Gå til innhold

Ny koronalov i Frankrike – krever koronapass på fly, tog og restauranter. Det kreves også at alle som jobber i helsesektoren vaksineres.


von Dünkel

Anbefalte innlegg

M71 skrev (1 minutt siden):
22 minutter siden, M71 said:

Hvorfor ønsker du å være det svakeste ledd/utsette pasienter for høyere risiko for å bli sykere enn nødvendig?

 

 

Hvorfor svarer du ikke på spørsmålet men starter et nytt spørsmål istedenfor?

 

Jeg har mine grunner til å ikke ta eller avvente med å ta vaksinen. 

Den er (forsatt) frivillig.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tovalova skrev (12 timer siden):

Hvor mange hadde dødd hvis det ikke hadde vært tiltak verden over? Umulig å vite selvfølgelig, men det er jo til å anta at antallet hadde vært mangedoblet. 

Hva mener du "verden over"? Tror du at alle verdens land har hatt råd til å drive på med tiltak slik Norge har gjort? 

Tiltakene har i mange land ført til flere andre typer dødsfall. Kvinner som tar livsfarlige aborter, barn som ikke får barnevaksiner, medisiner som ikke kommer frem.  Kan man rettferdiggjøre økt barnedød og økt fattigdom med et mål om å unngå spredning av et virus som nok oppleves mer truende for oss i den rike verden enn den fattige? De har mer enn nok å slite med allerede.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, MorTil2 said:

Hva mener du "verden over"? Tror du at alle verdens land har hatt råd til å drive på med tiltak slik Norge har gjort? 

Tiltakene har i mange land ført til flere andre typer dødsfall. Kvinner som tar livsfarlige aborter, barn som ikke får barnevaksiner, medisiner som ikke kommer frem.  Kan man rettferdiggjøre økt barnedød og økt fattigdom med et mål om å unngå spredning av et virus som nok oppleves mer truende for oss i den rike verden enn den fattige? De har mer enn nok å slite med allerede.

Troverdige kilder du kan linke til?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Xstrella said:

Fy faen det er sjukt! Er ikke Covid dette handler om, men makt. De vil ha oss i knestående og hvorfor??

Blir mange sykemeldinger fremover om de TVINGER yrkesaktive til dette. 😠

Får håpe det er oppegående fastleger som ikke godkjenner skulking og unnasluntring.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, MorTil2 said:

https://legerutengrenser.no/nyheter/6-myter-om-fordelingen-av-koronavaksinen

Men helt ærlig - tviler du på at tiltak og restriksjoner har satt hindre i veien for den hjelpen fattige land er avhengig av fra rikere land og hjelpeorganisasjoner?

Leger uten grenser er en idealistisk organisasjon ( som jeg har stor respekt for arbeidet de gjør) som også har sin egen agenda og verdensfremstilling.

Jeg anser det mere som saksinnlegg og tolkning av verden basert på deres verdisyn.

 

Selvfølgelig tviler jeg, det gjør jeg alltid helt til jeg er overbevist. (Og jeg kan også endre mening hvis det viser seg at jeg tar feil)

Det var også en "catch all" utsagn du hadde, så litt mere spesifikt om hvilke hindre du snakker om?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bremnes.Kari
1 hour ago, zemer said:

Mange av de som ikke kan ta vaksine eller har dårlig immunforsvar har barn og barnebarn. De er på butikken, de tar bussen. Så hvor skal det da stoppe? Skal de få møte sine barn og barnebarn så må disse barna vaksineres. 

Ingen er sterkere enn det svakeste ledd. 

Her er du inne på noe essensielt, ja. Du sier det allerede mellom linjene. Alle skal vaksineres.

De som allerede har bukka under, jeg mener gjort sin plikt, og tatt første runde med sprøyte har null og ingen kvaler med det, ser jeg. Så fint for dere. Ingen forståelse for at andre kan tenke annerledes. Nå gir så mye mer av verdenshistorien mye mer mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M71 skrev (41 minutter siden):

Leger uten grenser er en idealistisk organisasjon ( som jeg har stor respekt for arbeidet de gjør) som også har sin egen agenda og verdensfremstilling.

Jeg anser det mere som saksinnlegg og tolkning av verden basert på deres verdisyn.

 

Selvfølgelig tviler jeg, det gjør jeg alltid helt til jeg er overbevist. (Og jeg kan også endre mening hvis det viser seg at jeg tar feil)

Det var også en "catch all" utsagn du hadde, så litt mere spesifikt om hvilke hindre du snakker om?

