Gå til innhold

Middagsglass til 4 åring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette skriver du i alle tråder om dagen🙄

Anonymkode: aef02...856

Hæ? Jeg kan ikke huske å ha skrevet dette før. 

Anonymkode: c1c83...d69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Babymat til en 4-åring er merkelig. Disse middagsglassene er jo nokså uglesett også; de anses som smakløse osv. Jeg assosierer dem med latskap ovenfor et lite menneske i sin mest intense voksealder. Jeg har selv en 4-åring og kunne ikke drømme om å gi ham babymat. Hadde heller bare latt ham spise ris og skjært opp kjøttpålegg og agurk som han kunne spist ved siden av om han ikke ville ha laks, mango eller avokado. Barn er en del av flokken/familien og det er sosial trening å spise sammen/spise den samme maten som resten. 

Anonymkode: 247c2...e1c

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (13 minutter siden):

Er du like hissig på folk som gir ungene pølser til middag en dag i ferien? 

Og vennligst konkretiser hva som ernæringsmessig er så mye dårligere i et middagsglass for en ettåring enn en fireåring. Hvilke lavere ernæringsmessige behov er det ettåringen har vs fireåringen, mener du? 

Hvor er jeg hissig? Jeg poengterer bare for ts hvorfor en bv ansatt som kommer for å observere omsorgsevnen i hjemmet, reagerer på at babyglass er en kjapp løsning.

En 1 åring trenger mindre mat enn en 4 åring. Det forstår vel du også? 1 middagsglass er ikke nok til en på 4 år. En på 1 år har behov for mer karbohydrater, mens en på 4 har et mer utjevnet behov mellom karb, prot og fett. 

Du forstår ikke hvorfor man heller finner noe annet enn et middagsglass å gi til en unge når ungen ikke er regnet med i middagen? Du forstår ikke hvorfor en bv ansatt reagerer på at en kjapp løsning i hjemmet er å gi 4 åringen halvmost mat myntet på en 1 åring?. Regner med at hvis man har pølser, så har alle pølser. Kanskje til og med med tilbehør. Så har man i hvert fall samme mat alle sammen. 

Men nei, jeg reagerer ikke på nært sagt like mye på pølser en dag i ferien, som babyglass fordi de ikke gadd å lage noe annet. Pølser kan i hvert fall ha noe smak i seg. 

Men så må jeg si at jeg reagerer på mye bruk av babyglass til småtisser og jeg da. Det minner om latskap. Det samme med smoothieposer og masse yoghurt. 

Endret av Sinsiew
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Glasset tar 45 sekunder, og vi skulle uansett varme glass til minstemann. Vi hadde ikke regnet med de fordi jeg ville blitt veldig overrasket om de spiste sashimi. Vi var slitne, og dette var valget i dag. Ideelt var det ikke, det er jeg helt enig i, men heller ikke noe å henge seg opp i tenker jeg da. 

ts

Anonymkode: 4efdd...9e0

Hvorfor spør du hva folk synes om saken, for så å svare på denne måten?

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

uglejenta skrev (2 minutter siden):

Hvorfor spør du hva folk synes om saken, for så å svare på denne måten?

Tror nok ts gjør lurt i å se på situasjonen utenfra og ta i mot hjelp fra bv. 

Anonymkode: aef02...856

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Signerer denne. Når man er en barnefamilie så høres det spesielt ut å lage middag som barna ikke liker, for så å servere barna ferdigprodusert babymat fra glass i stedet.

Anonymkode: e8922...69e

Hæ? 

4-åringer liker jo gjerne ingen ting de ikke har smakt minst 10 ganger før og man må jo tilvenne de ny mat selv om de ikke liker det med en gang. Hender 4-åringen her får rester fra en klemmepose med middagsmat som 1-åringen bare har smakt litt på. Syns ikke det er så mye å reagere på.

Anonymkode: 9324e...843

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Albbas
1 minutt siden, Sinsiew said:

Hvor er jeg hissig? Jeg poengterer bare for ts hvorfor en bv ansatt som kommer for å observere omsorgsevnen i hjemmet, regarerer på at babyglass er en kjapp løsning.

En 1 åring trenger mindre mat enn en 4 åring. Det forstår vel du også? 1 middagsglass er ikke nok til en på 4 år. En på 1 år har behov for mer karbohydrater, mens en på 4 har et mer utjevnet behov mellom karb, prot og fett. 

Du forstår ikke hvorfor man heller finner noe annet enn et middagsglass å gi til en unge når ungen ikke er regnet med i middagen? Du forstår ikke hvorfor en bv ansatt reagerer på at en kjapp løsning i hjemmet er å gi 4 pringen most mat myntet på en 1 åring?. Regner med ar hvis man har pølser, så har alle pølser kanskje med tilbehør. Så har man i hvert fall samme mat alle sammen. 

Men nei, jeg reagerer ikke på nært sagt like mye på pølser en dag i ferien, som babyglass fordi de ikke gadd å lage noe annet. Pølser kan i hvert fall ha noe smak i seg. 

TS skrev jo at barnet fikk glasset sammen med ris. Det er jo bedre enn pølse i lompe, som mange norske barn lever på mange dager gjennom sommeren. 

Selvfølgelig vil det virke rart for en utenfra å se at noen serverer et slikt glass. Men når ts forklarer konteksten her syns jeg overhodet ikke det er rart. Vi vet jo ikke hva annet bv bekymret seg for, så helt umulig for oss å mene noe som helst om bv sin vurdering her, men helt isolert er denne saken en ikkesak. At barna en sjelden gang får noe annet enn foreldrene til middag er virkelig ingen krise. At man ikke regner med fireåringen når man handler inn sashimi og tror at man har egnet mat i fryseren (og så ser at man tok feil) er heller ingen krise. Personlig hadde jeg sikkert kokt pasta til min fireåring, men et middagsglass med ris er jo ernæringsmessig et mye bedre valg. Man trenger jo ikke overdrive hvor dårlig denne middagen er, for den er faktisk ikke så dårlig, gitt at det skjer sjelden. De fleste foreldre hadde nok tryllet frem et langt dårligere alternativ uten at noen hadde reagert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg reagerer litt på at du har en 4-åring du ikke helt vet om liker laks?!?

Anonymkode: e77a8...a7b

Jeg vet ikke om 4-åringen vår liker laks. Det varierer nemlig fra dag til dag.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cyndaquil skrev (11 minutter siden):

Dette i fet blir barnevernet å bemerke seg negativt . Da lurer de på hva mer gidder dere ikke

Synes dere som sitter på en høy hest bør skjerpe dere. Dette var én eneste middag hjemme hos TS, og BV kom på uanmeldt besøk. Lett å sitte på sin høye hest hvis man tror man er en perfekt mamma selv 🙄 

Anonymkode: 762cb...420

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nettopp. Min femåring erklærte i dag at han ikke liker ost lenger. Ost! Han som elsker alt med ost! Barnehagebarn er ekstremt uforutsigbare når det kommer til mat... 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Pølsevann said:

Hadde BV først sittet der og det jeg trodde jeg hadde i fryser ikke var der likevel hadde jeg nok laget brødskive, havregrøt eller kokt noe pasta og skjært opp grønnsaker til å ha i den.

Jeg synes det er merkelig å servere babymat til en 4 åring. Most mat altså. 2 åringen fikk det tilbudt etter å ha slått munnen kraftig og tannlegen sa at vi skulle bare gi myk og most mat, men nektet å smake på det. 

Middagsglassene for 1 år+ er ikke most. Den er kokt ganske myk, men den inneholder biter. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en ting til: Slike tråder burde ikke legges ut på KG, da får man MYE dritt i fleisen.

Anonymkode: 762cb...420

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette er en ikke-sak så lenge det ikke er en vane.

Hadde bv kommet på uanmeldt besøk hos oss midt i middagen hadde de møtt en treåring med meltdown for hun ikke skal ha middag - det protesteres høylytt bare ordet middag blir nevnt uavhengig av hva som serveres. Hadde hun spurt etter et middagsglass hadde hun glatt fått det.

Vi planlegger hva vi skal ha til middag uten å regne med treåringen som bare spiser en håndfull ulike middagsrelaterte ting og som i tillegg nekter å smake på nye matvarer (får selvsagt tilbudet). Det hadde vært en kjip tilværelse om vi skulle ha levd på de få tingene treåringen spiser. 

Anonymkode: facba...70a

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så mange perfekte mødre det var her da.

At barnet fikk et glass kan jeg ikke helt skjønne er noe å legge seg oppi. Denne uken har jeg vært på stranden hele dagene, da orker jeg ikke lage noe særlig middag. Så igår havregrøt og idag toast. Ungene overlever helt fint på det. 

Skjerpings folkens! 

Anonymkode: b4716...d76

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, du skriver sånn ble det nå, sånn ble det i dag, denne gangen ble det sånn etc. Er det en eneste dag jeg ikke hadde gitt babymat til en 4-åring, så hadde det vært når barnevernet så på. 

Anonymkode: 0ae85...3ab

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cyndaquil skrev (52 minutter siden):

Av alle dager du velger å gi noe så rart, velger du dagen barnevernet kom å så på dere? Da skal du jo gi godt image . Matglass alene vil ikke gjøre at du mister barna, men bidrar til et dårlig inntrykk . Middagsglass til en 4 åring er ikke nok mat eller noe smak.

de kan sitte med inntrykket 

- middagsglass til en 4 åring. Det viser dårlig planlegging og forståelse på hva en 4 åring behøver . Hva mer planlegger de dårlig? 
hva mer sliter de med å forstå?

ååh så om han bare hadde spist ris? Det hadde sett bedre ut en å gi hab et middagsglassJeg har to kresne små barn. De får alt mulig på tallerken . Om de velger å bare spise risen er det greit! Men smaker de på det andre er det en bonus. Avogtil spiser de alt de får. 

Å lage gutten din et ostesmørbrød hadde vært bedre omså!  Dette viser «æsj vi er slitne, vi gidder ikke, ta dette du»

vi spiser også mat som ikke er barnehavenlig innimellom . Men da får barna en middag de liker først. Også spiser vi den ikke barnevennlige når de har lagt seg 

- mamma til 3 åring og 1 åring

Vi satt og spiste middagen da de kom. Hadde jeg visst at de kom, hadde jeg ikke gjort det. 

ts

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men da går du jo ikke automatisk ut fra at han ikke vil ha det, om han noen ganger spiser det? 🙄 Selvsagt tar man med barna i beregningen!

Anonymkode: d905f...40c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjort er gjort og spist er spist. Kan ikke endre noe nå uansett, som sagt det er ikke krise med middagsglass en dag.

Regner jo med du har fått innsyn i bekymringsmeldingen og vet hva det går i, det er jo den og innholdet i den du må tenke på. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg reagerer litt på at du har en 4-åring du ikke helt vet om liker laks?!?

Anonymkode: e77a8...a7b

Jeg vet om han liker kokt og stekt laks. Dette var tå sashimi. Han har smakt det før og likte det ikke. Han fikk smake igjen i dag, og likte det ikke. 

ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det var et eksempel på barnevennlig mat.

ts

Det er ikke eksempler på barnevennlig mat, dette er eksempler på søppelmat 

Anonymkode: f8a86...eeb

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...