Gå til innhold

Riksen og Martin Lundring mener termin er 18.12, Bærum sykehus satte meg tilbake og ga ny termindato 26.12.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

TS her! Ja sant! Jeg gir meg ikke så lett på denne. De skal kunne begrunne det veldig godt og få forklare meg og samboer hvordan de tør og stille seg så skråsikre.

Håper Lundring vil gi en uttalelse, samt at riksen ikke sier seg enig i at termindatoen er endret.

Som jeg nevnte over, så lurer jeg også veldig på hvem som overstyrer hvem. 

Har man som menneske ingen rettigheter på å bli hørt?

Om jeg «nekter» å la den terminen stå uten «kamp», hva kan gjøres?

Jeg er spent! Veldig spent!

Anonymkode: 13ab7...fdd

Ville helt seriøst gått til media med dette! Fødselsomsorg er i vinden om dagen, så godt mulig de plukker opp på det. I alle fall nå i Agurktiden. I alle fall Aker og Bærum budstikke. Dette bør løftes høyer opp som tema! 

Anonymkode: d7094...2db

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ville helt seriøst gått til media med dette! Fødselsomsorg er i vinden om dagen, så godt mulig de plukker opp på det. I alle fall nå i Agurktiden. I alle fall Aker og Bærum budstikke. Dette bør løftes høyer opp som tema! 

Anonymkode: d7094...2db

Jeg orker ikke den påkjenningen nå kjenner jeg🙈 men ja, det er mye tøys med dette og det angår veldig mange av oss så jeg er helt enig med deg!

Anonymkode: 13ab7...fdd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter med samme opplevelsen på Bærum sykehus. Både TUL i uke 8 og Riksen (KUB) i uke 13 satte termin til 6.12. Hadde OUL hos den samme jordmora som jeg antar dere har møtt som nettopp hadde blitt utdannet innen ultralyd. Hun brukte også en time. Målte mye forskjellig av magemål, så da tok hun bare det hun mente stemte med menstermin (hvor hun ikke hadde tatt hensyn til min syklus på 25 dager istedet for 28). Datamaskinen fikk en termin til 5.12, men hun valgte å bare sette den til den 11..! Menstermin med 28 dager var nemlig 12.12. Jeg vet også når EL var og vi la inn aksjer bare én gang den måneden. Satt igjen med en veldig dårlig magefølelse siden jeg er redd for å gå for langt på overtid for fosterets sin del (har født 10 og 7 dager på overtid før).

Men denne tråden har fått meg til å ville ta tak i det igjen. Så jeg skal ringe gynekologen min imorgen og be han ta en titt, jeg! Jeg skal på kontroll på Bærum i oktober uansett, men det er bare for å se på morkake-plassering. Vet ikke om de har tid/vil kikke på barnets størrelse da..

Anonymkode: 8b0f4...e0d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg sitter med samme opplevelsen på Bærum sykehus. Både TUL i uke 8 og Riksen (KUB) i uke 13 satte termin til 6.12. Hadde OUL hos den samme jordmora som jeg antar dere har møtt som nettopp hadde blitt utdannet innen ultralyd. Hun brukte også en time. Målte mye forskjellig av magemål, så da tok hun bare det hun mente stemte med menstermin (hvor hun ikke hadde tatt hensyn til min syklus på 25 dager istedet for 28). Datamaskinen fikk en termin til 5.12, men hun valgte å bare sette den til den 11..! Menstermin med 28 dager var nemlig 12.12. Jeg vet også når EL var og vi la inn aksjer bare én gang den måneden. Satt igjen med en veldig dårlig magefølelse siden jeg er redd for å gå for langt på overtid for fosterets sin del (har født 10 og 7 dager på overtid før).

Men denne tråden har fått meg til å ville ta tak i det igjen. Så jeg skal ringe gynekologen min imorgen og be han ta en titt, jeg! Jeg skal på kontroll på Bærum i oktober uansett, men det er bare for å se på morkake-plassering. Vet ikke om de har tid/vil kikke på barnets størrelse da..

Anonymkode: 8b0f4...e0d

Huff det høres ut som samme jordmor som både jeg og hun over har vært hos ja..

Superhyggelig, nøye, jovial, tok seg god tid. Jordnær og fin person på alle måter! Derimot er dette med termin et problem.

Synes egentlig alle oss som har opplevd det bør ringe Bærum (jeg har gjort det), og klage det inn og kreve ny ultralyd med ny vurdering.

På denne måten blir det fanget opp av Bærum sykehus også, at dette skjer flere. Så lenge ingen sier noe, får det heller ingen konsekvens og dette vil fortsette!

Anonymkode: 13ab7...fdd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg sitter med samme opplevelsen på Bærum sykehus. Både TUL i uke 8 og Riksen (KUB) i uke 13 satte termin til 6.12. Hadde OUL hos den samme jordmora som jeg antar dere har møtt som nettopp hadde blitt utdannet innen ultralyd. Hun brukte også en time. Målte mye forskjellig av magemål, så da tok hun bare det hun mente stemte med menstermin (hvor hun ikke hadde tatt hensyn til min syklus på 25 dager istedet for 28). Datamaskinen fikk en termin til 5.12, men hun valgte å bare sette den til den 11..! Menstermin med 28 dager var nemlig 12.12. Jeg vet også når EL var og vi la inn aksjer bare én gang den måneden. Satt igjen med en veldig dårlig magefølelse siden jeg er redd for å gå for langt på overtid for fosterets sin del (har født 10 og 7 dager på overtid før).

Men denne tråden har fått meg til å ville ta tak i det igjen. Så jeg skal ringe gynekologen min imorgen og be han ta en titt, jeg! Jeg skal på kontroll på Bærum i oktober uansett, men det er bare for å se på morkake-plassering. Vet ikke om de har tid/vil kikke på barnets størrelse da..

Anonymkode: 8b0f4...e0d

Meg igjen; jeg hadde ikke ventet til oktober om jeg var deg. Ring dem i morgen og si dette har plaget deg og du ønsker gjerne en ny vurdering. Nevn også at du har hatt hele to overtidsbabyer og derfor er ekstra nervøs! Synes du skal slippe å oppleve det igjen faktisk!

Anonymkode: 13ab7...fdd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Meg igjen; jeg hadde ikke ventet til oktober om jeg var deg. Ring dem i morgen og si dette har plaget deg og du ønsker gjerne en ny vurdering. Nevn også at du har hatt hele to overtidsbabyer og derfor er ekstra nervøs! Synes du skal slippe å oppleve det igjen faktisk!

Anonymkode: 13ab7...fdd

Jeg tok kontakt med gynekologen min idag som sa at min termin er 6.12 og sånn er det. At måling av termin er mye mer nøyaktig i uke 13 enn 20 (sånn som nevnt over her). Videre sa han at termindato kun er relevant ved ekstrem prematur fødsel eller ved overtid. Dersom jeg ikke har født et par dager etter 6.12 så sa han at jeg må si ifra til Bærum sykehus om at trivselskontrollen skal tas den 13.12, ikke 18.12 som etter OUL-terminen. Hvis ikke de ville høre på meg da så skulle jeg ringe han så skulle han fikse det :) Men han sa at sjansen er stor for at dette ikke blir aktuelt (hvis jeg føder av meg selv rundt den 6.12), så derfor trengte jeg ikke ta kontakt med Bærum sykehus enda. Mulig jeg nevner det når jeg skal på kontroll i oktober likevel. Men enn så lenge så går jeg ut fra termin etter TUL og RH, så får jeg heller lage et helvete dersom veslesnuppa ikke har kommet av seg selv når det nærmer seg overtid. Jeg har ikke tenkt til å gå flere dager over termindato enn anbefalt i hvert fall.

