Gå til innhold

Jobbe 80% men ha barna i barnehagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg gjør det samme som deg TS. Jeg har fri hver fredag, da leverer jeg 09:30 og mens barna er i barnehagen handler jeg, vasker huset, gjør klart til helg og tar meg en treningsøkt før jeg henter 14:30. Da har jeg muligheten til å bruke all tiden jeg har med barna, på barna og ikke alt annet som skal gjøres. To helger i måneden tar vi ofte fri på fredagen alle sammen og reiser på hytta torsdag kveld. For oss er det viktig at vi kan bruke de dyrebare timene etter barnehagen og helger på akkurat barna og ikke alt alle annet som må fikses og ordnes. Heller det enn at de har skjermtid, da er barnehagen hundre ganger bedre.

Anonymkode: e61e5...8ec

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvis du orker å ha barna hjemme mens du er «syk» og bruker egenmelding er du egentlig ikke syk og burde komme deg på jobb.

Anonymkode: 6e50a...634

Jepp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved at du tar deg av rydding, vasking og innkjøp fredag, frigir du tid i hverdagen mandag-torsdag. Da har dere mer tid sammen som familie på ettermiddagene frem til legging. 

Anonymkode: ca191...9ae

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ved at du tar deg av rydding, vasking og innkjøp fredag, frigir du tid i hverdagen mandag-torsdag. Da har dere mer tid sammen som familie på ettermiddagene frem til legging. 

Anonymkode: ca191...9ae

Nettopp. Jeg kan til og med lage opp middager for en uke, så får vi enda mer tid sammen☺️
 

ts

Anonymkode: 059b9...f26

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke noe om mødre som går og diller hjemme, mens ungene slites ut i barnehagen. Men det er min mening. 

Her lager vi middag sammen med ungene hver dag. Det å inkludere barna i hverdagslivet er givende. 

Anonymkode: 20574...b7a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er jo ikke bare vasking som skal gjøres da, det er storhandling, vaske klær, rydde og vaske kjøleskap, rydde, legetimer, handle klær, handle julegaver, handle bursdagsgaver, kjøre bilen på verkstedet, returnere biblioteksnøker, være med på luciafeiring, lage karnevalkostyme, pusse vinduer, vente på en elektriker som aldri kommer, ta med barna på helsestasjonen etc. etc etc. alt som får familien as til å gå opp. Dagen flyr! 
 

ts

Anonymkode: 059b9...f26

Joda, men de fleste gjør disse tingene med full jobb og uten å gå glipp av opparbeidingen.

Man har rett på betalt fri for å følge barn til lege. Ofte har man rett på det samme for sin egen del også. Man er dumsnill om man reduserer arbeidstid for å få det gjort. Har du kronisk syke barn kan du ha utvidede rettigheter. 

Luciafeiringen og «lage kostyme» trenger man ikke redusert arbeidstid for.

Biblioteksbøkene leverer man jo bare på samme lørdag ungene er med uansett 🤷‍♀️

Handle julegaver trenger man ikke redusert arbeidstid før, ikke klesinnkjøp heller 😅 Det tar man på nett i lunchen eller hjemme. De andre gjenværende er det da enkelt å få unna en av alle dagene sentrene har søndagsåpent.

Elektrikeren er kjip å vente på - men redusert arbeidstid året rundt? 

For all del - tiden flyr ja, men bare sørg for to ting:

- Mannen må dekke din tapte pensjon

- Dere må ha en plan for hvordan dekke inn tapt inntekt potensielt livet ut om du plutselig blir syk/ufør. 

Reduksjon av arbeidstid medfører større risiko, og for meg personlig så funket alle disse tingene helt fint å gjøre i fulltidsjobb.

