Gå til innhold

Samboer vil at jeg skal være husmor, jeg tar master og jobber ved siden av


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du får spørre han like dumt tilbake. 

Har du ikke begynt på middagen? Var ikke den støvdotten der i forrige uke også?

Sett dere ned og snakk om hvor mye tid dere bruker på jobb/studier og hvor mye dere bruker på arbeidsoppgaver i hjemmet. Bli enig om hva som er rettferdig. Blir dere ikke enige, så vurder om dere er kompatible.

Anonymkode: bfd71...313

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kjenner jeg er kraftig lei. Samboer jobber til klokken 20.00 nesten hver dag. Jeg tar master, jobber helgene og har business på siden. Han forventer ubetinget skryt om han gjør noe hjemme og jeg har måtte nå de siste 2 årene alltid fortelle om jeg vasker huset eller støvsuger hvis ikke er han av tankene at jeg ikke gjør noe hjemme. Ofte ser han ikke hva jeg gjør. Han kommer ofte med spøker som «ah, du har ikke startet på maten enda nei».. i begynnelsen lo jeg bare men nå begynner det å bli skikkelig slitsomt. Jeg har masse å gjøre og når jeg da er hjemme henger det konstant over meg at jeg må vaske etc. så jeg får ikke tid til skolearbeid eller andre viktige ting ifh til jobb. 
 

I går etter at jeg bestilt mat til oss (var hjemme sent) på min regning pluss vin, så plutselig før vi skal legge oss får han et kick hvor han bare slenger jakkene mine på gjesterom senga og sier at jeg ikke kan ha de på knaggen i gangen , fordi det er «for mange jakker». Jeg ble sur og sa at det der kan du ikke gjøre . Han snudde ryggen til meg og sovnet .Noen ganger stønner han høylytt om oppvasken ikke er tatt, som vi begge brukte selv når vi kommer hjem til nesten samme tid. Han betaler ingenting mer enn meg , vi betaler likt på alt. Men jeg har en følelse at han vil ha en husmor og det gjør meg trist! Jeg vet ikke hvordan jeg skal konfrontere han. Jeg er 26 år, med full skole, jobb og alt som er! Møkkalei. 

Jeg mener at ting på fordeles likt når vi begge er i fult jobb etc. 

Anonymkode: 3d034...0d3

Dere har egentlig ikke tid til hverandre, så det lureste er vel å avslutte.

Anonymkode: 8201e...792

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn å skrive ned ALT du gjør av husarbeid. Hver gang du ser at det blir over 50% av husarbeidet (inkl hage og bil om dere har det) så sender du ham vips-krav for arbeidet. Per påbegynte time!

Anonymkode: 6e969...7ff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sier ikke jeg tar samboer sin side, men se det litt fra hans perspektiv:

du skriver at samboer jobber nesten til 22 hver dag. må si jeg forstår han litt hvis han daglig kommer hjem til rot. han er sliten etter jobb og har nok lav toleranse. han har nok en forestilling om at du ikke hadde noe arbeid på kvelden og da har du ryddet. samtidig må du stille han spm om hva han kan gjøre før jobb. 

jeg satt også I samme knipe som deg som 26åring. masteroppgave, mye ekstra arbeid på jobb og følelsen av å måtte være "husmor". jeg tror det rett og slett også ble for "seriøst" voksenliv for meg og jeg var ganske utkjørt etter den veldig travle hverdagen. du må snakke med han når han er rolig, og forklar hvor mye energi du bruker på skole og jobb, samtidig også ha forståelse for at han også har jobb og sitt. 

nå har vi begge blitt litt eldre, er det mye bedre. jeg har også fått litt mer rutiner og "faste" dager. det blir faktisk ganske lite hver dag. mitt lureste tips er å rydde etter middagen rett etterpå - og det gjør faktisk underverker. 

Anonymkode: 94f89...2e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ble samboer med mannen min når vi begge var 19 år. Det er 20 år siden. 

Jeg røsket tak når vi var 23-24 av mye samme mønster. Løsningen vår var at den ene tok oddetallsuker og den andre tok partallsuker i en periode på to måneder. Absolutt alt. Det var først da han oppdaget at det ikke bare var å sette på plass varer, lage litt mat og skylle en stekepanne. Og det syntes at jeg ikke dro over vasken og speilet hver kveld på badet i hans uker. Stabelen med rene håndklær ingen har brettet? Vi vet hvem sin uke det er. 

