Gå til innhold

Samboer vil at jeg skal være husmor, jeg tar master og jobber ved siden av


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er man alene har man færre å rydde etter. Livet mitt ble lettere av å kun rydde og ordne for meg selv og barna. Den ene ekstra voksne ble faktisk dobbelt arbeid, spesielt da man skal være to. 

Så lærer jeg guttene mine allerede fra de var 3 år å rydde etter seg selv. De setter vekk asjetter på kjøkkenet etter de har spist. De er med å lage mat, de rydder rommene sine sammen med meg, de er med å rydde/vaske det de kan i huset. De er også med på å putte inn klær i vaskemaskinen. Så nei, de lærer ikke at dette er noe kvinnen liker å ordne om man gir god oppdragelse.

Ikke søren om barna mine skal bli slik at de må ha en kvinne i livet sitt for å overleve. De skal være selvstendige nok til å klare seg selv. 

Anonymkode: bae72...021

Har aldri sagt at det er det enkleste. Det å velge rett er sjelden det samme som å velge enkelt.

Ut fra det du skriver høres det ut som om det enda er en far i bildet selv om dere ikke bor sammen. Og han er i så fall det maskuline forbildet til barna, ikke du. Har han en ny kone som gjør alt, så hjelper det altså ikke om du lærer ungene dine å rydde. De vil likevel vite at det er noe du gjør fordi du er kvinne.

Det å velge en mann som gjør like mye som kvinner eller få en mann til å gjøre like mye som kvinner, er avgjørende. Det å flytte vekk hjelper ikke særlig mye. 

Anonymkode: ec121...f45

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har aldri sagt at det er det enkleste. Det å velge rett er sjelden det samme som å velge enkelt.

Ut fra det du skriver høres det ut som om det enda er en far i bildet selv om dere ikke bor sammen. Og han er i så fall det maskuline forbildet til barna, ikke du. Har han en ny kone som gjør alt, så hjelper det altså ikke om du lærer ungene dine å rydde. De vil likevel vite at det er noe du gjør fordi du er kvinne.

Det å velge en mann som gjør like mye som kvinner eller få en mann til å gjøre like mye som kvinner, er avgjørende. Det å flytte vekk hjelper ikke særlig mye. 

Anonymkode: ec121...f45

Say what ? Selvsagt hjelper det at ungene lærer å rydde etter seg selv,- uansett omstendigheter ! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogsalv skrev (2 minutter siden):

Say what ? Selvsagt hjelper det at ungene lærer å rydde etter seg selv,- uansett omstendigheter ! 

Nei, det gjør det altså ikke.

Du kan se på omtrent hvem du vil her i verden - og begynn gjerne med de som hevder slike ting som dette - og du vil se at tendensen til å velge en som er prikk lik mor eller far, er langt sterkere enn tendensen til å velge en som gjør de rette tingene.

Spør bare de damene som har endt opp med menn som gjør ingenting, og hør med de om de hadde en far som gjorde sitt.

Det eneste man som kvinne lærer bort ved å lære ungene å rydde er at dette er kvinners ansvar.

Anonymkode: ec121...f45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, det gjør det altså ikke.

Du kan se på omtrent hvem du vil her i verden - og begynn gjerne med de som hevder slike ting som dette - og du vil se at tendensen til å velge en som er prikk lik mor eller far, er langt sterkere enn tendensen til å velge en som gjør de rette tingene.

Spør bare de damene som har endt opp med menn som gjør ingenting, og hør med de om de hadde en far som gjorde sitt.

Det eneste man som kvinne lærer bort ved å lære ungene å rydde er at dette er kvinners ansvar.

Anonymkode: ec121...f45

Men det er jo helt annen sak   .  Jeg vet og forstår hva du sikter til ,men ervervet kunnskap gjennom erfaring er vel ikke bortkastet på noen måte ?  Barn lærer gjennom prestasjon og tilhørighet . 

Selvsagt fyller ikke mor fars sko,men det har hun du svarte heller ikke sagt . 

