Gå til innhold

Stell av foreldre. Langt innlegg

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

,,,,, da er det litt pussig at min barnløse søster og jeg sitter på kafe` akkurat nå.

Anonymkode: 96e98...eb7

Mens du prioriterer å svare her inne hvert 5. minutt. Når dere endelig kan løse opp i den konflikten. 

Ok. 

Anonymkode: d0a7f...da6

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Athena79 skrev (På 12.10.2021 den 16.35):

I Norge har vi noe som heter hjemmetjenesten og sykehjem, som er til for å ta seg av de pleietrengende.

Eh…Du tror på ramme alvor at det offentlige fikser alt?

Da min mor ble for syk til å bo hjemme måtte hun stå på venteliste til sykehjem i årevis. Hun fikk hjemmesykepleier og hjemmehjelp, men kan love deg at vi pårørende gikk vakt 24/7. Det er vi som må vaske klær, kjøpe inn mat, dra på apoteket, gjøre grundig vask av bolig (hjemmehjelpere vasker kun over stuegulv og ikke kroker), skifte sengetøy osv… 

Og jeg har vært den barnløse søsterens som har tatt det meste av jobben i denne situasjonen. Og det er ikke enkelt. Jeg synes det er flaut at TS og hennes andre søster med barn nå skal legge ansvar for felles foreldre over på den barnløse dersom de blir pleietrengende. 

Anonymkode: cf9b5...8f1

• Liker 6
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Eh…Du tror på ramme alvor at det offentlige fikser alt?

Da min mor ble for syk til å bo hjemme måtte hun stå på venteliste til sykehjem i årevis. Hun fikk hjemmesykepleier og hjemmehjelp, men kan love deg at vi pårørende gikk vakt 24/7. Det er vi som må vaske klær, kjøpe inn mat, dra på apoteket, gjøre grundig vask av bolig (hjemmehjelpere vasker kun over stuegulv og ikke kroker), skifte sengetøy osv… 

Og jeg har vært den barnløse søsterens som har tatt det meste av jobben i denne situasjonen. Og det er ikke enkelt. Jeg synes det er flaut at TS og hennes andre søster med barn nå skal legge ansvar for felles foreldre over på den barnløse dersom de blir pleietrengende. 

Nei :fnise: Det var du som tok innlegget mitt alt  for seriøst. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.10.2021 den 18.16):

Mens du prioriterer å svare her inne hvert 5. minutt. Når dere endelig kan løse opp i den konflikten. 

Ok. 

Anonymkode: d0a7f...da6

Når noen utgir seg for å være min søster og i tillegg greier noen lavpanna brukere å trykke Liker på innlegget, ja da bør jeg snarest svare.

Håper du ikke ble lei deg da jeg ventet til søndag med å svare deg😞

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.10.2021 den 20.10):

Dessuten finnes det hjemmesykepleie man kan søke om

Når man er så glad i foreldrene sine at man unnet dem 30 min med hjemmesykepleien morgen og kveld, og etterlater de i en ellers ensom hverdag, da sier det litt om holdningene man har i dag. For mange - spesielt i andre land, er det en selvfølge å ta vare på sine foreldre når de blir pleietrengende, her i Norge derimot tror man at det er ok å betale det bort til noen andre.

Hjemmesykepleien er travel og hjelper med det mest nødvendige, og man ser ofte hvor lite pårørende faktisk er til stede for sine eldre slektninger.

Anonymkode: bef6a...d13

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Når noen utgir seg for å være min søster og i tillegg greier noen lavpanna brukere å trykke Liker på innlegget, ja da bør jeg snarest svare.

Håper du ikke ble lei deg da jeg ventet til søndag med å svare deg😞

Nå er du litt vel på hugget. Jeg tolket det som at personen du siterer er i samme situasjon som søsteren din - den barnløse som blir forventet å ta ekstra ansvar 

• Liker 4
Skrevet

Nå må snart folk lære seg forskjell på hjemmesykepleie og hjemmehjelp. Hjemmehjelp vasker hus. Vanligvis hver 2 eller 3 uke. Hjemmesykepleier hjelper til med det som har med kroppen å gjøre. Medisiner, dusj en gang i uka og evt sårstell. De kan også smøre på en brødskive. Ingen av dem er selskapsdamer, så de har det vanligvis travelt. Vedr middag, så har noen kommuner utkjøring, mens mange ber den gamle leve på Fjordland etc. I min kommune er det ingen matlevering. 

Anonymkode: 40d84...9d9

• Liker 2
Skrevet

Dette er jo familie livets gang.

Enn er først barn som blir tatt i vare tatt av foreldrene sine, så får man egen familie, og når egne barn har blitt voksen så kommer etterhvert tiden for at barna må ta vare på foreldrene sine. (Altså den andre generasjonen stiller opp for den 1 generasjonen, foreldrene som nå er eldre)

Det betyr ikke å være hos foreldrene sine hele tiden, men at man feks hjelper til med å følge vedkommende til feks lege, rengjøring, handling, hente ut medisiner, vasker klær osv. Det kan også være ting som å hjelpe til med å betale regninger, eller hjelp med å fylle ut skjemaet.

Og er man flere søsken så deler man på dette, uavhengig om man har barn eller ikke.

Skrevet
tussi84 skrev (1 time siden):

Dette er jo familie livets gang.

Enn er først barn som blir tatt i vare tatt av foreldrene sine, så får man egen familie, og når egne barn har blitt voksen så kommer etterhvert tiden for at barna må ta vare på foreldrene sine. (Altså den andre generasjonen stiller opp for den 1 generasjonen, foreldrene som nå er eldre)

Det betyr ikke å være hos foreldrene sine hele tiden, men at man feks hjelper til med å følge vedkommende til feks lege, rengjøring, handling, hente ut medisiner, vasker klær osv. Det kan også være ting som å hjelpe til med å betale regninger, eller hjelp med å fylle ut skjemaet.

Og er man flere søsken så deler man på dette, uavhengig om man har barn eller ikke.

Ofte blir det desverre sånn at de barnløse tar en større del av jobben med å passe pleietrengende foreldre enn de som har barn. Det samme gjelder hvis noen av barna har bosatt seg lengre borte, da faller ofte mye mer ansvar på de som bor nærmest foreldrene.

Skrevet

Det finnes eldre som gjerne vil ha i pose og sekk. De vil dirigere og bestemme ofte helt til det siste - sette søsken opp mot hverandre - som igjen skaper stress og sykdom hos disse. Den eldre vil bare synes synd på og ta imot. Eldre er ikke en ensartet gruppe der alle har frikort til å herse og trianglere som de vil. Står man i en sånn situasjon ville jeg satt  foten ned. Er nok vanligere enn man tror. Især i familier der gullungen allerede er valgt. 

Anonymkode: b6782...2ba

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det finnes eldre som gjerne vil ha i pose og sekk. De vil dirigere og bestemme ofte helt til det siste - sette søsken opp mot hverandre - som igjen skaper stress og sykdom hos disse. Den eldre vil bare synes synd på og ta imot. Eldre er ikke en ensartet gruppe der alle har frikort til å herse og trianglere som de vil. Står man i en sånn situasjon ville jeg satt  foten ned. Er nok vanligere enn man tror. Især i familier der gullungen allerede er valgt. 

Men hvorfor ble dette relevant her? Ingen som driver med triangulering eller setter noen opp mot noen ? 

Anonymkode: 8dda1...972

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvorfor ble dette relevant her? Ingen som driver med triangulering eller setter noen opp mot noen ? 

"Alt er fint hos oss" -  det er slik mange ønsker å fremstå. Så det kan vi ikke vite uten å høre alle parters versjon. Her har vi kun  hørt Ts sin versjon så tenker jeg på alt som ikke sies og tror ikke blindt på den. Oftest er det en grunn til ting er som de er. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

"Alt er fint hos oss" -  det er slik mange ønsker å fremstå. Så det kan vi ikke vite uten å høre alle parters versjon. Her har vi kun  hørt Ts sin versjon så tenker jeg på alt som ikke sies og tror ikke blindt på den. Oftest er det en grunn til ting er som de er. 

Så da dundrer vi på med triangulering, sykdom og stress med en gang. Så vi virkelig får dratt i gang her! 

Skrevet
BobbySocks skrev (På 12.10.2021 den 16.36):

Søsteren din har helt rett, nå må dere betale for hjelpen dere har fått. Søsteren din kan derimot reise så mye hun vil.

