Gå til innhold

Jobbe 80% men ha barna i barnehagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

MrsMacchiato skrev (Akkurat nå):

Jeg var 100% hjemmeværende. Så jo etterhvert at eldstemann ikke ante hvordan han skulle sosialisere seg med andre barn, så fikk ham inn i barnehage deltid fra han var 18 mnd. Samme med min datter. 

Og gjett om folk var freidige nok til å kritisere det, spesielt her på KG. Synd og skam med en mor som hadde barn i barnehagen mens hun selv hadde "fri". Jeg kan si det, at det er ikke å ha fri når man leverer sent, tar over hus, hage og biler, henter tidlig, for så å være aktivt sammen med barna resten av dagen. Jeg har hatt vanvittig mye kvalitetstid med dem gjennom mange år, nettopp fordi jeg fikk gjort unna arbeid og ærender mens de var i barnehagen. Likevel ble jeg momshamet. 

TS, jeg støtter deg på denne, og ber deg lukke ørene for så usaklig kritikk noen kommer med. Du vet selv best hva som funker best for deg og dine barn😊

Nettopp! 
Folk skjønner ikke dette tydeligvis. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg tar handlinga alltid etter jobb, den siste dagen før fridagene til barna sånn at de kan få en etterpåfulgt fridag om de må vente en time ekstra på meg. Klesvask osv kan man faktisk gjøre når barna er hjemme. Sett på Frozen/paw patrol eller passende filmer. Barn trenger fri fra barnehagen. Tenk å gå i barnehagen hver dag fra tidlig til seint med støy hele dagen lang. De minste har 1 til 2 timer med lur, og da er det rolig men ellers er det veldig mye støy, gråt og skrik. Merker barna mine har godt av å ha fri fra barnehagen en til to ganger i uken. Får ikke det til hver uke, da jeg jobber turnus, men ca 2 uker med fridager, så en uke fult jobbing, så 2 uker med fridager er mitt opplegg. Er jeg syk så er de også hjemme med meg, er et barn syk er alle hjemme. Vi har ikke fått barn for at de bare skal bli passet på av andre? Hvor mye skal vi gå glipp av? Føler man går glipp av nok i 100% jobb altså, så jeg er enig med moren din. Kan ikke skjønne at du vil ha et og et barn hjemme heller, tenk den som bli sendt avgårde i barnehagennår den andre er hjemme? 

Anonymkode: c0bcb...a22

Holder du barn hjemme når du selv er syk?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan vel sette pris på barnehagen og det den gjør, uten å måtte ha ungene der full tid hver dag. 

 

Moren min hadde en dag fri i uken da jeg og søsteren min gikk i bhg, vi ble hentet tidlig hver onsdag og da gikk vi på cafe før vi dro hjem. Jeg elsket barnehagen, men syns onsdager var den beste dagen allikevel. 

Anonymkode: 06a06...6e3

Å gå tidlig er ikke det samme som å ikke være i barnehagen en hel dag.

Da jeg var barn hadde jeg bare redusert plass i barnehagen, fri to dager i uka. Jeg syntes det var ganske kjipt, det skjedde alltid morsomme ting i barnehagen når jeg var borte og jeg fikk ingen skikkelig bestevenner i barnehagen fordi jeg ikke var der hver dag. Å være hjemme med mamma og lillesøster hele dagen var ikke så gøy nødvendigvis.

Jeg ville tenkt det var en bedre plan at foreldrene hadde tid til å gjøre unna kjedelige huslige ting når barna er i barnehagen, også heller ha mulighet å hente tidlig et par ganger i uka. 

Anonymkode: 1e975...635

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pus123 skrev (2 minutter siden):

Holder du barn hjemme når du selv er syk?

Det stusset jeg også på. Må være bedre for de fleste barn å være i bhg enn hjemme med en syk forelder. Så kan forelderen samle det den kan av krefter til å lage en så fin ettermiddag/kveld som mulig for barnet. 

Anonymkode: ca83b...0b3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Pus123 said:

Holder du barn hjemme når du selv er syk?

Det er helt insane. Det er jo ikke noe hyggelig for friske barn å være hjemme mens mor ligger i senga og spyr/hoster/har hodepine 😕 da blir det fort mye unødvendig skjermtid kan jeg se for meg...

Anonymkode: 1e975...635

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det stusset jeg også på. Må være bedre for de fleste barn å være i bhg enn hjemme med en syk forelder. Så kan forelderen samle det den kan av krefter til å lage en så fin ettermiddag/kveld som mulig for barnet. 

Anonymkode: ca83b...0b3

Man er jo,tydeligvis pr definisjon, en dårlig mor om man har barnet i barnehagen når man er hjemme selv 🤷🏼‍♀️ Så jeg går utifra at barna til disse folka er hjemme når de er hjemme. Altså også når de er syke. Ellers er de jo dårlige mødre. Eller? 

 

 

🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️👍🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BethD skrev (14 minutter siden):

Nettopp! 
Folk skjønner ikke dette tydeligvis. 
 

Men alle barn er ikke like? En av mine trivdes best hjemme, den andre best i barnehagen! Vi var veldig godt fornøyde med barnehagen, men vi prøvde likevel å tilrettelegge for at han som ikke trivdes så godt skulle få tid hjemme også. Det var ikke noe alternativ å bytte barnehage, det var som sagt ikke den det var noe galt med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pås skrev (Akkurat nå):

Men alle barn er ikke like? En av mine trivdes best hjemme, den andre best i barnehagen! Vi var veldig godt fornøyde med barnehagen, men vi prøvde likevel å tilrettelegge for at han som ikke trivdes så godt skulle få tid hjemme også. Det var ikke noe alternativ å bytte barnehage, det var som sagt ikke den det var noe galt med.

Nei Såklart ikke. Men poenget mitt er at man trenger ikke drite på de som har barna sine i barnehagen 100% selv om man er hjemme selv. Det er jo det dette handler om! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dere som skriver at barna heller må være hjemme, hvorfor det? Min mor var hjemmeværende frem til jeg var 12!! Jeg gikk ikke i barnehage (men mine søsken gjorde det, var testordning i kommunen, vokst opp på 70-tallet). Og jeg var IKKE inne med mamma, eller gikk i skogen med mamma, eller noe som helst med mamma. JEG VAR UTE MED ALLE DE ANDRE BARNA SOM HELLER IKKE GIKK I BARNEHAGEN. Ble ropt inn når det var mat, og da snakker vi sinnastemme for å få oss inn (vi ville bli UTE MED DE ANDRE BARNA). Hva slags unger skal dere ha egentlig? Bare kosemose i armkroken til mamma, mens familieøkonomien går i dass? Eller la ungen utfolde seg med andre barn, utvikle seg osv? Barn som meg ble sendt i 6-årsklubb, for å lære å skrive og forberede oss på barneskolen. 

Barnehagen er ikke et helvete for barn, for veldig mange barn ELSKER jo å være der! Og de lærer ting, også å sosialisere med andre. Har dere sett hvordan corona-ungene er? De som ikke fikk startet i barnehage, og som har lidd av restriksjoner det siste året? De er helt uttafor når det gjelder å være med andre mennesker. Vil dere ha det sånn for barna deres? 

 

Trådstarter: planen din virker helt perfekt. Gjør det! 

Anonymkode: c839d...22e

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det komiske med alle desse trådane, er at dei berre inkluderar mor - det er mor sitt ansvar, det er mor som bør jobbe redusert, det er mor, mor, mor, MOR. 

Kvifor er fedrene unnateke alle desse idiotiske problemstillingane? 

Anonymkode: 7ec0e...061

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det komiske med alle desse trådane, er at dei berre inkluderar mor - det er mor sitt ansvar, det er mor som bør jobbe redusert, det er mor, mor, mor, MOR. 

Kvifor er fedrene unnateke alle desse idiotiske problemstillingane? 

Anonymkode: 7ec0e...061

Jeg hadde ELSKET om jeg hadde en mann som ville jobbet 80 % for å gjøre alt husarbeidet, mens jeg selv fikk jobbe 100 % 😄

Anonymkode: 575f5...8ad

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrsMacchiato skrev (35 minutter siden):

Jeg var 100% hjemmeværende. Så jo etterhvert at eldstemann ikke ante hvordan han skulle sosialisere seg med andre barn, så fikk ham inn i barnehage deltid fra han var 18 mnd. Samme med min datter. 