Mulig vi snakker forbi hverandre 🤣

Endret av Skogsalv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogsalv skrev (34 minutter siden):

Men det er jo helt annen sak   .  Jeg vet og forstår hva du sikter til ,men ervervet kunnskap gjennom erfaring er vel ikke bortkastet på noen måte ?  Barn lærer gjennom prestasjon og tilhørighet . 

Selvsagt fyller ikke mor fars sko,men det har hun du svarte heller ikke sagt . 

Mulig vi snakker forbi hverandre 🤣

Bare for å være litt etterrettelig her. Den jeg siterte skrev dette;

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

En mann jeg datet, presterte å si at «kvinner liker jo husarbeid, så det der er ikke noe problem, jeg er flink på andre ting»… 

Altså. 

Anonymkode: 685cc...342

Det var utgangspunktet mitt.

Jeg legger merke til kvinner som daglig skriver om at de gjør alt og at mannen ikke gjør noe, og at de ikke får mannen til å gjøre noe som helst. Og når de skal forklare hvem som har lært mannen opp, så er det svigermor, ikke svigerfar. Og når de skal forklare at sønnene deres blir bedre enn mannen de har fått sønnene med, eller, for den saks skyld at døtrene kommer til å gjøre et bedre valg enn de selv, så peker de hele tiden på seg selv, at det er de selv som lærer ungene opp, aldri på far.

For meg som kommer fra en kultur hvor man forventer like mye av far som av mor, like mye av svigerfar som av svigermor, like mye av bror som av søster, hvor menn som ikke kan noe blir tuppet på hue og ræva ut, så blir dette en veldig fremmed tankegang.

For meg virker det som de kvinnene alltid påtar seg alt ansvar uansett, og da er det ikke rart ungene deres lærer at «kvinner liker jo husarbeid, så det der er ikke noe problem, jeg er flink på andre ting». Og det er heller ikke så rart at de møter menn som sier slike ting.

Selv har jeg aldri truffet på menn som sier det. Og det er jeg overbevist om at handler om at de mennene jeg møter har fedre som funker. 

Anonymkode: ec121...f45

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som han tenker at siden du er hjemme og studerer kan du like godt gjøre litt husarbeid samtidig. Har du mulighet for å ta studiene med deg en annen plass (feks på skolen) for å skape klarere skille mellom studie og fritid? Har han selv høyere utdanning slik at han skjønner hva som kreves?

Anonymkode: 137fa...c98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvor lenge jobber han? Det er ikke lov å jpbbe fra 8-20. 12 timer dagen er ulovlig, så her er det noe du ikke sier

Anonymkode: 55588...f2f

Jo, det er lov. Jeg jobber 12-14-timersskift noen dager i mnd i deltidsjobben min (er selvsagt bare et par slike vakter i uka i en 100 % turnus.  Men jobber man i tillegg i et vikarbyrå kan man fort ha slike lange vakter ei hel uke).

Anonymkode: 328dc...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har aldri sagt at det er det enkleste. Det å velge rett er sjelden det samme som å velge enkelt.

Ut fra det du skriver høres det ut som om det enda er en far i bildet selv om dere ikke bor sammen. Og han er i så fall det maskuline forbildet til barna, ikke du. Har han en ny kone som gjør alt, så hjelper det altså ikke om du lærer ungene dine å rydde. De vil likevel vite at det er noe du gjør fordi du er kvinne.

Det å velge en mann som gjør like mye som kvinner eller få en mann til å gjøre like mye som kvinner, er avgjørende. Det å flytte vekk hjelper ikke særlig mye. 

Anonymkode: ec121...f45

De ser han kanskje 1-2 netter I mnd, bestefar ser de ennå sjeldnere. De har faktisk bare meg, men jeg jobber i en mannsdominert bransje og lærer barna mine alt jeg kan. Jeg ordner all oppussing, alt på egen bil og alt utendørs. Det de lærer er jo faktisk at når de bidrar så blir dagen lettere for mamma. 

Flytte vekk gjorde alt i min sak og sikkert mange andre saker. Du er utrolig dømmende igrunn. Ikke alle er helt A4. 

