AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #1 Skrevet 15. oktober 2021 Jeg er stemor til to tenåringer som bor 75% hos oss. De har flere ganger fylt opp vaskerommet her med håndklær og sengetøy, og eget tøy, som de har hatt slengende på rommene sine før de plutselig legger alt på vaskerommet på en gang når de drar til mor. De har fått tilsnakk for dette flere ganger, men likevel skjer det igjen og igjen. Jeg har prøvd å dumpe det skitne tøyet tilbake på rommene deres, og av og til har de vasket det, av og til havner det på vaskerommet på nytt. Da i tillegg til den nye ladningen de har spart opp. Det hører med til historien at det er jeg som gir de lommepenger, da både far (i utgangspunktet) og mor er mot at de skal få faste summer, og heller spørre når de trenger penger. Jeg har hatt barna alene mye, da far reiser en del i jobben, og jeg tenker at hvis jeg skal forventes å ta hånd om dem alene, ja da bestemmer jeg en hel del også. For meg er det enklere at de har sine egne penger, enn at de gnåler om penger hele tiden. Til hovedsaken. I går dro de igjen til mor og hadde dumpet omtrent fire maskiner med klær og tøy på vaskerommet. Jeg har vasket alt og sendt de beskjed om at det koster de 200 kroner hver og at det er en tilbudspris. Neste gang blir det dyrere. Nå har jeg fått en sur melding fra mor om at de ikke kommer til å betale og at jeg ikke kan gjøre noe med det. Noe jeg selvsagt kan, for jeg gir de ikke noe ukelønn neste uke. Far mener også at de kan få flere sjanser, men det er jo ikke han som gir de penger eller vasker klær. Nå føles situasjonen ganske fastlåst. Mor driter jeg i, men far er gretten fordi prinsessene har klaget sin nød. Jeg kommer ikke til å gi meg på dette, men hvordan skal jeg få far til å forstå at ungdommene trenger å se konsekvensene av de valgene de tar? Anonymkode: 6b285...1e8 28
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 15. oktober 2021 Hvorfor gir du de ukelønn? Er vel ikke verrre enn å si at en del av jobben for å få ukelønne r å vaske klær? Anonymkode: 50361...d73 57
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #3 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvorfor gir du de ukelønn? Er vel ikke verrre enn å si at en del av jobben for å få ukelønne r å vaske klær? Anonymkode: 50361...d73 Det er ikke så mye lønn som det er en ukentlig sum som de selv disponerer framfor å mase på meg når far ikke er her. Når han er her, kan jeg enkelt henvise de videre til rett instans. Og uansett: de skal da ikke få lønn for å vaske eget tøy? Problemet er ikke hvorfor de får penger av meg, men hvordan jeg kan få far til å forstå at 200 kroner er en helt grei konsekvens. Anonymkode: 6b285...1e8 11
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #4 Skrevet 15. oktober 2021 Seriøst? Det er bare klesvask hvorfor lager du så stor sak ut av det? Anonymkode: 333bb...946 48
Hjerte Skrevet 15. oktober 2021 #5 Skrevet 15. oktober 2021 Bare la det heile gli over. Forbered deg på ny klagesang neste utbetalingsdag, og presiser overfor mor og far at så lenge de ikke betaler har de ikke makt over summen. 13
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 Populært innlegg #6 Skrevet 15. oktober 2021 Helt normalt at tenåringer hiver skittentøy til vask når de reiser til den andre forelderen? Ser virkelig ikke problemet?? Anonymkode: e82bd...83d 55
Swoosh Skrevet 15. oktober 2021 #7 Skrevet 15. oktober 2021 (endret) Bare la det bli liggende uvasket da, så får de vaske selv når de er tilbake viss de tenker at de vil ha det rent. Endret 15. oktober 2021 av Swoosh 45
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #8 Skrevet 15. oktober 2021 Slutt å vask tøyet for dem, bare legg det tilbake og ikke si eller gjør noe mer, så ligger det der når de kommer tilbake. Reduser ukelønnen til de skjønner at de må bidra for å få penger. Anonymkode: d6b04...9f9 33
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #9 Skrevet 15. oktober 2021 Gi de da heller noen oppgaver også får de ukentlig en sum pr uke. Er det ikke gjort, så får dd ikke pengene for det. De bør jo lære at man får betalt for oppgaver og at de ikke får når det ikke er gjort. Sett opp liste og kryss av etterhvert. Anonymkode: c9323...4a1 6
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #10 Skrevet 15. oktober 2021 Hjelp så passiv-aggressiv du virker. Hvis du ikke ønsker å vaske klærne deres så la heller være da. Lær dem å bruke vaskemaskinen og la dem ha en kurv hver på vaskerommet til sitt skittentøy. Anonymkode: 1cc9a...c07 28