Det som IKKE hadde funket så fett er å redusere inntekten til 66% av 80% over tid. Særlig ikke om forholdet gikk skeis og man plutselig ikke hadde 2 inntekter lengre. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har enn1 åring og en 4 åring, og min mann har en krevende jobb. Skal derfor gå ned i 80% stilling for å få hverdagen til å gå opp. Jeg tenkte å ha fri hver fredag og få ordnet praktiske ting. Min mor tok det som en selvfølge at da skulle begge barna være hjemme hver fredag. Jeg sa at jeg kon de aller fleste dager ville ha fult program med vasking, handling og orging. Tenkte å ha ett og ett barn hjemme nå ig da og hente tidlig, men ikke begge sammen. Hun ble helt sjokkert, og lurte på hvorfor i all verden jeg reduserte da. 
 

Nå føler jeg meg som en skikkelig kjip mor😞 hva gjør dere andre? 

Anonymkode: 059b9...f26

Var hjemme med barna mine en dag i uka, og det er fortsatt dager de snakker om pga alt vi fann på. Anbefales å bruke tid på barna i stedet for husarbeid altså…

Anonymkode: 4823d...f58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Nå vet jeg ikke om din barnehage har bra med opplegg på fredagene, men det er ikke bare bare å ta barnet ut av bhg en dag i uka altså

Vil bare oppfordre alle foreldre til å ikke være redd for om barna går glipp av noe ved å ta fridager fra bhg. Greit de går glipp av noe, men i alle fall så lenge de er små får de like mye igjen for å være med foreldre en ekstra dag i uken, enn å dra i barnehagen. Det kommer alltid nye sjanser. Hvor tidlig skal barna læres opp til å bli redde for å gå glipp av noe, tenker jeg.... Og særlig her hvor ts snakker om å innimellom gi ett av barna fri en fredag. Å få fri en av fire fredager i måneden for eksempel gjør ikke at de går glipp av for mye. 

Skal sies at jeg også skrev en av de første kommentarene her om at det er helt innafor å sende barn i bhg selv om du er hjemme selv. Og jeg mener fremdeles det, men jeg mener også at foreldre ikke skal være redde for om barna går glipp av aktiviteter ved å ta fri, for de får tross alt andre verdifulle opplevelser i form av hjemmetid/delta på husarbeid/ ekstra nærhet til foreldren.

Hovedpoenget : jeg ønsker at alle foreldre kan senke krav de setter til seg selv, og ikke være så redd for om det de gjør er sosialt akseptert. Gjør det du mener er best for ditt barn. Du merker godt om det på et tidspunkt blir en direkte utfordring eller ulempe at barnet sendes i barnehagen når du har fri, eller om barnet har fri i stedet for å gå i barnehagen. Du er nok for ditt barn når du gjør det du tror blir best 💚

Anonymkode: 5ccfa...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BethD skrev (5 timer siden):

Virker som veldig mange her inne virkelig hater barnehagen og å ha ungene der? 
Skjønner virkelig ikke det. Slutt å jobbe da vel å vær hjemme med ungene deres? 
Nei det går ikke for man må jo ha salt til grøten! 

Blir så forbanna oppgitt. Her dreper vi oss selv,vi som jobber i barnehage for å gjøre hverdagen til ungene deres pedagogisk,magisk og fylt med gode opplevelser. 
Men Neida, det er ikke godt nok for det er jo best å være hjemme i skjørtekanten til mor uten sosial og viktig input. 
Jeg blir altså så sur! 
Det å gå i barnehage er noe de fleste små elsker,de elsker vennene sine og de voksne og de gode rutinene som er der!

Jeg syns virkelig mange av dere bør tenke dere godt om før dere snakker ned om barnehagen. 
Barna hører dere. Og skjønner kroppspråk!

Hva med å sette pris på barnehagen og det den gjør for barna deres hver dag?

Ja, unger elsker barnehagen, men de elsker også å være hjemme med mor eller far. Eller slik bør det være iallfall.

Anonymkode: 4823d...f58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløff skrev (18 minutter siden):

Joda, men de fleste gjør disse tingene med full jobb og uten å gå glipp av opparbeidingen.

