Gå til innhold

Riksen og Martin Lundring mener termin er 18.12, Bærum sykehus satte meg tilbake og ga ny termindato 26.12.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker også at det med overtid er det skumleste. Ville understreket at dette ikke handler om å "ha rett" eller egentlig permisjonsdato eller noe slikt, men at du risikerer helsen og livet til barnet om du blir gående på overtid med denne terminen.

Anonymkode: ce8ee...19d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lorieen skrev (18 timer siden):

Det er fysisk umulig at du har termin 26/12 når du fikk positiv test 25/3. Jeg hadde første dag i siste mens 11/3, EL 24/3 og positiv test 1/4. Jeg har fått menstermin og UL-termin på samme dag - 16/12. 

Du må klage.

Det er mulig jeg husker helt feil, for det er noen år siden, men tror ikke det da det var første barn og veldig etterlengtet. Er altså rimelig sikker på at jeg fikk positiv test 25.03. Termin 31.12, ble justert til 01.01 på OUL. Er dette umulig altså? Uansett er det kjempeviktig at du får korrekt termin ift overtid og slikt! 

Anonymkode: 2121a...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er mulig jeg husker helt feil, for det er noen år siden, men tror ikke det da det var første barn og veldig etterlengtet. Er altså rimelig sikker på at jeg fikk positiv test 25.03. Termin 31.12, ble justert til 01.01 på OUL. Er dette umulig altså? Uansett er det kjempeviktig at du får korrekt termin ift overtid og slikt! 

Anonymkode: 2121a...fe4

Med mindre du har lengre svangerskap enn oss andre, er det ikke mulig, nei. Jeg testet positivt henholdsvis 7/4 og 1/4 i to svangerskap og fikk termin 21/12 og 16/12. Så om du testet positivt ei til to uker før meg, og fikk termin to uker etter, er du nødt til å ha 44 ukers svangerskap, og det tviler jeg på. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også på Bærum sykehus på OUL. Kanskje vi hadde samme jordmor? Litt eldre men likevel virket uerfaren og surra fælt? Var inne i 1t og 20 min. Jeg fikk termindato akkurat da den var forventet da. 15.12. Jeg hadde første dag i siste mens 7.mars. Jeg fikk også igangsettingsdato 26.12. Så det at du fikk dato 26.12 hørtes rart ut ut i fra hva du beskriver. Jeg følte meg ikke trygg på hennes vurderinger, så jeg dro til en lege for second opinion om funn på ultralyd. Han var utenlandsk og drevet med UL siden 80 tallet. Han sa det var helt tullete å vurdere termindato på OUL som vi gjør i Norge fordi da har den unike vekstkurven begynt og det kan fort settes feil termindato med opptil 2 uker. Han mente den beste beregningen ble gjort frem til uke 12, da de fleste utvikler seg helt likt frem til dette tidspunktet. Så han ville faktisk ikke kommentere termindatoen min basert på målingene sine. Jeg kjenner jeg er litt skeptisk til å skulle føde på Bærum etter dette, pga at jeg er redd resten også ikke helt vet hva de driver med. Har jo bare hørt positivt om de, men både samboer og jeg er litt i tvil nå etter dette møtet. 

Anonymkode: d79c4...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Takk for mange gode svar🙏🏻

Bestemt meg for å gjøre følgende:

Lage meg en god oversikt på hvilke datoer hva skjedde. Jeg har brukt appen Fertility Friend, jeg har vært temper i mange år (siden 2008 faktisk), så jeg har ekstremt god oversikt på syklusene mine.

Jeg fører alltid opp samleie, menstruasjon, testdatoer, positiv/negativ test, el-test osv.

Dette er mitt 4 barn, og jeg har vært gjennom både 3 - SA’er, og 3 fødsler. Vært prøver flere ganger og ja; tror man skal lete lenge etter noen som har såpass god kontroll over egen syklus. Sier ikke at jeg er noen overlegen, men bare for å forklare at jeg faktisk virkelig har oversikt over egen kropp hva angår prøving og svangerskap.

• Jeg har gjennom alle årene hatt annenhver mnd med 25 og 26 dagers sykluser. (Både Riksen og Lundring tok dette med i betraktning)

• Første dag av siste mens var 12. mars 2021

• Jeg og samboer hadde sex 20, 21 og 27ende mars den mnd.

• 28.03.2021 fikk jeg positiv EL test.

• 06 april 2021 testet jeg positiv CB digital 1-2 uker, 9 DPO etter min tolkning.

• På grunn av 3 spontanaborter får jeg måle hcg hos fastlege når jeg vil. Jeg målte hcg tidlig og har disse resultatene skriftlig i pasientweb.

• Pga alder var jeg gjennom KUB, tidlig fosterdiagnostikk, samt tatt NIPT hos riksen. Riksen satte termindato 19.12.2021

• Martin Lundring satte termindato 18.12.2021

Planen min er å kontakte Riksen, samt Lundring på mandag. Stille spørsmål til riksen hvorvidt Bærum kan og bør overstyre termindatoen deres spesialist satte. Vil også spørre etter et skriftlig notat hvor de bekrefter satt termindato, da jordmoren på Bærum sykehus bare skriblet den ut.

Martin vil jeg spørre om hans mening på det å endre termindatoen såpass. Forhåpentligvis få en uttalelse utover de papirene jeg allerede har fra han, eller noen råd.

Sist, men ikke minst - så ønsker jeg å finne ut hva det juridiske korrekte er i en sak som denne.

- Kan en helt fersk, nyutdannet jordmor på Bærum overstyre to meget erfarne spesialister?
- Hvilke rettigheter har jeg på en vurdering nr.2 av en NY person. Altså ikke av samme person?!

- Hvilket ansvar bærer Bærum dersom de trumfer gjennom termindatoen sin, og det går skeis?

Først og fremst så er jeg bekymret for overtid, men så leser jeg jo også at dette selvfølgelig kan slå feil ut ved ekstrem prematur fødsel også.

For det andre så kjenner jeg at dette interesserer meg stort nå. Jeg vil virkelig finne ut hvem som overstyrer hvem her. Hvilke rettigheter man som person har i en situasjon som dette.

Om jeg får de svarene jeg tror fra Riksen og Lundring, vil jeg nok revurdere å føde på Bærum.

Rett og slett da det er ganske overraskende at en helt nyutdannet får ta så viktige ultralyder helt alene, for så å potensielt bomme så grovt og ikke virke mottagelig for at vedkommende kanskje har gjort feil.

«Jeg tviler sterkt på at jeg har målt sååååå mange mm feil på hodet at terminen kan ha blitt så feil», var det hun sa. Ergo; hun er ikke åpen eller nervøs for å ha tatt feil. I tillegg skal neste ultralyd gjøres av samme person, altså henne igjen. Det gir meg kun en ny ultralyd fra henne, ikke en annens vurdering.

Jeg ønsker meg en annens vurdering! Jeg ønsker også at den som tar meg inn skal vurdere helheten. Lytte til mine datoer etc.

Hun jeg var hos sa at sæd kan leve i opp til 5 dager og at foreldre svært ofte bommer på hukommelse osv osv. Vel - ikke denne dama! Jeg har notert ned alt dag til dag. Har stålkontroll på utfloden min til og med (sorry)!

Så nei - jeg kjenner at jeg ikke gir meg så lett!

Det er snakk om min OG MITT ufødte barns helse! 

Anonymkode: 13ab7...fdd

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg var også på Bærum sykehus på OUL. Kanskje vi hadde samme jordmor? Litt eldre men likevel virket uerfaren og surra fælt? Var inne i 1t og 20 min. Jeg fikk termindato akkurat da den var forventet da. 15.12. Jeg hadde første dag i siste mens 7.mars. Jeg fikk også igangsettingsdato 26.12. Så det at du fikk dato 26.12 hørtes rart ut ut i fra hva du beskriver. Jeg følte meg ikke trygg på hennes vurderinger, så jeg dro til en lege for second opinion om funn på ultralyd. Han var utenlandsk og drevet med UL siden 80 tallet. Han sa det var helt tullete å vurdere termindato på OUL som vi gjør i Norge fordi da har den unike vekstkurven begynt og det kan fort settes feil termindato med opptil 2 uker. Han mente den beste beregningen ble gjort frem til uke 12, da de fleste utvikler seg helt likt frem til dette tidspunktet. Så han ville faktisk ikke kommentere termindatoen min basert på målingene sine. Jeg kjenner jeg er litt skeptisk til å skulle føde på Bærum etter dette, pga at jeg er redd resten også ikke helt vet hva de driver med. Har jo bare hørt positivt om de, men både samboer og jeg er litt i tvil nå etter dette møtet. 

Anonymkode: d79c4...139

Surra fælt (som i brukte tid), studerte enkelt ting lengre enn jeg noen gang har opplevd en som gjør ultralyd gjøre) eldre, blond, veldig hyggelig og jordnær. Har navnet hennes også, men vil av hensyn ikke skrive det her.

Jeg har født på Bærum før, og hva angår fødsel er de supre, men denne ultralyden sjokkerte også meg.

Fikk ikke se hele fosteret fra siden før jeg ba om det helt på slutten. Det var kun fokus på enkeltdeler hele veien. Hun var suuuuuuupeenøye, så kan ikke si noe på det. Men så nøye at man tenker: uhm, er du så urutt at du må se på det samme tre ganger så lenge som andre?

