Chiubi Skrevet 15. oktober 2021 #61 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): TS klager jo ikke på at hun må vaske klærne, men at alt blir samlet opp til en haug når de reiser. Skjønner veldig godt at det er kjipt å få alt som er samlet opp over lengre tid dumpet da. Jeg tenker at du fint kan snakke med tenåringene om at dette ikke er greit, og at hvis de ikke kan kaste tøy til vask regelmessig så vil konsekvensen være mindre lommepenger frem til de gjør dette. Og mor og far kan jo ikke bestemme over hva du velger å gi av egen lommebok. De vil tydeligvis ikke ruste barna sine for livet som voksen.. Anonymkode: 86770...526 Jeg mener det er fornuftig å samle opp skittentøy til man har en full maskin. Det er dårlig økonomi og lite miljøvennlig å kjøre en vaskemaskin med to plagg. 5
Hactar Skrevet 16. oktober 2021 #62 Skrevet 16. oktober 2021 Jeg får ikke helt tak i hva avtalen er at de skal gjøre? Er det at de skal vaske selv? Og at de skal gjøre det etter hvert og ikke ta skippertak? Eller er det at du vasker klær, og vil ha en jevn arbeidsbyrde? De får ikke ta en ryddesjau når de drar til mor og legge skittentøy på vaskerommet, skjønner jeg. Er problemet at det ligger det i en haug på gulvet så du snubler i det? For om de legger det på en ryddig måte og barna er 75 % hos dere, kan vel tøyet ligge til de kommer tilbake og får vasket det? Har de da en ekstra haug, så får de ta den også? Jeg skjønner godt at du ikke vil være hushjelp, men tenker løsningen med å ta betalt er veldig avstandsskapende. Konsekvenser som kommer naturlig av handlingen, er mer konstruktivt. I dette tilfellet ser jeg ikke hvorfor barnas klær skal være ditt problem i det hele tatt, om det er en slik kilde til konflikt. De kan ha egen skittentøyskurv og fikse seg selv. Da blir det ikke ditt problem om de vasker etter hvert eller tar skippertak når det er tomt.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #63 Skrevet 16. oktober 2021 Her holder hun orden på rommet sitt og legger på plass klærne sine fra vaskerommet / sofaen sin. Jeg vasker klærne, men hun vasker speil og kraner på bad /toalett. Her vil jeg ikke forlange for mye av henne pga hennes svingende form. Anonymkode: 74c26...b3d 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #64 Skrevet 16. oktober 2021 Her har hver seng to sett. Og tilsvarende har hver person to handklær. Da finner skitne sett veien til vaskemaskinen ganske umiddelbart. Rene sett blir lagt tilbake på rommet, men brette og re opp, det gjør den enkelte. Akkurat det å sette på en maskin, så en trommel, er ikke store jobben, så det ville jeg ikke laget en sak av. Anonymkode: edefb...be4 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #65 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Her har hver seng to sett. Og tilsvarende har hver person to handklær. Da finner skitne sett veien til vaskemaskinen ganske umiddelbart. Rene sett blir lagt tilbake på rommet, men brette og re opp, det gjør den enkelte. Akkurat det å sette på en maskin, så en trommel, er ikke store jobben, så det ville jeg ikke laget en sak av. Anonymkode: edefb...be4 Det blir for tungvindt når du ikke har tørketrommel. Og det er vel mest miljøvennlig å samle opp en vask fremfor å vaske håndklær hver dag. Anonymkode: 74c26...b3d
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #66 Skrevet 16. oktober 2021 Vet du TS, jeg skjønner deg godt. Å få dumpet en ukes klesvask for to personer når de reiser er ikke særlig stas. Det surrer til oversikten over hvilke maskiner med hvor mye tøy etc som må kjøres. Sortert eller i haug på gulvet spiller ingen rolle. Vaske klær gjør man gjerne jevnlig, og har man kjørt en halvfull maskin mørk 40 dagen før uviten om at det befinner seg en halv maskin til rundt omkring i huset blir det dobbelt arbeid. Her kom min datter på ti en dag og lurte på når jeg skulle vaske 'klærne på stolen' - hun har en tendens til å samle skittentøy på en stol ved sengen - og hun fikk til svar 'når de kommer til skittentøydunken, stolen er ikke en skittentøydunk'. Det handler ikke om det er greit eller ikke å vaske store barns klær, det handler om at å samle opp arbeid for å dumpe det er ugreit. Anonymkode: d64eb...8df 6
