AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #61 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Ærlig talt, ts! Din søster uten barn skal ikke straffes for ikke å ha barn. Det er ikke sånn at dere som har barn skal få slippe unna enkelte arbeidsoppgaver i storfamilien, fordi dere har barn. Dere har selv valgt å få barn! Og dere har fått så mye hjelp av foreldrene deres med barna, det er på tide å gi litt tilbake til foreldrene deres. Nå den tid kommer at foreldre deres trenger mer hjelp, så skal det deles på alle søskener, selvsagt skal det det!! Ærlig talt, noe så selvopptatt! Anonymkode: ed0c2...f74 👏👏👏👏👏👏 Anonymkode: 20d54...1f7 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #62 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Ser hva du mener, men er ikke enig. Hvis vi alle slutter å få barn stopper verden. Våre barn er de som skal produsere varer, bli sykepleiere og kjøre søppelbilen og levere tjenester som søsteren vår er avhengige av. Vi har hadd vær tørn med pleie og omsorg for våre barn mens søsteren vår har levd livet, så at hun nå tar sin tørn mens vi drar på ferie synes jeg er på sin plass. Ts Anonymkode: 96e98...eb7 Da måtte dere betalt henne, det hjemmetjenesten ville fått betalt, pluss bonus for at hun brukte opp fritida utenom jobben. Nei vet du hva. Dere skal ta like mye av lasset som søsteren din. Dere fortjener ikke ferier mer enn henne, bare fordi dere fikk barn. Anonymkode: 20d54...1f7 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #63 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Nei, foreldrene våre er ennå spreke. Men, jeg jobber i helsesektoren og ser hvor fort dette kan snu seg. Det som ikke kom frem i innlegget er at vi alle selvfølgelig skal hjelpe foreldrene våre når de trenger det. Men vår barnløse søster har sagt at hun overhodet ikke kommer til å hjelpe til bortsett når det passer hennes timeplan. Videre har hun sagt at vi er to om å hjelpe foreldrene våre, så vi får legge en plan når den tid kommer så vi ikke drar på ferie ol samtidig. Kommunen vi bor i har hjemmebasert omsorgstjeneste og det er et trangt nåløye for å få sykehjemsplass, og jeg ser at hjemmehjelpen ikke strekker til uten hjelp av pårørende Anonymkode: 96e98...eb7 I HI skriver du at søsteren vil ta sin del men ikke mer. Her skriver du at hun overhodet ikke kommer til å hjelpe til hvis det ikke passer. Kan du bestemme deg? Anonymkode: 5789c...76e 7
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #64 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jo det har relevanse i form av at man har vært lenka i årevis og trenger den planlagte 3mnd ferien om 2år. Det er den det handler om først og fremst men så er det jo ikke så godt for dere andre å skjønne det hvor ufattelig slitsomt det er å leve oppi en så annerledes situasjon. TS og mannen trenger i høyeste grad og få kunne ta seg 3måneders ferie om 2år til USA mens de enda kan. Hvor belastende det er å stå oppi en sånn situasjon finnes det ikke ord som kan beskrive men hadde dere andre stått der selv så hadde dere blir skremmende oppmerksom på behovet for å få lov å koble ut littegrann i etterkant. Anonymkode: a24e1...539 Nei, det trenger dere ikke. Finnes mange som aldri reiser på ferie i løpet av livet. Også i Norge. Lær deg forskjellen på «vil ha» og «trenger» At dere har lyst på turen er en ting. Dere trenger den ikke. Anonymkode: 20d54...1f7 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #65 Skrevet 13. oktober 2021 Man får ikke mye hjelp fra det offentlige til gamle, syke, hjemmeboende. Så dere må belage dere på at det blir nok jobb til dere alle. Snakker av erfaring, og vi er to søsken som stiller opp for slagrammet forelder. Hjemmehjelp vasker hus hver 14 dag. Dere kan jo tenke dere hvordan f.eks badet ser ut. Hjemmesykepleie steller kun kropp, sår og medisiner. Dusj en gang i uka. Er en haug med oppgaver til oss. Alt fra småting som å gå med søppel, hente post, betale regninger til større ting som å være ledsager til lege, sykehus, frisør.... Om den gamle har trygghetsalarm, og man bor nært, så blir man oppringt av alarmsentral til alle døgnets tider om den gamle f.eks ramler. Så selv om vi leier inn folk til hagearbeid og storrengjøring, så er det alltid mye å gjøre. Pluss at man ikke vil at den gamle skal sitte der alene. Men dette gjør vi selvfølgelig fordi vi vi er glad i forelderen vår. Det er ikke middagsutkjøring i vår kommune, så man får beskjed om å kjøpe Fjordland etc. Det har hverfall ikke jeg samvittighet til at min forelder skal spise hver dag. Vi har heldigvis tilbud om støttekontakt 4 t i uka til syke/gamle. Det avlaster veldig. Hun gjør selvfølgelig ikke husarbeid, men er godt selskap, tar med på kafé etc. Så velkommen til virkeligheten. Anonymkode: 40d84...9d9 4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #66 Skrevet 13. oktober 2021 13 hours ago, AnonymBruker said: Det er ikke nødvendigvis tilfelle. Har du vært borte i kronisk syke barn før som trenger deg 24timer i døgnet og stått ansvarlig for det? Anonymkode: a24e1...539 TS snakker ikke om kronisk syke barn! Hun snakker om flere barn med typiske barnesykdommer som alle barn får, det står i hovedinnlegget. Hun sier at foreldrene har stilt opp samme hvilket tid på døgnet eller hvilke planer de har hatt, slik at de kan dra til lege/legevakt. Det er ikke snakk om kronisk syke barn, hvor har du det fra? Kanskje de har hatt barn som har vært oftere syke enn andre, eller kanskje de er typiske foreldre som drar til legen for den minste lille ting, som at barnet har falt fra egen høyde.. Hva vet vi. Det vi vet er at TS krisemaksimerer og tror hun ikke får reist på ferie om to år, hvorvidt foreldrene er såpass skrøpelige nå at de har behov for at noen dekker deres grunnleggende behov kommer ikke nok frem. Det det later til at foreldrene er ressurssterke fremdeles, og ingen grunn til å ta "sorger på forskudd". Men det er rimelig å forvente i det lange løp at de tar en større del av byrden om omsorg til foreldrene som takk, og at de prioriterer foreldrene istedenfor en kort ferie hvis det er helt nødvendig. Men i dagens samfunn med hjemmesykepleie og hjemmehjelp så vil nok det gå helt fint. Men at man skal reise mange måneder i mange år fremover dersom foreldrene blir syke, er jo ganske egoistisk og slemt for å si det mildt. Anonymkode: e6d4f...790 7
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #67 Skrevet 13. oktober 2021 Veel, jeg hadde mye hjelp av mine foreldre når barna var små på samme måte som jeg hjelper mine barn nå som deres er små - min bror flyttet til en annen del av landet og ergo ble det ikke så mye hjelp å få. Det er alikevel slik at vi begge hjelper våre foreldre nå om de trenger det på samme måte som mine barn uavhengig av om de har fått ekstra hjelp eller ikke hjelper oss om vi trenger det - det er familie. Men slik TS legger det frem fremstår hun som selvsentrert og litt ufin i mine øyne. Og ja, det finnes eldreomsorg, men jeg ville så langt det lot seg gjøre heller hjelpe mine foreldre selv enn å stue dem bort i en eldreomsrog som sliter. Anonymkode: e157f...f20 4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #68 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Ser hva du mener, men er ikke enig. Hvis vi alle slutter å få barn stopper verden. Våre barn er de som skal produsere varer, bli sykepleiere og kjøre søppelbilen og levere tjenester som søsteren vår er avhengige av. Vi har hadd vær tørn med pleie og omsorg for våre barn mens søsteren vår har levd livet, så at hun nå tar sin tørn mens vi drar på ferie synes jeg er på sin plass. Ts Anonymkode: 96e98...eb7 Synes du er bra egoistisk! Foreldrene dine har gjort så mye for dere som har barn, også får de ingenting tilbake! Det er respektløst det. Anonymkode: 871cf...e19 3
Majott Skrevet 13. oktober 2021 #69 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Ærlig talt, ts! Din søster uten barn skal ikke straffes for ikke å ha barn. Det er ikke sånn at dere som har barn skal få slippe unna enkelte arbeidsoppgaver i storfamilien, fordi dere har barn. Dere har selv valgt å få barn! Og dere har fått så mye hjelp av foreldrene deres med barna, det er på tide å gi litt tilbake til foreldrene deres. Nå den tid kommer at foreldre deres trenger mer hjelp, så skal det deles på alle søskener, selvsagt skal det det!! Ærlig talt, noe så selvopptatt! Anonymkode: ed0c2...f74 Enig! Og dere må ta mer byrde med stell av gamle foreldre enn søsteren deres, fordi dere har mottatt så mye hjelp selv. Det har ikke hun fått. Selvsagt kan man si at hun ikke har barn, og ikke har trengt hjelp, men dere vet ikke hvorfor. Dere må/bør altså bidra mye mer i stell av gamle foreldre enn søsteren deres, fordi dere har fått mye mer hjelp fra dem med barna deres. 1
