Gå til innhold

Bokdamen tar seg sammen


Bokdamen

Anbefalte innlegg

På forsommeren hadde jeg en fantastisk dag med noen gode venninner, men hele den fine følelsen forsvant når jeg så på bildene i etterkant og alt jeg så var hvor stor jeg var blitt. Kjøpte meg vekt og tidlig juli viste den 95.3.

Jeg har ikke lagt så høyt noen gang utenom graviditeter (jeg var lettere da jeg fødte nr 2). Men et år med mye hjemmekontor, lite bevegelse og mye småspising har gjort sitt. Jeg har visst det, men denne gangen satt det en støkk i meg og jeg vil ikke ha det sånt lenger.

Siden da har jeg meldte meg på Grete Roede som starter midt i august. Har begynt å telle kalorier, ta smartere valg og bevege meg mer. Jeg er på en veldig god steam og gikk ut av ferien 5 kg lettere enn den startet. Regner med dette flater ut veldig snart, men akkurat nå har jeg troen og er veldig spent på hverdagene som begynner i morgen. Jeg håper det vil bli lettere med faste måltider og mer struktur, men er også redd for at jeg mister den gode steamen med trening på kvelden.

Denne uken klarte jeg fire økter; styrke, 2xyoga og en joggetur (den varte ikke lenge; men jeg løp 15 minutt sammenhengende). Mål om 1 styrke,  1 yoga og 1 fjelltur/jogg per uke. Kjøpte fitbit denne uken og merker jeg får en liten dytt av den. 

Jeg har er usunt forhold til mat. Jeg overspiser. Jeg har lav viljestyrke og sier alltid ja. Jeg bruker mat som belønning og sånn kan det ikke fortsette. Jeg kan ikke videreføre dette til barna mine. Jeg har halvannet år til jeg er 40 og akkurat nå er momentet der. Det blir en tøff høst, jeg har masse å jobbe med og er ekstremt glad i hvetebakst. 

Skal prøve å holde fokus på de tingene jeg har sagt er viktig for meg: 

1. Jeg vil ha det godt i kroppen min

2. Jeg vil ha energi til å leke med barna og være monster som løper etter dem 

3. Jeg vil se bilder og se tilbake på gode minner, ikke bare se min egen kropp og føle meg tykk og stygg

Og så har jeg et forfengelig mål om å gå på julebord i en ny kjole og være stolt av hva jeg har oppnådd denne høsten. 

Merker det blir mye tanker rundt vekt/mat/trening akkurat nå og jeg trenger et sted å lufte. Så får vi se hvor aktiv dagboken blir.

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

🙋‍♀️Melder meg inn her og vil gjerne lese mer om hvordan det går utover høsten! 

Jeg begynte forøvrig med trening på kveldene i våres. Jeg har aldri trent særlig regelmessig (med unntak av en periode under studiene der jeg hadde en ganske flex timeplan) og i den grad jeg har trent har jeg alltid foretrukket morgen/formiddag, til nøds etter jobb, men på grunn av småbarn, jobb og tidsklemme generelt så måtte jeg rett og slett innse at det enten var trening på kvelder, eller et nokså inaktivt liv. Og det har gått overraskende greit, særlig etter hvert som jeg kom inn i vanen. 

Et stort pluss med kveldstrening for min egen del er at det blir mindre sofasliting på kveldene etter at ungen sover, og dermed også mindre småspising, siden jeg holder meg opptatt. Etter to år med småbarnsliv + pandemi så har den sofaen blitt mer enn nok brukt, så det var egentlig mest deilig å finne noe annet å holde på med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen når det gjelder Korona-kilo, og hvetebakst er skummelt...