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #67 Skrevet 16. oktober 2021 Off tonic, men da er også barnemor og barnefar smør på flesk. Har man barn, er man far eller mor. Høres ut som det ikke må forveksles med bjørnefar eller kattemor. Og ts, jeg skjønner at du reagerer. Anonymkode: bdecf...fb8
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #68 Skrevet 16. oktober 2021 Til dere som lurer: Avtalen er ganske enkel. Legger man skittentøyet inn etter hvert, så blir det vasket sammen med annet skittentøy. Samler man alt på rommet for å dumpe det på vaskerommet, da vasker man selv med en gang. Og derfor spiller det en rolle om man tar tøyet inn på vaskerommet etter hvert - for dere som har trøbbel med å skjønne det. Jeg gidder "å ta over fars jobb" fordi han liker jobben sin med mye reising. Jeg elsker han, han trenger pengene da han og mor hadde rotet til økonomien sin noe helt grusomt, og han gjør andre ting for meg. Far overlater ikke alt ansvaret til meg, men det er jeg som ser de mest i hverdagene. Det er også jeg som forventer en viss standard. Tenåringer har muligens travle dager, men er de travlere enn andres dager? Jeg er på jobb 8-10 timer dagen, og jeg studerer ved siden av. Jeg er også mye eldre, mens de energimessig er på topp i livet. Hvordan gir det mening at jeg skal vaske etter de? Som sagt før, så er de psykisk og fysisk friske. Mange av dere skriver som om tenåringer er lallende idioter man må drive hotell for. Til deg som skrev "la de bidra til det de er modne for". Da jeg var på deres alder bodde jeg alene og hadde jobb ved siden av skolen. Ungdommer i dag er samtidig ikke modne nok til å vaske klær? Ts Anonymkode: 6b285...1e8 14
Hactar Skrevet 16. oktober 2021 #69 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Til dere som lurer: Avtalen er ganske enkel. Legger man skittentøyet inn etter hvert, så blir det vasket sammen med annet skittentøy. Samler man alt på rommet for å dumpe det på vaskerommet, da vasker man selv med en gang. Og derfor spiller det en rolle om man tar tøyet inn på vaskerommet etter hvert - for dere som har trøbbel med å skjønne det. Så da velger de egentlig å gjøre det selv, da, når de samler opp så mye. Da ville jeg ikke gjort noe større nummer av det enn å samle haugen og la den ligge til de tar den selv. Å vaske likevel for så å ta betalt for det, formidler at de kan kjøpe seg ut av husets regler og ansette deg som hushjelp. Om det er det du vil, så ok, men hvordan vil det føles om barna går til mor og ber om penger som de så betaler deg med? Lærer det dem det du ønsker de skal lære? 4
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #70 Skrevet 16. oktober 2021 Hactar skrev (3 minutter siden): Så da velger de egentlig å gjøre det selv, da, når de samler opp så mye. Da ville jeg ikke gjort noe større nummer av det enn å samle haugen og la den ligge til de tar den selv. Å vaske likevel for så å ta betalt for det, formidler at de kan kjøpe seg ut av husets regler og ansette deg som hushjelp. Om det er det du vil, så ok, men hvordan vil det føles om barna går til mor og ber om penger som de så betaler deg med? Lærer det dem det du ønsker de skal lære? Ts her. Jeg sa til de forrige gang de fylte opp vaskerommet på den måten, at neste gang det skjer, så tar jeg betalt. Denne gangen sa jeg til og med i forkant, at hvis det var slik at de hadde fullt av tøy på rommene, så måtte de vaske det før de dro. Jeg er ikke av de som tror at ungdommer glemmer alt mulig, de gidder bare ikke. Hadde jeg hatt noen som tok mitt rot om jeg selv bare lot det være, så hadde jeg sikkert valgt det selv også. Jeg vet at de ikke får penger av mor. I utgangspunktet vil jeg at de skal lære å holde det ryddig og ikke minst være ansvarlige for seg selv. Nå kan de lære at hvis man ikke gjør sine oppgaver, så kan man betale andre for det. For der kan man jo. Er nok av folk som har vaskehjelp. Anonymkode: 6b285...1e8 7
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #71 Skrevet 16. oktober 2021 Er helt enig med ts jeg. Det er helt klart en forskjell på å legge skittentøy til vask etterhvert slik at man kan vaske og fylle maskiner når man likevel vasker tøy og dumpe 4 lass på badet og stikke av... Jeg hadde fint latt det ligge eller lagt det tilbake til rommet med klar beskjed om at slike mengder får de vaske og ordne med selv. Mine unger bor heller ikke på noe jævla hotell Mamma... Anonymkode: 42b27...395 6
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #72 Skrevet 16. oktober 2021 39 minutter siden, AnonymBruker said: Til dere som lurer: Avtalen er ganske enkel. Legger man skittentøyet inn etter hvert, så blir det vasket sammen med annet skittentøy. Samler man alt på rommet for å dumpe det på vaskerommet, da vasker man selv med en gang. Og derfor spiller det en rolle om man tar tøyet inn på vaskerommet etter hvert - for dere som har trøbbel med å skjønne det. Anonymkode: 6b285...1e8 Men HVORFOR? Hvorfor kan ikke de skitne klærne ligge på vaskerommet? Hvorfor må det ankommer vaskerommet litt etter litt og så vaskes, hvorfor kan det ikke ligge der og så kan de vaske litt etter litt når de kommer tilbake? Har dere ekstremt lite vaskerom der klærne/sengetøyet er i veien? Kan dere ikke sette en ekstra skittentøyskurv der da? Her er det en regel som for meg (og tydligvis for flere i huset ditt og her i tråden) ikke gir mening. Kanskje revurdere reglen så det ikke blir så mye konflikter, finne en bedre løsning som funker så dere slipper å krangle om dette? Og ja de kan vaske selv og er modne nok til det selv om mange velger å vaske for sine tenåringer, men da må de jo også få lov å styre HVORDAN de gjør det selv og det får de jo ikke nå. Anonymkode: 04179...cfb 8
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #73 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Dette. Jeg grøsser av ordet bio. Min datter er 16 år og vi har samme greien når hun drar til far, jeg har fort 3-4 maskiner å vaske når hun er dratt. Hun har kurv inne på rommet, men den kommer bare ut om jeg ber om det, eller når hun skal dra. Det er liksom bare slik det er, og jeg gidder ikke å lage en sak av det. Det spiller ingen rolle om jeg vasker det når hun er hjemme, eller når hun er dratt. Da har jeg bare lengre tid på å få det vasket. Om du gir dem penger eller ikke er jo opp til deg selv, men litt spesielt å sende "regning". Anonymkode: 8691a...425 Du er moren hennes. Her er det unger som ikke er hennes som hun har 75% av tiden. Anonymkode: d6b04...9f9
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #74 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men HVORFOR? Hvorfor kan ikke de skitne klærne ligge på vaskerommet? Hvorfor må det ankommer vaskerommet litt etter litt og så vaskes, hvorfor kan det ikke ligge der og så kan de vaske litt etter litt når de kommer tilbake? Har dere ekstremt lite vaskerom der klærne/sengetøyet er i veien? Kan dere ikke sette en ekstra skittentøyskurv der da? Her er det en regel som for meg (og tydligvis for flere i huset ditt og her i tråden) ikke gir mening. Kanskje revurdere reglen så det ikke blir så mye konflikter, finne en bedre løsning som funker så dere slipper å krangle om dette? Og ja de kan vaske selv og er modne nok til det selv om mange velger å vaske for sine tenåringer, men da må de jo også få lov å styre HVORDAN de gjør det selv og det får de jo ikke nå. Anonymkode: 04179...cfb De kan styre alt som de selv vil når de flytter for seg selv. Inne på rommene sine