Gå til innhold

Bokdamen tar seg sammen


Bokdamen

Anbefalte innlegg

Helt enig @Wit derfor har jeg begynt å brodere når jeg ser tv. Uaktuelt å få gris på broderiet og opptatte fingre, så da spiser jeg ikke noe. Og så har mannen og jeg begynt å spille litt videospill sammen, har ikke tid å tenke på mat når jeg knuser ham i Mariocart 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

06. juli - 95,3 kg 
09. juli - 91,9kg (- 3,4 kg)
22. juli - 90,6 kg (-1,3 kg) 
30. juli - 89,5 kg (-1,1 kg) 
06. august - 88,4 kg (-1,1 kg) delmål 1 💪🥳 
13. august  - 86,9 (- 1,5 kg)
20. august - 85,6 (- 1,3 kg)

Total vektnedgang: - 9,7 kg

Veldig fint nedgang på veiedag og jeg mangler nå usle 300 gram til delmål 2 som er ned 10 kg. Det føles ganske fantastisk i seg selv. Men det som er mange ganger bedre og dagens store høydepunkt er at jeg jogget til jobb i dag 💪  Er mest bort og ned, men det spiller ingen rolle ❤️  5,49 km, så ny personlig rekord på både lengde og tid sammenhengende jogging. Lengden er kontrollmål med strava @KaBom ;) Jeg er så sykt fornøyd at jeg ikke kommer til å få gjort noe særlig på kontoret i dag 😂

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra nedgang, @Bokdamen! Neste uke greier du garantert å komme under 10 kg! 

For en deilig følelse å jogge til jobb, nyt dagen og helgen, vel fortjent. 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med både snart 10 kg ned og ny rekord på distanse! 🎉🤩 (Og beklager hvis jeg dro deg ned i kaninhullet med kontrollmålinger i Strava 🤓🤓)

 

Er utrolig imponert over hva du har fått til på så kort tid, særlig fordi du startet juli. Husker ikke hvor jeg har lest dette, så har dessverre ingen kilder å vise til, men mener at jeg for ikke så lenge siden kom over en artikkel som viste at juli er den måneden i året der man har størst sjanse for å legge på seg (med desember som nr. 2), noe som stemmer ganske godt med min erfaring fra tidligere, så at du i samme tidsrom har klart å gjøre en slik forandring er utrolig kult! 

Ønsker deg en god helg! 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine ord @KaBom❤️ Jeg er litt ekstra stolt over at jeg klarte å ta meg sammen over sommeren. Erfaringsmessig har jeg også alltid gått opp over sommeren, men akkurat i år la kortene seg riktig: motivasjonen dukket opp, en ferie med få måltider på restaurant og feriemål som la til rette for aktivitet. 

I dag fikk jeg enda en boost i forhold til at jeg gjør noe riktig og at det er dette livet jeg vil ha. Vi hadde snakket om å kanskje ta en tur på ett av byfjellene i helgen, men droppet det. Men da vi var på vei ut døren til en lekeplass i formiddag, gikk det helt i ball for 5-åringen for jeg hadde lovet han tur. Så da snudde jeg på kronen, og vi fikk en flott tur. Det er ganske bratt, men jeg er i såpass mye bedre form at jeg kunne bruke kreftene på å gjøre det til en hyggelig tur for begge heller enn å puste og pese. Så mye lettere å lokke og motivere når man selv har det bra 💪 Og han var så stolt da han stod på akkurat denne toppen for første gang ❤️

Innimellom tenker jeg at jeg går for fort ned, og har kuttet for drastisk i kaloriene. Samtidig ser jeg hvor destruktivt spisemønster jeg faktisk har hatt. En pastaporsjon har vært 3-4 ganger det den «skal» være. Lørdagsgodt i 1000-1500 kaloriklassen. Enorme mengder brød, og hvetebakst mange ganger i uken. Tror aldri jeg har takket nei til is eller kake. Kos = mat.  Jeg har hatt så mange uvaner at det å kutte disse nok har virket veldig inn på vekttapet. Så selv når jeg når dit jeg vil, bør jeg kunne øke noe på med daglige kcal uten at det betyr at jeg går opp igjen (forutsatt at jeg får meg nye vaner). Men kjenner det er litt sårt om lørdagsbolllen er borte for godt (selv om den ikke lenger trenger være stor, gult i midten og glasur)

Vi får se hva høsten bringer, jeg har i alle fall troen! Og så kom jeg helt til bunnen av undertøyskuffen i dag, og der var det bare det aller verste igjen aka litt for små blondetruser jeg hater. Litt for små no more 🤩

Endret av Bokdamen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er så flink, @Bokdamen!

Kjenner meg mye igjen i det spisemønsteret der, ja. Nå har vi spist på feil måte hele livet, så da må det en periode til før man klarer å justere til det som er rett for oss! Jeg vil heller ikke gi slipp på usunn mat og godteri fullstendig, for uten det er ikke livet verdt å leve, mener jeg. Men faktisk er det mye mer stas og smaker bedre når man begrenser det til litt nå og da og ikke alt hele tiden. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @Luka_S 😘 Jeg er helt enig i det med at det er bedre i moderasjon. Tenk på alle de sjokoladene jeg har slukt uten egentlig å kjenne smaken 😬

Var ute og spiste med noen venninner i kveld og det var bare utrolig kjekt ❤️ Ble et glass vin mer enn planlagt og lot meg friste av dessert, men tilbake på den rette sti i morgen og en joggetur, så var det verdt det. 

Jeg har de siste halvannet året utelukkende brukt de strømpebuksene jeg kjøpte da jeg var gravid. Har skyldt på at jeg ikke trengte  kjøpe, for de så jo helt fin ut. Men egentlig orket jeg ikke nederlaget med at jeg hadde vokst ut av «vanlige» størrelser som Pierre Robert fra Rema. I kveld hadde jeg på en strømpebukse som har lagt lenge i skaper, en helt vanlig en! Og jeg skal kaste de hersens gravidstrømpikene i bosset. Aldri mer!

Endret av Bokdamen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er vekten, at jeg er bedre trent eller overskudd fra ferien som henger i, men det føles som jeg har så mye mer energi for tiden. I helgen har mellom to lange lekeplassturer med ungene, en fjelltur, en kveld med venninner og i dag en joggetur, fått tid til å male soverommet til mannen og meg 🤩 Vi flyttet hit for noen år siden og vi satt bare inn sengen vår og så vår det vårt rom. Og på samme måte som det har blitt for mye unger, jobb og hverdag og for lite fokus på meg selv, har parforholdet også blitt litt nedprioritert. Så nå vil jeg bruke av det nye overskuddet på oss også, og dette med soverommet føles litt symbolsk. Ny farge, nattbord, lamper og nytt sengetøy. Ferdig med unger på soverommet (hadde en unge i sengen senest denne uken 😅) og tid til de voksne. Føles godt ❤️

Akkurat hjemme fra joggetur. Litt tyngre enn sist søndag, men med litt alkohol som skulle forbrennes likevel veldig godt fornøyd 💪 Nå venter litt sofa med mannen som avrunding på en god helg. 

Endret av Bokdamen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok vaksinedose to i går og jeg føler meg helt gåen. Minsten som vanligvis har godt sovehjerte har holdt full fest to kvelder på rad. Var på Grete Roede i dag og veide 1.5 kg mer enn sist veiedag. Gruer meg til et møte på jobb i morgen og vet jeg blir liggende våken. Denne dagen får terningkast to. Kunne tenke meg å sove til torsdag. Eneste som trekker opp er at jeg har gått mine 10.000 skritt og har 300 kalorier igjen til kvelds 😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff. Heldigvis er denne drittdagen snart over, og morgendagens møte er også ‘plutselig’ overstått. Om 24 timer får vi håpe ting er bedre for deg. 
Og den vekta - den nailer du neste uke 💪🏼
(jeg skal også få vaksinedose 2 senere denne uka, og er spent på om jeg er like heldig med bivirkninger denne gangen🤞🏼🤞🏼)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj. Sånne dager er noe drit. 
Trekk dyna over hodet og håp på en bedre dag i morgen. ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode ord @Dundre og @Luka_S😘 Fikk en overraskende god natt (ligger ofte våken når føler jeg ikke har kontroll, var ikke så ille som vanlig). Sjekket vekten da jeg stod opp og heldigvis var jeg tilbake på fredagens vekt 🥳 Dagen kommer til å gå i ett til det ekle møtet er over, og så er verden min igjen 💪 Ha en strålende dag ladies!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånne dager er noe dritt 😒 Bra du fikk sove godt allikevel og gode ønsker for "dritt-møte" idag 😊

Og vekta går opp og ned hele tiden. Neste gang får du en stor nedgang, det er jeg sikker på 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg ferdig med dagens ubehagelige møte og det setter punktum for en dårlig samvittighet jeg har båret på jobb i et år. Prosjektet er ute av mine hender og jeg merker jeg kan puste hakket lettere. Sol i Bergen i dag også og bare en times tid igjen før jeg skal sykle hjem og hente ungene. Gleder meg til resten av dagen ❤️ 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ryddet litt i skapene i går, noe som inkluderte å henge opp litt klær, og da så jeg skikkelig på kjolene som hang der. Flere av de har ikke vært i bruk på mange år, og jeg prøvde favorittene før sommeren og var sjanseløs på å lukke dem begge. Ville bare sjekke hvordan det lå an, og jeg fikk på begge to! Følte meg litt dristig og tok på en kjole jeg kjøpte til et bryllup for 10 år siden, og den gikk søren meg på den også (med litt pustebesvær, men dog!).

Jeg har ikke eid en vekt siden jeg flyttet hjemmefra, så jeg vet ikke helt hvordan vekten har vært de siste 10 årene, men jeg vet følgende: 

  • 2011 - var forholdsvis sprek, hadde flyttet til et nytt sted uten venner og trente aktivt for eneste gang de siste 10 årene
  • 2012 - fikk meg kjæreste, pusset opp leilighet med mye takeaway og kiloene rant på
  • 2013 - ser på bilder at jeg var veldig tung, muligens tyngre enn i år
  • 2014 - litt lettere igjen, men så ble min mor som hadde hatt kreft i mange år alvorlig syk og vi visste hun nærmet seg slutten. Det ble mye trøstespising
  • 2015 - den vinteren døde min mor, og jeg giftet meg. Det er bare noen enkelte bilder fra bryllupet jeg er komfortabel med, for jeg er veldig stor. 
  • 2016 - ble gravid. På første kontroll veide jeg 90 kg. Hadde ikke veid meg på mange år. Husker jeg synes det var veldig mye. Var ca. 100 da jeg fødte. Deler av dette gikk av med trilling og amming, det merker jeg på buksene jeg kjøpte da mini var et halvt år. Men det kom snikende på igjen og jeg kjøpte nye bukser. 
  • 2019 - gravid igjen, 90 på første kontroll. I tredje trimester kunne jeg spise uhemmet uten å legge på meg. Var 94 kg. da jeg fødte. Dette var en baby som ikke ville trilles, og det som var av ammegevinst ble spist opp og litt til. 

Og nå er vi her og målet er å være lettere enn alle punktene på denne listen. Jeg vil ha buksestørrelser som begynner på 2 og like bilder av meg selv. Det er først i morgen som teller, men i dag var jeg under 85. Jeg er 10 kg ned, men det er fortsatt alt for mye. Jeg kjenner på meg selv at dette bare skal være starten, for selv om jeg er stolt at jobben så langt er ikke målet å være lettere enn jeg var da jeg var veldig tung. Målet er å være fornøyd og komfortabel i egen kropp og at den er sunn og sterk 💪💪

(nå ble dette litt utleverende i fht. hvem jeg er, hvis du synes det ringer en bjelle er det fint om du lar det ligge 😘)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (5 minutter siden):

Ryddet litt i skapene i går, noe som inkluderte å henge opp litt klær, og da så jeg skikkelig på kjolene som hang der. Flere av de har ikke vært i bruk på mange år, og jeg prøvde favorittene før sommeren og var sjanseløs på å lukke dem begge. Ville bare sjekke hvordan det lå an, og jeg fikk på begge to! Følte meg litt dristig og tok på en kjole jeg kjøpte til et bryllup for 10 år siden, og den gikk søren meg på den også (med litt pustebesvær, men dog!).

Jeg har ikke eid en vekt siden jeg flyttet hjemmefra, så jeg vet ikke helt hvordan vekten har vært de siste 10 årene, men jeg vet følgende: 

  • 2011 - var forholdsvis sprek, hadde flyttet til et nytt sted uten venner og trente aktivt for eneste gang de siste 10 årene
  • 2012 - fikk meg kjæreste, pusset opp leilighet med mye takeaway og kiloene rant på
  • 2013 - ser på bilder at jeg var veldig tung, muligens tyngre enn i år
  • 2014 - litt lettere igjen, men så ble min mor som hadde hatt kreft i mange år alvorlig syk og vi visste hun nærmet seg slutten. Det ble mye trøstespising
  • 2015 - den vinteren døde min mor, og jeg giftet meg. Det er bare noen enkelte bilder fra bryllupet jeg er komfortabel med, for jeg er veldig stor. 
  • 2016 - ble gravid. På første kontroll veide jeg 90 kg. Hadde ikke veid meg på mange år. Husker jeg synes det var veldig mye. Var ca. 100 da jeg fødte. Deler av dette gikk av med trilling og amming, det merker jeg på buksene jeg kjøpte da mini var et halvt år. Men det kom snikende på igjen og jeg kjøpte nye bukser. 
  • 2019 - gravid igjen, 90 på første kontroll. I tredje trimester kunne jeg spise uhemmet uten å legge på meg. Var 94 kg. da jeg fødte. Dette var en baby som ikke ville trilles, og det som var av ammegevinst ble spist opp og litt til. 

Og nå er vi her og målet er å være lettere enn alle punktene på denne listen. Jeg vil ha buksestørrelser som begynner på 2 og like bilder av meg selv. Det er først i morgen som teller, men i dag var jeg under 85. Jeg er 10 kg ned, men det er fortsatt alt for mye. Jeg kjenner på meg selv at dette bare skal være starten, for selv om jeg er stolt at jobben så langt er ikke målet å være lettere enn jeg var da jeg var veldig tung. Målet er å være fornøyd og komfortabel i egen kropp og at den er sunn og sterk 💪💪

(nå ble dette litt utleverende i fht. hvem jeg er, hvis du synes det ringer en bjelle er det fint om du lar det ligge 😘)

10 kg er masse! Du har vært så flink 😃

Kjenner til både kjærestekilo, trøstespising når man mister en forelder og gravidkilo, dessverre. Livet kan være hardt for vekta 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...