Ønsker deg masse lykke til, det virker som du har sunne og realistiske mål!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med færre timer i sofaen kjenner jeg også på @KaBom Det har vært et veldig langt år på jobb, og det har blitt mye sofa på kveldene, men sent i våres merket jeg at jeg faktisk begynte å bli litt lei. Så da er det å bytte ut en episode eller to med trening faktisk ganske greit. Har gjort noen styrkeøkter hjemme der jeg virkelig har brukt kroppen og da smaker det mye bedre med sofa i armkroken til mannen etterpå. Og mer enn at treningen stjeler tid, føler jeg at jeg kan få både pose og sekk. Tenker at det at jeg ikke alltid skal over dørstokken faktisk er et pluss. Jeg har også tatt opp håndarbeid for å unngå at hendene er ledig til småspising 😅

Takk @Miss-Grey fikk akkurat melding fra Godt Brød om at jeg har en gratis bolle på Bakekompis. Har bestemt meg for at den skal min sønn få, og.

Jeg har gjort noe litt skummelt og meldt meg på et mosjonsløp litt senere i høst. Og jeg har fått en venninne til å melde seg på sånn at det forplikter litt mer. Har vært med å en stafett med jobb før uten å ha trent i forkant (jeg sa jeg skulle gjøre det, men gjorde det aldri), det var så ufattelig pinlig at jeg ikke har noe valg utenom å fortsette med joggingen....
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en datter som vil ha noen i rommet mens hun sovner (kjedelig, men varer ikke evig), og mens jeg sitter her og venter, tenke jeg at skulle lage meg noen delmål. Men siden det er viktig for meg å komme i litt bedre form i tillegg til å gå ned i vekt, har jeg delt det i vektmål og treningsmål. Jeg har som sagt meldt meg på et løp, derfor er det joggelengde som er treningsmålene i første omgang. Det er også et godt utgangspunkt for bedre kondis i lek med barna 

Vektmål 1: ned 5 kg (90,3)   kjøpte meg en fitbit

Vektmål 2: ned 10 kg (85,3) – «hjemmespa» med luksusprodukter og nytt fotbad

Vektmål 3 BMI overvektig (82,3) – nytt treningstøy

Vektmål 4: 70-tallet (ned 15,4 kg) – hotellovernatting med mannen ❤️

Treningsmål 1: løpe 4 km – kjøpe nye joggesko. Her har jeg mål om å nå det i løpet av august. 

Treningsmål 2: løpe 6 km – restaurantdate med mannen. Målsetning innen utgang september. 

Treningsmål 3: løpe 10 km - massasje på spa. Ikke tydelig mål enda, men før jul?

Vet at man ikke skal belønne med mat, men den ene «premien» er å gå ut og spise med mannen. Vi spør nesten aldri om barnevakt, og et ledd i dette prosjektet som egentlig handler om at jeg skal prioritere meg selv etter 5+ år med ungene i fokus, er å gjøre ting for nettopp meg selv. Og en ting jeg ønsker meg er en romantisk date med min mann utenfor husets fire vegger. 

Men nå må hun snart sovne så overskuddet mitt ikke forsvinner helt, sitter her i treningstøy klar for en kveldstur opp et (lite) fjell 💪

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykler til jobb med elsykkel, men har vært litt for god på å bruke turboen (maks hjelp). Har begynt å sykle i treningstøy så jeg ikke er redd for å bli svett, og har med jobbklær i vesken.

I dag hadde jeg tatt med feil bukse 😳Det var en bukse i en mindre størrelse jeg hadde funnet fra litt bak i skapet og skal komme meg inn i. Den er fortsatt litt for liten til at jeg er helt komfortabel, men den sitter overraskende godt. Har som mål at den skal i bruk permanent i løpet av august 🥳💪👏 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lurt med treningsmål i tillegg til vektmål da 👍🏼 Tror jeg skal sette meg noen treningsmål selv også. Men med min dårlige kondisjon, så kan jeg ikke ha for store mål heller. Jogge 10km før jul, som deg, er uaktuelt gitt 🙈Jeg er ikke så god på fart, men jeg er utrolig ‘seig’, og kan gå og gå i jevn fart i ‘det uendelige’, som i går på fjelltur. Men jeg bør nok øve mer på høyere puls. Prøver å følge løpe-opplegget til en garmin-coach da, så får vi se hvordan det går. Men delmål er jo lurt… 🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dundre skrev (2 timer siden):

Så lurt med treningsmål i tillegg til vektmål da 👍🏼 Tror jeg skal sette meg noen treningsmål selv også. Men med min dårlige kondisjon, så kan jeg ikke ha for store mål heller. Jogge 10km før jul, som deg, er uaktuelt gitt 🙈Jeg er ikke så god på fart, men jeg er utrolig ‘seig’, og kan gå og gå i jevn fart i ‘det uendelige’, som i går på fjelltur. Men jeg bør nok øve mer på høyere puls. Prøver å følge løpe-opplegget til en garmin-coach da, så får vi se hvordan det går. Men delmål er jo lurt… 🤔

Ja, jeg merker det er en vel så viktig motivasjon, min sønn begynner å løpe fort og jeg vil kunne holde følge. Ble løping siden det var det håndfaste jeg kom på. Tror 10 før jul er vel optimistisk, men jeg skal løpe 6 i oktober, så det må jeg i alle fall klare 😅

Har du en tur du kan ta tiden på, en som du får pulsen litt opp i? Så kan du bruke det å slå egen rekord som motivasjon til å få opp farten og pulsen? Jeg fant den turen for min egen del i går. Skal gå med en venninne senere i uken, men neste gang jeg går alene skal jeg ta tiden og se hvor lavt jeg kan komme ila høsten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på tur med noen venninner i kveld, og kjente på at jeg var i betydelig bedre form enn før sommeren 💪 Nå er ingen av oss godt trente (kategori sliten småbarnsmamma), men der jeg før sommeren halset etter var jeg hakket foran i dag. Det kjentes veldig godt og var en god motivasjon til å jobbe videre. Fint vær på kveldene nå, så merker at det frister mer med bratt fjelltur en styrketrening hjemme. Og det må være greit? Skal ha ikke en yoga og en jogg før uken er omme, men var skikkelig godt å komme seg ut i dag (også) selv om treningsutbyttet var et hakk ned fra mandag. 

I kveld har jeg målt overarmer, lår og 3 mål på midjen og skal følge det opp fremover (skal prøve om 14 dager og se om det er nok mellomrom til å se forskjell). Merker jeg angrer på at jeg ikke tok skikkelige mål på starten av prosjektet, for da målte jeg kun magen ved navlen. MEN: jeg hadde gått ned 3 cm! 🥳

Hadde noen gode venner på besøk i går kveld og det ble både vin og litt snacks. Det var utrolig godt for den mentale helsen, og skal være en del av livet, så må være rom for sånt. Men jeg holdt meg til ett glass og begrenset meg, og så fortsatte jeg den gode trenden i dag. Takket til og med nei til en is i solen mens alle rundt tok en, og det gikk helt fint. Alt i alt en veldig god uke så langt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for bedre form på tur og ned 3 cm 😄 Det morsomste med livsstilsendring er jo når alle de små og store forandringene gjør seg tydelige. 

Jeg synes forresten ikke at du skal ha noen dårlig samvittighet for å velge turer ute foran annen trening, selv om du kanskje hadde en annen plan opprinnelig. Det er jo bare august som er like fin som august om kveldene, spør du meg. Og dessuten så har jeg veldig tro på at det å trene slik man vil bare avler mer trening- og bevegelsesglede. 😎

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaBom skrev (7 timer siden):

Hurra for bedre form på tur og ned 3 cm 😄 Det morsomste med livsstilsendring er jo når alle de små og store forandringene gjør seg tydelige. 

Jeg synes forresten ikke at du skal ha noen dårlig samvittighet for å velge turer ute foran annen trening, selv om du kanskje hadde en annen plan opprinnelig. Det er jo bare august som er like fin som august om kveldene, spør du meg. Og dessuten så har jeg veldig tro på at det å trene slik man vil bare avler mer trening- og bevegelsesglede. 😎

Dette har du helt rett i. Litt teit, men merket jeg trengte at du sa det. August er noe for seg selv, og det er bare å utnytte det mens finværet er her. 

Hodet sliter litt med å henge med i overgangen fra ferie til jobb, men det er lenge siden jeg har følt meg så ovenpå og lett i steget fysisk 🥳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en evighet å legge i dag og jeg ble så rastløs at jeg tok en joggetur når sjefen var sovnet 💪 Og jeg jogget 3 km uten å stoppe!!! Det vet jeg ikke om har skjedd før…  Nå har jeg skikkelig troen på at treningsmål 1 (4 km) skal overvinnes og kanskje til og med før tiden. Nå kan vekten i morgen være som den vil (nesten) jeg føler jeg allerede jeg har vunnet denne uken 🤩🤩

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra, for en herlig følelse! 

Jeg vurderer å ta en fjelltur etter jobb i morgen, kjenner at det kribler i beina! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk @Luka_S det ble en veldig god kveld 😇 Håper du får deg en flott tur i morgen, her skal det bli veldig flott og varmt 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopierer fra vekttråden 
Juli 2021
6. juli (0) - 95,3 kg
09. juli (1)  - 91,9kg (- 3,4 kg)
16. juli (2) - ferie uten vekt
22. juli (3) - 90,6 (- 1,3 kg)
30. juli (4) - 89,5 (- 1,1 kg) Vektmål 1

August 2021
06. august (5) - 88,4 kg (- 1,1 kg)

Nedgang denne uken: -1.1 kg

Total vektnedgang: - 6,9 kg

Ligger på en drøy kg i uken nå, og den trenden kan gjerne holde en stund til 👏 Delmål 2 om 10 kg ned føles ikke så langt unna heller.

Har meldt meg på Grete Roede som begynner om halvannen uke. Akkurat nå føles det som jeg ikke trenger det, men bruker appen aktivt til kaloritelling og satser på å få noen flere verktøy å jobbe med. 

Etter gårsdagens joggesuksess har jeg kjøpt med løpebelte til mobil og nøkler, og forrige uke fikk jeg nytt treningstøy i hus. Alt er kjøpt brukt, så jeg har ikke brukt så mye penger, men å ha riktig utstyr hjelper både på motivasjonen og gjennomføringen.

Ønsker alle en strålende helg, skal i bursdag og jobber allerede mentalt med hvor mye kake jeg kan spise 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superbra jobba! 

Det er ekstra stas når man får seg nytt utstyr! Og det er lurt å legge en plan for utskeielser, slik at man ikke går bananas (been there, done that). 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Knuste treningsmålet mitt for august og klinket til med 5 km løpetur som avslutning på helgen 💪💪💪 Satan jeg er stolt av meg selv!!! Da blir det tur på Løplabbet og nye joggesko denne uken 🥳🥳🥳🥳
 

Og som en ekstra bonus klarte jeg bursdag med storfamilien uten å overstige kaloriene mine 🥳

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

👏👏👏👏👏

💪💪💪💪💪

Du er rå! Kos deg med nye joggesko! Jeg går tur på harde livet nå for å nå delmålet mitt, slik at jeg kan kjøpe meg nye fjellsko. 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luka_S skrev (20 minutter siden):

👏👏👏👏👏

💪💪💪💪💪

Du er rå! Kos deg med nye joggesko! Jeg går tur på harde livet nå for å nå delmålet mitt, slik at jeg kan kjøpe meg nye fjellsko. 😅

Takk!! Hva er målet du skal slå for å få nye fjellsko? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (Akkurat nå):

Takk!! Hva er målet du skal slå for å få nye fjellsko? 

Vekt under 120 kg. 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...