Gå til innhold

Har både sønn og datter. Sønnen er konfirmert og nå skal datteren vår konfirmeres. Spørsmål vedrørende merkelig sak!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sminke gjør meg helt målløs. 

Anonymkode: 0260d...468

Ja det tok litt kaka. Turutstyr derimot synes jeg er kjempesmart. 

Min datter har aldri hatt kontakt med far og hans familie. Til konfirmasjonen fikk hun dog gave, sølvsmykker uten byttelapp. Aldri brukt, jeg tror faktisk hun gav det bort til slutt.

Anonymkode: 64e64...ebe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sminke gjør meg helt målløs. 

Anonymkode: 0260d...468

Samme her🙈 Ble helt satt ut rett og slett!

Anonymkode: 2b9b1...735

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja det tok litt kaka. Turutstyr derimot synes jeg er kjempesmart. 

Min datter har aldri hatt kontakt med far og hans familie. Til konfirmasjonen fikk hun dog gave, sølvsmykker uten byttelapp. Aldri brukt, jeg tror faktisk hun gav det bort til slutt.

Anonymkode: 64e64...ebe

Huff så leit å høre. Å gi noen smykker uten byttelapp er rett og slett dårlig gjort😫

Enig i at turutstyr er en fin gave. Jeg som jente hadde faktisk blitt mer glad for en fin kniv enn et hjertesyke i sølv.

Anonymkode: 2b9b1...735

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordentlig smykke koster minst 1000 kroner. Og da snakker vi om smykke fra merker som er populære blant unge jenter, ikke ordentlig kvalitet. Mye bedre å gi de pengene synes jeg!

Anonymkode: 460bf...a8b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da sønnen vår ble konfirmert ga alle pengegaver uten å nøle.

Nå, som datteren min skal konfirmeres 2 år senere maser alle om materielle ønsker/gaver.

Vi blir selvsagt glad uansett hva hun får, men hvorfor er det så forskjell?

Folk sier de ønsker å gi henne en personlig gave og føler det blir for upersonlig med penger. Med sønnen vår var dette aldri et spørsmål.

Jeg personlig husker alle gavene jeg fikk, som ligger bortstøvet i en eske, mens min bror satt igjen med masse penger.

Datteren min har satt seg store mål om sparing for kjøp av leilighet. Synes det er synd det er så okei å gi gutter penger, mens jentene absolutt må få smykker osv.

Ingen liker svaret de får, gir seg liksom ikke!
 

Anonymkode: 2b9b1...735

Bare svar de som spør at hun ønsker seg penger. 
Jeg har et stort skrin med gullsmykker og ringer fra min konf som aldri blir brukt 

Anonymkode: 1f1e0...8d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker jeg tydelig sa til min familie at jeg IKKE ønsket meg ting, bare penger, og endte opp med å ikke få et eneste smykke eller nips. Kanskje bare si tydelig i fra?

Anonymkode: 6006b...d1a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS vee. Bunad er dekket av oss foreldre, med sølv og alt tilbehør. Vi har spart til det.

Begge barna sparer alle pengene de mottar på en egen konto som vil være penger til å sette inn på BSU eller spare til leilighet.

Sønnen vår valgte pengene over bunad, men har faktisk selv sagt at han vil se om han kanskje kjøper seg bunad for pengene når han er eldre.

Til en her over som sa at det er frekt å be om penger. Jeg er helt enig, så barna våre har ikke bedt om penger. Derimot har vi sagt at det er ok å svare at man ønsker seg penger av de som spør.

Anonymkode: 2b9b1...735

Dette kunne vært løst ved at dere ba om gave til bunaden (sølv, sko og selve drakten), så kunne dere gitt pengene selv.

Anonymkode: df042...9d5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Datteren min svarer at hun ønsker seg penger da hun skal spare til leilighet. Sønnen min svarte bare: penger.

Sønnen fikk ingen protester, mens datteren vår får da masse motspørsmål. «Ingen smykker du ønsker deg? Sminke? Kanskje du kan se i en gullsmed?»

Det aksepteres ikke. Mens på gutten var det helt innafor å ønske seg penger.

Forskjellen er det som plager henne. 

Anonymkode: 2b9b1...735

Det er helt klart innafor å spørre de om hvorfor de ikke aksepterer svaret hennes på lik linje som hans svar. Tror de at hennes mening ikke teller, siden hun ‘bare er ei jente’?? 
 

Hun høres fornuftig ut spør du meg! 🥰

Anonymkode: 27755...de2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at på konfirmantens ønskeliste står penger øverst, men at hun naturligvis er glad uansett var hun får. Med det samme kan du «tipse» om at hun ikke bruker smykker og liker å kjøpe parfyme og kosmetikk selv slik at det passer hennes hudtype. 
Da tenker jeg at det bli vanskelig å finne på noe annet enn penger😉

Anonymkode: d8749...462

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette kunne vært løst ved at dere ba om gave til bunaden (sølv, sko og selve drakten), så kunne dere gitt pengene selv.

Anonymkode: df042...9d5

Ikke gi ts skylda! Familien behandler ungene forskjellig, PGA KJØNN! 

Anonymkode: 27755...de2

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rampenissen72

Jeg og lurer på hvorfor det er ei greie. Bror her fikk maaaaange tusen, nokk til både bil og lappen,  men jeg fikk 1500kr totalt og en haug av smykker som aldri har blitt brukt. Vet ikke hvor de er engang. Og en SYKKEL. Hva i he… 
 

Det er likestillinga si det, hæ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres litt rart ut. I min familie har de fleste gitt like gaver til søsken. F.eks penger. Eller en gave av ca samme sort. 

