Gå til innhold

Har både sønn og datter. Sønnen er konfirmert og nå skal datteren vår konfirmeres. Spørsmål vedrørende merkelig sak!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig!

Jeg har.dog aldri gitt penger til verken jente eller gutt. 

Hvis de ønsker seg pe ger er det veldog biktig at de har et konkret sparemål tenker jeg. 

Anonymkode: fafc0...f17

Sorry skrivefeil. Jeg ble litt revet med.

Anonymkode: fafc0...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

TS her. Det er kjempefint å høre, virkelig. Det er klart det finnes fine smykker. Derimot så er det her snakk om en jente som får spørsmålet gang på gang og ikke ønsker seg smykker. Da foreslås det jaggu meg sminke?

Anonymkode: 2b9b1...735

Du får si at hun ønsker seg det samme som broren fikk og at det er noe hun faktisk trenger. 

Anonymkode: 27755...de2

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær ærlig, hun ønsker seg ikke glitter og bling eller andre pynteting - men penger til sparing/bsu. 

Anonymkode: dcf42...25d

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det er en uting at ungdommen ønsker seg penger. Det må da være noe de ønsker seg? En stor gave? 

Jeg bruker ikke smykkene jeg fikk til konfirmasjonen min, men jeg har dem likevel, i motsetning til min mann som kjøpte høyttalere for alle sine penger.

Anonymkode: fafc0...f17

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sorry skrivefeil. Jeg ble litt revet med.

Anonymkode: fafc0...f17

Hun sparer til leilighet☺️

Anonymkode: 2b9b1...735

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er mulig å snu dei som masar om andre gåveønske gjennom å svare at ho ønsker seg pengar til eit konkret mål, som  lappen, bolig, bil... 

Blodig urettferdig at det skal vere gjort så annleis for gut og jente.

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smykker er ikke tidløst heller. Jeg ble konfirmert i 1985 og de gullsmykkene jeg fikk har ikke tålt tidens tann. 

 

Anonymkode: 0260d...468

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg konfirmerte meg et år etter broren min, han ønsket seg penger og fikk stort sett det. Jeg følte et skikkelig press på at jeg måtte ønske meg bunad og tilbehør. 

Anonymkode: 769f4...094

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjaselina skrev (Akkurat nå):

Kanskje det er mulig å snu dei som masar om andre gåveønske gjennom å svare at ho ønsker seg pengar til eit konkret mål, som  lappen, bolig, bil... 

Blodig urettferdig at det skal vere gjort så annleis for gut og jente.

Hun svarer at hun sparer til leilighet. Pengene skal ikke brukes til tull og tøys. Hun har et veldig konkret og bra mål🙏🏻 stolt av henne for det er vi som foreldre.

Jenta ønsker å bli lege og har lagt planene så godt hun kan på dette tidspunktet. I tillegg har hun satt seg som mål å kjøpe sin egen plass å bo. 

Anonymkode: 2b9b1...735

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjør meg skikkelig forbanna å lese. Min datter fikk mindre penger enn min sønn, men det skyldes at hun fikk bunad. Så de fikk ca likt. Kanskje hun litt mer faktisk. Men når jeg hører at dere jenter fikk masse ting dere ikke trenger forstår jeg godt at dere føler dere urettferdig behandlet. Sminke? Altså hva i alle dager? Gi konfirmantene det de ønsker seg. Utrolig at det skal være så vanskelig å høre etter. Forstår ts veldig godt. 

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes at det er en uting at ungdommen ønsker seg penger. Det må da være noe de ønsker seg? En stor gave? 

Jeg bruker ikke smykkene jeg fikk til konfirmasjonen min, men jeg har dem likevel, i motsetning til min mann som kjøpte høyttalere for alle sine penger.

Anonymkode: fafc0...f17

Det er ikke en uting. Mine konfirmasjonspenger ble satt på sparekonto (de som ikke gikk til moped) og var en buffer jeg tærte på som student til langt opp i tyveårene. De la faktisk grunnlaget for sparing og sparekonto i egen regi og åpning av egen konto og bankkort som 15-åring. 

Anonymkode: 0260d...468

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å si det at hun ønsker seg ikke smykker og sånt men at hun bla ønsker seg sertifikat, gavekort fra den aktuelle kjøreskolen.. 

Penger til boligsparing, innskudd på bsuen hennes? 

 

 

Anonymkode: f9164...d4a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg synes at det er en uting at ungdommen ønsker seg penger. Det må da være noe de ønsker seg? En stor gave? 