Og gjett om folk var freidige nok til å kritisere det, spesielt her på KG. Synd og skam med en mor som hadde barn i barnehagen mens hun selv hadde "fri". Jeg kan si det, at det er ikke å ha fri når man leverer sent, tar over hus, hage og biler, henter tidlig, for så å være aktivt sammen med barna resten av dagen. Jeg har hatt vanvittig mye kvalitetstid med dem gjennom mange år, nettopp fordi jeg fikk gjort unna arbeid og ærender mens de var i barnehagen. Likevel ble jeg momshamet. 

TS, jeg støtter deg på denne, og ber deg lukke ørene for så usaklig kritikk noen kommer med. Du vet selv best hva som funker best for deg og dine barn😊

Litt på sida, men likevel: Oppgåvene du skisserar, har også vi som jobbar fulltid utanfor heimen. Så du er heldig.

Anonymkode: 7ec0e...061

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Alle dere som skriver at barna heller må være hjemme, hvorfor det? Min mor var hjemmeværende frem til jeg var 12!! Jeg gikk ikke i barnehage (men mine søsken gjorde det, var testordning i kommunen, vokst opp på 70-tallet). Og jeg var IKKE inne med mamma, eller gikk i skogen med mamma, eller noe som helst med mamma. JEG VAR UTE MED ALLE DE ANDRE BARNA SOM HELLER IKKE GIKK I BARNEHAGEN. Ble ropt inn når det var mat, og da snakker vi sinnastemme for å få oss inn (vi ville bli UTE MED DE ANDRE BARNA). Hva slags unger skal dere ha egentlig? Bare kosemose i armkroken til mamma, mens familieøkonomien går i dass? Eller la ungen utfolde seg med andre barn, utvikle seg osv? Barn som meg ble sendt i 6-årsklubb, for å lære å skrive og forberede oss på barneskolen. 

Barnehagen er ikke et helvete for barn, for veldig mange barn ELSKER jo å være der! Og de lærer ting, også å sosialisere med andre. Har dere sett hvordan corona-ungene er? De som ikke fikk startet i barnehage, og som har lidd av restriksjoner det siste året? De er helt uttafor når det gjelder å være med andre mennesker. Vil dere ha det sånn for barna deres? 

 

Trådstarter: planen din virker helt perfekt. Gjør det! 

Anonymkode: c839d...22e

👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MrsMacchiato
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Litt på sida, men likevel: Oppgåvene du skisserar, har også vi som jobbar fulltid utanfor heimen. Så du er heldig.

Anonymkode: 7ec0e...061

Ja, vet jeg er heldig. Poenget mitt var at jeg gjorde disse oppgavene for å få mer kvalitetstid med barna. Samtidig måtte familien tåle at kun én av oss bidro økonomisk. Det var et valg vi tok sammen, som handlet både om barna, om hverdagskabalen, og om økonomien. 

Poenget er at TS ønsker å ta et valg basert på de samme prinsippene: tid til å ta over alt, og faktisk være tilstede med barna når de kommer hjem. Det applauderer jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber 80 %, barna mine går 100 %. På fridagen min har de ofte litt kortere dag, leverer til vanlig tid. Så drar jeg hjem, eller på butikken og storhandler. Så vasker jeg hjemme, rydder, ordner forskjellige ting. Aldri noe problem å fylle en slik dag. Og alt jeg gjør på denne dagen gir oss mer tid med barna når de har fri. Innimellom får de en ekstra fridag. Her er forskjellen på 80% og 100 % plass i bhg 200 kr på en måned, dyrere å kjøpe ekstra dag. 
Barn har mer utbytte av en dag i barnehagen enn Paw patrol episoder mens mor gjør husarbeid ihvertfall 😊

Anonymkode: b2b96...252

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Det komiske med alle desse trådane, er at dei berre inkluderar mor - det er mor sitt ansvar, det er mor som bør jobbe redusert, det er mor, mor, mor, MOR. 

Kvifor er fedrene unnateke alle desse idiotiske problemstillingane? 

Anonymkode: 7ec0e...061

 

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde ELSKET om jeg hadde en mann som ville jobbet 80 % for å gjøre alt husarbeidet, mens jeg selv fikk jobbe 100 % 😄

Anonymkode: 575f5...8ad

Det er vel fordi dette er Kvinneguiden at det er mor som er tema. Jeg nevnte tidligere i tråden at min mann har også jobbet 80% og hatt en fri dag i uka for å gjøre husarbeid og handling. Det er for meg en selvfølge å dele på sånne ting. 