Gjest WhisperingWind Skrevet 15. oktober 2021 #11 Skrevet 15. oktober 2021 Dump det tilbake på rommet deres. Så får de ligge i skittent sengetøy og gå i skitne klær inntil de vasker 👀
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #12 Skrevet 15. oktober 2021 De er gamle nok til å vaske sine egne klær, så jeg hadde ikke tatt det om de har den holdningen der. Penger hadde jeg søren meg ikke gitt til dem. Anonymkode: 9808b...361 15
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #13 Skrevet 15. oktober 2021 Forøvrig rart dere har ungene 75%, hvis far ikke er tilstede. De overlater begge to ansvaret til deg og gir deg ikke støtte. Det hadde jeg sagt fra ikke var ok. Er stemor selv. Og satte ganske hardt ned foten når far, plutselig fikk det for seg å jobbe mye overtid de ukene ungen var hos oss 50/50. Så da fikk han prioritere å være mer hjemme. Ungen var jo ikke hos oss for å besøke meg annenhver uke Anonymkode: c9323...4a1 42
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #14 Skrevet 15. oktober 2021 Er du klar over hvordan du får dem til å føle seg? De føler at de ikke har noe ordentlig hjem hos dere. At de må betale for å ha foreldre. Anonymkode: 0a5e9...e23 16
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #15 Skrevet 15. oktober 2021 Synes det er bra de rydder skittentøy før de drar? Er det vanlig at alle vasker sitt eget tøy? Høres rart ut for meg, mye lettere om alt sorteres og vaskes med passende vask vel? Ingen barn på vaskerommet her! Der er det jeg og mannen som styrer. Hadde jeg hatt stebarn som dro til mor tror jeg faktisk jeg fint kunne bedt de lm å legge skittentøyet på vaskerommet før de drar. En veldig god løsning etter min mening, så er det god tid til å vaske det 😊 Anonymkode: cd204...32d 32
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #16 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hjelp så passiv-aggressiv du virker. Hvis du ikke ønsker å vaske klærne deres så la heller være da. Lær dem å bruke vaskemaskinen og la dem ha en kurv hver på vaskerommet til sitt skittentøy. Anonymkode: 1cc9a...c07 Du er vel ikke akkurat passiv aggressiv når man sier i fra i klartekst. Passivaggressiv er å gå rundt å være sur uten å si ifra hva som er grunnen.... Anonymkode: c9323...4a1 23
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #17 Skrevet 15. oktober 2021 Har ein valgt å vera stemor/bonusforelder kan ein ikkje vera så småleg Anonymkode: d73f4...d1d 17
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #18 Skrevet 15. oktober 2021 TS klager jo ikke på at hun må vaske klærne, men at alt blir samlet opp til en haug når de reiser. Skjønner veldig godt at det er kjipt å få alt som er samlet opp over lengre tid dumpet da. Jeg tenker at du fint kan snakke med tenåringene om at dette ikke er greit, og at hvis de ikke kan kaste tøy til vask regelmessig så vil konsekvensen være mindre lommepenger frem til de gjør dette. Og mor og far kan jo ikke bestemme over hva du velger å gi av egen lommebok. De vil tydeligvis ikke ruste barna sine for livet som voksen.. Anonymkode: 86770...526 23
Fireflies Skrevet 15. oktober 2021 #19 Skrevet 15. oktober 2021 Jeg synes det å skulle få betalt for å vaske er merkelig når det er noen i samme hus. Hvis det er du som gir de ukepenger så får du si at du har sluttet med det så lenge de ikke bidrar, og du vil heller ikke gi de penger. Samt, slutt å vask klærne. Ikke dump det tilbake, bare la det ligge. 4
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #20 Skrevet 15. oktober 2021 15 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ikke så mye lønn som det er en ukentlig sum som de selv disponerer framfor å mase på meg når far ikke er her. Når han er her, kan jeg enkelt henvise de videre til rett instans. Og uansett: de skal da ikke få lønn for å vaske eget tøy? Problemet er ikke hvorfor de får penger av meg, men hvordan jeg kan få far til å forstå at 200 kroner er en helt grei konsekvens. Anonymkode: 6b285...1e8 Du kalte det ukelønn, for meg er det fast sum man får om man gjør plikter hjemme. Vaske klær kunen fint vært en slik plikt. Men siden det ikke er slik ukelønn så trekker jeg tilbake forslaget. Men jeg må si meg enig med de fleste her, hva er det du vil? At de vasker selv, at de ikke rydder før de drar, at de tar det med seg? Anonymkode: 50361...d73 6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå