Gå til innhold

Samboer vil at jeg skal være husmor, jeg tar master og jobber ved siden av


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skogsalv skrev (1 time siden):

J

Vil egentlig si at dere har et overkommelig utgangspunkt.  Det har vært rare tider i 1,5 år nå,og dere ble sammen litt over et år før corona? Så der ligger også en stressfaktor vi alle påvirkes av,som ikke ville vært i vanlige tilfeller.  Særlig for deg som student. Du har vært en helt og jobber alt du klarer på alle fronter, så bra du står sterkt i deg selv og ikke lar deg vippe av pinnen . 

Har dere nok av egentid utenom de 4 veggene.? Der ligger mye å hente. 😊

 

Du har helt rett med koronaen! :) det var stressende tider for alle  :) Vi prøver å få egentid men blir innimellom lite av det. 
TS

Anonymkode: 3d034...0d3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Carrot skrev (30 minutter siden):

Det er noe med måten man tar opp ting på som skurrer i innleggene dine TS, man tar ikke opp viktige issues ved å kaste sting, eller humoristisk, man gjør det konkret og uten å bruke ord som stigmatiserer eller fordeler skyld men som er åpne og konstruktive i forhold til videre dialog - det virker som om det å snakke sammen er erstattet av å snakke til eller krangle med hos dere. 

Personlig ville jeg valgt mine kamper, jeg ville ikke tatt opp gårsdagens episode i dag, jeg ville tatt den når den oppsto eller latt den være - det å dra med seg en sak fra en dag til en annen, eller som du sier fra ett år til ett annet er lite konstruktivt og det viser at dere bærer med dere gammel dritt. Slikt vil ikke fungere for et langt liv sammen. 

Spørsmålet er mer hvorfor har dere akseptert en slik negativ utvikling for forholdet over tid for så å reagere på det nå etter flere år? 

Du har rett i mye av det du skriver! 
Jeg på min side kan reagere på «små» ting og han på sin side reagerer «stort» på det jeg kommer med. 
 

Vi har det så innmari og er nesten som bestevenner når vi ikke krangler, vi begge må lære oss å krangle som et vanlig par. Høre hverandres sider og møte hverandre med forståelse og et åpent sinn enn å diskutere så dørene rister. Det er først nå jeg har fått åpnet øynene opp for par-terapi , som siste utvei for at vi kan lære noen tools som kan gjøre det lettere for oss. 
TS

Anonymkode: 3d034...0d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Han jobber fra 09-20/21 hver dag bortsett fra helger. Han er også selvstendig. Jeg jobber/skole/business vanligvis fra 09/ 10.00 - 19/20 hver dag. 
TS

Anonymkode: 3d034...0d3

Altså; hverdagplikter er jo sysler som egentlig ikke burde blitt ansett som plikter eller noe i minusbanken for tid og effort investert . Å ta oppvasken er like selvfølgelig som å ta seg en dusj ,- både for seg selv og omgivelsene 😊

Dusjing er alltid gjensidig så klart ! 

Om jeg ikke vil dusje mer enn en gang i uka,så passer jeg best som single . 

Dere har begge mye på tapetet.  Finn tilbake til kjærligheta og senk krava og skuldrene . Når dere får unger ,så gang alt dere nå har med 3 ! No kidding . 

Bruk ømhet og humor for å slipe han i kantene,om han er din person  og ditt menneske ❤

Endret av Skogsalv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men hvorfor ikke sette hardt mot hardt? Hadde aldri orket å la typen min slippe unna med at han følte han var viktigere eller hadde viktigere ting enn meg. Jeg ville ikke latt kjæresten min føle på det heller. Hadde blitt kjempesint om han var så arrogant? Blir du ikke sint, bare uenig? Det er jo ikke en diskusjon. Man skal ikke sette seg ned og diskutere seg frem til hvem som har viktigst ærbe. Det skal ikke være en konkurranse i et forhold.

Anonymkode: ff485...5e0

Det er det jeg ofte gjør. Men da blir det en sinnsykt stor krangel hvor vi er uenige med hverandre og krangler i flere timer. Jeg blir kjempe sint! Tror jeg aldri har blitt så sur på et menneske som jeg har blitt på han. Samme tror jeg han føler med meg. 
TS

Anonymkode: 3d034...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er det jeg ofte gjør. Men da blir det en sinnsykt stor krangel hvor vi er uenige med hverandre og krangler i flere timer. Jeg blir kjempe sint! Tror jeg aldri har blitt så sur på et menneske som jeg har blitt på han. Samme tror jeg han føler med meg. 
TS

Anonymkode: 3d034...0d3

Samme som i bryllupstalen til Kronprinsparet😅🤣 Dere har god kjemi,så verdt å jobbe med . Men skapet må på plass før eventuelt ekteskap om 5 år. 