Nettopp. Dere må selvsagt stille opp for foreldrene deres, mens søsteren som ikke har fått noe spesielt ikke skal trenge å bidra like mye.

Anonymkode: 04d48...2b5

Skrevet

Dette synes jeg var et så spesielt innlegg at jeg vet ikke om jeg tror på det, men okey.

Det naturlige er selvfølgelig å dele på dette. Og hvis dere søsken har et greit forhold, så går det nok an å finne en løsning slik at alle kan leve livet litt selv om de har gamle foreldre som trenger hjelp. Løsningen er nok ikke å oppføre seg slik dere nå gjør.

Å overlate de gamle til barnløs søster fordi du og søsteren din har valgt å få barn og nå vil slå ut håret, er selvfølgelig utrolig frekt og respektløst.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.10.2021 den 16.32):

Veit ikke hvordan dette vil oppfattes men jeg må bare be om råd.

I familien vår er vi to søstre med barn og en søster som er barnløs. I tillegg er jeg alenemor mens søsteren min har en mann som er selvstendig næringsdrivende og reiser mye.

Mine foreldre har stilt opp fantastisk mye for søster og meg da barna våre har vært plaget med barnesykdommer og har blitt sendt til legevakt og sykehus og de har stilt opp og passet barnebarna 24/7-365.

Søster uten barn er en stille og rolig type som ikke gjør noe av seg og har dessverre opplevd at avtaler og besøk med foreldrene våre har blitt avlyst gang på gang i siste liten pga onkelbarna. Men hun har tidligere ledd av dette og aldri sagt noe.

I helga feiret vi bursdag til det yngste barnebarnet som ble 16 år og hele familien var samlet. Under selskapet kom vi innpå at barna er blitt store og vi foreldre snakket om at vi nå skulle reise mer og bruke tid på oss selv for å nyte vår andre ungdom som vi kalte det. Søsteren min sa da i en spøkefull tone at siden vi nå er ferdige med å oppdra barna våre må vår søster ta seg av foreldrene våre når de ikke klarer seg selv lengre.

Søsteren vår la ned teskjeen med et smell og sa at hun aldri kom mer en sin part til å stille opp for foreldrene. Vi søstrene med barn hadde i over 20 år lagt beslag på foreldrene våre, så vi hadde værsågod å la Gran Canaria og vinterferier i Italia være og holde oss hjemme og passe foreldre om dette ble aktuelt.

Vi ble helt satt ut og det er nå en rar stemning i familien. For er det noe jeg har sett frem til er å oppleve verdenen utenom barneoppdragelse og legevakt. Jeg har vært lenket til huset i 10 år pga barns sykdom og sparer nå til en tremånederstur til USA om to år. 

Offf,,, dette ble langt, men takk for at du leste. Vil gjerne ha synspunkter😊

Så din søster skal stå på pinne for foreldrene slik at du kan slappe av? Hun som har blitt satt tilside hele veien for at hun ikke har barn? 

Også er du i tillegg sjokkert? 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor endre premisset for tråden og dikte fritt inn noe annet enn det som er skrevet i hi? Det har jo ingenting med saken å gjøre. Forhold deg til det som faktisk står der. 

Anonymkode: 266a7...15f

Skrevet

Søsteren din er helt rå! Bra hun endelig smalt i bordet, selvfølgelig skal dere dele på oppgaven, ikke hennes skyld at dere fikk barn.

Anonymkode: 83bb7...490

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hvorfor endre premisset for tråden og dikte fritt inn noe annet enn det som er skrevet i hi? Det har jo ingenting med saken å gjøre. Forhold deg til det som faktisk står der. 

Anonymkode: 266a7...15f

Men det som står i HI kan man jo ikke vite om er sant. Søsterens mulige perspektiv må jo være lov å ta. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner ingen som ikke kan dra på ferie pga eldre foreldre. Jeg kjenner mange som hjelper sine eldre foreldre mye. Dette virker veldig hypotetisk og oppkonstruert. Reis så mye dere vil nå, vær så mye sammen med eldre foreldre som dere ønsker. Hvis «reising og leve livet» betyr å bo to år i Australia, bør dere skynde dere. Hjelp dem når det trenges. Vær raus med din søster, det høres ensomt og kjipt ut å være henne i denne familien. 

Anonymkode: 12253...985

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...