Gå til innhold

Ny koronalov i Frankrike – krever koronapass på fly, tog og restauranter. Det kreves også at alle som jobber i helsesektoren vaksineres.


von Dünkel

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonyminist skrev (8 minutter siden):

Fint at du rettet deg selv her. Se bort i fra min tidligere kommentar, var dette jeg skulle frem til. Også kan vi ikke bestemme hvem « alle andre « er, for vi vet ikke nok om de rundt oss til og dømme om fravær er « godkjent «.

Jeg må beklage at jeg uttrykte meg så bastant - jeg ser at det kan oppleves dobbeltmoralsk. Jeg takker for tilbakemeldinger, så kan jeg heller prøve å forklare hva jeg mente.

Jeg har selvfølgelig forståelse for de som ikke kan ta den av fysiske eller psykiske årsaker.

Jeg synes bare jeg ser så fryktelig mye vaksinemotstand og konspirasjonsteorier i media, og jeg mener at det er uheldig hvis det blir så mye motstand mot vaksinen i samfunnet at veldig mange velger å ikke vaksinere seg. Fra mitt ståsted så var den kommentaren i natt bare en reaksjon på at jeg selv er ufattelig sliten og lei av pandemi, tiltak og restriksjoner. Jeg skulle ønske vi kunne bli ferdig med dette én gang for alle. Og da blir jeg bekymret hvis mange velger å ikke ta vaksinen, for vaksinen er vel det eneste håpet vi har. 

Hvis mange nok ikke tar vaksinen, så vil det skape problemer på samfunnsnivå. Det betyr ikke at jeg ikke har forståelse for enkeltmennesker som ikke har mulighet til å ta vaksinen av medisinske årsaker (fysiske eller psykiske).

  • Liker 4
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Narad skrev (På 26.7.2021 den 12.50):

Nja, det er ganske mange jobber innenfor helsevesenet som ikke har med pasienter å gjøre.
Men ja, de som har med pasienter å gjøre bør vaksineres om de kan det, spesielt de som jobber innen eldreomsorg.

Ja men når de eldre er allerede vaksinert?? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (11 minutter siden):

Jeg synes bare jeg ser så fryktelig mye vaksinemotstand og konspirasjonsteorier i media, og jeg mener at det er uheldig hvis det blir så mye motstand mot vaksinen i samfunnet at veldig mange velger å ikke vaksinere seg.

Det bekymrer meg også. Men i Norge er dette så forsvinnende få, at i praksis vil «alle» vaksinere seg. 

Bente1234 skrev (8 minutter siden):

Ja men når de eldre er allerede vaksinert?? 

Problemet er vel at det er noen som ikke kan ta vaksinen pga andre sykdommer eller medisiner. Eller ikke får effekt av vaksinen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
Gjenferdet skrev (Akkurat nå):

Jeg må beklage at jeg uttrykte meg så bastant - jeg ser at det kan oppleves dobbeltmoralsk. Jeg takker for tilbakemeldinger, så kan jeg heller prøve å forklare hva jeg mente.

Jeg har selvfølgelig forståelse for de som ikke kan ta den av fysiske eller psykiske årsaker.

Jeg synes bare jeg ser så fryktelig mye vaksinemotstand og konspirasjonsteorier i media, og jeg mener at det er uheldig hvis det blir så mye motstand mot vaksinen i samfunnet at veldig mange velger å ikke vaksinere seg. Fra mitt ståsted så var den kommentaren i natt bare en reaksjon på at jeg selv er ufattelig sliten og lei av pandemi, tiltak og restriksjoner. Jeg skulle ønske vi kunne bli ferdig med dette én gang for alle. Og da blir jeg bekymret hvis mange velger å ikke ta vaksinen, for vaksinen er vel det eneste håpet vi har. 

Hvis mange nok ikke tar vaksinen, så vil det skape problemer på samfunnsnivå. Det betyr ikke at jeg ikke har forståelse for enkeltmennesker som ikke har mulighet til å ta vaksinen av medisinske årsaker (fysiske eller psykiske).

Kokte litt over av den første kommentaren din, men ser jo at du skrev det annerledes lenger ned i tråden. Vaksinemotstanden i Norge er ikke veldig stor( nå har 80% av de over 18 tatt første stikk, og den øker for hver dag) det er de som er aktive motstandere som synes best. 

jeg er også ufattelig lei av tiltak, begrensninger, permitteringer, isolasjon osv. jeg håper vi snart er ferdige med det. Jeg håper også at vi kommer dit uten vaksinetvang og uthenging  . De aller fleste tar jo, og når de startet skulle det tallet vi er på nå være høyt nok.

Og blande seg i hvorfor naboen ikke har tatt, blir for meg som og blande seg i hvorfor noen er ufør.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktualia skrev (1 time siden):

Det bekymrer meg også. Men i Norge er dette så forsvinnende få, at i praksis vil «alle» vaksinere seg. 

Problemet er vel at det er noen som ikke kan ta vaksinen pga andre sykdommer eller medisiner. Eller ikke får effekt av vaksinen.

Så dermed vil vi ha et slikt samfunn vi har nå for resten av våre liv??? Hørtes positivt ut. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 7/26/2021 at 6:38 PM, apokryf said:

 Norge er en liten dritt på kart i forhold til de landene der. Det bor mye mer folk i Sverige og UK. Men statistisk sett så har det vel ikke dødd så innmari flere der i forhold til folketallene enn her på bjerget.

Du kan gå inn på COVID Live Update: 195,705,870 Cases and 4,188,862 Deaths from the Coronavirus - Worldometer (worldometers.info) og sjekke dette. Klikk øverst i tabellen på dødsfall per 1 million, så får du sortert tabellen etter dødsfall i forhold til folketallet. Peru ligger øverst, med 5857, Sverige har 1438, Norge ligger på 146. Peru har altså 40 ganger flere Covid-døde enn Norge, når vi tar hensyn til folketallet. Det er antakelig der vi også hadde ligget, om det ikke hadde blitt innført tiltak. Altså 32000 døde i stedet for 800.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bente1234 skrev (3 timer siden):

Så dermed vil vi ha et slikt samfunn vi har nå for resten av våre liv??? Hørtes positivt ut. 

Nei, vi kan oppnå flokkimunitet selv om det er noen som ikke vaksinerer seg. Når mange nok er vaksinert vil ikke viruset kunne spre seg noe særlig. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktualia skrev (9 minutter siden):

Nei, vi kan oppnå flokkimunitet selv om det er noen som ikke vaksinerer seg. Når mange nok er vaksinert vil ikke viruset kunne spre seg noe særlig. 

hva om vi ikke får nok vaksinerte da?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bente1234 skrev (5 minutter siden):

hva om vi ikke får nok vaksinerte da?? 

Alt tyder på at vi gjør det. Nordmenn er generelt meget positive til vaksinen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktualia skrev (5 minutter siden):

Alt tyder på at vi gjør det. Nordmenn er generelt meget positive til vaksinen.

Hva med resten av verden da? Ingen betydning mener du???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bente1234 skrev (13 minutter siden):

Hva med resten av verden da? Ingen betydning mener du???

Selvsagt har det enorm betydning. Men for Norges del vil vi oppnå flokkimmunitet og være ganske godt beskyttet innenlands, så vi kan slippe å ha langvarige tiltak. Vi kan ikke bestemme om andre land har tiltak, frivillig vaksine osv. Det er ikke alt vi er herre over rett og slett. Men vi bør definitivt arbeide for at vaksiner blir tilgjengelig for flest mulig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktualia skrev (Akkurat nå):

Selvsagt har det enorm betydning. Men for Norges del vil vi oppnå flokkimmunitet og være ganske godt beskyttet innenlands, så vi kan slippe å ha langvarige tiltak. Vi kan ikke bestemme om andre land har tiltak, frivillig vaksine osv. Det er ikke alt vi er herre over rett og slett. Men vi bør definitivt arbeide for at vaksiner blir tilgjengelig for flest mulig.

Hva med alle som har kjærester i utlandet og barn og besteforeldre i utlandet??? Skal det aldri bli normalt slik at man kan få et familie liv igjen???

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bente1234 skrev (2 minutter siden):

Hva med alle som har kjærester i utlandet og barn og besteforeldre i utlandet??? Skal det aldri bli normalt slik at man kan få et familie liv igjen???

Hva mener du her? Tenker du at jeg sitter og bestemmer dette?

Uansett, når vi har oppnådd god vaksinedekning kan man antagelig risikere litt mer smitte fra utlandet, og kan kanskje myke opp reglene enda mer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, T-Rex said:

Peru har altså 40 ganger flere Covid-døde enn Norge, når vi tar hensyn til folketallet. Det er antakelig der vi også hadde ligget, om det ikke hadde blitt innført tiltak. Altså 32000 døde i stedet for 800.

Dette er helt feil. Det blir kanskje litt drøyt og uvitenskapelig å sammenligne Norge med Peru? Tror du helt ærlig at alle andre faktorer som alminnelig folkehelse, tilgang til medisiner og helsetjenester, grunnleggende hygiene, folketetthet, osv er i det hele tatt mulig å sammenligne i disse landene? Tror du disse tingene ikke har noe å si i forhold til dødstall? Jeg skjønner at enkelte er redd covid, men sunn fornuft må da ikke glemmes bort fullstendig. 
I tillegg så har det jo vært snakk om at enkelte etniske grupper var mye mer utsatt for å ha alvorlig sykdomsforløp og komplikasjoner med covid pga.genetikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AfterTheRain said:

Dette er helt feil. Det blir kanskje litt drøyt og uvitenskapelig å sammenligne Norge med Peru? Tror du helt ærlig at alle andre faktorer som alminnelig folkehelse, tilgang til medisiner og helsetjenester, grunnleggende hygiene, folketetthet, osv er i det hele tatt mulig å sammenligne i disse landene? Tror du disse tingene ikke har noe å si i forhold til dødstall? Jeg skjønner at enkelte er redd covid, men sunn fornuft må da ikke glemmes bort fullstendig. 
I tillegg så har det jo vært snakk om at enkelte etniske grupper var mye mer utsatt for å ha alvorlig sykdomsforløp og komplikasjoner med covid pga.genetikk.

Jeg er helt enig i at Norge og Peru ikke er sammenlignbare. Samtidig må vi ikke glemme at Peru har hatt tiltak som portforbud, altså strengere tiltak enn Norge. Derfor mener jeg at det blir riktig å si at Norge ville sett lignende dødstall, om ingen tiltak var iverksatt, og helsevesenet hadde kollapset. For det hjelper faktisk ikke noe særlig med et godt og utbygd helsevesen dersom det kollapser, og helsevesenet i Norge er ikke dimensjonert for et større antall intensivpasienter.

Men det blir naturligvis spekulasjoner, og vi kan ikke vite det sikkert.

Edit: Angående folketetthet, så bor faktisk store deler av Norges befolkning ganske tett på Østlandet, og i byer forøvrig. Men nordmenn er mindre sosiale enn mange andre folkeslag, og det hjelper nok en del.

Endret av T-Rex
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

×
×
  • Opprett ny...