Dere er begge flinke til å jobbe ,- samt skape.  Men dere må se hverandre oppi alt dette . Da må grudgen vekk . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Parterapi, ja. Hvis han nekter å høre på deg, bare går i forsvarsposisjon og tror han gjør absolutt mest, så er det lurt å få inn en tredjepart. Jeg tror ikke sånne mennesker tar den andre på alvor uten input utenfra. Du må også slutte å presentere ting du er frustrert over som humor. Det er jo ikke morsomt, men noe du faktisk er irritert over og som gjør hverdagen din vanskelig. Du bør heller ikke presentere parterapi som et valg han har, men et ultimatum. Du kan si at hvis dette kommunikasjonsproblemet ikke blir bedre, så kommer det ikke til å gå. Dette er en ærlig sak og det bør få litt fart i ham. Hvis han blir redd av det så kan du si at du foreslår parterapi nettopp fordi du vil at dere skal være sammen, at du elsker ham og vil det skal funke. Dette kommer ikke til å gå hvis dere ikke tar tak i det. Mangel på kommunikasjon vil ødelegge forholdet, om ikke nå, så etter en tid.

Anonymkode: ff485...5e0

Ja, jeg sa det til han i går. Han sa at da får jeg betale for parterapien.. jeg sa ja, det er siste utvei så.. da kan jeg i alle fall si at jeg har prøvd. I dag er han av annen mening og ville nok også betalt for parterapien. Jeg tror det er en misforståelse ang at jeg møter problemene våres med humor, det gjør jeg ikke. Han skulle vel likt det bedre, da tonen min ville vært lettere å forholde seg til. 
 

Sa det til han i dag også, at jeg vil at vi skal fungere fordi vi elsker hverandre, men jeg har nødt til å tenke på fremtiden og da kan vi ikke krangle så veldig høylytt og aggressivt, er sikker på at naboene hører oss. Vi hadde rett og slett fått barnevernet på døra. Vil ikke dra mine barn igjennom det samme som jeg opplevde. Jeg tror han er åpen til parterapi. Hvis noen vet om noen gode terapeuter som kan ta zoom calls- let me know! 
 

TS

Anonymkode: 3d034...0d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du har helt rett med koronaen! :) det var stressende tider for alle  :) Vi prøver å få egentid men blir innimellom lite av det. 
TS

Anonymkode: 3d034...0d3

Legg lista lavere . Både du og han.  Da kan hjertet styrkes på sikt i hverandre. 

Dropp rotteracet når dere kommer hjem 🥰 og husk: om 100 år er allting glemt 😉

Dvs : ikke prioriter prestasjon og ego over kjærlighet og nærhet.  Livet kan snu på en femøring! 

Endret av Skogsalv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg sa det til han i går. Han sa at da får jeg betale for parterapien.. jeg sa ja, det er siste utvei så.. da kan jeg i alle fall si at jeg har prøvd. I dag er han av annen mening og ville nok også betalt for parterapien. Jeg tror det er en misforståelse ang at jeg møter problemene våres med humor, det gjør jeg ikke. Han skulle vel likt det bedre, da tonen min ville vært lettere å forholde seg til. 
 

Sa det til han i dag også, at jeg vil at vi skal fungere fordi vi elsker hverandre, men jeg har nødt til å tenke på fremtiden og da kan vi ikke krangle så veldig høylytt og aggressivt, er sikker på at naboene hører oss. Vi hadde rett og slett fått barnevernet på døra. Vil ikke dra mine barn igjennom det samme som jeg opplevde. Jeg tror han er åpen til parterapi. Hvis noen vet om noen gode terapeuter som kan ta zoom calls- let me know! 
 

TS

Anonymkode: 3d034...0d3

Så god du er! Fighter! Og så fint han gjerne også vil betale. Jeg håper og tror dette ordner seg for dere ❤️

Anonymkode: ff485...5e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så god du er! Fighter! Og så fint han gjerne også vil betale. Jeg håper og tror dette ordner seg for dere ❤️

Anonymkode: ff485...5e0

Det tror jeg også ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Dette endrer seg ikke. 