Man har rett på betalt fri for å følge barn til lege. Ofte har man rett på det samme for sin egen del også. Man er dumsnill om man reduserer arbeidstid for å få det gjort. Har du kronisk syke barn kan du ha utvidede rettigheter. 

Luciafeiringen og «lage kostyme» trenger man ikke redusert arbeidstid for.

Biblioteksbøkene leverer man jo bare på samme lørdag ungene er med uansett 🤷‍♀️

Handle julegaver trenger man ikke redusert arbeidstid før, ikke klesinnkjøp heller 😅 Det tar man på nett i lunchen eller hjemme. De andre gjenværende er det da enkelt å få unna en av alle dagene sentrene har søndagsåpent.

Elektrikeren er kjip å vente på - men redusert arbeidstid året rundt? 

For all del - tiden flyr ja, men bare sørg for to ting:

- Mannen må dekke din tapte pensjon

- Dere må ha en plan for hvordan dekke inn tapt inntekt potensielt livet ut om du plutselig blir syk/ufør. 

Reduksjon av arbeidstid medfører større risiko, og for meg personlig så funket alle disse tingene helt fint å gjøre i fulltidsjobb.

Det som IKKE hadde funket så fett er å redusere inntekten til 66% av 80% over tid. Særlig ikke om forholdet gikk skeis og man plutselig ikke hadde 2 inntekter lengre. 

Ja, det gjør de, det gjorde jeg også, men det gikk jo ut over tiden jeg hadde til å være sammen med barna. 
 

poenget mitt med oppramsingen var at det er langt mer enn «å vaske huset» som skal klemmes inn på den ene korte dagen. Dagen flyr, og alt jeg får gjort da gjør at jeg får mer tid til barna mine i hverdagen. 
 

vi sparer privat til meg. 
 

ts

Anonymkode: 059b9...f26

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Var hjemme med barna mine en dag i uka, og det er fortsatt dager de snakker om pga alt vi fann på. Anbefales å bruke tid på barna i stedet for husarbeid altså…

Anonymkode: 4823d...f58

Det er jo nettopp det jeg ønsker å få til. Nå kan vi ligge på gulvet med duplo i steden for at jeg skal stresse rundt og få unna alt det praktiske i hverdagen. 
 

ts

Anonymkode: 059b9...f26

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BethD skrev (6 timer siden):

Virker som veldig mange her inne virkelig hater barnehagen og å ha ungene der? 
Skjønner virkelig ikke det. Slutt å jobbe da vel å vær hjemme med ungene deres? 
Nei det går ikke for man må jo ha salt til grøten! 

Blir så forbanna oppgitt. Her dreper vi oss selv,vi som jobber i barnehage for å gjøre hverdagen til ungene deres pedagogisk,magisk og fylt med gode opplevelser. 
Men Neida, det er ikke godt nok for det er jo best å være hjemme i skjørtekanten til mor uten sosial og viktig input. 
Jeg blir altså så sur! 
Det å gå i barnehage er noe de fleste små elsker,de elsker vennene sine og de voksne og de gode rutinene som er der!

Jeg syns virkelig mange av dere bør tenke dere godt om før dere snakker ned om barnehagen. 
Barna hører dere. Og skjønner kroppspråk!

Hva med å sette pris på barnehagen og det den gjør for barna deres hver dag?

Så sant. Jeg tror heldigvis de fleste er enig med deg!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det har ikke så mye fra eller til for barna om de er i barnehagen 4 eller 5 dager i uka, sånn bortsett fra at de gjerne går glipp av ting som skjer i barnehagen. Men om mor og/eller far har overskudd til å gjøre noe felles med barna hver dag ettermiddag så har nok det mye mer å si :) 

Hvis man jobber redusert ville jeg heller gjort det slik at man har overskudd i hverdagen enn å ha barna hjemme en dag.

 

 

Anonymkode: 1e975...635

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ja, unger elsker barnehagen, men de elsker også å være hjemme med mor eller far. Eller slik bør det være iallfall.

