AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #21 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Veit ikke hvordan dette vil oppfattes men jeg må bare be om råd. I familien vår er vi to søstre med barn og en søster som er barnløs. I tillegg er jeg alenemor mens søsteren min har en mann som er selvstendig næringsdrivende og reiser mye. Mine foreldre har stilt opp fantastisk mye for søster og meg da barna våre har vært plaget med barnesykdommer og har blitt sendt til legevakt og sykehus og de har stilt opp og passet barnebarna 24/7-365. Søster uten barn er en stille og rolig type som ikke gjør noe av seg og har dessverre opplevd at avtaler og besøk med foreldrene våre har blitt avlyst gang på gang i siste liten pga onkelbarna. Men hun har tidligere ledd av dette og aldri sagt noe. I helga feiret vi bursdag til det yngste barnebarnet som ble 16 år og hele familien var samlet. Under selskapet kom vi innpå at barna er blitt store og vi foreldre snakket om at vi nå skulle reise mer og bruke tid på oss selv for å nyte vår andre ungdom som vi kalte det. Søsteren min sa da i en spøkefull tone at siden vi nå er ferdige med å oppdra barna våre må vår søster ta seg av foreldrene våre når de ikke klarer seg selv lengre. Søsteren vår la ned teskjeen med et smell og sa at hun aldri kom mer en sin part til å stille opp for foreldrene. Vi søstrene med barn hadde i over 20 år lagt beslag på foreldrene våre, så vi hadde værsågod å la Gran Canaria og vinterferier i Italia være og holde oss hjemme og passe foreldre om dette ble aktuelt. Vi ble helt satt ut og det er nå en rar stemning i familien. For er det noe jeg har sett frem til er å oppleve verdenen utenom barneoppdragelse og legevakt. Jeg har vært lenket til huset i 10 år pga barns sykdom og sparer nå til en tremånederstur til USA om to år. Offf,,, dette ble langt, men takk for at du leste. Vil gjerne ha synspunkter😊 Anonymkode: 96e98...eb7 Vel hvis du har hatt et sykt barn som du har måttet ta deg av de siste ti årene (jeg har selv barn med spesielle behov og jeg VET hvor ekstremt mye mer det krever av deg 24/7 enn et friskt barn -jeg har også barn uten spesielle behov). Så reiser du på den turen om 2år uansett. Dessuten finnes det hjemmesykepleie man kan søke om. Anonymkode: a24e1...539
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #22 Skrevet 12. oktober 2021 Ullvott skrev (3 timer siden): Dere har fått ekstremt mye hjelp og støtte av foreldrene deres gjennom alle årene med barn, så det skulle bare mangle at dere ikke stiller opp for foreldrene deres hvis de har behov. Ikke nødvendigvis med stell og pleie hele tiden, men ulike praktiske gjøremål som ligger utenfor det offentlige hjelpeapparatet er det minste dere kan yte i gjengjeld. PS: for øvrig er jeg enig med den over som sier at framstillingen her er ganske spesiell. Er du egentlig den barnløse søsteren som fisker etter sympati her? Det er ikke nødvendigvis tilfelle. Har du vært borte i kronisk syke barn før som trenger deg 24timer i døgnet og stått ansvarlig for det? Anonymkode: a24e1...539 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #23 Skrevet 12. oktober 2021 FrøkenMånestråle skrev (1 time siden): Forstår deres søster veldig godt og hvis dere skal ta dere av foreldrene deres så er det rett og rimelig at dere som har "fått" mest bidrar mest. Dere har fått mye gratis men at dere er så frekke og tror at den barnløse faktisk skal ta jobben med foreldrene er helt latterlig, det er så fjernt at jeg får makk. Dere har selv valgt å få barn og alt det innebærer så dere må bare innrette dere på å ta deres del av jobben. Hadde jeg vært søsteren så hadde jeg ikke stilt opp i det hele tatt. Gå rundt i flere år å bli "glemt" for så å ta jobben når de blir gamle...det er ikke verdt det. Er det noen som VELGER å få et kronisk sykt barn? Anonymkode: a24e1...539
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #24 Skrevet 12. oktober 2021 Er det noe som kommer til å skje i nærmeste framtid at foreldrene deres trenger hjelp? Og mener dere virkelig at deres barnløse søster skal ha alt ansvaret? Skjønner at hun reagerer. men ser heller ikke problemet i å reise på ferie og slikt? Selv om foreldre er eldre så kan en da reise bort en uke eller 2? Er de så dårlige at det ikke lar seg gjøre har man stort sett hjelp fra hjemmetjenesten eller så er de på sykehjem? Anonymkode: 8dda1...972 9