Hadde dere vært nesten 40, dette var ny oppførsel, og dere hadde barn, ville jeg sagt parterapi.

Men du er 26. Så dump. Virkelig... 

Anonymkode: 2689d...e9d

Absolutt! Ikke håp for han der...

Anonymkode: 266a5...e46

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, pleier han å ha middagen klar til deg i når du kommer hjem fra jobb i helgene?

Anonymkode: 2088a...977

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Absolutt! Ikke håp for han der...

Anonymkode: 266a5...e46

Har sett det på venninner. Mannen korrigerer seg, er flink en periode. Men så får man barn, og da går ALT rett til helvete, verre enn før. 

TS - den eneste samlivsterapien du trenger er 1-2 timer til å lese innlegg på samlivsforumet fra kvinner som har fått barn med slike. 

Anonymkode: 2689d...e9d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg kjenner jeg er kraftig lei. Samboer jobber til klokken 20.00 nesten hver dag. Jeg tar master, jobber helgene og har business på siden. Han forventer ubetinget skryt om han gjør noe hjemme og jeg har måtte nå de siste 2 årene alltid fortelle om jeg vasker huset eller støvsuger hvis ikke er han av tankene at jeg ikke gjør noe hjemme. Ofte ser han ikke hva jeg gjør. Han kommer ofte med spøker som «ah, du har ikke startet på maten enda nei».. i begynnelsen lo jeg bare men nå begynner det å bli skikkelig slitsomt. Jeg har masse å gjøre og når jeg da er hjemme henger det konstant over meg at jeg må vaske etc. så jeg får ikke tid til skolearbeid eller andre viktige ting ifh til jobb. 
 

I går etter at jeg bestilt mat til oss (var hjemme sent) på min regning pluss vin, så plutselig før vi skal legge oss får han et kick hvor han bare slenger jakkene mine på gjesterom senga og sier at jeg ikke kan ha de på knaggen i gangen , fordi det er «for mange jakker». Jeg ble sur og sa at det der kan du ikke gjøre . Han snudde ryggen til meg og sovnet .Noen ganger stønner han høylytt om oppvasken ikke er tatt, som vi begge brukte selv når vi kommer hjem til nesten samme tid. Han betaler ingenting mer enn meg , vi betaler likt på alt. Men jeg har en følelse at han vil ha en husmor og det gjør meg trist! Jeg vet ikke hvordan jeg skal konfrontere han. Jeg er 26 år, med full skole, jobb og alt som er! Møkkalei. 

Jeg mener at ting på fordeles likt når vi begge er i fult jobb etc. 

Anonymkode: 3d034...0d3

Høres kjent ut. Litt typisk mannfolk egentlig. Også slipper de billig unna sjøl..... 

 

Anonymkode: add0f...5c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En mann jeg datet, presterte å si at «kvinner liker jo husarbeid, så det der er ikke noe problem, jeg er flink på andre ting»… 

Altså. 

Anonymkode: 685cc...342

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest På druen

Parterapi er bortkastet tull. Gå fra hverandre. Dere passer åpenbart ikke sammen. Det kommer bare til å bli kaos i flere år, og så blir det slutt uansett. Det er kun på filmer og serier at parterapi funker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg syntes også par-terapi er et godt forslag. Vi har nødt til å lære hvordan vi skal diskutere/krangle med hverandre før det kommer noe barn etc inn i bildet. Vi begge har hatt litt turbulente barndommer og min største frykt er å oppdra et barn hvor krangler går over stokk og stein. Det er rett og slett en trigger for meg. Muligens det er det for han også. 
 

TS

Anonymkode: 3d034...0d3

Hva svarte han til det da? Hvis ikke han er villig til terapi, sier det sitt om hva han er villig til å gjøre for forholdet sin del.

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan dere ikke få noen til å vaske hos dere? Annenhver uke feks. Er jo ingen automatikk i at du skal drive på med masse husarbeid, du har jo fullt opp med studier og jobb. Evt kjøp robotstøvsuger, den er kjekk å ha.

Anonymkode: 137fa...c98

Denne skjønner jeg ikke. Det endrer jo ikke hans holdning i det hele tatt om TS. Det er jo det som er problemet.