Etter to uker hver, så kom det hvite flagget. Og etter dette eksperimentet er han blitt veldig mye flinkere til å se ting som må gjøres utenom det åpenbare (tørke bort flekker rundt håndtak på skap og skuffer og lysbryter? Støv oppå stikkontakter? Sånt) og han setter uendelig mye mer pris på tidsbruken jeg investerer... Og yter like mye på sin kant. 

Det må fortsatt stadig kommunikasjon til, spesielt etter vi fikk barn, men det er utrolig hvor effektivt det var. 

Anonymkode: eeb41...704

Gjør folk det? Hver kveld? Snakk om å skape seg unødvendig mye jobb

Anonymkode: b1a93...331

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han jobber til langt på kveld, kan han få betale for hushjelp og ferdige middager. 

Anonymkode: 328dc...f3f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva enn du gjør, ikke få barn med en sånn 😳 også MÅ du kommunisere med han om dette. Det er soleklart at fordelingen (om man kan kalle det fordeling i det hele tatt…) er helt på avveie her, og du kommer slite deg enda mere ut om det fortsetter slik. 

Snakk om dine forventninger, og om hans forventninger til jobb, samliv, husholdning osv. Og så må du/dere finne ut om det er kompatibelt. 
 

Anonymkode: d55eb...55e

Ja, jeg skal prøve i dag, når han kommer hjem - Bedre kommunikasjon. Må nok ta en rolig prat med han og høre om han evt ønsker å betale hvis han vil ha vaskehjelp og jeg må ta 70% oppå alt. Problemet er at han selvsagt mener han gjør enormt allerede. Har nå begynt å skrive en liste, støvsugde hele huset i dag og tørket støv. Prikken på ien var når han kastet alle jakkene mine på senga - midt på natta fordi han irriterte seg over mengden. Veldig passiv aggressiv. 
 

Ts

Anonymkode: 3d034...0d3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

jeg sier ikke jeg tar samboer sin side, men se det litt fra hans perspektiv:

du skriver at samboer jobber nesten til 22 hver dag. må si jeg forstår han litt hvis han daglig kommer hjem til rot. han er sliten etter jobb og har nok lav toleranse. han har nok en forestilling om at du ikke hadde noe arbeid på kvelden og da har du ryddet. samtidig må du stille han spm om hva han kan gjøre før jobb. 

jeg satt også I samme knipe som deg som 26åring. masteroppgave, mye ekstra arbeid på jobb og følelsen av å måtte være "husmor". jeg tror det rett og slett også ble for "seriøst" voksenliv for meg og jeg var ganske utkjørt etter den veldig travle hverdagen. du må snakke med han når han er rolig, og forklar hvor mye energi du bruker på skole og jobb, samtidig også ha forståelse for at han også har jobb og sitt. 

nå har vi begge blitt litt eldre, er det mye bedre. jeg har også fått litt mer rutiner og "faste" dager. det blir faktisk ganske lite hver dag. mitt lureste tips er å rydde etter middagen rett etterpå - og det gjør faktisk underverker. 

Anonymkode: 94f89...2e0

Tja, jeg kan forstå at han er sliten etter en lang jobbdag, men det er jo jeg og med både master og jobb ved siden av pluss businessen min. Skulle ønske det var flere timer i et døgn men det er det dessverre ikke. Da når jeg først har litt tid for meg selv (sjeldent) kunne jeg laget mer mat, men jeg vet ikke.. når han er så passiv aggressiv har jeg noen ganger lite lyst , men gjør det likevel som regel når jeg kan. Annet problem er jo at vi spiser da middag rundt klokken 22.00, noe jeg aldri har likt. Har prøvd å forklare dette til han, med husarbeid etc. han kan si han forstår men kommer likevel med passiv aggressive kommenterer. Hvis han har fikset et rør og skrudd noe sammen, da kan du tro jeg får høre det i 2 mnd fremover. Noen ganger spør han meg også om å skru og fikle om det er noe.. ja, sier jeg som regel men jeg har jo ikke peiling på hva jeg gjør. 
 

