg tror ikke barna kommer til å merke særlig til denne betalingen i praksis, og uansett blir TS jo stående med nøyaktig den samme haugen med klær som hun ville unngå. Nå har far snudd, men spørs om det holder, da, når barna mangler penger til kino fordi de ikke la skittentøyet på vaskerommet til rett tid. Det blir fort fremstilt som at TS "stjal" pengene deres når de egentlig hadde tenkt å vaske klærne selv snart. Jeg tror det ville være mer konfliktdempende å bare la klærne være. Ta utgangspunkt i at de ønsker å samle opp og vaske selv, og la dem gjøre det når det passer for dem. Om barnas foreldre synes det er urimelig og velger å vaske for dem, så er jo det greit nok. Ikke TS sitt problem at barna ikke oppdras slik hun ville gjort det. Ts her. Saken er at det ER mitt problem fordi jeg hovedsaklig er den som har med de å gjøre. Det er ikke så veldig vanskelig for to straks flyvedyktige kyllinger å rydde etter seg selv i fellesarealene. Hvis jeg ikke kan håndheve reglene, da kan de heller ikke bo her. Da må enten far finne seg en annen jobb, eller de må bo hos mor. Det kommer ikke til å skje, og så lenge foreldrene overlater mye av oppdragelsen til meg, da lager jeg reglene selv. Må tilføye her at alle reglene vi har, har jeg og ungdommene laget sammen. Og foreløpig er det ingen konflikt engang. Anonymkode: 6b285...1e8 5
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #120 Skrevet 16. oktober 2021 Fru Uperfekt skrev (14 minutter siden): Lag plikter for å få penger. eks vaske rom 25,- sette på en klesvask 25,- henge opp klær 25,- osv _ikke_ gi de penger med mindre de har tjent dem Ts her. De har plikter, som de selv har vært med å bestemme hva er og når. Men pengene er ikke knyttet til pliktene. Pengene får de for at de skal ha noe til kino og slikt, pliktene fordi de er en del av rotet, så da får de være en del av ryddingen også. Anonymkode: 6b285...1e8 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå