Gå til innhold

Bokdamen tar seg sammen


Bokdamen

Anbefalte innlegg

Ja, jeg merker det å ha noen å rapportere til som du kaller det, gjør godt. Og så er det godt å si høyt et sted at man prøver og jobber og at noen «hører» at man har trent. 

Det finnes definitivt andre gode apper, men foreløpig har jeg har hatt god nytte av Roede appen i sommer. En ting er tellingen, men vel så viktig å ha en oversikt på om jeg får i meg nok frukt og grønt (henger etter på begge i dag). Tørr ikke tenke på hvordan dette var da min mor gikk på GR for 25 år siden. Penn og papir høre rimelig gørr ut @Luka_S Men jeg gir det en sjanse og om møtene ikke funker kan man visst ha et medlemskap der man får tilgang til app og nettsider, men ikke går på kurs. Vi får se….

Merker jeg må jobbe litt med måltidsrytmen i helgene, kommer så fort skjevt ut med antall måltid og får ikke til riktig fordeling av kaloriene. Konklusjonen er at det må bli en liten treningsøkt etter legging 😅💪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spiser litt snop på lørdagen og legger meg på rundt 10 biter smågodt. I dag ble jeg faktisk ganske kvalm. Tørr ikke tenke på hvor mange biter jeg spiste før sommeren 😳😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker også med gru hvordan det var å telle kalorier før smarttelefonen. Prøvde en gang å "gå ned i vekt til sommeren" for 10 år siden (forøvrig et ganske håpløst prosjekt fra A til Å, jeg var 22 år, normalvektig og trengte så absolutt ikke en slankekur annet enn at jeg spiste for mye pizza og drakk for mye øl), og kaloriføringen gjorde meg gal. Var fast bestemt da jeg startet livstilsendring i våres at jeg ikke skulle telle kalorier.

Men endte opp med å laste ned Lifesum et par uker inn i ferien der jeg følte at jeg hadde null oversikt over eget inntak og du verden så enkelt og oversiktlig det var. Ble helt frelst. Jeg veier ikke alt og tar mye på øyemål, særlig når vi spiser ute eller hos andre, men synes det er veldig motiverende å ha en slags oversikt. Liker å ha muligheten til å legge utskeielser inn i totalt kaloribudsjett (selv om jeg noen ganger går over uansett), og ikke minst så har jeg fått et par aha-opplevelser over små måltider som velter hele lasset uten å være verdt det på noen måte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en skikkelig jojo-joggetur i dag. Løp samme runden som sist, men gps-en på fitbiten bugget og slo seg ikke på. Turen ble registret på fitbiten likevel, men kom opp som 4,3 km. Søndag ble den registrert som 5 km. Jogget samme runde 1 min 42 sekunder raskere enn på fredag, men km tiden var jo betydelig dårligere (siden jeg løp 700 m "kortere"). Så jeg slo meg selv fra fredag og skal være stolt av tiden, men samtidig skikkelig skuffet over at jeg ikke har løpt 5 km likevel... Lurer på hvor langt det egentlig er 🧐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (6 minutter siden):

Hadde en skikkelig jojo-joggetur i dag. Løp samme runden som sist, men gps-en på fitbiten bugget og slo seg ikke på. Turen ble registret på fitbiten likevel, men kom opp som 4,3 km. Søndag ble den registrert som 5 km. Jogget samme runde 1 min 42 sekunder raskere enn på fredag, men km tiden var jo betydelig dårligere (siden jeg løp 700 m "kortere"). Så jeg slo meg selv fra fredag og skal være stolt av tiden, men samtidig skikkelig skuffet over at jeg ikke har løpt 5 km likevel... Lurer på hvor langt det egentlig er 🧐

Så kjedelig! Heldigvis har nok ikke løypa blitt kortere, så sprekere er du uansett. ;) 

Hvis fitbiten din er ustabil kan du jo ta med mobilen og bruke en app til å logge (f.eks. Strava). Da vil du jo se hvor lang løypa er i alle fall. Jeg bruker Garmin sin GPS nå, men brukte Strava via mobil før, og aldri opplevd at løypene endrer lengde, verken med Strava eller Garmin. Har ikke kontrollmålt med kart, men i det minste så vil gjennomsnittsfarten min være riktig til sammenligning med tidligere turer. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaBom skrev (1 minutt siden):

Så kjedelig! Heldigvis har nok ikke løypa blitt kortere, så sprekere er du uansett. ;) 

Hvis fitbiten din er ustabil kan du jo ta med mobilen og bruke en app til å logge (f.eks. Strava). Da vil du jo se hvor lang løypa er i alle fall. Jeg bruker Garmin sin GPS nå, men brukte Strava via mobil før, og aldri opplevd at løypene endrer lengde, verken med Strava eller Garmin. Har ikke kontrollmålt med kart, men i det minste så vil gjennomsnittsfarten min være riktig til sammenligning med tidligere turer. :) 

Ja, formen beveger seg i riktig retning og det er kjempegøy, men så var det noe med den barriere på 5 km. Jaja, tar samme runden en periode nå og følger med på tiden, så får jeg øke på til jeg er på 5 km («igjen»). Målet mitt for august var 4 km og det er jeg fortsatt over.

Føler det er litt overkill å kontrollmåle fitbiten med en annen app @KaBommen samtidig er jeg veldig fristet 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag har jeg på meg en topp som jeg måtte legge bort da den var blitt lite flatterende, og den henger faktisk litt løst over magen. Har nevnt for én kollega at jeg har gått litt ned i vekt over sommeren og hun kommenterte i dag at det var synlig og at jeg ser veldig bra ut. For en deilig følelse, det hjalp definitivt på motivasjonen 🤩

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (2 timer siden):

I dag har jeg på meg en topp som jeg måtte legge bort da den var blitt lite flatterende, og den henger faktisk litt løst over magen. Har nevnt for én kollega at jeg har gått litt ned i vekt over sommeren og hun kommenterte i dag at det var synlig og at jeg ser veldig bra ut. For en deilig følelse, det hjalp definitivt på motivasjonen 🤩

Det er inspirerende å få sånne tilbakemeldinger 👍 Og deilig når klærne faktisk begynner å bli litt mer kledelige.

Jeg har måtte kjøpe litt nye klær, for det er ikke særlig kledelig å gå med bukser som faller av meg, og gensere som ser ut som sekker på kroppen min. Heldigvis et positivt problem 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jeg gleder meg til å kjøpe klær til en kropp jeg er fornøyd med @Wit Har heldigvis en del kjoler som sitter bedre nå som jeg er noen kg lettere og som kan vare en stund enda. Og så har jeg en litt for stor bunke bukser i ulike størrelser, så jeg kan bare lete der når buksene begynner å sitte dårlig 🙈

Jobbet litt etter legging i kveld og da jeg logger av ble jeg så rastløs. Så jeg bestemte meg for en tur ut 21.30. Det var på hengende håret at dagslyset holdt og jeg løp om kapp med lyset for å nå over en liten rygg til lysløypen på slutten. Det var egentlig litt idiotisk, og det er bare å innse at tiden for å ha med hodelykt og refleks nærmer seg. Fordelen er at jeg fikk en strålende tid, minuset var at jeg glemte å stoppe tiden da jeg møtte en bekjent og dermed ikke fikk den registrert skikkelig 😂 Kommer til å angre i morgen når jeg skal gå samme tur med noen venninner, den er skikkelig seig i starten…

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (8 timer siden):

Å jeg gleder meg til å kjøpe klær til en kropp jeg er fornøyd med @Wit Har heldigvis en del kjoler som sitter bedre nå som jeg er noen kg lettere og som kan vare en stund enda. Og så har jeg en litt for stor bunke bukser i ulike størrelser, så jeg kan bare lete der når buksene begynner å sitte dårlig 🙈

Jobbet litt etter legging i kveld og da jeg logger av ble jeg så rastløs. Så jeg bestemte meg for en tur ut 21.30. Det var på hengende håret at dagslyset holdt og jeg løp om kapp med lyset for å nå over en liten rygg til lysløypen på slutten. Det var egentlig litt idiotisk, og det er bare å innse at tiden for å ha med hodelykt og refleks nærmer seg. Fordelen er at jeg fikk en strålende tid, minuset var at jeg glemte å stoppe tiden da jeg møtte en bekjent og dermed ikke fikk den registrert skikkelig 😂 Kommer til å angre i morgen når jeg skal gå samme tur med noen venninner, den er skikkelig seig i starten…

Jeg kastet en del klær som var for små for et par år siden 😜 Utrolig dumt nå, men da må jeg jo heller bare handle litt nytt. Jeg vil ikke handle for mye nå heller, for jeg er jo langt fra i mål og for store klær vil jeg aldri passe igjen.

Utrolig bra jobba med jogging på kvelden i går og god tid 👏. Ja, dessverre (syns jeg ihvertfall) nærmer høsten seg med mer mørke og behov for hodelykt.... MEN, så lenge vi kommer oss ut uansett, så får det bare være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første kurskveld på Grete Roede i dag, og der var sånn passe. Hadde det litt på feelingen (basert på navn i en e-post), men to minutter etter tiden dukket en kollega av meg opp…. Merket med en gang at jeg synes det ble litt ekstra kleint, og ble enda mer usikker på om det er noe for meg. Føler jeg er godt i siget på egenhånd og at jeg får både backing og noen som «følger med på meg» her på KG og det er jo det jeg skal få på Roede. Men vi får se, har i første omgang betalt for 4 kurs. En annen ting var at veiing etter middag med, med klær på var demotiverende. Veide 1,5 kg mer enn på morgenen i dag, føltes ikke s noen seier akkurat 😅

Var en kveldstur med noen venninner i kveld, og det var tredje aktive kvelden på rad. Ganske mørbanket i beina nå, så det blir hviledag i armkroken til mannen i morgen 🥰 

Vekten fortsetter å snike seg nedover, så spent på veiedag på fredag. Tror ikke jeg er så langt unna min første måling som begynner på 85. Det betyr også at -10 kg er ganske rett rundt hjørnet 🥳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa forresten høyt til de to turvenninnene mine at jeg slanker meg. Det var litt godt å si det høyt!

Og så må det nevnes at kollegaen min som dukket opp i dag er hun som vet jeg har er prosjekt og som kommenterte at jeg så bra ut. Så av alle på jobben er hun den beste som kunne dukket opp…

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke offisielle tall (bare fredag morgen som gjelder), men må bare si høyt et sted at jeg var under 86 på vekten i morges 💪

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (1 time siden):

Det er ikke offisielle tall (bare fredag morgen som gjelder), men må bare si høyt et sted at jeg var under 86 på vekten i morges 💪

👏👏 da er du nok det på fredag også 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Wit skrev (9 timer siden):

👏👏 da er du nok det på fredag også 👍

Luka_S skrev (5 timer siden):

Så bra jobba, @Bokdamen! 😄

Takk ladies! Hviledag i dag, og merker jeg trenger det (merker det i hoftene etter tre treningskvelder på rad). Men nå var det plutselig mange timer der jeg kunne kjenne på om jeg er sulten 🙈 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (2 timer siden):

Takk ladies! Hviledag i dag, og merker jeg trenger det (merker det i hoftene etter tre treningskvelder på rad). Men nå var det plutselig mange timer der jeg kunne kjenne på om jeg er sulten 🙈 

Ja, det er ulempen med å ha treningsfri! Kjempevanskelig å ikke gå i skapene og kikke når man ikke har noe å aktivisere seg med. Og man blir mer sulten, ja. Av og til, hvis jeg er hjemme alene, pleier jeg rett og slett å legge meg ned og sove. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff ja @Luka_S Kom litt skjevt ut med kaloriene i dag, så selv om det var en liten kvelds igjen er det bare å komme seg i seng og håpe jeg sovner før jeg blir sulten 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (11 timer siden):

Takk ladies! Hviledag i dag, og merker jeg trenger det (merker det i hoftene etter tre treningskvelder på rad). Men nå var det plutselig mange timer der jeg kunne kjenne på om jeg er sulten 🙈 

Jeg kjenner også på det at det er lettere å "bare spise noe" hvis jeg ikke har noe annet å gjøre. Derfor har jeg begynt å strikke. Da har jeg noe å holde på med de kveldene jeg ikke er aktiv og jeg tenker ikke på mat.

Så kanskje finne en annen aktivitet du kan gjøre når du ikke trener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...