Gå til innhold

Jobbe 80% men ha barna i barnehagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har enn1 åring og en 4 åring, og min mann har en krevende jobb. Skal derfor gå ned i 80% stilling for å få hverdagen til å gå opp. Jeg tenkte å ha fri hver fredag og få ordnet praktiske ting. Min mor tok det som en selvfølge at da skulle begge barna være hjemme hver fredag. Jeg sa at jeg kon de aller fleste dager ville ha fult program med vasking, handling og orging. Tenkte å ha ett og ett barn hjemme nå ig da og hente tidlig, men ikke begge sammen. Hun ble helt sjokkert, og lurte på hvorfor i all verden jeg reduserte da. 
 

Nå føler jeg meg som en skikkelig kjip mor😞 hva gjør dere andre? 

Anonymkode: 059b9...f26

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir så irritert på alle som skal vurdere hva som er greit og ikke på vegne av andre 😖 Selvfølgelig er det helt greit å ha barna i barnehagen. Jeg vil riktignok støtte deg i tanken om å ha ett av barna hjemme innimellom, bytte litt på. Kanskje en fredag hver i måneden? Så verdifull tid med bare mammaen sin 🥰 Og så går det an å vurdere kortere dager for barna innimellom. Om du får unnagjort husarbeid, ærend og styr på fredagen vil det uansett gagne barna med en mer tilstedeværende mor i helga og de andre dagene, dette er fint for dere som familie uansett! 

Anonymkode: 5ccfa...a69

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ned i 80 % for å få hverdagen til å gå opp, så kommer ikke det til å funke hvis du har to barn hjemme. Som du sier er det jo husarbeid, ærend osv. som er prioriteringen da. Du får ikke utnyttet dagen fullt ut med to barn hjemme, da kan du like gjerne opprettholde status quo og drite i hele greia. Og det blir jo for dumt.

Anonymkode: 575f5...8ad

  • Liker 49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har enn1 åring og en 4 åring, og min mann har en krevende jobb. Skal derfor gå ned i 80% stilling for å få hverdagen til å gå opp. Jeg tenkte å ha fri hver fredag og få ordnet praktiske ting. Min mor tok det som en selvfølge at da skulle begge barna være hjemme hver fredag. Jeg sa at jeg kon de aller fleste dager ville ha fult program med vasking, handling og orging. Tenkte å ha ett og ett barn hjemme nå ig da og hente tidlig, men ikke begge sammen. Hun ble helt sjokkert, og lurte på hvorfor i all verden jeg reduserte da. 
 

Nå føler jeg meg som en skikkelig kjip mor😞 hva gjør dere andre? 

Anonymkode: 059b9...f26

Jeg tar handlinga alltid etter jobb, den siste dagen før fridagene til barna sånn at de kan få en etterpåfulgt fridag om de må vente en time ekstra på meg. Klesvask osv kan man faktisk gjøre når barna er hjemme. Sett på Frozen/paw patrol eller passende filmer. Barn trenger fri fra barnehagen. Tenk å gå i barnehagen hver dag fra tidlig til seint med støy hele dagen lang. De minste har 1 til 2 timer med lur, og da er det rolig men ellers er det veldig mye støy, gråt og skrik. Merker barna mine har godt av å ha fri fra barnehagen en til to ganger i uken. Får ikke det til hver uke, da jeg jobber turnus, men ca 2 uker med fridager, så en uke fult jobbing, så 2 uker med fridager er mitt opplegg. Er jeg syk så er de også hjemme med meg, er et barn syk er alle hjemme. Vi har ikke fått barn for at de bare skal bli passet på av andre? Hvor mye skal vi gå glipp av? Føler man går glipp av nok i 100% jobb altså, så jeg er enig med moren din. Kan ikke skjønne at du vil ha et og et barn hjemme heller, tenk den som bli sendt avgårde i barnehagennår den andre er hjemme? 

Anonymkode: c0bcb...a22

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tar handlinga alltid etter jobb, den siste dagen før fridagene til barna sånn at de kan få en etterpåfulgt fridag om de må vente en time ekstra på meg. Klesvask osv kan man faktisk gjøre når barna er hjemme. Sett på Frozen/paw patrol eller passende filmer. Barn trenger fri fra barnehagen. Tenk å gå i barnehagen hver dag fra tidlig til seint med støy hele dagen lang. De minste har 1 til 2 timer med lur, og da er det rolig men ellers er det veldig mye støy, gråt og skrik. Merker barna mine har godt av å ha fri fra barnehagen en til to ganger i uken. Får ikke det til hver uke, da jeg jobber turnus, men ca 2 uker med fridager, så en uke fult jobbing, så 2 uker med fridager er mitt opplegg. Er jeg syk så er de også hjemme med meg, er et barn syk er alle hjemme. Vi har ikke fått barn for at de bare skal bli passet på av andre? Hvor mye skal vi gå glipp av? Føler man går glipp av nok i 100% jobb altså, så jeg er enig med moren din. Kan ikke skjønne at du vil ha et og et barn hjemme heller, tenk den som bli sendt avgårde i barnehagennår den andre er hjemme? 

Anonymkode: c0bcb...a22

Slutt å påfør mer dårlig samvittighet for denne moren her. Sånne svar irriterer meg så inni helvete. Så bra for deg da at du klarer å leve livet ditt sånn,tenkt på at alle ikke er som deg eller? Snakker om barnehagen som om det er en jævlig plass. Stakkars barnet som må være i barnehagen. Har du en jævlig barnehage til barna dine eller? Isåfall kan du bytte. Herregud ass

Endret av BethD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobbet 80% første året mitt første barn gikk i barnehage og kommer til å jobbe 80% igjen når andremann begynner i barnehage neste høst :)

Barna går i barnehagen dagen jeg har fri, men med litt mindre stress rundt levering og henting, og jeg skal ordne ting jeg ikke rekker i løpet av uka den dagen. 

Det er mange kollegaer der jeg jobber som gjør det på samme måte, så i min verden er dette helt vanlig, og moren din er nok litt gammeldags.

Noen har en rar oppfatning om at det er slemt å ha barn i barnehagen, men det synes ikke jeg - de får gjøre kjekke ting og leke med andre barn, mye kjekkere enn å måtte være med meg på de kjedelige tingene man må gjøre. 

Mannen min jobber forøvrig også noe redusert i perioder, han må også ta seg av husarbeid og handling, det er ikke min jobb. Det er litt viktigere for oss at vi bytter på å jobbe redusert og at ikke jeg går i en typisk kvinnefelle. 

Anonymkode: 1e975...635

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg var det naturlig å ha ungene hjemme når jeg hadde fri. Brukte en time eller to på å feks gå tur eller noe annet ute (mate ender feks) og det føltes som verdifull tid med ungene. Handling gjorde jeg med barna, og husarbeid osv gjorde jeg enten med "hjelp" fra dem, eller mens de så på tv. Deilig og avslappende for dem, og mye mer verdt det enn å ha alt hundre prosent på stell rundt meg i forhold til rot og organisering. Men vet at mange velger å gjøre det slik som du skisserer.

Anonymkode: 5f083...77e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna trives vel i barnehagen? Moren min var hjemmeværende da jeg var liten på 80-tallet, jeg gikk likevel i park og barnehage hver dag fra jeg var to - like mye for min del som for hennes. Om du får unna mer husarbeid og ærend mens ungene er i barnehagen og dermed har bedre tid og kan stresse mindre når de er hjemme, kan jeg ikke skjønne annet enn at det er vel så gunstig for ungene som å ha en dag hjemme i uka.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som du tenker, men hent heller litt tidligere sånn at fredag ettermiddag blir en hyggelig avslutning på uka. 

Ikke ha dårlig samvittighet! Har du tid og overskudd en fredag iblant kan de heller få fri da enn at du skal planlegge fast fri nå! 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som veldig mange her inne virkelig hater barnehagen og å ha ungene der? 
Skjønner virkelig ikke det. Slutt å jobbe da vel å vær hjemme med ungene deres? 
Nei det går ikke for man må jo ha salt til grøten! 

Blir så forbanna oppgitt. Her dreper vi oss selv,vi som jobber i barnehage for å gjøre hverdagen til ungene deres pedagogisk,magisk og fylt med gode opplevelser. 
Men Neida, det er ikke godt nok for det er jo best å være hjemme i skjørtekanten til mor uten sosial og viktig input. 
Jeg blir altså så sur! 
Det å gå i barnehage er noe de fleste små elsker,de elsker vennene sine og de voksne og de gode rutinene som er der!

Jeg syns virkelig mange av dere bør tenke dere godt om før dere snakker ned om barnehagen. 
Barna hører dere. Og skjønner kroppspråk!

Hva med å sette pris på barnehagen og det den gjør for barna deres hver dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det der skal du ikke bry deg om. Det er din hverdag. Ikke hennes. Dessuten er det godt for barna å få litt alenetid hver med foreldrene, som styrker båndene. 

Anonymkode: 44098...9a6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har heller lyst til å kunne væte avslappet og til stede for barna mine den tiden jeg har. Det å få ned skjermtiden var faktisk en av hovedmotivasjonen mine. Jeg tror de har det bedre i barnehagen, enn foran skjermen hjemme fordi jeg skal få unna arbeid. Jeg blir stresset og sur og en dårlig mamma av å gjøre husarbeid med ungene hengende oppå meg etter endt arbeidsdag.

 

ts

Anonymkode: 059b9...f26

Ikke gi sånne mer «spalteplass». Ignorer de 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi deg selv et lite pusterom på fredagene, det har du all rett til (om man kan kalle husarbeid "pusterom"). Jeg kjenner flere som har jobbet redusert for å ha tid til å ordne ting, slik at de igjen har hatt nok energi til å være med barna når barna kommer hjem fra barnehagen. 

Og TS? Kjenn på hva DU trives med. Det er tross alt du som skal ha barn i huset de neste 18-20 årene. Ikke din mor.

Anonymkode: cb27b...2b7

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

BethD skrev (1 minutt siden):

Virker som veldig mange her inne virkelig hater barnehagen og å ha ungene der? 
Skjønner virkelig ikke det. Slutt å jobbe da vel å vær hjemme med ungene deres? 
Nei det går ikke for man må jo ha salt til grøten! 

Blir så forbanna oppgitt. Her dreper vi oss selv,vi som jobber i barnehage for å gjøre hverdagen til ungene deres pedagogisk,magisk og fylt med gode opplevelser. 
Men Neida, det er ikke godt nok for det er jo best å være hjemme i skjørtekanten til mor uten sosial og viktig input. 
Jeg blir altså så sur! 
Det å gå i barnehage er noe de fleste små elsker,de elsker vennene sine og de voksne og de gode rutinene som er der!

Jeg syns virkelig mange av dere bør tenke dere godt om før dere snakker ned om barnehagen. 
Barna hører dere. Og skjønner kroppspråk!

Hva med å sette pris på barnehagen og det den gjør for barna deres hver dag?

Kan vel sette pris på barnehagen og det den gjør, uten å måtte ha ungene der full tid hver dag. 

 

Moren min hadde en dag fri i uken da jeg og søsteren min gikk i bhg, vi ble hentet tidlig hver onsdag og da gikk vi på cafe før vi dro hjem. Jeg elsket barnehagen, men syns onsdager var den beste dagen allikevel. 

Anonymkode: 06a06...6e3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan vel sette pris på barnehagen og det den gjør, uten å måtte ha ungene der full tid hver dag. 

 

Moren min hadde en dag fri i uken da jeg og søsteren min gikk i bhg, vi ble hentet tidlig hver onsdag og da gikk vi på cafe før vi dro hjem. Jeg elsket barnehagen, men syns onsdager var den beste dagen allikevel. 

Anonymkode: 06a06...6e3

Det er ikke poenget 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

For meg var det naturlig å ha ungene hjemme når jeg hadde fri. Brukte en time eller to på å feks gå tur eller noe annet ute (mate ender feks) og det føltes som verdifull tid med ungene. Handling gjorde jeg med barna, og husarbeid osv gjorde jeg enten med "hjelp" fra dem, eller mens de så på tv. Deilig og avslappende for dem, og mye mer verdt det enn å ha alt hundre prosent på stell rundt meg i forhold til rot og organisering. Men vet at mange velger å gjøre det slik som du skisserer.

Anonymkode: 5f083...77e

🤩👍

Anonymkode: c0bcb...a22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MrsMacchiato

Jeg var 100% hjemmeværende. Så jo etterhvert at eldstemann ikke ante hvordan han skulle sosialisere seg med andre barn, så fikk ham inn i barnehage deltid fra han var 18 mnd. Samme med min datter. 

Og gjett om folk var freidige nok til å kritisere det, spesielt her på KG. Synd og skam med en mor som hadde barn i barnehagen mens hun selv hadde "fri". Jeg kan si det, at det er ikke å ha fri når man leverer sent, tar over hus, hage og biler, henter tidlig, for så å være aktivt sammen med barna resten av dagen. Jeg har hatt vanvittig mye kvalitetstid med dem gjennom mange år, nettopp fordi jeg fikk gjort unna arbeid og ærender mens de var i barnehagen. Likevel ble jeg momshamet. 

TS, jeg støtter deg på denne, og ber deg lukke ørene for så usaklig kritikk noen kommer med. Du vet selv best hva som funker best for deg og dine barn😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...