Majott Skrevet 13. oktober 2021 #70 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Veit ikke hvordan dette vil oppfattes men jeg må bare be om råd. I familien vår er vi to søstre med barn og en søster som er barnløs. I tillegg er jeg alenemor mens søsteren min har en mann som er selvstendig næringsdrivende og reiser mye. Mine foreldre har stilt opp fantastisk mye for søster og meg da barna våre har vært plaget med barnesykdommer og har blitt sendt til legevakt og sykehus og de har stilt opp og passet barnebarna 24/7-365. Søster uten barn er en stille og rolig type som ikke gjør noe av seg og har dessverre opplevd at avtaler og besøk med foreldrene våre har blitt avlyst gang på gang i siste liten pga onkelbarna. Men hun har tidligere ledd av dette og aldri sagt noe. I helga feiret vi bursdag til det yngste barnebarnet som ble 16 år og hele familien var samlet. Under selskapet kom vi innpå at barna er blitt store og vi foreldre snakket om at vi nå skulle reise mer og bruke tid på oss selv for å nyte vår andre ungdom som vi kalte det. Søsteren min sa da i en spøkefull tone at siden vi nå er ferdige med å oppdra barna våre må vår søster ta seg av foreldrene våre når de ikke klarer seg selv lengre. Søsteren vår la ned teskjeen med et smell og sa at hun aldri kom mer en sin part til å stille opp for foreldrene. Vi søstrene med barn hadde i over 20 år lagt beslag på foreldrene våre, så vi hadde værsågod å la Gran Canaria og vinterferier i Italia være og holde oss hjemme og passe foreldre om dette ble aktuelt. Vi ble helt satt ut og det er nå en rar stemning i familien. For er det noe jeg har sett frem til er å oppleve verdenen utenom barneoppdragelse og legevakt. Jeg har vært lenket til huset i 10 år pga barns sykdom og sparer nå til en tremånederstur til USA om to år. Offf,,, dette ble langt, men takk for at du leste. Vil gjerne ha synspunkter😊 Anonymkode: 96e98...eb7 Hun har ønsket mer samvær med foreldrene sine, og det har hun følt hun har fått for lite av fordi de har passet barn hele tiden. Nå synes hun at dere er de rette til å ta dere av foreldrene når de blir gamle, ettersom dere har fått så mye hjelp selv. Hun sa at hun ville stille opp med sin part, og ikke mer. Og det forstår jeg godt! Altså ansvar for stell av foreldre delt på dere søsken, og egentlig bør dere med barn ta en større del av det enn hun. Dere bør bidra mye til stell og hjelp til foreldre, ettersom dere har fått så mye hjelp selv i mange år. Det skulle bare mangle! Hvorfor skal hun ta ansvaret for det, hun som ikke har mottatt hjelp i det hele tatt? 7
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #71 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Nei, foreldrene våre er ennå spreke. Men, jeg jobber i helsesektoren og ser hvor fort dette kan snu seg. Det som ikke kom frem i innlegget er at vi alle selvfølgelig skal hjelpe foreldrene våre når de trenger det. Men vår barnløse søster har sagt at hun overhodet ikke kommer til å hjelpe til bortsett når det passer hennes timeplan. Videre har hun sagt at vi er to om å hjelpe foreldrene våre, så vi får legge en plan når den tid kommer så vi ikke drar på ferie ol samtidig. Kommunen vi bor i har hjemmebasert omsorgstjeneste og det er et trangt nåløye for å få sykehjemsplass, og jeg ser at hjemmehjelpen ikke strekker til uten hjelp av pårørende Anonymkode: 96e98...eb7 Jeg synes dette er så kaldt sagt av deg! Jeg har selv gamle foreldre, og jeg vil strekke meg langt for at de skal kunne bo hjemme så lenge som mulig! De er 80 og 87 år gamle, men de klarer seg enda bra. Du vil heller ha dine foreldre på sykehjem enn å bidra med hjelp? Anonymkode: c663b...8d8