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #25 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er det noen som VELGER å få et kronisk sykt barn? Anonymkode: a24e1...539 Nei, men man har valgt å få barn og det kan innebære å få barn som ikke er friske. Har uansett ikke noe med saken å gjøre. Anonymkode: 8dda1...972 20
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #26 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det et behov pr dags dato? Anonymkode: 8dda1...972 Nei, foreldrene våre er ennå spreke. Men, jeg jobber i helsesektoren og ser hvor fort dette kan snu seg. Det som ikke kom frem i innlegget er at vi alle selvfølgelig skal hjelpe foreldrene våre når de trenger det. Men vår barnløse søster har sagt at hun overhodet ikke kommer til å hjelpe til bortsett når det passer hennes timeplan. Videre har hun sagt at vi er to om å hjelpe foreldrene våre, så vi får legge en plan når den tid kommer så vi ikke drar på ferie ol samtidig. Kommunen vi bor i har hjemmebasert omsorgstjeneste og det er et trangt nåløye for å få sykehjemsplass, og jeg ser at hjemmehjelpen ikke strekker til uten hjelp av pårørende Anonymkode: 96e98...eb7
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #27 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er det noen som VELGER å få et kronisk sykt barn? Anonymkode: a24e1...539 Tusen takk🌺🌺 Anonymkode: 96e98...eb7 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #28 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, foreldrene våre er ennå spreke. Men, jeg jobber i helsesektoren og ser hvor fort dette kan snu seg. Det som ikke kom frem i innlegget er at vi alle selvfølgelig skal hjelpe foreldrene våre når de trenger det. Men vår barnløse søster har sagt at hun overhodet ikke kommer til å hjelpe til bortsett når det passer hennes timeplan. Videre har hun sagt at vi er to om å hjelpe foreldrene våre, så vi får legge en plan når den tid kommer så vi ikke drar på ferie ol samtidig. Kommunen vi bor i har hjemmebasert omsorgstjeneste og det er et trangt nåløye for å få sykehjemsplass, og jeg ser at hjemmehjelpen ikke strekker til uten hjelp av pårørende Anonymkode: 96e98...eb7 Hva med BPA? Anonymkode: a24e1...539
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #29 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, foreldrene våre er ennå spreke. Men, jeg jobber i helsesektoren og ser hvor fort dette kan snu seg. Det som ikke kom frem i innlegget er at vi alle selvfølgelig skal hjelpe foreldrene våre når de trenger det. Men vår barnløse søster har sagt at hun overhodet ikke kommer til å hjelpe til bortsett når det passer hennes timeplan. Videre har hun sagt at vi er to om å hjelpe foreldrene våre, så vi får legge en plan når den tid kommer så vi ikke drar på ferie ol samtidig. Kommunen vi bor i har hjemmebasert omsorgstjeneste og det er et trangt nåløye for å få sykehjemsplass, og jeg ser at hjemmehjelpen ikke strekker til uten hjelp av pårørende Anonymkode: 96e98...eb7 Åja, så egentlig er det et ikke problem ☺️ Bortsett fra at den barnløse søstera ikke ønsker å hjelpe til i det hele tatt? Det hørtes bittert ut, men hun føler jo tydeligvis at dere andre to har tatt all plassen kanskje? Anonymkode: 8dda1...972 10
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #30 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, men man har valgt å få barn og det kan innebære å få barn som ikke er friske. Har uansett ikke noe med saken å gjøre. Anonymkode: 8dda1...972 Jo det har relevanse i form av at man har vært lenka i årevis og trenger den planlagte 3mnd ferien om 2år. Det er den det handler om først og fremst men så er det jo ikke så godt for dere andre å skjønne det hvor ufattelig slitsomt det er å leve oppi en så annerledes situasjon. TS og mannen trenger i høyeste grad og få kunne ta seg 3måneders ferie om 2år til USA mens de enda kan. Hvor belastende det er å stå oppi en sånn situasjon finnes det ikke ord som kan beskrive men hadde dere andre stått der selv så hadde dere blir skremmende oppmerksom på behovet for å få lov å koble ut littegrann i etterkant. Anonymkode: a24e1...539 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #31 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, foreldrene våre er ennå spreke. Men, jeg jobber i helsesektoren og ser hvor fort dette kan snu seg. Det som ikke kom frem i innlegget er at vi alle selvfølgelig skal hjelpe foreldrene våre når de trenger det. Men vår barnløse søster har sagt at hun overhodet ikke kommer til å hjelpe til bortsett når det passer hennes timeplan. Videre har hun sagt at vi er to om å hjelpe foreldrene våre, så vi får legge en plan når den tid kommer så vi ikke drar på ferie ol samtidig. Anonymkode: 96e98...eb7 Hadde ikke giddet å tatt sorgene på forskudd i den grad dere gjør. Disse scenariene kommer ikke nødvendigvis til å bli virkelighet. Kanskje foreldrene dør brått før de blir hjelpetrengende, kanskje søsteren ombestemmer seg osv. Jeg synes det høres ut som noe hun sa bare for å provosere, eller for å fortelle dere hvordan hun har opplevd alle disse årene dere har lagt beslag på foreldrene. Anonymkode: 3bc31...8b1 16
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #32 Skrevet 12. oktober 2021 Vel - både henne og dere kan jo faktisk bare la være å hjelpe foreldrene deres. Ingen kan tvinge dere. Søsteren vil nok ikke - og trenger ikke få dårlig samvittighet siden hun har blitt nedprioritert i flere år. Dere derimot burde skamme dere for å gjøre deres behov for ferie viktigere enn å hjelpe noen tilbake som har stilt opp for dere år etter år. Virkelig - eier dere ikke skam? Anonymkode: f8788...8bf 15
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #33 Skrevet 12. oktober 2021 Hvis du er den forsmådde søster, så vil jeg bare si at jeg er på ditt lag. Hvis du er denne søstera som gleder deg til å reise, så hold deg hjemme. Det er nå ansvaret begynner. Bruk heller sparepengene dine på hushjelp til morra di. Anonymkode: 08899...359 7
got2go Skrevet 12. oktober 2021 #34 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ser hva du mener, men er ikke enig. Hvis vi alle slutter å få barn stopper verden. Våre barn er de som skal produsere varer, bli sykepleiere og kjøre søppelbilen og levere tjenester som søsteren vår er avhengige av. Vi har hadd vær tørn med pleie og omsorg for våre barn mens søsteren vår har levd livet, så at hun nå tar sin tørn mens vi drar på ferie synes jeg er på sin plass. Ts Anonymkode: 96e98...eb7 Det der blir for dumt å bruke som argument for å slippe unna andre forpliktelser. Jorda er overbefolket, og vi er på god vei til å fucke opp jorda som den er. Dessuten vil det alltids bli født barn, du trenger ikke se på det som om at du "tar en for laget" fordet. 12
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #35 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jo det har relevanse i form av at man har vært lenka i årevis og trenger den planlagte 3mnd ferien om 2år. Det er den det handler om først og fremst men så er det jo ikke så godt for dere andre å skjønne det hvor ufattelig slitsomt det er å leve oppi en så annerledes situasjon. TS og mannen trenger i høyeste grad og få kunne ta seg 3måneders ferie om 2år til USA mens de enda kan. Hvor belastende det er å stå oppi en sånn situasjon finnes det ikke ord som kan beskrive men hadde dere andre stått der selv så hadde dere blir skremmende oppmerksom på behovet for å få lov å koble ut littegrann i etterkant. Anonymkode: a24e1...539 Men ingen nekter dem det heller. Foreldrene er ikke en gang syke og hjelpetrengende. Skulle de bli det er det to andre som kan hjelpe pluss hjemmetejeneste og så videre. Søstera er vel bare litt bitter fordi hun har kommet sist og så spøkes det om at hun må væte hjemme med syke foreldre mens de to andre skal reise og leve livet. Anonymkode: 8dda1...972 11
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #36 Skrevet 12. oktober 2021 Og jeg syns ikke akkurat at argumentet «vi har hatt syke barn som foreldrene våre har hjulpet oss med , så nå skal vi reise bort er et godt argument.» Litt mer sympatisk ville det vært å føle på at man vil gjengjelde tjenesten/hjelpen foreldrene har gitt gjennom mange år. Anonymkode: 8dda1...972 10