Jeg vet nesten ikke om jeg tror deg, så sjokkert blir jeg over at noen kan tvile på at tiltak og restriksjoner skaper store problemer for fattige land. At det medfører at den hjelpen de er avhengig av, blir strekt begrenset eller bortfaller totalt.

Du er sikkert i stand til å google info selv, men jeg kan hjelpe deg litt på veien:

https://www.nationen.no/motkultur/kronikk/sult-kan-bli-den-verste-korona-effekten-i-fattige-land/

https://www.fn.no/nyheter/fn-og-korona (se også flere saker under)

https://www.vl.no/nyheter/2020/09/17/korona-drar-millioner-ned-i-ekstrem-fattigdom/

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (1 minutt siden):

Jeg vet nesten ikke om jeg tror deg, så sjokkert blir jeg over at noen kan tvile på at tiltak og restriksjoner skaper store problemer for fattige land. At det medfører at den hjelpen de er avhengig av, blir strekt begrenset eller bortfaller totalt.

Du er sikkert i stand til å google info selv, men jeg kan hjelpe deg litt på veien:

https://www.nationen.no/motkultur/kronikk/sult-kan-bli-den-verste-korona-effekten-i-fattige-land/

https://www.fn.no/nyheter/fn-og-korona (se også flere saker under)

https://www.vl.no/nyheter/2020/09/17/korona-drar-millioner-ned-i-ekstrem-fattigdom/

Skapte store problemer her også. Hvor mange operasjoner ble utsatt? Vi er forsatt ikke i mål med å ta de igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med folk som av helsemessige årsaker ikke bør ta vaksine? Pga sterke allergier osv. så de må også få kutta lønna si? Og ikke gå på restaurant med mindre de tester seg på egen regning? Noe av det her er galskap. Jeg har tatt vaksinen selv, men det var da voldsomt strengt…

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilylune skrev (9 minutter siden):

Men hva med folk som av helsemessige årsaker ikke bør ta vaksine? Pga sterke allergier osv. så de må også få kutta lønna si? Og ikke gå på restaurant med mindre de tester seg på egen regning? Noe av det her er galskap. Jeg har tatt vaksinen selv, men det var da voldsomt strengt…

Det er visst ikke så veldig stor prosentandel dette gjelder. Det er jo mye for denne gruppen at man ønsker at så mange som mulig tar vaksinen frivillig. De bør og kommer nok fram til løsninger slik disse kan delta. 

Hvor var det snakk om at alle statlige ansatte skal vaksineres ellers får de ikke lønn? Var det i enkelte byer i Russland?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilylune skrev (1 time siden):

Men hva med folk som av helsemessige årsaker ikke bør ta vaksine? Pga sterke allergier osv. så de må også få kutta lønna si? Og ikke gå på restaurant med mindre de tester seg på egen regning? Noe av det her er galskap. Jeg har tatt vaksinen selv, men det var da voldsomt strengt…

Blir vel sagt opp hvis de jobber I helsevesenet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (1 minutt siden):

Blir vel sagt opp hvis de jobber I helsevesenet. 

Eller omplassert. Tviler på det er lovlig oppsigelsesgrunn dersom en ikke kan ta vaksine av helsemessige grunner altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Risikerer å få lønnen stoppet. Sier deg ikke opp så en forsatt har rettigheter som arb ledig? Men, er dette lov så lenge vaksine er frivillig? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (3 timer siden):

For den eneste muligheten er å si de opp? Selv ikke helsepersonell kunne forutse dette som har skjedd nå.

Jeg syns ikke at en sykepleier feks som har daglig kontakt med syke, eldre, folk som bruker immundempende medisiner, har kreft osv burde få jobbe inntil personen tar en vaksine.

Syns du det er helt greit at folk som jobber i  helsesektoren og har daglig kontakt med syke dropper vaksine? 
 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremnes.Kari skrev (1 time siden):

Her er du inne på noe essensielt, ja. Du sier det allerede mellom linjene. Alle skal vaksineres.

De som allerede har bukka under, jeg mener gjort sin plikt, og tatt første runde med sprøyte har null og ingen kvaler med det, ser jeg. Så fint for dere. Ingen forståelse for at andre kan tenke annerledes. Nå gir så mye mer av verdenshistorien mye mer mening.

De aller fleste bør ta vaksine, ja. Det er målet. For de fleste holder det å veie risiko opp mot hverandre, og man kommer til en konklusjon der risikoen for å bli alvorlig syk av covid er langt større. Å ta disse vaksinene er først og fremst en logisk handling. 

Dersom det viser seg at for mange ikke tar den, vil det nok gjøre det pushes på på andre måter. Enten ved å gjøre vaksinen obligatorisk for noen grupper, som for eksempel helsepersonell, eller om man kjører inn større bruk av koronapass for å komme inn på steder.

Vi er nok avhengige av at prosentandelen ligger på over 90 % av de voksne her til lands.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

zemer skrev (4 timer siden):

For den eneste muligheten er å si de opp? Selv ikke helsepersonell kunne forutse dette som har skjedd nå.

Det spørs vel litt på behovet som finnes og andelen mennesker det gjelder. Finnes det alternative oppgaver som kan gjøres, og som vedkommende har kompetanse til å utføre? Det vil nok variere i stor grad.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bremnes.Kari
7 minutter siden, Example said:

De aller fleste bør ta vaksine, ja. Det er målet. For de fleste holder det å veie risiko opp mot hverandre, og man kommer til en konklusjon der risikoen for å bli alvorlig syk av covid er langt større. Å ta disse vaksinene er først og fremst en logisk handling. 

Dersom det viser seg at for mange ikke tar den, vil det nok gjøre det pushes på på andre måter. Enten ved å gjøre vaksinen obligatorisk for noen grupper, som for eksempel helsepersonell, eller om man kjører inn større bruk av koronapass for å komme inn på steder.

Vi er nok avhengige av at prosentandelen ligger på over 90 % av de voksne her til lands.

Hvorfor?

Hvordan kan du komme til den konklusjonen? 

Hvilke andre medisinske behandlinger skal også være tvungne? Hvor skal det stoppe?

Kastrering av pedofile? Lobotomering av rasister?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremnes.Kari skrev (Akkurat nå):

Hvorfor?

Hvordan kan du komme til den konklusjonen? 

Hvilke andre medisinske behandlinger skal også være tvungne? Hvor skal det stoppe?

Kastrering av pedofile? Lobotomering av rasister?

Konklusjonen handler vel om flokkimmunitet. Får vi det, slipper for eksempel de som ikke tåler å ta vaksinen å bli alvorlig syke eller dø av dette viruset. For stor spredning på kort tid vil fort føre til store problemer for helsevesenet. I stedet for at alle igjen må være med på tiltak, er det da mer logisk at de som ikke har tatt vaksinen står for den jobben.

Vi må ha flokkimmunitet for Norge skal kunne bli som normalt igjen. Den beste måten å komme dit er gjennom vaksinering. Da delta er såpass smittsom, vil det nok føre til at en ganske høy prosentandel av befolkningen tar vaksinen. Det ser ut til at dere vaksinemotstandere her inne er en ganske sjelden gruppe i Norge generelt. Det gjør at det sannsynligvis går fint. Hadde dere vært flere, ville det nok ha gjort at Norge ville fulgt Israel og Frankrike i større grad.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (12 timer siden):

Det vil absolutt utfordre frivilligheten rundt vaksineprogrammet, ja. Samtidig er det alltid yrkesgrupper som blir holdt til litt andre standarder enn andre for å utøve sitt yrke. 

Man bør kunne forvente at helsepersonell tar en vaksine under en pandemi når den er så trygg og god som nå. Om en skal være skikket til yrket sitt.

Nei man skal ikke forvente det. Skremmende hvordan folk nedgraderer helsepersonell til å kun være nettopp det- jobben sin. Man er altså ikke en person med meninger, tanker og autonomi. Man skal leve og ånde kun for å ivareta andre. 

Og argumenter som å finne seg en annen jobb, ja det er bare å plukke en eller? Det er ikke nok av andre mennesker som sliter med å finne jobb, mange som går arbeidsløse. Men flott, la oss bidra til å få ennå flere som går arbeidsledige. Vi kan bruke penger på den måten, skape mer psykisk uhelse osv. Hurra.

Og argumentet om at "dette valgte man når man valgte yrke". Nei. De færreste som utdanner seg til f.eks sykepleiere tenker at de skal havne i denne situasjonen når man er typ 22 år og velger fremtid.

Helsepersonell jobber og med veldig mye forskjellig. Ikke alle står klint oppi multisyke intensiv pasienter.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...