Gjest ti10 Skrevet 13. oktober 2021 #72 Skrevet 13. oktober 2021 Albbas skrev (7 timer siden): Ja, jeg kjenner mange eldre som får til det. Fordi mange eldre bor ikke samme sted som sine barn. Nordmenn flytter en del på seg, og det er helt vanlig å bo langt unna foreldrene sine. TS bor nærme sine foreldre, så dette er jo et ikke-problem. Både TS og den andre søsteren ønsker å stille noe opp. Da går det fint når den tid kommer. At man hjelper foreldrene sine er ikke ensbetydende med at man ikke kan reise på ferie?! TS krisemaksimerer veldig her. Man kan ikke pålegge sine søsken å bidra, man kan kun styre hvordan man selv ønsker å forholde seg til situasjonen som enn så lenge er svært hypotetisk. Selv har jeg en bror på andre siden av landet, skulle jeg liksom forvente at han flytter eller flyr frem og tilbake for å hjelpe våre foreldre når den tid kommer? Nei, vi bidrar etter evne og ønske, og noe mer kan man ikke forvente. Da tror jeg kanskje at vi enten har ulik definisjon av "eldre". Eventuelt får de eldre (80+) som du kjenner hjelp fra naboer eller andre. Eller du vet ikke nok om den reelle situasjonen personene egentlig står i. Det er veldig vanlig for de som er over 80 å ikke kunne sende tekstmeldinger, langt mindre bruke smarttelefon og nettbank, sitte ensomme fordi de fleste på deres egen alder har gått bort osv. Det finnes sikkert noen få 80-åringer som faktisk er spreke og oppegående, men det gjelder ikke flertallet, selv om de gjerne sier at alt går så fint når man spør fordi de ikke vil bry andre.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #73 Skrevet 13. oktober 2021 De fleste eldre bor i egen bolig. Anonymkode: 3bc31...8b1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #75 Skrevet 13. oktober 2021 Enig med søsteren din - jeg hadde meldt meg ut og tatt fri. Dere som har fått alle fordelene opp igjennom kunne jamen tatt støyten. Jeg ville om jeg var henne pleid helsen min og tenkt på meg selv. Masse egen tid er livskvalitet. Fremfor å spille annenfiolin for en sjefete familie. Anonymkode: b6782...2ba 6
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #76 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 12.10.2021 den 16.50): Ser hva du mener, men er ikke enig. Hvis vi alle slutter å få barn stopper verden. Våre barn er de som skal produsere varer, bli sykepleiere og kjøre søppelbilen og levere tjenester som søsteren vår er avhengige av. Vi har hadd vær tørn med pleie og omsorg for våre barn mens søsteren vår har levd livet, så at hun nå tar sin tørn mens vi drar på ferie synes jeg er på sin plass. Ts Anonymkode: 96e98...eb7 Godt forsøk. Anonymkode: eb2af...81a 1
7v8 Skrevet 13. oktober 2021 #77 Skrevet 13. oktober 2021 Jeg har ikke lest alle svarene. Men jeg synes ikke søsteren din fortjener å bli behandlet på den måten. Selv om ting kan ha blitt sagt i en spøkefull tone, så er det et sårt punkt for henne. Dere er tre søsken, og alle må ta ansvar. Selvfølgelig kan du og søster nr to bruke mye tid på å reise, men dere kan ikke reise sammen eller til samme tid. Dere tre må bli enige om hvem som har «ansvaret for foreldrene» når. Om det ikke er å stelle/pleie de, så å være på besøk, og evt bistå de med å handle, kjøre til legen etc. 3
Gjest Vintermorgen Skrevet 14. oktober 2021 #78 Skrevet 14. oktober 2021 Ryddet for brukerangrep og spekulasjoner. Vintermorgen, mod
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #79 Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 13.10.2021 den 13.55): Jeg synes dette er så kaldt sagt av deg! Jeg har selv gamle foreldre, og jeg vil strekke meg langt for at de skal kunne bo hjemme så lenge som mulig! De er 80 og 87 år gamle, men de klarer seg enda bra. Du vil heller ha dine foreldre på sykehjem enn å bidra med hjelp? Anonymkode: c663b...8d8 Om jeg vil ha foreldrene på sykehjem?? Langt ifra!! Søsteren min har en stor utleieleilighet hun vil de skal flytte inn i når de er skrøpelige til beins så de slipper trapper og vedlikehold på huset. Dette er mamma og pappa helt enige i og det betyr mye for dem at vi tenker på fremtiden deres. Så, de får omsorgspersoner i huset døgnet rundt til sist. Men, søsteren vår blir altså ikke en av dem nå. En får håpe at hun forandrer mening. Anonymkode: 96e98...eb7
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #80 Skrevet 14. oktober 2021 Vintermorgen skrev (2 timer siden): Ryddet for brukerangrep og spekulasjoner. Vintermorgen, mod Tusen takk🌺🌺 Anonymkode: 96e98...eb7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå