Gå til innhold

Samboer vil at jeg skal være husmor, jeg tar master og jobber ved siden av


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner jeg er kraftig lei. Samboer jobber til klokken 20.00 nesten hver dag. Jeg tar master, jobber helgene og har business på siden. Han forventer ubetinget skryt om han gjør noe hjemme og jeg har måtte nå de siste 2 årene alltid fortelle om jeg vasker huset eller støvsuger hvis ikke er han av tankene at jeg ikke gjør noe hjemme. Ofte ser han ikke hva jeg gjør. Han kommer ofte med spøker som «ah, du har ikke startet på maten enda nei».. i begynnelsen lo jeg bare men nå begynner det å bli skikkelig slitsomt. Jeg har masse å gjøre og når jeg da er hjemme henger det konstant over meg at jeg må vaske etc. så jeg får ikke tid til skolearbeid eller andre viktige ting ifh til jobb. 
 

I går etter at jeg bestilt mat til oss (var hjemme sent) på min regning pluss vin, så plutselig før vi skal legge oss får han et kick hvor han bare slenger jakkene mine på gjesterom senga og sier at jeg ikke kan ha de på knaggen i gangen , fordi det er «for mange jakker». Jeg ble sur og sa at det der kan du ikke gjøre . Han snudde ryggen til meg og sovnet .Noen ganger stønner han høylytt om oppvasken ikke er tatt, som vi begge brukte selv når vi kommer hjem til nesten samme tid. Han betaler ingenting mer enn meg , vi betaler likt på alt. Men jeg har en følelse at han vil ha en husmor og det gjør meg trist! Jeg vet ikke hvordan jeg skal konfrontere han. Jeg er 26 år, med full skole, jobb og alt som er! Møkkalei. 

Jeg mener at ting på fordeles likt når vi begge er i fult jobb etc. 

Anonymkode: 3d034...0d3

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han er helt urimelig, og du har selvfølgelig helt rett. Dere bør dele halvparten hver.

Men jeg skjønner det er vanskelig å ta opp og få til endring, jeg har samme problem. Hos oss gjør jeg i allefall 80 prosent av det daglige, han bidrar selvfølgelig mer når det er spesielle ting som skjer med hus og hage (men ikke mer enn meg, så der står vi likt), mens jeg ordner 90 % av handling og planlegging av mat, støvsuger, rydder, vasker og vasker klær. Hadde søren meg aldri trodd jeg skulle havne i denne situasjonen, jeg som er sterk independent woman med lederstilling i næringslivet. Jeg tjener også mer enn samboeren min. Men klarer jeg å ta skikkelig tak i det? Tydeligvis ikke. 

Anonymkode: 5f134...107

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig catch han der..... er faren hans også mannsjåvinist?

Anonymkode: 05cba...170

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke finn på å få barn med han der! Han ønsker seg hushjelp

Anonymkode: d206e...a16

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vurdert å gjøre det slutt, gitt. Høres ut som om han synes sine ting og sin tid er mye viktigere enn dine greier og din tid. Som de andre skriver, ikke få barn med han! Om du ønsker deg familie en dag så bør du kanskje bare "cut your losses" og gå videre.  Alle menn er ikke sånn!

Anonymkode: 946f2...46c

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette endrer seg ikke. 

Hadde dere vært nesten 40, dette var ny oppførsel, og dere hadde barn, ville jeg sagt parterapi.

Men du er 26. Så dump. Virkelig... 

Anonymkode: 2689d...e9d

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han tenkt på hvordan det ville vært hvis du var husmor på fulltid? Han må betale ALT av regninger for eksempel. Er han keen på det så får han finne seg noen andre som kan leve 100% på ham, og så finner du deg en oppegående fyr i stedet. 

Anonymkode: f4386...599

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud.. Sånn går ikke an. Det er ingen krise om oppvasken står en stund! Prat sammen, eller gå i parterapi. Han trenger å få opp øynene. 

Anonymkode: 4c620...865

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sag; jeg vet ikke med deg, men jeg lever i 2021, og da deler vi likt på oppgavene i hjemmet. Enten tar han tak, endrer kurs, ellers endrer du din.

 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir så provosert av sånne mannfolk!

Du må jo bare sette deg ned med han og si at hør her, vi jobber begge to like mange timer i uka, og her i huset er det full likestilling, husarbeidet må deles 50/50! 

Skriv ned gjøremålene og evt tid det tar, så kan man velge noe ut fra preferanser eller hva som er praktisk (kanskje f.eks. enklere for deg å ta klesvask når du er hjemme mens maskinen går, og han liker bedre å gå i butikken enn deg e.l.), og noe deles likt, annenhver dag på matlaging og oppvask, annenhver uke på å vaske bad og blabla. Litt sånn vaskelister man drev med da man bodde i kollektiv.

Anonymkode: 340cb...24a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herregud for en dust. Min mann er ikke verdens beste på husarbeid, men han forventer ikke at jeg skal gjøre alt. Han gjør ALT han får beskjed om og har sine faste oppgaver. Herregud, snakk om å være lite raus med deg da. Vil du ha en sånn mann? Han burde behandle deg som en dronning, og berømme deg for hvor flink du er! Hadde aldri gidda det greiene der. 

Anonymkode: 44b64...db6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skriv ned det du gjør også skriver du ned det han gjør. Vis han etter en uke feks. 

Anonymkode: b2745...b68

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Har han tenkt på hvordan det ville vært hvis du var husmor på fulltid? Han må betale ALT av regninger for eksempel. Er han keen på det så får han finne seg noen andre som kan leve 100% på ham, og så finner du deg en oppegående fyr i stedet. 

Anonymkode: f4386...599

Det er det jeg tenker å si til han. Betal hele husleia da, så skal jeg nok slite meg til litt vask rundt i huset og lage middag til deg hver dag (lite å rutte med som student), men i simpelheten har jeg faktisk ikke tid! Han er nok litt av den meningen at han har en viktigere jobb en meg. 
 

TS 

Anonymkode: 3d034...0d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skriv ned det du gjør også skriver du ned det han gjør. Vis han etter en uke feks. 

Anonymkode: b2745...b68

Jepp! Ts

Anonymkode: 3d034...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ble samboer med mannen min når vi begge var 19 år. Det er 20 år siden. 

Jeg røsket tak når vi var 23-24 av mye samme mønster. Løsningen vår var at den ene tok oddetallsuker og den andre tok partallsuker i en periode på to måneder. Absolutt alt. Det var først da han oppdaget at det ikke bare var å sette på plass varer, lage litt mat og skylle en stekepanne. Og det syntes at jeg ikke dro over vasken og speilet hver kveld på badet i hans uker. Stabelen med rene håndklær ingen har brettet? Vi vet hvem sin uke det er. 

Etter to uker hver, så kom det hvite flagget. Og etter dette eksperimentet er han blitt veldig mye flinkere til å se ting som må gjøres utenom det åpenbare (tørke bort flekker rundt håndtak på skap og skuffer og lysbryter? Støv oppå stikkontakter? Sånt) og han setter uendelig mye mer pris på tidsbruken jeg investerer... Og yter like mye på sin kant. 

Det må fortsatt stadig kommunikasjon til, spesielt etter vi fikk barn, men det er utrolig hvor effektivt det var. 

Anonymkode: eeb41...704

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er det jeg tenker å si til han. Betal hele husleia da, så skal jeg nok slite meg til litt vask rundt i huset og lage middag til deg hver dag (lite å rutte med som student), men i simpelheten har jeg faktisk ikke tid! Han er nok litt av den meningen at han har en viktigere jobb en meg. 
 

TS 

Anonymkode: 3d034...0d3

 

Nei, nei, nei...

Du tar master, har ambisjoner.

IKKE reduser deg selv til en betalt hushjelp og kokk.

Det finnes mange fantastiske menn der ute. Når du bikker 30 er de borte fra markedet. 

Jeg var borti et par idioter tidlig i 20-årene. Men så traff jeg han jeg nå har vært gift med i mange år. Han har en fantastisk karriere. Men han kommer inn med en kopp kaffe på morgenen, tømmer oppvaskmaskinen før han drar på jobb, vasker over badet når han kommer sent hjem. Har jeg laget middag er det utelukkende takknemlighet, og skryt. På ca 15. året nå. 

Han vet rett og slett ikke hva godt han skal gjøre for meg/oss. (og motsatt, selvfølgelig). Finn deg en slik mann. 

Anonymkode: 2689d...e9d

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Skikkelig catch han der..... er faren hans også mannsjåvinist?

Anonymkode: 05cba...170

Ahaha!

Godt å høre slike spørsmål innimellom alle;

«Har ikke moren hans oppdradd han bedre altså?»

Du har helt rett, det er faren hans man må se på og ikke moren hans.

Og nei, det er ingen vits å snakke med han om dette. Det eneste som nytter er å være nøye med hva slags familie han kommer fra og at han er ferdig oppdradd. Og det må man altså gjøre før man blir sammen.

Har ikke mødrene deres lært dere det altså? :P 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han der hadde jeg ikke giddet å bruke mer tid på altså. Finnes skikkelige mannfolk som bidrar i huset uten å forvente skryt. 

Anonymkode: 3e7f6...586

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...