Anonymkode: 49cc7...b19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

 

Jeg føler at han egentlig vil ha en husmor , ei som har middagen klar hver kveld 22.00, ei som vasker hele dagen. Da har han funnet feil jente, har også sagt dette til han. Han gir inntrykk for at hans jobb er viktigere enn alt i denne verden og at jeg har mer tid. Men det har jeg ikke! Med skole fra 09-17/ noen ganger 18, med en halvtimes til en times pause. Så har jeg da jobb i helgene og en business på siden som krever tid men gjør at jeg kan betale deler av husleien. Han mener da at når jeg har en pause på skolen bør jeg da støvsuge hele huset eller om det er på zoom, da bare muter jeg og vasker samtidige. Akkurat som at jeg ikke trenger p følge med. Kun fordi jeg er hjemme. Jeg er uenig! 
 

TS

Anonymkode: 3d034...0d3

Du må jo calle han på dette, utfordre disse holdningene. Jeg var sammen med en som ga lignende signaler, jeg jobbet gjerne 140% pluss, mens han i perioder var arbeidsledig. Så uttrykte han en gang at han syntes det var så flaut å invitere famile hjem, fordi det var så skittent og rotete der, og da syntes familien hans at jeg var sjuskete. Jeg bare tittet spørrende på han, og lurte på hvorfor han fortalte meg dette? Det er du som inviterer dem, det er du som tilbringer tid hjemme og roter, og da er det vel naturlig at du sørger for at det er så ryddig som du er komfortabelt med før du inviterer gjester? Og de hadde tydeligvis ikke falt han inn før, med den kulturelle bagasjen han hadde. 

Anonymkode: 9af1b...50a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

En mann jeg datet, presterte å si at «kvinner liker jo husarbeid, så det der er ikke noe problem, jeg er flink på andre ting»… 

Altså. 

Anonymkode: 685cc...342

Men altså, det er jo resultatet når mor er den eneste som driver med husarbeid, enten hun er alenemor eller hun er den eneste i et par som gjør husarbeidet, enten hun har lyst til dette selv eller hun har valgt en mann som ikke gidder.

Da lærer unger at dette er noe kvinner liker å gjøre.

Den eneste måten å lære barn at det ikke er noe kvinner liker, er å la de vokse opp med en mor og en far, hvor begge gjør like mye. 

Anonymkode: ec121...f45

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frem til dere har fått snakket i terapi, kan dere løse det på denne måten:

Fordel ansvarsområder. For eksempel en har kjøkken (planlegge, handle og lage mat, og rydde/holde rent) mens den andre har resten av huset (bortsett fra at begge hele tiden har ansvar for egen klesvask). Bli enige om hvilket nivå som skal holdes på de forskjellige rommene. Er det ok at oppvasken står et par dager? At kjøkkenbenken er skitten? At det er sko i hele gangen? At det er tannkremmerker på speilet? Skal disse tingene tar daglig eller er det nok å vaske ordentlig en dag i uken? Når dere er blitt enige om nivå, så er begge ansvarlige for å holde dette nivået i sine områder i sine uker. Man må da evt be den andre ta eget rot om det ligger den andres område. 
En dag i uken (for eksempel søndag) har dere vaskedag og etterpå bytter dere områder. Da skal området være ryddig og rent, rene håndklær i skapet, rent sengetøy på osv. 

Anonymkode: 51675...3e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men altså, det er jo resultatet når mor er den eneste som driver med husarbeid, enten hun er alenemor eller hun er den eneste i et par som gjør husarbeidet, enten hun har lyst til dette selv eller hun har valgt en mann som ikke gidder.

Da lærer unger at dette er noe kvinner liker å gjøre.

Den eneste måten å lære barn at det ikke er noe kvinner liker, er å la de vokse opp med en mor og en far, hvor begge gjør like mye. 

Anonymkode: ec121...f45

Er man alene har man færre å rydde etter. Livet mitt ble lettere av å kun rydde og ordne for meg selv og barna. Den ene ekstra voksne ble faktisk dobbelt arbeid, spesielt da man skal være to. 

Så lærer jeg guttene mine allerede fra de var 3 år å rydde etter seg selv. De setter vekk asjetter på kjøkkenet etter de har spist. De er med å lage mat, de rydder rommene sine sammen med meg, de er med å rydde/vaske det de kan i huset. De er også med på å putte inn klær i vaskemaskinen. Så nei, de lærer ikke at dette er noe kvinnen liker å ordne om man gir god oppdragelse.

Ikke søren om barna mine skal bli slik at de må ha en kvinne i livet sitt for å overleve. De skal være selvstendige nok til å klare seg selv. 

Anonymkode: bae72...021

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...