Gå til innhold

Har både sønn og datter. Sønnen er konfirmert og nå skal datteren vår konfirmeres. Spørsmål vedrørende merkelig sak!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Uff kjenner meg igjen. Jeg ble konfirmert for 10 år siden og som eneste jente i slekta så endte jeg opp med en haug med hjerteformede smykker i sølv, stål, og glass (og ca 1000 kr som samlet var fra naboer og venner). Fetterne mine som ble konfirmert på omtrent samme tidspunkt som meg fikk alle sammen pengegaver og fond. Smykkene har jeg aldri brukt og ligger i en boks og samler støv. 

Anonymkode: d7330...b8a

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tvillingbroren min fikk penger, jeg fikk smykker. Det var veldig tydelig siden vi ble konfirmert sammen. Var litt skuffet selv om jeg smilte pent og takket. Han brukte pengene på å få tatt førerkort og det var jeg dødssjalu på. 

Anonymkode: 39b46...6cb

Nemlig! Ærlig talt!? Ikke ok!

Anonymkode: 2b9b1...735

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjempeglad for smykkene jeg fikk til konfirmasjon - de er minner om bl.a slektninger som ikke lenger er i live.

Anonymkode: b9807...1f5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er penger en nødløsning når jeg ikke finner på noe annet. Som regel er det lettere å finne noe til jenter.

Anonymkode: 571ae...63b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tydeligvis henger det mye gammelt tankegods igjen. Guttene får penger som start på det som skal bli deres voksne selvstendighet, jentene får pene ting slik at de skal bli attraktive unge kvinner som plukkes opp og forsørges av de selvstendige unge menn.

Jeg skjønner at dette hadde noe for seg i gamle dager, men vi lever nå tross alt i en annen tid nå, der jenter har minst like mye bruk for startkapital som guttene.

Anonymkode: 3b822...e35

Amen🙏🏻

Anonymkode: 2b9b1...735

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ingen av smykkene jeg fikk til konfirmasjonen min lengre. Totalt bortkastede penger for giver.

Anonymkode: 22a63...a64

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

TS her.

Kjempefin tanke og takk for forslag. Hadde vært så fint om det ble akseptert, men de aksepterer det ikke.

Fortsetter å mase;

«Tenk litt på det da»

«Kanskje du kan reise innom gullsmeden og ta en titt?»

«Noe annet du trenger?»

Den verste var uten tvil forslaget om sminke. Kommer ikke over det. Ja kjøp jenta en blush!

Man skal alltid være takknemlig uansett hva man får. En gave er en gave. Slik er jeg selv oppdratt, så ikke misforstå dette med grådighet. Her er det derimot snakk om forskjeller blant kjønnene, og vi lever i 2021.

Anonymkode: 2b9b1...735

Jeg er enig i at dette er veldig spesielt, akkurat det med sminke. Men utover det så kommer nok greia av at jenter kan man kjøpe smykker til og det er ikke like vanlig til gutter.

De aller fleste av oss vil jo gjerne gi en personlig ting, så du kan heller snu på det og si at jenter er heldig som får mer personlige minner samt at folk bruker tid på å tråle mellom den ene og andre butikken for å finne noe fint til dem. 

Jeg skjønner jo at det er kjedelig om man bare får masse smykker og ringer som man ikke kan bruke. I de fleste tilfeller er det byttekort og kjøper flere fra samme butikk kan man jo da slå sammen verdien av gavene og heller velge seg ut noe mer eksklusivt som man vil bære også i voksen alder. Personlig har jeg to ringer fra konfirmasjonen jeg fortsatt bruker.

 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

For meg er penger en nødløsning når jeg ikke finner på noe annet. Som regel er det lettere å finne noe til jenter.

Anonymkode: 571ae...63b

Men hva når jenta ikke vil ha det da? 

Jeg hater smykker og bruker det fortsatt ikke.  Jeg er over 50. Fikk heldigvis en del penger til min konfirmasjon, kjøpte moped for dem og sparte resten. Jeg fikk også noen smykker som jeg klarte å sette pris på siden de heldigvis var i mindretall. 

Anonymkode: 0260d...468

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Raven.Writingdesk skrev (1 minutt siden):

Jeg er enig i at dette er veldig spesielt, akkurat det med sminke. Men utover det så kommer nok greia av at jenter kan man kjøpe smykker til og det er ikke like vanlig til gutter.

De aller fleste av oss vil jo gjerne gi en personlig ting, så du kan heller snu på det og si at jenter er heldig som får mer personlige minner samt at folk bruker tid på å tråle mellom den ene og andre butikken for å finne noe fint til dem. 

Jeg skjønner jo at det er kjedelig om man bare får masse smykker og ringer som man ikke kan bruke. I de fleste tilfeller er det byttekort og kjøper flere fra samme butikk kan man jo da slå sammen verdien av gavene og heller velge seg ut noe mer eksklusivt som man vil bære også i voksen alder. Personlig har jeg to ringer fra konfirmasjonen jeg fortsatt bruker.

 

Helt enig så lenge man ønsker seg smykker. Hun får helt sikkert smykker. Her er det derimot de som stiller henne spørsmålet:  «hva ønsker du deg? Og får til svar: Jeg sparer til leilighet og ønsker meg penger» som ikke aksepterer svaret.

 

Anonymkode: 2b9b1...735

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg fikk en hel haug med smykket selv til konfirmasjonen. En ring var alt jeg har brukt. På den tiden var vikingsmykker populært, og fikk dermed det. 
 

At de ga meg smykker i konfirmasjonen, viste meg hvor lite de kjente meg. Jeg fikk kr 2400 og smykker som aldri ble brukt. 
 

Kjenn mottakeren din om du ønsker å gi noe materielt! 

Anonymkode: 27755...de2

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

For meg er penger en nødløsning når jeg ikke finner på noe annet. Som regel er det lettere å finne noe til jenter.

Anonymkode: 571ae...63b

Enig!

Jeg har.dog aldri gitt penger til verken jente eller gutt. 

Hvis de ønsker seg pe ger er det veldog biktig at de har et konkret sparemål tenker jeg. 

Anonymkode: fafc0...f17

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst

Jøss, er det fortsatt slik?  Samme skjedde da min eldre bror og jeg ble konfirmert i 70-årene. Jeg med metallallergi og ubrukelig juggel og 400 kr. Han med klokke, lommebok og 8000 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...