Gå til innhold

Har både sønn og datter. Sønnen er konfirmert og nå skal datteren vår konfirmeres. Spørsmål vedrørende merkelig sak!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 20.9.2021 den 10.17):

Det er ikke jenter heller. Jeg var laaaangt ifra ferdig utvokst da jeg var 14.

Anonymkode: 2b9b1...735

Istemmer dette. Bunaden min er ubrukelig i dag! Arvegods, og sydd til med tanke på at jeg nok var ferdig utvokst.

Kanten når meg til like under kneet nå. Strakk meg minst 30 cm. ekstra frem til jeg var 19 år.

Uvane å skjære alle under en kam. 

Anonymkode: 43aae...360

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 8/24/2021 at 10:06 PM, Anonymus Notarius said:

Folk vil egentlig ikke gi penger. Det inntrykket har jeg både fra prat med andre om temaet gaver, og fra her på forumet. De fleste ønsker å gi en gave, enten det er til konfirmasjon, bryllup, dåp, fødselsdag osv. Penger er "upersonlig", og ikke minst blir det veldig tydelig nøyaktig hvor mye man har brukt på mottakeren, noe som går i mot vanlig høflighet, da man ikke "skal" verken spørre om eller fortelle om hvor mye en gave koster.

At gutter oftere får penger, handler nok mye om at det er vanskeligere å finne en personlig gave til en tenåringsgutt enn -jente. Det er begrensa hvor mange lommebøker og slipsnåler han trenger, mens smykker er det både større utvalg av, og vanligere å bruke et større utvalg av. De fleste kvinner har mange forskjellige smykker, en mann klarer seg med én slipsnål.

Man kan derfor si at det er jentene som er heldige, som får personlige gaver som de kan ha hele livet, fremfor penger som i verste fall blir brukt opp på tull.

Men hvor personlig er det å kjøpe et smykke til noen som ikke liker smykker? Kan gaven regnes som personlig bare fordi det er en ting og ikke penger? Skal ikke personlige gaver være noe som passer til mottakeren?

Anonymkode: b1b93...b67

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men hvor personlig er det å kjøpe et smykke til noen som ikke liker smykker? Kan gaven regnes som personlig bare fordi det er en ting og ikke penger? Skal ikke personlige gaver være noe som passer til mottakeren?

Anonymkode: b1b93...b67

Så enig!

Anonymkode: 2b9b1...735

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.8.2021 den 3.14):

Men mange folk liker ikke å gi penger, må de tvinges til det?

Anonymkode: 16e01...277

Hvis de har gitt penger til bror, så må det veø være det samme å gi penger til søster? 

Anonymus Notarius skrev (På 30.8.2021 den 12.33):

Det er jo bra, men det er jo dessverre ikke alle som gjør det. Mange bruker kjapt opp pengene på elektronikk og lignende som er umoderne om få år.

Men denne jenta har sagt at hun skal spare penger til bolig.  Et bedre formål kan man vel neppe tenke seg for en 15 åring?  Det er ikke mange på den alderen som tenker så langt. Om det så hadde vært moped, hadde detvært positivt. 

 

Min niese er konfirmant nå, og hun skal få samme gave som min nevø fikk for et par år siden. Medlemskap i nærmeste boligbyggelag og penger.  Noe jeg vet det har bruk for fremover. Og medlemsskapet er gratis frem til de er 18. Etterpå velger jeg nok å betale noen år til de er ferdig utdannet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.9.2021 den 10.31):

Penger er jo mer upersonlig enn gaver. Men det bør ikke bety noe så lenge konfirmanten selv ønsker seg penger, enten de er jente eller gutt. 
Men fastholder at det er lettere å finne gaver/smykker til jenter enn til gutter og at det er derfor jenter ofte ender opp med mer smykker mens guttene får mest penger.
 

Anonymkode: 75176...e97

Det er da ingenting som er MER upersonlig enn å gi smykker og dilldall til en jente som ikke vil ha smykker!

Anonymkode: b957c...4ec

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva bunad har med denne diskusjonene å gjøre. Bunad er gave fra foreldre, ev. besteforeldre. TS snakker om gaver fra alle de andre som vil gi gave og som heller kjøper et smykke enn å gi noen hundrelapper - til jenter som ikke ønsker seg smykker, men penger.

Anonymkode: 82b41...56d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 25.9.2021 den 4.50):

Istemmer dette. Bunaden min er ubrukelig i dag! Arvegods, og sydd til med tanke på at jeg nok var ferdig utvokst.

Kanten når meg til like under kneet nå. Strakk meg minst 30 cm. ekstra frem til jeg var 19 år.

Uvane å skjære alle under en kam. 

Anonymkode: 43aae...360

Jeg er også enig i dette. Min bunad kunne ikke engang brukes i selve konfirmasjonen. Den ble påbegynt hos Husfliden åtte mnd før konfirmasjonen med fire prøvinger underveis. For hver prøving måtte den sys om fordi jeg hadde blitt større alle veier, og skjorta måtte til og med klippes på nytt hver gang. Ved siste prøving var det bare så vidt den kunne presses på meg med makt, og på selve konfirmasjonsdagen gikk det ikke uansett hvor hardt vi prøvde. Etter det ble den bare hengende i et skap i en 10-12 år til den tilfeldigvis passet et familiemedlem som hadde mistet vekt. Jakka og lua passet henne ikke, så det henger i skapet enda. 

Anonymkode: 0e477...c70

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne du stilt det spørsmålet tilbake?

Altså, når folk ikke aksepterer svaret si direkte "ville du gitt penger om det var til storebror? Hvorfor ikke gjøre det samme til lillesøster når det er det hun ønsker seg?" Smykker er hyggelig drt altså, men pengene har hun mer bruk for. 

Vi var nylig i en konfirmasjon hvor konfirmanten ønsket seg penger (jente), og det fikk hun, men vi og andre gjorde det litt kreativt og lagde for eksempel en minneboks, bilderamme med pengene inni, en liten ekstra gave og pengene ved siden av osv. 

Anonymkode: fba32...5de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.9.2021 den 19.16):

Kunne du stilt det spørsmålet tilbake?

Altså, når folk ikke aksepterer svaret si direkte "ville du gitt penger om det var til storebror? Hvorfor ikke gjøre det samme til lillesøster når det er det hun ønsker seg?" Smykker er hyggelig drt altså, men pengene har hun mer bruk for. 

Vi var nylig i en konfirmasjon hvor konfirmanten ønsket seg penger (jente), og det fikk hun, men vi og andre gjorde det litt kreativt og lagde for eksempel en minneboks, bilderamme med pengene inni, en liten ekstra gave og pengene ved siden av osv. 

Anonymkode: fba32...5de

Så utrolig kreativt løst😍

Anonymkode: 2b9b1...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ufint av folk å ikke gi seg når hun allerede har svart. Og bare tanken på at jenter skal være mer interesset i å pynte seg enn alt annet er jo mer enn gammeldags.

Men kan det være at de detter ut av 50-tallboblen hvis hun sier hun sparer til noe konkret, noe som alle normale, vettuge folk bør skjønne at folk trenger? Førerkort, tilskudd til egenkapital til bolig eller noe? Eller at hun (eller dere) kan si at hun ikke er så interessert i sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ti10 skrev (20 minutter siden):

Jeg synes det er ufint av folk å ikke gi seg når hun allerede har svart. Og bare tanken på at jenter skal være mer interesset i å pynte seg enn alt annet er jo mer enn gammeldags.

Men kan det være at de detter ut av 50-tallboblen hvis hun sier hun sparer til noe konkret, noe som alle normale, vettuge folk bør skjønne at folk trenger? Førerkort, tilskudd til egenkapital til bolig eller noe? Eller at hun (eller dere) kan si at hun ikke er så interessert i sånt?

Enig! Det gjorde hun, sa konkret leilighet!

Anonymkode: 2b9b1...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.8.2021 den 20.43):

Da sønnen vår ble konfirmert ga alle pengegaver uten å nøle.

Nå, som datteren min skal konfirmeres 2 år senere maser alle om materielle ønsker/gaver.

Vi blir selvsagt glad uansett hva hun får, men hvorfor er det så forskjell?

Folk sier de ønsker å gi henne en personlig gave og føler det blir for upersonlig med penger. Med sønnen vår var dette aldri et spørsmål.

Jeg personlig husker alle gavene jeg fikk, som ligger bortstøvet i en eske, mens min bror satt igjen med masse penger.

Datteren min har satt seg store mål om sparing for kjøp av leilighet. Synes det er synd det er så okei å gi gutter penger, mens jentene absolutt må få smykker osv.

Ingen liker svaret de får, gir seg liksom ikke!
 

Anonymkode: 2b9b1...735

Jeg også har en haug med smykker, fortsatt ubrukt 30 år etter komf. Husker ikke hvem jeg fikk hva av heller siden jeg ser dem med ca 10års mellomrom. Jeg har aldri brukt smykker hverken før eller etter komf. Og hadde nok satt litt mer pris på pengegaver, siden jeg måtte betale førerkort og bil selv. Hadde jeg fått pengegaver kunne jeg ha kjøpt en litt dyrere bil enn til 2500kr. 

Så gir aldri annet enn pengegaver til konf. Uansett om det er gutt eller jente 

Anonymkode: 0534c...743

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Hun har altfor mye smykker/ringer og bruker dem sjelden. Sminke kjøper vi til henne, da hun har sensitiv hud.
Hun sparer til sertifikat/bil/leilighet/moped/sykkel, og ønsker seg derfor penger til konfirmasjonen»

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 24.8.2021 den 21.52):

Jeg synes at det er en uting at ungdommen ønsker seg penger. Det må da være noe de ønsker seg? En stor gave? 

Jeg bruker ikke smykkene jeg fikk til konfirmasjonen min, men jeg har dem likevel, i motsetning til min mann som kjøpte høyttalere for alle sine penger.

Anonymkode: fafc0...f17

Penger er jo mye mer fornuftig enn masse skrot

Anonymkode: 5a059...59b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/24/2021 at 9:52 PM, AnonymBruker said:

Jeg synes at det er en uting at ungdommen ønsker seg penger. Det må da være noe de ønsker seg? En stor gave? 

Jeg bruker ikke smykkene jeg fikk til konfirmasjonen min, men jeg har dem likevel, i motsetning til min mann som kjøpte høyttalere for alle sine penger.

Anonymkode: fafc0...f17

Så dine gaver ble bare liggende og støve ned, mens mannen din sine gaver ble brukt til å kjøpe noe han antakeligvis brukte mye over en lengre periode. Hvordan kan smykkene være en mer fornuftig gave enn penger?

Anonymkode: b1b93...b67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...