Gå til innhold

Riksen og Martin Lundring mener termin er 18.12, Bærum sykehus satte meg tilbake og ga ny termindato 26.12.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lorieen skrev (2 minutter siden):

Det er fysisk umulig at du har termin 26/12 når du fikk positiv test 25/3. Jeg hadde første dag i siste mens 11/3, EL 24/3 og positiv test 1/4. Jeg har fått menstermin og UL-termin på samme dag - 16/12. 

Du må klage.

Ser at jeg har skrevet feil med 25/3, vekslet litt  med syklusdag 25. My bad!

Allikevel fikk jeg positiv test 10 dager etter samleie. Så noe stemmer altså ikke uansett hva. Fikk positiv test 5 februar.

Hva tenker du om det?

Anonymkode: 13ab7...fdd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette skjedde med meg også. Men det var faktisk snakk om 14 dager. Jeg visste selv nøyaktig når barnet ble unnfanget pga min mann sin arbeidsturnus og det faktum at han kun var hjemme en helg den måneden og vi hadde bare sex en gang... Hadde også veldig stabil menssyklus. Jeg fikk termin regnet ut to ganger på privat tidlig ultralyd, og de to stemte overens med min egen terminutregning. 

Så kom jeg på OUL på sykehuset og jordmor satt meg to uker frem. Noe som betyr at jeg i så tilfelle ville vært jomfru Maria. Jeg klagde både da direkte til henne og sendte brev i ettertid, men fikk bare beskjed om at "det hadde ikke noe å si" og at "vi forholder oss til OUL termin". Babyen kom på dagen på den første terminen jeg hadde fått. Og jeg "mistet" da to uker av permisjonen, men det største problemet var at jeg var livredd for å gå på overtid. Heldigvis gikk det bra, men jeg stiller meg veldig kritisk til praktiseringen av at OUL termin er det eneste riktige!

Anonymkode: 060c5...e04

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første dag av siste mens 12.3 om det hjelper, altså 1 dag etter din.

Lorieen skrev (7 minutter siden):

Det er fysisk umulig at du har termin 26/12 når du fikk positiv test 25/3. Jeg hadde første dag i siste mens 11/3, EL 24/3 og positiv test 1/4. Jeg har fått menstermin og UL-termin på samme dag - 16/12. 

Du må klage.

 

Anonymkode: 13ab7...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

8 dager tilbake er ingenting, det er mye mer risikabelt å få en for tidlig termin og evt igangsettelse på bakgrunn av den. Du blir godt fulgt med etter termin. 

Anonymkode: e3ef4...ef0

Her er jeg ikke enig. Stydier viser at overtid er ganske risikabelt. Derfor vil en termin som er så langt forskjøvet kunne være farlig. Spesielt der man fra før har historie med igangsetting pga overtidig svangerskap. 

Anonymkode: d45c4...382

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her er jeg ikke enig. Stydier viser at overtid er ganske risikabelt. Derfor vil en termin som er så langt forskjøvet kunne være farlig. Spesielt der man fra før har historie med igangsetting pga overtidig svangerskap. 

Anonymkode: d45c4...382

Dette er min største frykt, jeg kan da ende opp med å gå langt over termin. Hun satte dato for igangsetting først i januar.

Om termin egentlig er 18/19, og jeg ikke får dato for igangsetting før i januar blir det voldsomt lenge over. Det kan umulig være bra!

Anonymkode: 13ab7...fdd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

8 dager tilbake er ingenting, det er mye mer risikabelt å få en for tidlig termin og evt igangsettelse på bakgrunn av den. Du blir godt fulgt med etter termin. 

Anonymkode: e3ef4...ef0

Jo det har det. Man igangsettes vel 11-12 dager på overtid nettopp pga fare for babyens liv og en komplisert fødsel med stort barn. Dersom man nesten dobler ventetiden for å redde babyen så er oddsen ikke særlig god.

Anonymkode: c1235...7b3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lorieen skrev (18 minutter siden):

Det er fysisk umulig at du har termin 26/12 når du fikk positiv test 25/3. Jeg hadde første dag i siste mens 11/3, EL 24/3 og positiv test 1/4. Jeg har fått menstermin og UL-termin på samme dag - 16/12. 

Du må klage.

@Lorieen svarte deg lengre opp i to innlegg🙏🏻 Håper du kan se.

Anonymkode: 13ab7...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Snakket med sykehuset. De mente de var ganske sikre i sin sak, men kaller inn til en ny ultralyd i løpet av 2-3uker.

Så det kan bli spennende. 

Anonymkode: 13ab7...fdd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Haukeland sa de til meg at de forholdt seg til TUL. Og derfor ble den datoen stående til tross for at OUL viste noe annet.. jeg ble fortalt at TUL var mer nøyaktig..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo noe å si både i forhold til overtid, men også prematur fødsel. Om fødsel starter i uke 23 iht. tidlig UL, så vil det være uke 22 på ordinær UL, og de vil da kanskje ikke forsøke å redde barnet (med mindre de tar til vett og bruker tidlig terminen)

Anonymkode: 532eb...aba

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin Lundring er ekstremt dyktig, og ultralydapparatene på Bærum er steinalderutstyr i fht det de bruker på Rikshospitalet. Har selv hatt en venninne som tok UL både på Bærum sykehus og på Riksen; Bærum bommet skikkelig grovt på fosterets vekt.

Anonymkode: f7e9e...514

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Martin Lundring er ekstremt dyktig, og ultralydapparatene på Bærum er steinalderutstyr i fht det de bruker på Rikshospitalet. Har selv hatt en venninne som tok UL både på Bærum sykehus og på Riksen; Bærum bommet skikkelig grovt på fosterets vekt.

Anonymkode: f7e9e...514

Helt enig. Martin dunker også riksen ut på utstyr 

Anonymkode: 13ab7...fdd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ser at jeg har skrevet feil med 25/3, vekslet litt  med syklusdag 25. My bad!

Allikevel fikk jeg positiv test 10 dager etter samleie. Så noe stemmer altså ikke uansett hva. Fikk positiv test 5 februar.

Hva tenker du om det?

Anonymkode: 13ab7...fdd

Da jeg testet positivt 7/4 på 9 dpo i 2019, var menstermin 20/12 og UL-termin 21/12.  26/12 blir ikke riktig iht. syklusen din uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Stol på Martin. Han er eksepsjonelt dyktig og termin har stemt med begge mine barn. Ultralyd fra jordmor/Ahus var 9 dager i forskjell fra Martin.

Anonymkode: 53123...110

Helt enig med denne uttalelsen. Martin er spesialist i ultralyd og har aldri tatt feil når det kommer til hverken termin eller kjønn (på mine fire barn som jeg har tatt ultralyd hos han på i uke 12)

Anonymkode: fc79b...f02

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (9 minutter siden):

Da jeg testet positivt 7/4 på 9 dpo i 2019, var menstermin 20/12 og UL-termin 21/12.  26/12 blir ikke riktig iht. syklusen din uansett.

@Lorieenmen om Bærum ved neste ultralyd står på sitt, er det da noe man kan gjøre? Synes det er helt gruelig om de skal pushe det gjennom til tross for at det omtrent ikke er mulig! Argh!!!

Anonymkode: 13ab7...fdd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Helt enig med denne uttalelsen. Martin er spesialist i ultralyd og har aldri tatt feil når det kommer til hverken termin eller kjønn (på mine fire barn som jeg har tatt ultralyd hos han på i uke 12)

Anonymkode: fc79b...f02

Samme her! Så derfor lurer jeg veldig på hva jeg skal gjøre om Bærum tviholder på 26/12 ved neste ultralyd jeg får da jeg ringte dem i dag.

Er jo litt håpløst at samme personen skal ta denne ultralyden på nytt🙈 og om baby feks er liten så vil det jo ikke hjelpe. Alle mine babyer har vært små; 44cm, 49cm og 48cm i lengde ved fødsel.

Føles så håpløst!

Anonymkode: 13ab7...fdd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Ahus sa de forrige gang jeg var på OUL at termin fra TUL hos Lundring ble stående uansett, fordi det var mer korrekt. Det var i 2019. De sa det samme til søsteren min i 2018. Ahus fikk egentlig 4 dager tidligere (blir alltid satt frem pga store barn) men forholdt seg til hans, som var én dag tidligere enn min (basert på EL). 

Anonymkode: 2b93b...d8b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Samme her! Så derfor lurer jeg veldig på hva jeg skal gjøre om Bærum tviholder på 26/12 ved neste ultralyd jeg får da jeg ringte dem i dag.

Er jo litt håpløst at samme personen skal ta denne ultralyden på nytt🙈 og om baby feks er liten så vil det jo ikke hjelpe. Alle mine babyer har vært små; 44cm, 49cm og 48cm i lengde ved fødsel.

Føles så håpløst!

Anonymkode: 13ab7...fdd

Huff, skjønner godt du er litt bekymret da. Spesielt om det stemmer at fostrene utvikler seg mest likt størrelsesmessig tidlig og deretter individuelt… Jeg tror jeg ville insistert på at du har tatt tidlig ultralyd og spurt dem om det ikke stemmer at det er mer presise målinger tidlig i svangerskapet? Du er vel kanskje forbi 18 uker, så da er du jo liksom kommet et stykke 🤷🏼‍♀️
 

Kan vel være greit å nevne at barna dine også var små ved fødsel… Men om de har bestemt seg for å ha rett… Arg. Ja, skjønner godt det føles håpløst.

Jeg håper uansett det går veien og krysser fingrene for at de setter tul!!

masse lykke til ♥️

Anonymkode: 80842...7eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

På Ahus sa de forrige gang jeg var på OUL at termin fra TUL hos Lundring ble stående uansett, fordi det var mer korrekt. Det var i 2019. De sa det samme til søsteren min i 2018. Ahus fikk egentlig 4 dager tidligere (blir alltid satt frem pga store barn) men forholdt seg til hans, som var én dag tidligere enn min (basert på EL). 

Anonymkode: 2b93b...d8b

Ja det er så surt! Vet ikke hvordan jeg skal klare å overbevise dem! Vurderer oppriktig å ta en tlf til Lundring og forhøre meg! Se hva han tenker om saken.

Anonymkode: 13ab7...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...