Høres også rart ut om alle disse plutselig skulle fått drastisk dårlig råd siste to årene, og derfor ikke vil gi penger (med mindre omtrent alle dere kjenner har mistet jobben under korona). 

Men dere bør kanskje forsøke å roe ned forventningene hennes. Fåtallet får så mye at man merker det drastisk på leilighets-sparing. 

Anonymkode: d74a4...08e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk kan i det minste høre på konfirmanten og foreldrene, hva er ellers poenget i å spørre hva hun ønsker seg!? 
Noen ønsker seg smykker eller andre ting, mens andre ønsker seg penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ønsket meg penger til konfirmasjonen og fikk for det meste det, men av tanter og onkler fikk jeg et diamantsmykke til 10k. Det har ligget i esken sin siden den gang, og det er nå 14 år siden. Tør ikke bruke det pga verdien, siden jeg er svært klønete/glemsk/rotete... Hva er poenget da? Broren min fikk selvfølgelig 10k i cash 3 år senere:) Føler med dere ts. 

Anonymkode: 32af3...b6e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan hun ikke ønske seg noe annet enn smykker da? Klokke, kniv, fiskestang, turutstyr, kamera, en reise, gavekort på noe, kokkekurs, sportsutstyr, AirPods, lommebok, kortholder, noe? Penger til å ha «på bok», det ER virkelig upersonlig. Sønnen deres kunne også hatt ordentlige ønsker. 
Hilsen tanta som fortsatt kjøper mansjettknapper, bøker og kniver til gutter, og som ikke ønsket seg smykker til konfirmasjon, men fikk mange gaver (husker en gul Sony walkman: lykke!) 

Anonymkode: 3b082...4b7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men kan hun ikke ønske seg noe annet enn smykker da? Klokke, kniv, fiskestang, turutstyr, kamera, en reise, gavekort på noe, kokkekurs, sportsutstyr, AirPods, lommebok, kortholder, noe? Penger til å ha «på bok», det ER virkelig upersonlig. Sønnen deres kunne også hatt ordentlige ønsker. 
Hilsen tanta som fortsatt kjøper mansjettknapper, bøker og kniver til gutter, og som ikke ønsket seg smykker til konfirmasjon, men fikk mange gaver (husker en gul Sony walkman: lykke!) 

Anonymkode: 3b082...4b7

Men hun ønsker seg jo ikke noe av det... 🤦🏼‍♀️ Huk ønsker seg penger, er det så vanskelig å forstå? 

Anonymkode: d8431...3f0

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Etter det jeg har lært på kvinneguiden er det nært utelukkende kvinner som ordner med gavene et par gir. Så her har dere bare dere selv å takke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

TS her.

Da vi fikk barna våre, satte vi i gang en sparekonto til de begge for konfirmasjon.

Begge ble tilbudt samme sum, sønnen vår valgte hele summen, mens datteren vår ønsket seg bunad. De fikk begge samme valget, men datteren vår hadde veldig lyst på bunad. 

Førerkort skal vi også begge få av oss foreldre. Vi har også spart penger til dette.

Det at hun velger bunad er jo kjempekoselig, og helt og holdent hennes valg. Hun gleder seg til å bære den❤️

Anonymkode: 2b9b1...735

Jeg fikk også mye smykker og tull som bare har forsvunnet, men siden jeg også fikk budnad er det en konfirmasjonsgave som skilte seg positivt ut, og som har fulgt meg gjennom livet. Et treskrin til budnadssølvet, med navnet mitt og rosemaling. 

Ikke min stil generelt, men veldig passende for akkurat hva det inneholder. Veldig tydelig "her ligger budnanssølvet". Blir litt høytidelig på en måte. Veldig glad for den.

Jeg er forøvrig helt enig. Dumt at man gir gutta penger og jenter ting de ikke vil ha særlig nytte av. Skrinet jeg likt og fremdeles liker er unntaket som bekrefter. Skal man gi gave bør det egentlig være noe helt spesielt. 😊

Endret av Trolltunge
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke bare si til de som ikke hører etter at hun ønsker seg penger, at jenta har metall allergi, så hun tåler ikke smykker. 

Anonymkode: 16d73...321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (6 timer siden):

Jeg fikk også mye smykker og tull som bare har forsvunnet, men siden jeg også fikk budnad er det en konfirmasjonsgave som skilte seg positivt ut, og som har fulgt meg gjennom livet. Et treskrin til budnadssølvet, med navnet mitt og rosemaling. 

Ikke min stil generelt, men veldig passende for akkurat hva det inneholder. Veldig tydelig "her ligger budnanssølvet". Blir litt høytidelig på en måte. Veldig glad for den.

Jeg er forøvrig helt enig. Dumt at man gir gutta penger og jenter ting de ikke vil ha særlig nytte av. Skrinet jeg likt og fremdeles liker er unntaket som bekrefter. Skal man gi gave bør det egentlig være noe helt spesielt. 😊

Kjempefin gave å få😍 min mor, jentas mormor gir et slikt skrin av noe slag til bunadssølvet.

Datteren vår får gaver også, så det er ikke sånn at hun ikke vil motta noen gaver.

Anonymkode: 2b9b1...735

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...