Gå til innhold

Riksen og Martin Lundring mener termin er 18.12, Bærum sykehus satte meg tilbake og ga ny termindato 26.12.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja det er så surt! Vet ikke hvordan jeg skal klare å overbevise dem! Vurderer oppriktig å ta en tlf til Lundring og forhøre meg! Se hva han tenker om saken.

Anonymkode: 13ab7...fdd

God idé, det synes jeg du skal gjøre! Kanskje han kontakter dem selv og får de til å endre tilbake.

Anonymkode: c1235...7b3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Huff, skjønner godt du er litt bekymret da. Spesielt om det stemmer at fostrene utvikler seg mest likt størrelsesmessig tidlig og deretter individuelt… Jeg tror jeg ville insistert på at du har tatt tidlig ultralyd og spurt dem om det ikke stemmer at det er mer presise målinger tidlig i svangerskapet? Du er vel kanskje forbi 18 uker, så da er du jo liksom kommet et stykke 🤷🏼‍♀️
 

Kan vel være greit å nevne at barna dine også var små ved fødsel… Men om de har bestemt seg for å ha rett… Arg. Ja, skjønner godt det føles håpløst.

Jeg håper uansett det går veien og krysser fingrene for at de setter tul!!

masse lykke til ♥️

Anonymkode: 80842...7eb

Jeg er i følge meg selv 20+1 i dag! Så jau😫

Som jeg skrev til hun over så vurderer jeg faktisk å sende en e-post til Lundring å høre hva han tenker om dette.

En annen ting jeg ikke skjønner er at de går ut ifra hodemål på fostrene! Det kan da umulig ha seg slik at ALLE fostre har nøøøøyaktig samme hodemål på dette tidspunktet? Kan ikke fatte det.

Vi hadde samleie en dag den mnd, jeg fikk positiv test for tidlig til å ha termin 26.12. Det vil jo i praksis si at jeg fikk positiv test dagen etter unnfangelse omtrent… blir for dumt altså!

Anonymkode: 13ab7...fdd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

God idé, det synes jeg du skal gjøre! Kanskje han kontakter dem selv og får de til å endre tilbake.

Anonymkode: c1235...7b3

Ja det er verdt et forsøk iallfall. Tviler vel på at han har tid til det, men verdt et forsøk er det jo 🙏🏻

Anonymkode: 13ab7...fdd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er i følge meg selv 20+1 i dag! Så jau😫

Som jeg skrev til hun over så vurderer jeg faktisk å sende en e-post til Lundring å høre hva han tenker om dette.

En annen ting jeg ikke skjønner er at de går ut ifra hodemål på fostrene! Det kan da umulig ha seg slik at ALLE fostre har nøøøøyaktig samme hodemål på dette tidspunktet? Kan ikke fatte det.

Vi hadde samleie en dag den mnd, jeg fikk positiv test for tidlig til å ha termin 26.12. Det vil jo i praksis si at jeg fikk positiv test dagen etter unnfangelse omtrent… blir for dumt altså!

Anonymkode: 13ab7...fdd

De tar 3 mål, og hodmål er ikke det som veier tyngst i følge min jordmor. 

Anonymkode: 49f61...ad1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De tar 3 mål, og hodmål er ikke det som veier tyngst i følge min jordmor. 

Anonymkode: 49f61...ad1

I følge hun helt ferskt utdannede i dag var «hodemål» det mest riktige å måle etter.

Jeg har jo dessuten målt hcg allerede fra 8.4 kom jeg på nå og fikk måle annenhver dag grunnet tidligere sa’er, så jeg har faktisk også det å vise til.

Veldig rart å ha 1500 i hcg en dag de mener egget ca har festet seg.

Anonymkode: 13ab7...fdd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja det er så surt! Vet ikke hvordan jeg skal klare å overbevise dem! Vurderer oppriktig å ta en tlf til Lundring og forhøre meg! Se hva han tenker om saken.

Anonymkode: 13ab7...fdd

Ta kontakt med Lundring, forklar problemet og be han ordne et skriv du tar med deg til neste UL.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lorieen skrev (Akkurat nå):

Ta kontakt med Lundring, forklar problemet og be han ordne et skriv du tar med deg til neste UL.

Smart🙏🏻 Jeg har fått med meg skriv fra han sist, men vil gjerne ta med meg et nytt et som potensielt støtter ultralyden han satte til å begynne med.

Som jeg skrev rett over her har jeg faktisk hcg avmålinger og vise til også.

Anonymkode: 13ab7...fdd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man tar i betraktning både den ekstremt dyktige spesialisten du har vært hos, og det faktum at nyere studier viser at terminbestemmelse i uke 12 er mer presis enn OUL, så er det merkelig at det ikke har blitt tatt hensyn til. 
 

I alle mine tre graviditeter var jeg selv hos Lundring, og det han hadde sett der veide tungt hos OUL. De gjorde seg selvfølgelig opp egne vurderinger også altså.

Godt du får ny UL, ts!

Anonymkode: fa779...58d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Smart🙏🏻 Jeg har fått med meg skriv fra han sist, men vil gjerne ta med meg et nytt et som potensielt støtter ultralyden han satte til å begynne med.

Som jeg skrev rett over her har jeg faktisk hcg avmålinger og vise til også.

Anonymkode: 13ab7...fdd

Da ber du Lundring ta det med i skrivet også. Skaff så mye dokumentasjon du kan.

Endret av Lorieen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når man tar i betraktning både den ekstremt dyktige spesialisten du har vært hos, og det faktum at nyere studier viser at terminbestemmelse i uke 12 er mer presis enn OUL, så er det merkelig at det ikke har blitt tatt hensyn til. 
 

I alle mine tre graviditeter var jeg selv hos Lundring, og det han hadde sett der veide tungt hos OUL. De gjorde seg selvfølgelig opp egne vurderinger også altså.

Godt du får ny UL, ts!

Anonymkode: fa779...58d

Ja det føles bare så utrolig merkelig at de skal trosse både Lundring og hun jeg var hos på riksen som Lundring selv omtalte som: Svært dyktig og meget erfaren, blir det rett og slett hun jeg var hos i dag som er helt nyutdannet, og fikk en hel klokketime til undersøkelsen nettopp grunnet det - som blir betvilt.

Det plager meg dessuten at hun sa hun ville ta nye mål og se om de tilsvarer de hun tok i dag mtp utvikling. Da er man på en måte like langt.

Får snekre sammen en e-post og spørre Lundring om en telefonkonsultasjon, eller bare få alt ned på e-post.

Er jo ikke sikkert han gjør seg populær om han skal sende ut slikt, så det spørs om han vil.

 

Anonymkode: 13ab7...fdd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (7 minutter siden):

Da ber du Lundring ta det med i skrivet også. Skaff så mye dokumentasjon du kan.

Håper bare han er villig til å gjøre slikt. Er meget godt mulig han ikke føler for å gå i mot slikt også. Verdt et forsøk🙏🏻

Anonymkode: 13ab7...fdd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette i denne linken:

https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/fagmed/norsk-gynekologisk-forening/veiledere/veileder-i-fodselshjelp/ultralydundersokelser-i-den-alminnelige-svangerskapsomsorgen/

 

Anbefalinger

  • Vi anbefaler rutineundersøkelse med ultralyd i svangerskapets andre trimester (Ia)
  • Flertallet anbefaler at svangerskapslengde etter assistert befruktning bestemmes utfra dagen for konsepsjon
  • Flertallet anbefaler at en datering som er gjort tidligere i svangerskapet ikke blir korrigert på bakgrunn av senere målinger
  • Mindretallet anbefaler terminbestemmelse i svangerskapets andre trimester, og at svangerskapslengde og termin beregnet etter siste menstruasjon, assistert befruktning eller første trimester ultralyd tas med i vurderingen. Kvinner med store avvik mellom ulike metoder blir fulgt nøye opp videre i svangerskapet.

Mindretallet av forfatterne mener at det er en fordel å bruke én metode på hele populasjonen og anbefaler at ultralydundersøkelsen i andre trimester fortsatt er grunnlaget for å bestemme termin. Populasjonsbasert terminbestemmelse i andre trimester er validert og funnet presis24. Denne anbefalingen bør endres dersom norske kvinner får rutinemessig tilbud om ultralyd i første trimester.

Termin beregnet fra siste menstruasjon, fertilitetsbehandling eller en første trimesterundersøkelse må tas med i vurderingen. Kvinner med stort avvik mellom ulike metoder må følges nøye opp videre i svangerskapet.2

Anonymkode: 13ab7...fdd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henvis til Legeforeningens veileder i fødselshjelp som er linket til rett over her, be om endelig terminbekreftelse fra tidlig UL hos Lundring og print journalnotatet fra fostermedisiner på Riksen fra Helsenorge.no - dette er din "dokumentasjon" på riktig termin, tentativt kan du jo dra til Lundring igjen noen dager før ny time på Bærum for ny UL med fostermål og ta med disse på ultralyden på Bærum. En uerfaren ultralydsjordmor er rimelig frisk hvis hun tør å avfeie fosterbiometrier fra noen av Norges mest erfarne fostermedisinere - som du allerede har vært hos!

Anonymkode: f2093...7e8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Henvis til Legeforeningens veileder i fødselshjelp som er linket til rett over her, be om endelig terminbekreftelse fra tidlig UL hos Lundring og print journalnotatet fra fostermedisiner på Riksen fra Helsenorge.no - dette er din "dokumentasjon" på riktig termin, tentativt kan du jo dra til Lundring igjen noen dager før ny time på Bærum for ny UL med fostermål og ta med disse på ultralyden på Bærum. En uerfaren ultralydsjordmor er rimelig frisk hvis hun tør å avfeie fosterbiometrier fra noen av Norges mest erfarne fostermedisinere - som du allerede har vært hos!

Anonymkode: f2093...7e8

Jeg opplyste henne om at jeg har vært både hos han OG hun dyktige på Riksen.

Svaret var: Ja Lundring er virkelig en av de beste vi har!

Så hun gjør det jo velviljen til tross.

Hun strøk over terminen riksen hadde satt, og skrev inn sin egen, i det hun sa: her har de jaggu ført på termin ja!

Anonymkode: 13ab7...fdd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil forresten også legge til at selve ultralydundersøkelsen var helt nydelig ellers, og hun var sååå god og hyggelig mot meg og samboer. Så det eneste jeg ikke er enig i er termindatoen. 

Anonymkode: 13ab7...fdd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

I ditt tilfelle mister du ikke permisjon med barnet, men du kan miste noen av de ukene du ville hatt før barnet kommer. Når det er sagt har det ingenting å si at du påstår du er sikker i din sak, det har leger og sykehus hørt fra gravide mange ganger før, det er OUL-termin som teller og sånn er det bare.

Anonymkode: cbd94...df7

Men mtp permisjonen så kan TS uansett velge å begynne permisjonen 8 dager tidligere.

Anonymkode: 7f8ec...75c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg opplyste henne om at jeg har vært både hos han OG hun dyktige på Riksen.

Svaret var: Ja Lundring er virkelig en av de beste vi har!

Så hun gjør det jo velviljen til tross.

Hun strøk over terminen riksen hadde satt, og skrev inn sin egen, i det hun sa: her har de jaggu ført på termin ja!

Anonymkode: 13ab7...fdd

Jeg må nesten le😂 Hvis hun var veldig uerfaren, kan det jo tenkes at hun gikk på autopilot fordi "terminen bestemmes jo ved OUL"?

Jeg var selv hos fostermedisiner på Riksen i uke 15 (fantastiske mennesker!) og terminberegning der var gjeldende hele svangerskapet, ingen våget å røre den. Hun som undersøkte meg gjorde faktisk et poeng av at det var VIKTIG at ingen endret hennes terminberegning, da det i verste fall, ved ekstrem prematur fødsel (uke 22-24) kan påvirke utfallet mtp. om man gjør en innsats for barnet eller ikke (jeg hadde en tilstand med økt risiko for prematur fødsel).

Dette ordner seg, altså. I første omgang ville jeg skrevet på riktig termin på helsekortet igjen🤠

 

Anonymkode: f2093...7e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg opplyste henne om at jeg har vært både hos han OG hun dyktige på Riksen.

Svaret var: Ja Lundring er virkelig en av de beste vi har!

Så hun gjør det jo velviljen til tross.

Hun strøk over terminen riksen hadde satt, og skrev inn sin egen, i det hun sa: her har de jaggu ført på termin ja!

Anonymkode: 13ab7...fdd

Tja. Jeg er enig i at Lundrings vurdering burde vektlegges mest. Samtidig så er hun som du sier nyutdannet og en del av jobben hennes er jo å fastsette termin. Etter hennes målinger ble det slik og da blir det feil av henne å lyge på seg at hun kom frem til samme resultat som Lundring. Det kan være hun er usikker rundt hva som er innafor og at hun dermed kjørte på med den generelle regelen om at OUL termin er den endelige. At hun ikke var «tøff» nok til å si at «dette målte jeg, men du har vært hos en langt mer dyktig så da lar vi hans vurdering stå.» Det jeg prøver å si er at hun nok ikke med vilje prøver å motarbeide deg eller Lundring. Men krysser fingrene for deg at du får endret den offisielle termindatoen!

Anonymkode: c1235...7b3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme skjedde med meg. Var hos en meget dyktig og anerkjent spesialist på ultralyd,  privat, på TUL. På sykehuset ble jeg flyttet 9 dager. Sykehuset nektet å flytte meg til "hans " dato. 

Dro tilbake til han jeg var hos først. Han ble så sur at han strøk den datoen sykehuset hadde skrevet på helsekortet og skrev den han hadde kommet fram til på TUL + et skriv jeg kunne ha med. Da jeg var hos lege og jordmor på kontroller overdrev jeg min frykt for å gå over , og de forholdt seg da til TUL. 

Var på kontroll på sykehuset 1 uke før jeg fødte,  hvor de også etter ultralyd sa at TUL nok stemte. 

Jeg fødte en dag over TUL termin et barn på 4 kg.. - Så tviler meget sterkt på at jeg fødte en uke for tidlig. Jeg har født de 2 andre barna mine en uke før termin og begge har vært 3,4 kg. 

Så stå på ditt! Spill på at du har skikkelig angst/frykt for å gå over , overdriv. Det gjorde jeg , og det hjalp. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på søknad om foreldrepenger, er det bare å skrive inn den terminen du mener er riktig i søknaden. Nav krever jo ikke noe bekreftelse på at datoen du skriver i søknaden er korrekt. Håper det ordner seg med termindatoen. Er bekymringsfullt med tanke på overtid.

Anonymkode: df21c...3eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...