Jeg føler at han egentlig vil ha en husmor , ei som har middagen klar hver kveld 22.00, ei som vasker hele dagen. Da har han funnet feil jente, har også sagt dette til han. Han gir inntrykk for at hans jobb er viktigere enn alt i denne verden og at jeg har mer tid. Men det har jeg ikke! Med skole fra 09-17/ noen ganger 18, med en halvtimes til en times pause. Så har jeg da jobb i helgene og en business på siden som krever tid men gjør at jeg kan betale deler av husleien. Han mener da at når jeg har en pause på skolen bør jeg da støvsuge hele huset eller om det er på zoom, da bare muter jeg og vasker samtidige. Akkurat som at jeg ikke trenger p følge med. Kun fordi jeg er hjemme. Jeg er uenig! 
 

TS

Anonymkode: 3d034...0d3

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg skal prøve i dag, når han kommer hjem - Bedre kommunikasjon. Må nok ta en rolig prat med han og høre om han evt ønsker å betale hvis han vil ha vaskehjelp og jeg må ta 70% oppå alt. Problemet er at han selvsagt mener han gjør enormt allerede. Har nå begynt å skrive en liste, støvsugde hele huset i dag og tørket støv. Prikken på ien var når han kastet alle jakkene mine på senga - midt på natta fordi han irriterte seg over mengden. Veldig passiv aggressiv. 
 

Ts

Anonymkode: 3d034...0d3

Akkurat det må dere kunne finne ei løsning på. Feks kun ha framme 1-2 jakker hver og resten inni skap eller pent bretta i hylle. 

Anonymkode: 328dc...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

...Han mener da at når jeg har en pause på skolen bør jeg da støvsuge hele huset eller om det er på zoom, da bare muter jeg og vasker samtidige. Akkurat som at jeg ikke trenger p følge med. Kun fordi jeg er hjemme. Jeg er uenig! 

TS

Anonymkode: 3d034...0d3

Hallo i luken...Det kan du selvsagt ikke. Skjønner han ikke hvordan utdanning fungerer? 

Anonymkode: 328dc...f3f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg skal prøve i dag, når han kommer hjem - Bedre kommunikasjon. Må nok ta en rolig prat med han og høre om han evt ønsker å betale hvis han vil ha vaskehjelp og jeg må ta 70% oppå alt. Problemet er at han selvsagt mener han gjør enormt allerede. Har nå begynt å skrive en liste, støvsugde hele huset i dag og tørket støv. Prikken på ien var når han kastet alle jakkene mine på senga - midt på natta fordi han irriterte seg over mengden. Veldig passiv aggressiv. 
 

Ts

Anonymkode: 3d034...0d3

Hvor lang arbeidsdag har han egentlig? Starter han på morgenen og jobber helt til kl 20? 

Anonymkode: 137fa...c98

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg kjenner jeg er kraftig lei. Samboer jobber til klokken 20.00 nesten hver dag. Jeg tar master, jobber helgene og har business på siden. Han forventer ubetinget skryt om han gjør noe hjemme og jeg har måtte nå de siste 2 årene alltid fortelle om jeg vasker huset eller støvsuger hvis ikke er han av tankene at jeg ikke gjør noe hjemme. Ofte ser han ikke hva jeg gjør. Han kommer ofte med spøker som «ah, du har ikke startet på maten enda nei».. i begynnelsen lo jeg bare men nå begynner det å bli skikkelig slitsomt. Jeg har masse å gjøre og når jeg da er hjemme henger det konstant over meg at jeg må vaske etc. så jeg får ikke tid til skolearbeid eller andre viktige ting ifh til jobb. 
 

I går etter at jeg bestilt mat til oss (var hjemme sent) på min regning pluss vin, så plutselig før vi skal legge oss får han et kick hvor han bare slenger jakkene mine på gjesterom senga og sier at jeg ikke kan ha de på knaggen i gangen , fordi det er «for mange jakker». Jeg ble sur og sa at det der kan du ikke gjøre . Han snudde ryggen til meg og sovnet .Noen ganger stønner han høylytt om oppvasken ikke er tatt, som vi begge brukte selv når vi kommer hjem til nesten samme tid. Han betaler ingenting mer enn meg , vi betaler likt på alt. Men jeg har en følelse at han vil ha en husmor og det gjør meg trist! Jeg vet ikke hvordan jeg skal konfrontere han. Jeg er 26 år, med full skole, jobb og alt som er! Møkkalei. 

Jeg mener at ting på fordeles likt når vi begge er i fult jobb etc. 

Anonymkode: 3d034...0d3

Bare å pakke. Han ønsker seg en mor og sengevarmer i en og samme person. 

Anonymkode: de7ba...e46

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er det jeg tenker å si til han. Betal hele husleia da, så skal jeg nok slite meg til litt vask rundt i huset og lage middag til deg hver dag (lite å rutte med som student), men i simpelheten har jeg faktisk ikke tid! Han er nok litt av den meningen at han har en viktigere jobb en meg. 
 

TS 

Anonymkode: 3d034...0d3

Nei, ikke si det! Ikke lat som om det er en mulighet en gang! 
 

Hva om han faktisk sier ja?!?!

Han hører hjemme i 1910. Hvorfor finner du deg i en slik behandling?? Hele holdningen han roper: Dump meg! 

Anonymkode: 49cc7...b19

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja, jeg skal prøve i dag, når han kommer hjem - Bedre kommunikasjon. Må nok ta en rolig prat med han og høre om han evt ønsker å betale hvis han vil ha vaskehjelp og jeg må ta 70% oppå alt. Problemet er at han selvsagt mener han gjør enormt allerede. Har nå begynt å skrive en liste, støvsugde hele huset i dag og tørket støv. Prikken på ien var når han kastet alle jakkene mine på senga - midt på natta fordi han irriterte seg over mengden. Veldig passiv aggressiv. 
 

Ts

Anonymkode: 3d034...0d3

Det er faktisk psykisk vold. 

 

Psykisk vold kan være negative eller fiendtlige holdninger eller handlinger, uten bruk av fysisk makt, som kan gi den utsatte en følelse av frykt, avmakt, skyld, skam, mindreverd, fortvilelse eller en grunnleggende følelse av å ikke være ønsket og elsket.

Anonymkode: 2689d...e9d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg kjenner jeg er kraftig lei. Samboer jobber til klokken 20.00 nesten hver dag. Jeg tar master, jobber helgene og har business på siden. Han forventer ubetinget skryt om han gjør noe hjemme og jeg har måtte nå de siste 2 årene alltid fortelle om jeg vasker huset eller støvsuger hvis ikke er han av tankene at jeg ikke gjør noe hjemme. Ofte ser han ikke hva jeg gjør. Han kommer ofte med spøker som «ah, du har ikke startet på maten enda nei».. i begynnelsen lo jeg bare men nå begynner det å bli skikkelig slitsomt. Jeg har masse å gjøre og når jeg da er hjemme henger det konstant over meg at jeg må vaske etc. så jeg får ikke tid til skolearbeid eller andre viktige ting ifh til jobb. 
 

I går etter at jeg bestilt mat til oss (var hjemme sent) på min regning pluss vin, så plutselig før vi skal legge oss får han et kick hvor han bare slenger jakkene mine på gjesterom senga og sier at jeg ikke kan ha de på knaggen i gangen , fordi det er «for mange jakker». Jeg ble sur og sa at det der kan du ikke gjøre . Han snudde ryggen til meg og sovnet .Noen ganger stønner han høylytt om oppvasken ikke er tatt, som vi begge brukte selv når vi kommer hjem til nesten samme tid. Han betaler ingenting mer enn meg , vi betaler likt på alt. Men jeg har en følelse at han vil ha en husmor og det gjør meg trist! Jeg vet ikke hvordan jeg skal konfrontere han. Jeg er 26 år, med full skole, jobb og alt som er! Møkkalei. 

Jeg mener at ting på fordeles likt når vi begge er i fult jobb etc. 

Anonymkode: 3d034...0d3

At han slenger jakkene dine på gjesterommet får meg til å stusse. Om det var du som flyttet inn til ham,så virker det som om han synes du opptar for mye plass / eller vil ha bort tingene dine ( og deg ) ?? Ville vært en merkelig ting å gjøre dersom han flyttet inn til deg/ eller dere har funnet ny bolig sammen. Eller ? 

Denne kritiseringen( av flere ting) er ikke et godt tegn. Om han vil oppdra deg til husmor eller være single igjen er ikke godt å si. 