Anonymkode: 4823d...f58

Tipper de også elsker mat,og klær og uthvilte foreldre 👍🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har hun ikke sett mye, om hun blir sjokkert av det😅. Kos deg med fri til å få gjort unna ting

Anonymkode: 579f0...73a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skal jobbe 60% for å få turnusen til å gå opp, og sønnen skal i barnehage stort sett hver dag med mindre det er noe spesielt som hyttetur, utflukt o.l.

barnehage er viktig! Nå startet min når han var 1,5 år da, så kanskje litt forskjell der. Men du føler om h*n er klar for det

Anonymkode: 2e47a...ad4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter planen din fullt ut! 👏 Jeg skal redusere selv nå, og vil gjøre det på samme måte. Tror mødre har en tendens til å glemme hvordan småbarnslivet er, og har mye meninger om hva vi "barna" foretar oss, den delen slipper nok aldri. Min mor var heller ikke begeistret da jeg sa at jeg skulle ned i stillingsprosent en periode, for å få hverdagen til å gå opp. Nå var det det økonomiske hun var redd for da, men det kom jo frem senere i samtalen at hun jobbet kun 50% da jeg og broren min var små. Jeg har jobbet hundre siste årene, med flere barn enn hun hadde🤦‍♀️ Diskusjonen ble lagt død rimelig fort, gitt 😅

Anonymkode: 86d3c...223

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg tar handlinga alltid etter jobb, den siste dagen før fridagene til barna sånn at de kan få en etterpåfulgt fridag om de må vente en time ekstra på meg. Klesvask osv kan man faktisk gjøre når barna er hjemme. Sett på Frozen/paw patrol eller passende filmer. Barn trenger fri fra barnehagen. Tenk å gå i barnehagen hver dag fra tidlig til seint med støy hele dagen lang. De minste har 1 til 2 timer med lur, og da er det rolig men ellers er det veldig mye støy, gråt og skrik. Merker barna mine har godt av å ha fri fra barnehagen en til to ganger i uken. Får ikke det til hver uke, da jeg jobber turnus, men ca 2 uker med fridager, så en uke fult jobbing, så 2 uker med fridager er mitt opplegg. Er jeg syk så er de også hjemme med meg, er et barn syk er alle hjemme. Vi har ikke fått barn for at de bare skal bli passet på av andre? Hvor mye skal vi gå glipp av? Føler man går glipp av nok i 100% jobb altså, så jeg er enig med moren din. Kan ikke skjønne at du vil ha et og et barn hjemme heller, tenk den som bli sendt avgårde i barnehagennår den andre er hjemme? 

Anonymkode: c0bcb...a22

Denne kommentaren kunne du spart deg for. Pålegger bare enda mer dårlig samvittighet på en mor som absolutt ikke bør ha det.

Jeg går på AAP 100%, er i noe tiltak i ny og ne, men er ellers hjemme. Vasker, rydder og steller her hjemme mens guttungen på 15mnd er i barnehagen og koser seg. For vet du hva, han KOSER SEG i barnehagen du! Han kjeder seg så ekstremt her hjemme. Prøver å underholde han med leker, bøker sanger og gåturer, men det er ikke nok. Han blir fort grinete. I barnehagen er han glad hele dagen lang fordi han leker med jevnaldrede. Han blir stimulert med faglig lek, musikk, dans og kos fra andre voksne. Å jeg unner han det, samtidig som jeg unner meg selv å hente meg inn til han skal hjem fra barnehagen.

Han får derimot ikke lange dager, henter han alltid innen 14. Husk at barnehagen ikke bare er en "barnepasser" for at foreldrene kan dra på jobb, det er innmari mye pedagogisk opplegg de dagene de er der, som de drar godt nytte av!

Til ts: Send de i barnehagen med god samvittighet! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fri hver fredag, sender i barnehagen som vanlig. Jobber skift og har ekstremt lite timer ellers til å vaske, handle, gjøre ærend. Fint å få gjort unna alt på fredag sånn at man har mer ro til barna i helgen 🙂

Anonymkode: dc2e7...01e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...