Raven.Writingdesk Skrevet 12. oktober 2021 #37 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ser hva du mener, men er ikke enig. Hvis vi alle slutter å få barn stopper verden. Våre barn er de som skal produsere varer, bli sykepleiere og kjøre søppelbilen og levere tjenester som søsteren vår er avhengige av. Vi har hadd vær tørn med pleie og omsorg for våre barn mens søsteren vår har levd livet, så at hun nå tar sin tørn mens vi drar på ferie synes jeg er på sin plass. Ts Anonymkode: 96e98...eb7 Øh.. hæ..? Hun tar sin turn..? Å få barn er valgfritt, å ha foreldre er ikke det. Jeg skjønner henne godt. Men; om foreldrene deres uansett er friske så kan dere jo alle dra på ferie hvor dere vil. Som andre sier så finnes offentlige helsetjenester for å bistå, ingen av dere skal tvinges til å pleie dem. Med det sagt; Så er det du og din søster med barn som har mottatt mest hjelp og tydeligvis også da hatt nærmere bånd til foreldrene enn hun som har blitt satt til side for din og din søsters familie. Dere har jo dessuten også produsert barnebarn som også kan bistå med å hjelpe. 7
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #38 Skrevet 12. oktober 2021 Raven.Writingdesk skrev (1 minutt siden): Øh.. hæ..? Hun tar sin turn..? Å få barn er valgfritt, å ha foreldre er ikke det. Jeg skjønner henne godt. Men; om foreldrene deres uansett er friske så kan dere jo alle dra på ferie hvor dere vil. Som andre sier så finnes offentlige helsetjenester for å bistå, ingen av dere skal tvinges til å pleie dem. Med det sagt; Så er det du og din søster med barn som har mottatt mest hjelp og tydeligvis også da hatt nærmere bånd til foreldrene enn hun som har blitt satt til side for din og din søsters familie. Dere har jo dessuten også produsert barnebarn som også kan bistå med å hjelpe. Enig, blir som å straffe den barnløse for ikke å ha barn. Anonymkode: 8dda1...972 11
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #39 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva med BPA? Anonymkode: a24e1...539 Håper bare tilbudet eksisterer når vi trenger det. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Åja, så egentlig er det et ikke problem ☺️ Bortsett fra at den barnløse søstera ikke ønsker å hjelpe til i det hele tatt? Det hørtes bittert ut, men hun føler jo tydeligvis at dere andre to har tatt all plassen kanskje? Anonymkode: 8dda1...972 Hun er et alle tiders menneske og er både rettskaffen og omsorgsfull. Men, hun har alltid gått sine egne veier og før vi fikk barn kuttet hun kontakten med resten av familien i perioder. Mamma fikk kreft da vi var i 20 årsalderen og da så vi henne knapt. På egen hånd og uten hjelp fra noen greide hun å ta en høyere akademisk utdanning og har nå en lederjobb i en utdanningsinstitusjon, noe som hun trekker frem i alle sammenhenger. Jeg har ofte lurt på om hun ønsker å kompensere for manglende barn med status, noe som er unødvendig da foreldrene våre er stolte av henne og er like glad i oss alle. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jo det har relevanse i form av at man har vært lenka i årevis og trenger den planlagte 3mnd ferien om 2år. Det er den det handler om først og fremst men så er det jo ikke så godt for dere andre å skjønne det hvor ufattelig slitsomt det er å leve oppi en så annerledes situasjon. TS og mannen trenger i høyeste grad og få kunne ta seg 3måneders ferie om 2år til USA mens de enda kan. Hvor belastende det er å stå oppi en sånn situasjon finnes det ikke ord som kan beskrive men hadde dere andre stått der selv så hadde dere blir skremmende oppmerksom på behovet for å få lov å koble ut littegrann i etterkant. Anonymkode: a24e1...539 Tusen takk til deg også🌺🌺 Anonymkode: 96e98...eb7
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 12. oktober 2021 #40 Skrevet 12. oktober 2021 Forstår ikke helt hva du mente i hovedinnlegget - at kun deres barnløse søster skal ta seg av foreldrene deres når de blir gamle? Det høres jo ut som en veldig merkelig holdning? Jeg synes ikke nødvendigvis at søsken med barn skal måtte ta seg av foreldre i større grad enn barnløse søsken - å bruke tid på barnebarna er vel noe foreldrene har gjort frivillig - men at man ikke skal bidra fordi man har barn? Hvor er logikken i det? Ansvaret for å hjelpe foreldrene deres bør deles likt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå