Gå til innhold

Riksen og Martin Lundring mener termin er 18.12, Bærum sykehus satte meg tilbake og ga ny termindato 26.12.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Første dag av siste menstruasjon var 12.3, og jeg fikk positiv test 25.3.

Det jeg lurer på er hvordan dette kan påvirke permisjonen, samt overtid? Mister man litt av permisjonen?

Dette er mitt 4 barn og jeg er helt sikker i min sak. Er snakk om hele 8 dager forskyvning, og jeg har alltid fått barna 2 uker før termin.

Noen med peiling?

Anonymkode: 13ab7...fdd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan legge til at jeg i flere år har hatt syklus på nøyaktig 25 og 26 dager annenhver mnd.

Anonymkode: 13ab7...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ultralyd?

Anonymkode: c8da9...fdd

Ultralydtermin ja.

Anonymkode: 13ab7...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jordmor under utdanning tok ultralyden.

Anonymkode: 13ab7...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Første dag av siste menstruasjon var 12.3, og jeg fikk positiv test 25.3.

Det jeg lurer på er hvordan dette kan påvirke permisjonen, samt overtid? Mister man litt av permisjonen?

Dette er mitt 4 barn og jeg er helt sikker i min sak. Er snakk om hele 8 dager forskyvning, og jeg har alltid fått barna 2 uker før termin.

Noen med peiling?

Anonymkode: 13ab7...fdd

Sannheten er at 8 dager fra eller til ikke har noe å si, hverken for deg eller for sykehuset som følger deg opp. 
 

Du kan likevel fortelle på sykehuset at du ønsker de skal forholde seg til opprinnelig termin. Jeg opplevde det samme som deg, fikk termin bekreftet fra to hold, når en uerfaren jordmor plutselig flyttet meg 6 dager. Jeg sa klart fra om at dette ikke stemte og sykehuset godtok å «bruke» den opprinnelige terminen. 

Anonymkode: 227d3...788

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stol på Martin. Han er eksepsjonelt dyktig og termin har stemt med begge mine barn. Ultralyd fra jordmor/Ahus var 9 dager i forskjell fra Martin.

Anonymkode: 53123...110

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ditt tilfelle mister du ikke permisjon med barnet, men du kan miste noen av de ukene du ville hatt før barnet kommer. Når det er sagt har det ingenting å si at du påstår du er sikker i din sak, det har leger og sykehus hørt fra gravide mange ganger før, det er OUL-termin som teller og sånn er det bare.

Anonymkode: cbd94...df7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Stol på Martin. Han er eksepsjonelt dyktig og termin har stemt med begge mine barn. Ultralyd fra jordmor/Ahus var 9 dager i forskjell fra Martin.

Anonymkode: 53123...110

Sant! På riksen ble jeg også undersøkt av en tidligere kollega av Martin som han omtalte som «meget dyktig».

Synes da det er rart at denne jordmoren under studie skal få lov å flytte datoen hele 8 dager uten å blunke?

Hva kan dette ha å si for meg i praksis?

Gå over tiden, miste permisjonstid?

Anonymkode: 13ab7...fdd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termin fra OUL er den som gjelder, så ja, da kan det selvfølgelig skje at du mister (noe av) den permisjonen som starter tre uker før termin. Alle som føder før termin mister av de tre ukene den dagen barnet blir født. Alle som føder etter termin starter den ordinære permisjon på termindatoen, selv om barnet enda ikke er født.

I ditt tilfelle ville jeg prøvd å få endret termin. Jeg har ikke erfaring med det selv, men hør med jordmor. Du har jo tross alt to andre som har gitt deg en annen termin, i tillegg til at du er uenig utfra egne beregninger også. 

Anonymkode: 22c65...ac3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykehuset her valgte å bruke tidlig UL termin hos meg, fremfor ordinær.

Anonymkode: 532eb...aba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser noen legger ut skjermdumper, men kort fortalt:

Mor går i utgangspunktet ut i permisjon 3 uker før termin. Hvis barnet kommer før termin, avbrytes denne permisjonen og vanlig barselpermisjon starter. Det betyr at permisjonen for mor totalt sett blir litt kortere om man føder før termin, men den permisjonen man har sammen med barnet blir ikke forkortet og har maks lengde.

Hvis man føder etter termin, får man litt lenger permisjon totalt sett enn de som føder før termin, fordi man får alle de tre ukene før termin. Man får derimot litt kortere tid i permisjon med barnet, fordi barselspermisjonen starter senest på termindato, uavhengig av om barnet er født eller ikke. 

Anonymkode: 22c65...ac3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Sannheten er at 8 dager fra eller til ikke har noe å si, hverken for deg eller for sykehuset som følger deg opp. 
 

Du kan likevel fortelle på sykehuset at du ønsker de skal forholde seg til opprinnelig termin. Jeg opplevde det samme som deg, fikk termin bekreftet fra to hold, når en uerfaren jordmor plutselig flyttet meg 6 dager. Jeg sa klart fra om at dette ikke stemte og sykehuset godtok å «bruke» den opprinnelige terminen. 

Anonymkode: 227d3...788

8 dager har ganske mye å si i forhold til igangsetting.. 

Anonymkode: d45c4...382

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

8 dager har ganske mye å si i forhold til igangsetting.. 

Anonymkode: d45c4...382

Det er dette som bekymrer meg også!

Anonymkode: 13ab7...fdd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

8 dager har ganske mye å si i forhold til igangsetting.. 

Anonymkode: d45c4...382

Ja, jeg ville heller bekymret meg for dette.. Enn 8 dager mindre med barnet.

Har født 3 ganger, hver gang har de forholdt seg til tidlig ul, fordi det er «lettest» å måle korrekt da (tror det hadde noe med at fostere utvikler seg likt de første ukene og etter dette vil det bli mer individuelt»

Anonymkode: 80842...7eb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg ville heller bekymret meg for dette.. Enn 8 dager mindre med barnet.

Har født 3 ganger, hver gang har de forholdt seg til tidlig ul, fordi det er «lettest» å måle korrekt da (tror det hadde noe med at fostere utvikler seg likt de første ukene og etter dette vil det bli mer individuelt»

Anonymkode: 80842...7eb

Helt enig! Noe forslag om hvordan man går frem? Ringer jeg bare sykehuset og forklarer?

Anonymkode: 13ab7...fdd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt enig! Noe forslag om hvordan man går frem? Ringer jeg bare sykehuset og forklarer?

Anonymkode: 13ab7...fdd

Jeg tror jeg enten ville ringt sykehuset ja, eller hvis det viser seg problematisk - tatt det via jordmor i kommunen om du går til en 😊 Forklart problemstillingen og hørt om hun kan hjelpe deg på noe vis?

Anonymkode: 80842...7eb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg tror jeg enten ville ringt sykehuset ja, eller hvis det viser seg problematisk - tatt det via jordmor i kommunen om du går til en 😊 Forklart problemstillingen og hørt om hun kan hjelpe deg på noe vis?

Anonymkode: 80842...7eb

Jeg ringte sykehuset nå. Hun som gjorde ultralyden skal få beskjed om å ringe meg så snart hun kan🙏🏻

Hun jeg snakket med hadde stor forståelse, og forklarte også at jordmoren som gjorde ultralyden ikke lengre er student, men helt rykende fersk på ultralyder. Derfor var det satt av en hel klokketime til undersøkelse og ikke 30 min som vanlig.

Ikke at det skal ha noe å si, men det kan jo muuuuligens påvirke presisjonen eller erfaringen med å se an andres vurderinger, samt lytte til mor (les: meg).

Jeg har også oversikt på når vi hadde samleie unnfangelsesmnd, og det var bare 1 gang. I tillegg fikk jeg positiv test på dpo 10. Så for meg virker beregningen nærmest fysisk umulig.

Når man da i tillegg har to vurderinger fra to veldig flinke personer, faller tvilen dessverre på den helt ferske som da i tillegg flytter en hele 8 dager.

Anonymkode: 13ab7...fdd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

8 dager har ganske mye å si i forhold til igangsetting.. 

Anonymkode: d45c4...382

8 dager tilbake er ingenting, det er mye mer risikabelt å få en for tidlig termin og evt igangsettelse på bakgrunn av den. Du blir godt fulgt med etter termin. 

Anonymkode: e3ef4...ef0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fysisk umulig at du har termin 26/12 når du fikk positiv test 25/3. Jeg hadde første dag i siste mens 11/3, EL 24/3 og positiv test 1/4. Jeg har fått menstermin og UL-termin på samme dag - 16/12. 

Du må klage.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...