Anonymkode: 1e975...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det komiske med alle desse trådane, er at dei berre inkluderar mor - det er mor sitt ansvar, det er mor som bør jobbe redusert, det er mor, mor, mor, MOR. 

Kvifor er fedrene unnateke alle desse idiotiske problemstillingane? 

Anonymkode: 7ec0e...061

I vårt tilfelle er fordi jeg ønsker det, fordi i hans jobb er det vanskeligere å få til en fast fridag i uka, mens jeg har i utgangspunktet bare en 80 % stilling (men jeg kunne fått 100 % om jeg ville). Mannen min tjener mye bedre enn meg, så det hadde utgjort mye mer på økonomien vår om han gikk ned i stilling. I tillegg så har jeg noen utfordringer med helsa, så en litt roligere dag hjemme er fornuftig, så kan jeg fint klare en  80 % stilling. 

Anonymkode: b2b96...252

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Alle dere som skriver at barna heller må være hjemme, hvorfor det? Min mor var hjemmeværende frem til jeg var 12!! Jeg gikk ikke i barnehage (men mine søsken gjorde det, var testordning i kommunen, vokst opp på 70-tallet). Og jeg var IKKE inne med mamma, eller gikk i skogen med mamma, eller noe som helst med mamma. JEG VAR UTE MED ALLE DE ANDRE BARNA SOM HELLER IKKE GIKK I BARNEHAGEN. Ble ropt inn når det var mat, og da snakker vi sinnastemme for å få oss inn (vi ville bli UTE MED DE ANDRE BARNA). Hva slags unger skal dere ha egentlig? Bare kosemose i armkroken til mamma, mens familieøkonomien går i dass? Eller la ungen utfolde seg med andre barn, utvikle seg osv? Barn som meg ble sendt i 6-årsklubb, for å lære å skrive og forberede oss på barneskolen. 

Barnehagen er ikke et helvete for barn, for veldig mange barn ELSKER jo å være der! Og de lærer ting, også å sosialisere med andre. Har dere sett hvordan corona-ungene er? De som ikke fikk startet i barnehage, og som har lidd av restriksjoner det siste året? De er helt uttafor når det gjelder å være med andre mennesker. Vil dere ha det sånn for barna deres? 

 

Trådstarter: planen din virker helt perfekt. Gjør det! 

Anonymkode: c839d...22e

Jeg også vokste opp på 80-tallet med hjemmeværende mor. Hun lekte aldri med meg. Puslet aldri puslespill med meg. Fargela ikke sammen med meg, eller lot meg få være med å bake. Hun var opptatt av husarbeid dagen lang, og vi barna ble sendt ut for å leke. Kom hjem til middag halv fem, skulle helst ikke komme hjem før det. Bestevenninnen min gikk i barnehage, og jeg var kjempemisunnelig. De gjorde jo så mye gøy, dro på turer og lekte og hadde hobbyverksted. Jeg var råmisunnelig på dem som gikk i barnehage...

Anonymkode: cb27b...2b7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet deltid hele tiden, mest for egen del egentlig. 5-åringen min er i bhg 7 timer og koser seg. Ser absolutt ikke problemet med at barna er i bhg og jeg har god tid i hverdagen til både jobb, studier og hjem. Mannen min gjør veldig mye også. Det er veldig krevende å ha små barn, og hvorfor skal enhver ledig stund brukes på barna? Livet mitt består da av mer enn barna mine, og jeg trenger tid for meg selv også. Mine barn kjeder seg hjemme, og dette året har de vært mye hjemme, både når vi har jobbet og ikke. De trives best ute blant folk. Jobb deltid om du vil, bruk tiden på det du vil!

Anonymkode: 84717...00c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes planen din høres super ut. Du får tatt unna husarbeid og kanskje får du ett lite pusterom slik at helger og hverdager glir lettere for hele familien. Og husarbeid med en ettåring i beina… ikke optimalt. 

I min verden er det uansett bedre å være i bhg og leke med andre barn enn å sitte hjemme å se på Fantus fordi mamma er opptatt.

Anonymkode: 599a0...50a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...