Anonymkode: bae72...021

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/22/2021 at 3:48 PM, AnonymBruker said:

Jeg kjenner jeg er kraftig lei. Samboer jobber til klokken 20.00 nesten hver dag. Jeg tar master, jobber helgene og har business på siden. Han forventer ubetinget skryt om han gjør noe hjemme og jeg har måtte nå de siste 2 årene alltid fortelle om jeg vasker huset eller støvsuger hvis ikke er han av tankene at jeg ikke gjør noe hjemme. Ofte ser han ikke hva jeg gjør. Han kommer ofte med spøker som «ah, du har ikke startet på maten enda nei».. i begynnelsen lo jeg bare men nå begynner det å bli skikkelig slitsomt. Jeg har masse å gjøre og når jeg da er hjemme henger det konstant over meg at jeg må vaske etc. så jeg får ikke tid til skolearbeid eller andre viktige ting ifh til jobb. 
 

I går etter at jeg bestilt mat til oss (var hjemme sent) på min regning pluss vin, så plutselig før vi skal legge oss får han et kick hvor han bare slenger jakkene mine på gjesterom senga og sier at jeg ikke kan ha de på knaggen i gangen , fordi det er «for mange jakker». Jeg ble sur og sa at det der kan du ikke gjøre . Han snudde ryggen til meg og sovnet .Noen ganger stønner han høylytt om oppvasken ikke er tatt, som vi begge brukte selv når vi kommer hjem til nesten samme tid. Han betaler ingenting mer enn meg , vi betaler likt på alt. Men jeg har en følelse at han vil ha en husmor og det gjør meg trist! Jeg vet ikke hvordan jeg skal konfrontere han. Jeg er 26 år, med full skole, jobb og alt som er! Møkkalei. 

Jeg mener at ting på fordeles likt når vi begge er i fult jobb etc. 

Anonymkode: 3d034...0d3

Ikke gidd. 

Anonymkode: 7fac5...603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du er utrolig dømmende igrunn. Ikke alle er helt A4. 

Anonymkode: bae72...021

Ja, det kan man godt si at jeg er.

Men det var det innlegget jeg siterte også, og uten det hadde jeg aldri skrevet mine innlegg.

Og så kom du og stilte deg lagelig til for hogg hos akkurat meg, men uten å reagere på den første dømmende innlegget.

Da er det ikke bare snakk om at noen er dømmende, men også om at noen liker å bli dømt, for deretter å klage på at de blir det.

Offerrollen kalles det. Føy gjerne det til listen over ting jeg ikke har noen sans for. 

Anonymkode: ec121...f45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ja, det kan man godt si at jeg er.

Men det var det innlegget jeg siterte også, og uten det hadde jeg aldri skrevet mine innlegg.

Og så kom du og stilte deg lagelig til for hogg hos akkurat meg, men uten å reagere på den første dømmende innlegget.

Da er det ikke bare snakk om at noen er dømmende, men også om at noen liker å bli dømt, for deretter å klage på at de blir det.

Offerrollen kalles det. Føy gjerne det til listen over ting jeg ikke har noen sans for. 

Anonymkode: ec121...f45

Og likevel oppfører du deg som offeret for at jeg stilte akkurat deg til veggs. 

Anonymkode: bae72...021

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Og likevel oppfører du deg som offeret for at jeg stilte akkurat deg til veggs. 

Anonymkode: bae72...021

Nope.

Men du kan gjerne tro det :) 

Anonymkode: ec121...f45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 23.9.2021 den 11.47):

Hvor lenge jobber han? Det er ikke lov å jpbbe fra 8-20. 12 timer dagen er ulovlig, så her er det noe du ikke sier

Anonymkode: 55588...f2f

Spørs vel hva slags stilling han har. 12 timer dagen har jeg også, og ofte mer enn det også. Særskilt uavhengig stilling - ikke underlagt overtidsbegrensninger.

Anonymkode: b1a93...331

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marte79

Heldig du! Jobber som regel 10 timer og har to deltidsstudier ved siden av jobb. Ønsket noen ganger jeg kunne være husmor 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...