Anonymkode: 8b0f4...e0d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tok kontakt med gynekologen min idag som sa at min termin er 6.12 og sånn er det. At måling av termin er mye mer nøyaktig i uke 13 enn 20 (sånn som nevnt over her). Videre sa han at termindato kun er relevant ved ekstrem prematur fødsel eller ved overtid. Dersom jeg ikke har født et par dager etter 6.12 så sa han at jeg må si ifra til Bærum sykehus om at trivselskontrollen skal tas den 13.12, ikke 18.12 som etter OUL-terminen. Hvis ikke de ville høre på meg da så skulle jeg ringe han så skulle han fikse det :) Men han sa at sjansen er stor for at dette ikke blir aktuelt (hvis jeg føder av meg selv rundt den 6.12), så derfor trengte jeg ikke ta kontakt med Bærum sykehus enda. Mulig jeg nevner det når jeg skal på kontroll i oktober likevel. Men enn så lenge så går jeg ut fra termin etter TUL og RH, så får jeg heller lage et helvete dersom veslesnuppa ikke har kommet av seg selv når det nærmer seg overtid. Jeg har ikke tenkt til å gå flere dager over termindato enn anbefalt i hvert fall.

Anonymkode: 8b0f4...e0d

Så utrolig deilig å ha gynekologen i bakhånd🙏🏻🙌🏻

Hva gjør du om det blir tidlig prematur da? Samme greia? Sa han noe om det?

Sikkert fint å nevne det i oktober ja, da noterer de seg det OG de får høre fra flere hold at denne jordmoren setter feil termin på flere. Tror det er kjempeviktig jeg☘️🙏🏻

Anonymkode: 13ab7...fdd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så utrolig deilig å ha gynekologen i bakhånd🙏🏻🙌🏻

Hva gjør du om det blir tidlig prematur da? Samme greia? Sa han noe om det?

Sikkert fint å nevne det i oktober ja, da noterer de seg det OG de får høre fra flere hold at denne jordmoren setter feil termin på flere. Tror det er kjempeviktig jeg☘️🙏🏻

Anonymkode: 13ab7...fdd

Nei, han sa ikke noe om det, men jeg er straks 23 uker iflg den tidligste terminen, så det er vel snart ikke et dilemma om de skal prøve å redde barnet eller ikke. Jeg har papirer fra RH om at jeg har termin den 6.12, så jeg får bare slå i bordet med det dersom det blir nødvendig.

Jeg er litt bekymret for at det er samme person som skal utføre kontrollen i oktober, så jeg vurderer å ringe de og si at jeg vil ha en erfaren jordmor denne gangen - for å få litt ro i sjela..

Anonymkode: 8b0f4...e0d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei, han sa ikke noe om det, men jeg er straks 23 uker iflg den tidligste terminen, så det er vel snart ikke et dilemma om de skal prøve å redde barnet eller ikke. Jeg har papirer fra RH om at jeg har termin den 6.12, så jeg får bare slå i bordet med det dersom det blir nødvendig.

Jeg er litt bekymret for at det er samme person som skal utføre kontrollen i oktober, så jeg vurderer å ringe de og si at jeg vil ha en erfaren jordmor denne gangen - for å få litt ro i sjela..

Anonymkode: 8b0f4...e0d

Så bra, da er du snart forbi det☺️
Ja samme her, virker ganske meningsløst å gå til samme person som gjør en usikker.

Kan ikke se at det er noe feil i det. For dem er vi bare en blant mengden, men for oss er dette det aller viktigste🙏🏻

Hold meg gjerne oppdatert ☺️

Anonymkode: 13ab7...fdd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2021-8-3 den 23.13):

Så bra, da er du snart forbi det☺️
Ja samme her, virker ganske meningsløst å gå til samme person som gjør en usikker.

Kan ikke se at det er noe feil i det. For dem er vi bare en blant mengden, men for oss er dette det aller viktigste🙏🏻

Hold meg gjerne oppdatert ☺️

Anonymkode: 13ab7...fdd

Jeg klarte ikke la det ligge til desember, jeg. Så jeg sendte de en mail igår og forklarte hvor bekymret jeg er vedr termindato. Så får vi se om de tar det på alvor eller hva som skjer...

Anonymkode: 8b0f4...e0d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg klarte ikke la det ligge til desember, jeg. Så jeg sendte de en mail igår og forklarte hvor bekymret jeg er vedr termindato. Så får vi se om de tar det på alvor eller hva som skjer...

Anonymkode: 8b0f4...e0d

Veldig bra! Så lenge du ikke følte deg ok er det helt riktig å gjøre. På denne måten kan du iallfall få en ny vurdering får vi håpe🙏🏻

Man får faktisk ikke ting gratis, vi må jobbe for det selv så jeg er glad du sendte mailen jeg❤️

Spent på hvor lang tid de bruker på å besvare. Jeg ringte jo bare og har allerede fått ny dato dennne mnd. Derimot så er vi veldig ukomfortable med at det er samme person som skal utføre den andre vurderingen. Vi vurderer å be om en ny person.

Samme dame vil jo bare bruke samme beregning. Som hun selv sa: tviler på at jeg kan ha målt såååå mange mm feil. Ergo hun bruker kun mm som utgangspunkt. Ikke erfaring, sykluslengde, historikk osv.

Kanskje jeg bare burde ringe de mandag og spørre pent om en ny person kan ta neste ultralyd. Bedre å gjøre det nå enn å komme dit for en «2 OUL» og bli like skuffet og ende opp like nervøs😫

Anonymkode: 13ab7...fdd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg klarte ikke la det ligge til desember, jeg. Så jeg sendte de en mail igår og forklarte hvor bekymret jeg er vedr termindato. Så får vi se om de tar det på alvor eller hva som skjer...

Anonymkode: 8b0f4...e0d

Ro litt ned, alvorlig talt. 

Anonymkode: fc874...14f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ro litt ned, alvorlig talt. 

Anonymkode: fc874...14f

TS her. Om hun er urolig synes jeg det er mye bedre at hun tok kontakt. Om det kan berolige den vordende mor og far, ser jeg 0 problem med det!

Anonymkode: 13ab7...fdd

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2021-8-5 den 22.15):

Ro litt ned, alvorlig talt. 

Anonymkode: fc874...14f

Det er faktisk snakk om økt risiko for dødfødsel, https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/svangerskapsplager/overtidig-svangerskap/. Selv om du er villig til å ta sjansen hvis du må gå lenger på overtid enn anbefalt, så er ikke vi det. Hvis du ikke har noen solskinnshistorier å komme med da du gikk 5-8 dager lenger på overtid enn nasjonale retningslinjer anbefaler, dvs 16-19 dager over termindatoen, så ser jeg ikke nytten i kommentaren din. Jeg jobber i helsevesenet og stoler heller på forskning enn "ro ned"-kommentaren din som du ikke har bygget oppunder med fakta. Men du må gjerne komme med fakta som faktisk vil roe oss ned - alvorlig talt.

Anonymkode: 8b0f4...e0d

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er faktisk snakk om økt risiko for dødfødsel, https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/svangerskapsplager/overtidig-svangerskap/. Selv om du er villig til å ta sjansen hvis du må gå lenger på overtid enn anbefalt, så er ikke vi det. Hvis du ikke har noen solskinnshistorier å komme med da du gikk 5-8 dager lenger på overtid enn nasjonale retningslinjer anbefaler, dvs 16-19 dager over termindatoen, så ser jeg ikke nytten i kommentaren din. Jeg jobber i helsevesenet og stoler heller på forskning enn "ro ned"-kommentaren din som du ikke har bygget oppunder med fakta. Men du må gjerne komme med fakta som faktisk vil roe oss ned - alvorlig talt.

Anonymkode: 8b0f4...e0d

Du har fått beskjed av en spesialist at dette vil ordne seg, og det er absolutt ikke noe du trenger å styre med nå. Men du klarer ikke la det ligge og sender mail og stresser videre. Derfor min kommentar, ro ned. 

Anonymkode: fc874...14f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Du har fått beskjed av en spesialist at dette vil ordne seg, og det er absolutt ikke noe du trenger å styre med nå. Men du klarer ikke la det ligge og sender mail og stresser videre. Derfor min kommentar, ro ned. 

Anonymkode: fc874...14f

Det kom ikke så tydelig frem i din forrige kommentar at du støttet tankene våre, men at du bare mente at jeg kontaktet sykehuset for tidlig. Ja, jeg vet at jeg kan vente med å ta fighten i desember når den tid kommer. Men jeg er nok over gjennomsnitt glad i å ha alt på stell og orker ikke å eventuelt måtte krangle med sykehuset når jeg er redd og sliten hvis jeg går over min opprinnelige termindato, noe jeg tenker at det er høy sannsynlighet for at jeg gjør ettersom jeg har gjort det i begge mine tidligere svangerskap. Derfor ønsker jeg å rydde opp nå mens det enda er god tid sånn at jeg kan legge det fra meg og roe ned resten av svangerskapet.

Anonymkode: 8b0f4...e0d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det kom ikke så tydelig frem i din forrige kommentar at du støttet tankene våre, men at du bare mente at jeg kontaktet sykehuset for tidlig. Ja, jeg vet at jeg kan vente med å ta fighten i desember når den tid kommer. Men jeg er nok over gjennomsnitt glad i å ha alt på stell og orker ikke å eventuelt måtte krangle med sykehuset når jeg er redd og sliten hvis jeg går over min opprinnelige termindato, noe jeg tenker at det er høy sannsynlighet for at jeg gjør ettersom jeg har gjort det i begge mine tidligere svangerskap. Derfor ønsker jeg å rydde opp nå mens det enda er god tid sånn at jeg kan legge det fra meg og roe ned resten av svangerskapet.

Anonymkode: 8b0f4...e0d

TS her! Støtter deg 100%! Man må selv ta tak og ordne opp, ingen som kaster det etter oss akkurat. Jeg skal be om at en annen person tar neste ultralyd, da jeg ikke tør ta noen risker!

Anonymkode: 13ab7...fdd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kuppe tråden men burde jeg også være bekymret og slenge meg på klagingen til Bærum? 
 

Var åpenbart hos samme OUL-jordmor som dere. Kjenner igjen beskrivelsen, og så snakket hun ganske lavt ikke sant? Hvisket nesten på alt hun observerte på skjermen? Eneste forskjellen hos meg var at det var en annen der også, som tok en kjapp gjennomgang da hun første var ferdig. Jeg så at enkelte mål stemte med TUL og ett av målene (sikkert hode da, men husker ikke) hadde en senere dato. 
 

Fikk selvfølgelig den seneste datoen, 10.des. Men på TUL (var på 4 private før oul..) fikk jeg 5.des hver gang. Menstermin 8.des., og er sikker på befruktning etc da vi var aktive prøvere.. 


Er «bare» 5 dager mellom Tul og oul-termindato at jeg egentlig ikke har vært bekymret, før jeg leste her da.. Eneste jeg syns var dumt med den oul-satte datoen var rett og slett at jeg må vente et par dager lengre enn forventet på å komme meg i perm😄 Men ønsker selvfølgelig ikke å utsette baby eller meg selv for den risikoen det å måtte gå for lenge på overtid!! 

Anonymkode: d5824...0f7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det, TS? Skrev du klagen? Fikk du skriftlig svar? Fikk du endret terminen til riktig termin?

Anonymkode: 9072a...50c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...