Jeg bruker ikke smykkene jeg fikk til konfirmasjonen min, men jeg har dem likevel, i motsetning til min mann som kjøpte høyttalere for alle sine penger.

Anonymkode: fafc0...f17

Er det en uting å investere i lappen/leilighet? 

Anonymkode: d84ed...bcd

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her.

Da vi fikk barna våre, satte vi i gang en sparekonto til de begge for konfirmasjon.

Begge ble tilbudt samme sum, sønnen vår valgte hele summen, mens datteren vår ønsket seg bunad. De fikk begge samme valget, men datteren vår hadde veldig lyst på bunad. 

Førerkort skal vi også begge få av oss foreldre. Vi har også spart penger til dette.

Det at hun velger bunad er jo kjempekoselig, og helt og holdent hennes valg. Hun gleder seg til å bære den❤️

Anonymkode: 2b9b1...735

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke fortelle dette til de, at pengene hun ønsker seg skal settes på fond og brukes til bolig akkurat som sin bror? Husker mamma var veldig tydelig på at jeg ikke ønsket smykker i min konfirmasjon, og det var jeg veldig takknemlig for, fikk derfor mest penger. 

Anonymkode: e1d0d...11e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Folk vil egentlig ikke gi penger. Det inntrykket har jeg både fra prat med andre om temaet gaver, og fra her på forumet. De fleste ønsker å gi en gave, enten det er til konfirmasjon, bryllup, dåp, fødselsdag osv. Penger er "upersonlig", og ikke minst blir det veldig tydelig nøyaktig hvor mye man har brukt på mottakeren, noe som går i mot vanlig høflighet, da man ikke "skal" verken spørre om eller fortelle om hvor mye en gave koster.

At gutter oftere får penger, handler nok mye om at det er vanskeligere å finne en personlig gave til en tenåringsgutt enn -jente. Det er begrensa hvor mange lommebøker og slipsnåler han trenger, mens smykker er det både større utvalg av, og vanligere å bruke et større utvalg av. De fleste kvinner har mange forskjellige smykker, en mann klarer seg med én slipsnål.

Man kan derfor si at det er jentene som er heldige, som får personlige gaver som de kan ha hele livet, fremfor penger som i verste fall blir brukt opp på tull.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (1 minutt siden):

Folk vil egentlig ikke gi penger. Det inntrykket har jeg både fra prat med andre om temaet gaver, og fra her på forumet. De fleste ønsker å gi en gave, enten det er til konfirmasjon, bryllup, dåp, fødselsdag osv. Penger er "upersonlig", og ikke minst blir det veldig tydelig nøyaktig hvor mye man har brukt på mottakeren, noe som går i mot vanlig høflighet, da man ikke "skal" verken spørre om eller fortelle om hvor mye en gave koster.

At gutter oftere får penger, handler nok mye om at det er vanskeligere å finne en personlig gave til en tenåringsgutt enn -jente. Det er begrensa hvor mange lommebøker og slipsnåler han trenger, mens smykker er det både større utvalg av, og vanligere å bruke et større utvalg av. De fleste kvinner har mange forskjellige smykker, en mann klarer seg med én slipsnål.

Man kan derfor si at det er jentene som er heldige, som får personlige gaver som de kan ha hele livet, fremfor penger som i verste fall blir brukt opp på tull.

For de av oss som ikke bruker smykker er jo det også bare tull. 

Anonymkode: 769f4...094

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig såå store summer det er snakk om? At det utgjør en forskjell for leilighetskjøp liksom? Folk tenker vel at eventuelle penger brukes raskt opp på ting de ønsker seg nå (moped osv). Jeg forstår at folk ønsker å gi en personlig gave som varer egentlig. Hadde ikke følt meg bra om jeg drev å maste om penger heller liksom. En gave er en bonus egentlig. 

Anonymkode: df042...9d5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det virkelig såå store summer det er snakk om? At det utgjør en forskjell for leilighetskjøp liksom? Folk tenker vel at eventuelle penger brukes raskt opp på ting de ønsker seg nå (moped osv). Jeg forstår at folk ønsker å gi en personlig gave som varer egentlig. Hadde ikke følt meg bra om jeg drev å maste om penger heller liksom. En gave er en bonus egentlig. 

Anonymkode: df042...9d5

Min bror fikk 60 000, jeg fikk 20 000, men itillegg fikk jeg bunad, språkreise og ett golfsett jeg aldri har brukt😅

Anonymkode: e1d0d...11e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...