Det virker som om  dere irriterer dere over hverandre for tiden og henger dere opp i bagateller.  Eneste rådet jeg har er å være tydelige i kommunikasjonen med hverandre, vise overbærenhet og godhet.  Om ting ikke alltid er på stell ,hva gjør det ? Først og fremst må dere være på lag .Og da er første bud gjensidig respekt. Hvordan fungerer det på soverommet ? 

Endret av Skogsalv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg virker det som dere jobber svært mye, særlig du med studier dette skulle tilsi 8 timer pr dag pluss deltidsjobb nanskje 4 timer pr dag pluss selvstendig jobb la oss si 24 timer i helga. Dette blir ca 84 timer i uka. 

 

Om samboeren jobber bare 5 dager må han starte på jobb 03.00 dette er svært tidlig og jeg skjønner jo at han er sliten da. Men han bør jo kunne gjøre ting i helga slik som gulvvask, plenlipping, hjulskift, innkjøp, henge opp knagger osv. Alle må bidra med noe og bor en for seg selv må en gjøre alt.

Jeg tror vel egentlig han starter noe senere på jobb og derfor har noe mer tid enn deg. Hvordan var det når dere bodde hver for dere, Hvem gjorde husarbeidet for deg og for han?

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har begynt å gjøre nøyaktig som samboer gjør her. Han mener det er en kvinnes jobb, faktisk. Men jeg står på mitt om at vi bidrar likt på alle måter. Ja jeg bidrar også med oppussing, klipping av plen, arbeid ute og ordner bilen. Er det en dag han ordner noe av dette alene så ordner jeg noe annet inne. Det skal ikke være en selvfølge at jeg er husmor bare fordi jeg er kvinne.

Da får han finne seg ei som liker å være humor hele tiden i stedet. 

Anonymkode: bae72...021

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Tja, jeg kan forstå at han er sliten etter en lang jobbdag, men det er jo jeg og med både master og jobb ved siden av pluss businessen min. Skulle ønske det var flere timer i et døgn men det er det dessverre ikke. Da når jeg først har litt tid for meg selv (sjeldent) kunne jeg laget mer mat, men jeg vet ikke.. når han er så passiv aggressiv har jeg noen ganger lite lyst , men gjør det likevel som regel når jeg kan. Annet problem er jo at vi spiser da middag rundt klokken 22.00, noe jeg aldri har likt. Har prøvd å forklare dette til han, med husarbeid etc. han kan si han forstår men kommer likevel med passiv aggressive kommenterer. Hvis han har fikset et rør og skrudd noe sammen, da kan du tro jeg får høre det i 2 mnd fremover. Noen ganger spør han meg også om å skru og fikle om det er noe.. ja, sier jeg som regel men jeg har jo ikke peiling på hva jeg gjør. 
 

Jeg føler at han egentlig vil ha en husmor , ei som har middagen klar hver kveld 22.00, ei som vasker hele dagen. Da har han funnet feil jente, har også sagt dette til han. Han gir inntrykk for at hans jobb er viktigere enn alt i denne verden og at jeg har mer tid. Men det har jeg ikke! Med skole fra 09-17/ noen ganger 18, med en halvtimes til en times pause. Så har jeg da jobb i helgene og en business på siden som krever tid men gjør at jeg kan betale deler av husleien. Han mener da at når jeg har en pause på skolen bør jeg da støvsuge hele huset eller om det er på zoom, da bare muter jeg og vasker samtidige. Akkurat som at jeg ikke trenger p følge med. Kun fordi jeg er hjemme. Jeg er uenig! 
 

TS

Anonymkode: 3d034...0d3

Sa til en eks en gang at om han ønsker å ha det slik så skal jeg ha 1000,- per uke av han for jobben jeg gjør. Skal han være storkar og ha hushjelp så får han betale for det. 

Anonymkode: bae72...021

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sa til en eks en gang at om han ønsker å ha det slik så skal jeg ha 1000,- per uke av han for jobben jeg gjør. Skal han være storkar og ha hushjelp så får han betale for det. 

Anonymkode: bae72...021

Det er bare nedrig...  Å være betalt vaskehjelp for mannen. 

Anonymkode: 2689d...e9d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er bare nedrig...  Å være betalt vaskehjelp for mannen. 

Anonymkode: 2689d...e9d

Ja, håpet han ville forstå hva han egentlig forventer. Ble slutt dette her så klart, jeg fikk det bedre alene og mulig det gjelder ts og. 

Anonymkode: bae72...021

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...