får de også styre helt som de vil. I fellesarealene derimot, så skal det holdes ryddig. Det inkluderer vaskerommet. Som et par stykker er inne på, så er ungdommer travle. Jeg og mannen er også travel. Om man følger enkle regler om å rydde etter seg selv, så blir det aldri kaos og uoverkommelig mye å gjøre for noen. Joda, det er mye man KAN gjøre når ungdommer ikke gidder. I teorien kunne vi bygd et anneks til de. Samtidig er det jo ikke sli, at ungdommene ikke KAN følge helt enkle ting, som å legge håndklærne på vaskerommet etter hvert, og ikke bruke romgulvet som mellomlagring til de har åtte. Anonymkode: 6b285...1e8 8
Kaisada Skrevet 16. oktober 2021 #75 Skrevet 16. oktober 2021 Re opp sengene med det brukte sengetøyet og si at det er så rent du kan få det, er det et problem kan du vise hvordan de setter på en 90 graders vask. 1
Hactar Skrevet 16. oktober 2021 #76 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Ts her. Jeg sa til de forrige gang de fylte opp vaskerommet på den måten, at neste gang det skjer, så tar jeg betalt. Denne gangen sa jeg til og med i forkant, at hvis det var slik at de hadde fullt av tøy på rommene, så måtte de vaske det før de dro. Jeg er ikke av de som tror at ungdommer glemmer alt mulig, de gidder bare ikke. Hadde jeg hatt noen som tok mitt rot om jeg selv bare lot det være, så hadde jeg sikkert valgt det selv også. Jeg vet at de ikke får penger av mor. I utgangspunktet vil jeg at de skal lære å holde det ryddig og ikke minst være ansvarlige for seg selv. Nå kan de lære at hvis man ikke gjør sine oppgaver, så kan man betale andre for det. For der kan man jo. Er nok av folk som har vaskehjelp. Anonymkode: 6b285...1e8 Ja, fungerer det på en måte du er fornøyd med, så kan du gjøre det slik. Eneste jeg da ville tenkt på, er at det virker som det gir barna anledning til å bruke sine foreldre som våpen mot deg, og at du risikerer en vedvarende konflikt rundt betalingen. Tenker fortsatt at minste motstands vei med minst mulighet for barna å manipulere situasjonen, ville være å bare la klærne ligge. Så får de heller ansette en klassekamerat om de tenker dette er en oppgave de er villig til å betale seg ut av. 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #77 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det blir for tungvindt når du ikke har tørketrommel. Og det er vel mest miljøvennlig å samle opp en vask fremfor å vaske håndklær hver dag. Anonymkode: 74c26...b3d Alt av sengetøy går samlet en gang i uka. Alt av handklær går samlet hver 3.dag. Tørker da fint til neste gangs bruk. Ser ikke forskjellen på denne ordningen, og det å ha 10 par sett med slikt. Utover at 1) det hoper seg opp hauger på vaskerom eller bad. 2) man fyller opp alt av skap med sett som sjeldent er i bruk. Anonymkode: edefb...be4 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #78 Skrevet 16. oktober 2021 Hvis klesvask er det største problemet dere har med tenåringene skal dere være glade. Anonymkode: 472d8...72a 5
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #79 Skrevet 16. oktober 2021 Trekk pusten folkens og tenk på hvordan det er å bli flyttet på frem og tilbake mellom foreldre i årevis. Hvor mange av oss kunne foretrekke å ha det sånn? Å drive med kadaverdisiplin uansett om det er i sin rett eller ei, er ikke veien å gå. Om en vil jobbe inn en rutine med klesvask og andre nødvendige oppgaver så er det lettere om en forklarer og får de over på deres side med litt nyttige kommunikasjon. Ikke nødvendig å starte en stille krig Anonymkode: 34b33...656 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #80 Skrevet 16. oktober 2021 Hvor gamle er jentene? Dette syns jeg var ufattelig smålig. Kreve betaling for å vaske sengetøy for tenåringer… Da er det bedre å la være å vaske det, hvis poenget er at de skal vaske selv. Anonymkode: acad6...146 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå