Gå til innhold

Har både sønn og datter. Sønnen er konfirmert og nå skal datteren vår konfirmeres. Spørsmål vedrørende merkelig sak!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg mener at konfirmasjon er den gangen ungdom har mulighet til å få ekstra penger. forstår ikke hvordan folk ikke kan se at nå er konfirmasjon =penger for (de fleste) 

nå er det 15 år siden - men jeg leevde på disse i tiende og videregående til alt av ekstra kos som å gå på kafe, kantina, kjøpe noe ekstra tøy etc. (fikk ikke veldig mye siden er fra liten slekt med lite inntekt). mine foreldre var rett over grensen på lån, så jeg fikk ingenting utenom helt nødvendig. 

for meg gav pengene meg en liten følelse av "frihet". jeg fikk noen smykker også, men de brukte jeg ikke (jeg liker ikke smykker). 

Nå har jeg ikke ungdommer, men hadde det vært meg hadde jeg sagt tydelig ifra at hun ønsket seg penger, og om de måtte gi gave for å tilfredsstille sine behov kom det til å være 1stk skuffet konfirmant. 

Anonymkode: eaa7c...b35

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

TS her.

Da vi fikk barna våre, satte vi i gang en sparekonto til de begge for konfirmasjon.

Begge ble tilbudt samme sum, sønnen vår valgte hele summen, mens datteren vår ønsket seg bunad. De fikk begge samme valget, men datteren vår hadde veldig lyst på bunad. 

Førerkort skal vi også begge få av oss foreldre. Vi har også spart penger til dette.

Det at hun velger bunad er jo kjempekoselig, og helt og holdent hennes valg. Hun gleder seg til å bære den❤️

Anonymkode: 2b9b1...735

Hvis noen på død og liv skal gi gave bør jo muligens bunadssølv være alternativ. det kommer hun nok til å være fornøyd med senere, selv om det kanskje ikke er det hun tenker på nå. 

(selv om jeg enda mener at man skal gi konfirmanten det konfirmanten ønsker seg). 

Anonymkode: eaa7c...b35

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk bare gullsmykker selv. Og er seriøst allergisk mot gull. Kjenner jeg blir irritert på deres datters vegne! 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min tid så fikk alltid jentene så utrolig mye, bunad og arvesølv + penger, mens guttene ble avspist med en billig dress fordi de vokste så raskt ut av den og 10000 liksom mens dattera endte opp med verdier for 50000...

Uansett, konfirmasjon = pengegaver, er derfor man konfirmerer seg.

Anonymkode: 25d0b...d29

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (14 minutter siden):

 

Man kan derfor si at det er jentene som er heldige, som får personlige gaver som de kan ha hele livet, fremfor penger som i verste fall blir brukt opp på tull.

Smykker er da ikke tidløse? De smykkene jeg fikk til min konfirmasjon, er jo ubrukelige nå! Hvis man skal gi noe tidløst,  må man bare gi gull ( ikke smykker) eller penger. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker said:

Smykker er ikke tidløst heller. Jeg ble konfirmert i 1985 og de gullsmykkene jeg fikk har ikke tålt tidens tann. 

 

Anonymkode: 0260d...468

Det er jeg ikke helt enig i. Jeg fikk en 1 stens diamant ring av min tante, og ringen er fortsatt i bruk og like fin selvom det er 30 år siden jeg fikk den. Fikk også andre gullsmykker som jeg har brukt en del, og alt er like pent og i tidløs klassisk design.

Anonymkode: 9a7eb...489

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis noen på død og liv skal gi gave bør jo muligens bunadssølv være alternativ. det kommer hun nok til å være fornøyd med senere, selv om det kanskje ikke er det hun tenker på nå. 

(selv om jeg enda mener at man skal gi konfirmanten det konfirmanten ønsker seg). 

Anonymkode: eaa7c...b35

TS vee. Bunad er dekket av oss foreldre, med sølv og alt tilbehør. Vi har spart til det.

Begge barna sparer alle pengene de mottar på en egen konto som vil være penger til å sette inn på BSU eller spare til leilighet.

Sønnen vår valgte pengene over bunad, men har faktisk selv sagt at han vil se om han kanskje kjøper seg bunad for pengene når han er eldre.

Til en her over som sa at det er frekt å be om penger. Jeg er helt enig, så barna våre har ikke bedt om penger. Derimot har vi sagt at det er ok å svare at man ønsker seg penger av de som spør.

Anonymkode: 2b9b1...735

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jeg ikke helt enig i. Jeg fikk en 1 stens diamant ring av min tante, og ringen er fortsatt i bruk og like fin selvom det er 30 år siden jeg fikk den. Fikk også andre gullsmykker som jeg har brukt en del, og alt er like pent og i tidløs klassisk design.

Anonymkode: 9a7eb...489

Da liker du vel smykker da, og hadde mer stilsikre givere (kanskje). Jeg liker ikke smykker og mistenker at jeg ikke hadde likt dine. Og uansett er poenget at jenta det er snakk om ikke ønsker seg smykker. 

Anonymkode: 0260d...468

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tirben skrev (2 minutter siden):

Smykker er da ikke tidløse? De smykkene jeg fikk til min konfirmasjon, er jo ubrukelige nå! Hvis man skal gi noe tidløst,  må man bare gi gull ( ikke smykker) eller penger. 

Jeg skriver da ikke at de er det heller. Men at det er noe man kan ha hele livet, som minne etter dem man fikk dem av. Og noen smykker har tidløst design, jeg bruker fortsatt et par av smykkene jeg fikk til min konfirmasjon for 20 år siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da liker du vel smykker da, og hadde mer stilsikre givere (kanskje). Jeg liker ikke smykker og mistenker at jeg ikke hadde likt dine. Og uansett er poenget at jenta det er snakk om ikke ønsker seg smykker. 

Anonymkode: 0260d...468

Og først og fremst at det gjøres så stor forskjell på jenter og gutter. 

Anonymkode: 0260d...468

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker du hvem han fikk penger av?

Til dem hadde jeg vært litt ærlig: hun ønsker seg først og fremst penger siden det var innafor for bror. 

Når det er sagt synes jeg generelt pengegaver er uhøflig å forvente, MEN - til konfirmasjon og når gutten får det bør det jo være greit.

Men jeg tror du må gi dem begrunnelsen du gir oss: «Selvsagt kan noen veldig gjerne ønske å gi gave, men keg synes det er vanskelig å skulle forvente at jenta skal ønske seg smykker og sminke for å dolle seg opp når gutten mer enn gjerne fikk ønske seg sparemidler - dette blir jo verdens beste eksempel på skjevhet i likestilling og forventning hos kjønn. Jeg synes det er veldig fornuftig at hun allerede nå skjønner hun må spare til EK - og gjerne vil ønske seg penger». 

 

Anonymkode: 4df66...bbd

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS vee. Bunad er dekket av oss foreldre, med sølv og alt tilbehør. Vi har spart til det.

Begge barna sparer alle pengene de mottar på en egen konto som vil være penger til å sette inn på BSU eller spare til leilighet.

Sønnen vår valgte pengene over bunad, men har faktisk selv sagt at han vil se om han kanskje kjøper seg bunad for pengene når han er eldre.

Til en her over som sa at det er frekt å be om penger. Jeg er helt enig, så barna våre har ikke bedt om penger. Derimot har vi sagt at det er ok å svare at man ønsker seg penger av de som spør.

Anonymkode: 2b9b1...735

åja, da forstår jeg😊 Tenkte ikke at hun kanskje fikk sølv også. så flinke dere har vært til å spare. 

høres ut som du har kloke og reflekterte barn 😊

Anonymkode: eaa7c...b35

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og først og fremst at det gjøres så stor forskjell på jenter og gutter. 

Anonymkode: 0260d...468

Det er akkurat dette. Hun har ikke gått ut og sagt til gjester at hun ønsker seg penger, men fått lov å svare de som spør om det konkret, at det er penger hun ønsker seg.

Det aksepteres ikke.

Anonymkode: 2b9b1...735

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

For meg er penger en nødløsning når jeg ikke finner på noe annet. Som regel er det lettere å finne noe til jenter.

Anonymkode: 571ae...63b

Lettere å kjøpe et smykke, men vil det bli satt pris på? Jeg har ikke beholdt noen av smykkene jeg fikk til konfirmasjonen min. Mye sølv som ikke var min smak. De kunne like gjerne kastet pengene ut av vinduet.

Det er en uting at gutter kan ønske seg penger, men ikke jenter. Jeg gir gjerne penger til konfirmasjon om det er det konfirmanten ønsker seg.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Husker du hvem han fikk penger av?

Til dem hadde jeg vært litt ærlig: hun ønsker seg først og fremst penger siden det var innafor for bror. 

Når det er sagt synes jeg generelt pengegaver er uhøflig å forvente, MEN - til konfirmasjon og når gutten får det bør det jo være greit.

Men jeg tror du må gi dem begrunnelsen du gir oss: «Selvsagt kan noen veldig gjerne ønske å gi gave, men keg synes det er vanskelig å skulle forvente at jenta skal ønske seg smykker og sminke for å dolle seg opp når gutten mer enn gjerne fikk ønske seg sparemidler - dette blir jo verdens beste eksempel på skjevhet i likestilling og forventning hos kjønn. Jeg synes det er veldig fornuftig at hun allerede nå skjønner hun må spare til EK - og gjerne vil ønske seg penger». 

 

Anonymkode: 4df66...bbd

TS her.

Veldig godt poeng dette med å vite hva man har fått av hvem.

Jeg fikk selv bare masse smykker og armbånd osv, som ligger et sted på loftet (tror jeg), og ikke aner jeg hvem jeg fikk de av heller. Så tror ikke det er så stor forskjell på penger og gaver ift det å huske.

Vi har kjøpt en egen bok, hvor alle gaver skal skrives inn. Denne vil hun ha resten av livet. En person er satt med ansvaret om å åpne gaver og føre inn i boken «Fra hvem og hva».

Anonymkode: 2b9b1...735

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg unngår pengegaver så langt det lar seg gjøre, uansett kjønn på konfirmanten. Som student så ordnet jeg spesialbestilte hettegensre med motiver jeg visste konfirmanten var opptatt av. Som voksen har jeg forsøkt å kjøpe noe jeg tror de vil få bruk for i voksenlivet. Friluftsutstyr, utstyr til bilen (varseltrekant, refleksvest, førstehjelpsskrin), osv.

Anonymkode: 415b4...d03

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

åja, da forstår jeg😊 Tenkte ikke at hun kanskje fikk sølv også. så flinke dere har vært til å spare. 

høres ut som du har kloke og reflekterte barn 😊

Anonymkode: eaa7c...b35

TS her.
Tusen takk🙏🏻 det var veldig hyggelig sagt.

Vi ønsker å oppdra barn som tenker fremover og forstår økonomi og livet så godt som vi kan utruste dem til å forstå det.

Selv har jeg stor respekt for penger og er opptatt av at man ikke skal sløse.

Ser det blir nevnt at summene neppe utgjør en forskjell på kjøp av leilighet eller ei. Det kan nok stemme, MEN det utgjør en forskjell i det å ha en plan. Lære seg, samt forstå at ting ikke kommer gratis. Sette seg mål og jobbe for å oppnå dem.

Vi ønsker at barna skal bruke pengene fornuftig og tenke langsiktig. Jeg vil jo også gå så langt å si at datteren vår er langt «foran» broren sin på langsiktige planer. Jobber beinhardt med skole for å kunne gå medisinstudie og har virkelig planene klare.

Selvsagt kan planene endre seg, hvilket de ofte gjør, men det er helt fantastisk å se at de faktisk tenker framover og etter beste evne prøver å legge grunnsteiner for framtiden sin.

 

Anonymkode: 2b9b1...735

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk faktisk en del penger som konfirmant, men også noen smykker.

"Dessverre" var det innbrudd i huset vårt et par år senere. Jeg fikk igjen pengeverdien av smykkene, og det ble en fin liten buffer for studiene 😅

Anonymkode: 8967e...29b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg unngår pengegaver så langt det lar seg gjøre, uansett kjønn på konfirmanten. Som student så ordnet jeg spesialbestilte hettegensre med motiver jeg visste konfirmanten var opptatt av. Som voksen har jeg forsøkt å kjøpe noe jeg tror de vil få bruk for i voksenlivet. Friluftsutstyr, utstyr til bilen (varseltrekant, refleksvest, førstehjelpsskrin), osv.

Anonymkode: 415b4...d03

TS her. Dette er mange supre ideer og fine gaver. Sønnen vår fikk en utrolig flott kniv med navnet gravert inn på, den vil han ha resten av livet.

Barna våre gikk ikke/går ikke ut med ønsker til gjestene sine, og gaver er selvfølgelig flott å få. Derimot har vi sagt at det er okei å svare penger når man blir stilt spørsmålet: hva ønsker du deg?

Datteren min svarer at hun ønsker seg penger da hun skal spare til leilighet. Sønnen min svarte bare: penger.

Sønnen fikk ingen protester, mens datteren vår får da masse motspørsmål. «Ingen smykker du ønsker deg? Sminke? Kanskje du kan se i en gullsmed?»

Det aksepteres ikke. Mens på gutten var det helt innafor å ønske seg penger.

Forskjellen er det som plager henne. 

Anonymkode: 2b9b1...735

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...