Jeg var også inne i godt over en time. Hyggelig det, men aaaaaldri oppleve før og dette er mitt 4 barn.

Så nei - jeg føler meg overhodet ikke trygg på hennes vurdering. Ikke bare pga undersøkelsen, men også da datoene bare ikke stemmer! OG jeg har fått vurderinger på TUL fra to ekstreeeemt dyktige!

Så nei - da føler jeg meg overhodet ikke komf med at hun som må bruke over en time, som er nyutdannet og setter meg 8 dager tilbake skal få overstyre dette.

Jeg er så frustrert 🙈 koker!

Anonymkode: 13ab7...fdd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En tanke til; det er vel en GRUNN til at Riksen satte termin? Hvorfor skulle de sette en termin på helsekortet om den allikevel overhodet ikke kan brukes til noe?

Anonymkode: 13ab7...fdd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer flere tanker her nå;

Alle andre radiologer/de som tar ultralyd som jeg har vært hos spør en om lengde på syklus da dette faktisk betyr noe! ALLE andre. De spør også om første dag av siste mens.

Hvorfor er første dag av siste mens interessant for henne om det eneste hun ser på er hodestørrelse? Da burde jo den infoen være irrelevant for henne? 

En annen ting: om hodestørrelse kan gi en konkret indikasjon på termin, betyr jo det at absolutt ALLE fostre vokser klin likt og er klin like i størrelse i samme stadie så sent i svangerskapet? Det nekter jeg å tro. Da burde jo i teorien alle barn være langt nærmere hverandre i størrelse ved fødsel også. 

Jeg er ingen spesialist, men dette gir bare ikke mening.

Anonymkode: 13ab7...fdd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, har Bærum ingen andre enn henne som kan sjekke det på nytt? Virker som de bare slår seg vrang når de skal ha samme person til å gjøre det igjen.

Anonymkode: c1235...7b3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Altså, har Bærum ingen andre enn henne som kan sjekke det på nytt? Virker som de bare slår seg vrang når de skal ha samme person til å gjøre det igjen.

Anonymkode: c1235...7b3

Det er mulig de har det, men det var henne jeg fikk snakke med og hun sa at hun skulle kalle meg inn å gjøre en ny vurdering. Og la på: «men jeg tviler steeerkt på at jeg har målt så feil med såååå mange mm at jeg tar feil».

Så allerede der ser man jo selvinnsikten.

Anonymkode: 13ab7...fdd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, forstår at dette er en ekstremt frustrerende situasjon. Hold oss gjerne oppdatert på hva utfallet blir, TS. Det hadde vært veldig interessant å vite om denne nyutdannede ultralydjordmoren virkelig får siste ordet. Lundring er jo en av de aller beste, samt at du åpenbart har stålkontroll på syklus/unnfangelsesdato osv.

Kan du kontakte sykehuset igjen og si at du ønsker ultralyden utført av en annen jordmor? Det skader jo ikke å spørre.

Anonymkode: fd53c...493

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 30.7.2021 den 13.53):

8 dager har ganske mye å si i forhold til igangsetting.. 

Anonymkode: d45c4...382

Og i de tilfellene man får en ekstremprematur.

Anonymkode: 11b15...60c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Uff, forstår at dette er en ekstremt frustrerende situasjon. Hold oss gjerne oppdatert på hva utfallet blir, TS. Det hadde vært veldig interessant å vite om denne nyutdannede ultralydjordmoren virkelig får siste ordet. Lundring er jo en av de aller beste, samt at du åpenbart har stålkontroll på syklus/unnfangelsesdato osv.

Kan du kontakte sykehuset igjen og si at du ønsker ultralyden utført av en annen jordmor? Det skader jo ikke å spørre.

Anonymkode: fd53c...493

Hei :) lover å holde dere oppdaterte i denne tråden. Ja jeg kan jo kanskje spørre om det. Er samtidig litt redd for at de blir «irritert» på meg, skal jo trodd alt føde der 🙈 og det sykehuset er ikke akkurat stort.

Samboer mener også at det er helt tullete at samme personen skal utføre ny ultralyd!

Anonymkode: 13ab7...fdd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.7.2021 den 13.38):

Sannheten er at 8 dager fra eller til ikke har noe å si, hverken for deg eller for sykehuset som følger deg opp. 
 

Du kan likevel fortelle på sykehuset at du ønsker de skal forholde seg til opprinnelig termin. Jeg opplevde det samme som deg, fikk termin bekreftet fra to hold, når en uerfaren jordmor plutselig flyttet meg 6 dager. Jeg sa klart fra om at dette ikke stemte og sykehuset godtok å «bruke» den opprinnelige terminen. 

Anonymkode: 227d3...788

8 dager kan ha mye å si ift overtid. Gutten min kom 13 dager over tiden, og var helt livløs, uten pust, masse missfarget fostervann etc .. 8 dager til hadde han aldri tålt. Ble også «nøye» overvåket før fødsel, altså ultralyd og ekstra kontroller, men det hadde ikke så mye å si egentlig. Jeg hadde aldri akseptert en så stor forskjell på terminen. Aldri. 

Anonymkode: 6a7ae...4fe

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

8 dager kan ha mye å si ift overtid. Gutten min kom 13 dager over tiden, og var helt livløs, uten pust, masse missfarget fostervann etc .. 8 dager til hadde han aldri tålt. Ble også «nøye» overvåket før fødsel, altså ultralyd og ekstra kontroller, men det hadde ikke så mye å si egentlig. Jeg hadde aldri akseptert en så stor forskjell på terminen. Aldri. 

Anonymkode: 6a7ae...4fe

Så enig med deg! Det har mye å si! Har venninner som har hatt kompliserte og farlige fødsler (både for mor og barn), fordi barnet har vært for lenge i magen. 
Jeg håper det ordner seg for ts, synes det høres hårreisende ut at de flytter på termindatoen når den er målt 2 (!) ganger på et tidlig tidspunkt.. Av spesialister. Helt vanvittig.

Anonymkode: 80842...7eb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjedde meg også! Jeg visste nøyaktig dagen barnet ble unnfanget. Nå kan jo sædceller overleve ganske lenge inne i en, og slik befrukte egget flere dager senere, men jeg hadde til og med regnet med disse slingringsdagene, og med de inkludert, var det helt umulig at termindatoen satt i uke 19 var riktig. 

Hadde to tidlige ultralyder med datoer som passet perfekt med det jeg visste, men det var ingen sjanse. Det endte opp med at ungen ble tatt med makt 11 dager på "overtid".  Igangsettingen endte jo opp i et KS som igangsetting så ofte gjør. 

6 år etterpå har jeg fortsatt ikke turt meg på et nytt barn. Man blir bare overkjørt. Det er samlebåndslogikk. Din stemme har ingen ting og si. 

Dette skulle virkelig vært oppe i media, for det er for galt at friske barn blir tatt på "overtid", bare fordi det er enklest for sykehuset ikke å gjøre en ordentlig vurdering. 

Anonymkode: d7094...2db

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette skjedde meg også! Jeg visste nøyaktig dagen barnet ble unnfanget. Nå kan jo sædceller overleve ganske lenge inne i en, og slik befrukte egget flere dager senere, men jeg hadde til og med regnet med disse slingringsdagene, og med de inkludert, var det helt umulig at termindatoen satt i uke 19 var riktig. 

Hadde to tidlige ultralyder med datoer som passet perfekt med det jeg visste, men det var ingen sjanse. Det endte opp med at ungen ble tatt med makt 11 dager på "overtid".  Igangsettingen endte jo opp i et KS som igangsetting så ofte gjør. 

6 år etterpå har jeg fortsatt ikke turt meg på et nytt barn. Man blir bare overkjørt. Det er samlebåndslogikk. Din stemme har ingen ting og si. 

Dette skulle virkelig vært oppe i media, for det er for galt at friske barn blir tatt på "overtid", bare fordi det er enklest for sykehuset ikke å gjøre en ordentlig vurdering. 

Anonymkode: d7094...2db

Og så klart omvendt også, at barnet blir liggende for lenge i magen og ingen reagerer.

Anonymkode: d7094...2db

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Kommer flere tanker her nå;

Alle andre radiologer/de som tar ultralyd som jeg har vært hos spør en om lengde på syklus da dette faktisk betyr noe! ALLE andre. De spør også om første dag av siste mens.

Hvorfor er første dag av siste mens interessant for henne om det eneste hun ser på er hodestørrelse? Da burde jo den infoen være irrelevant for henne? 

En annen ting: om hodestørrelse kan gi en konkret indikasjon på termin, betyr jo det at absolutt ALLE fostre vokser klin likt og er klin like i størrelse i samme stadie så sent i svangerskapet? Det nekter jeg å tro. Da burde jo i teorien alle barn være langt nærmere hverandre i størrelse ved fødsel også. 

Jeg er ingen spesialist, men dette gir bare ikke mening.

 

Anonymkode: 13ab7...fdd

Ja, ikke sant... Min termindato endre opp mye tidligere enn den kunne ha vært. Store hoder er en greie i mannens familie, og til den dag i deg har dattera mi hode som er i den større enden av skalaen. Skulle ikke forundre meg om hun hadde dette som foster også... 😮 

Anonymkode: d7094...2db

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...