Gå til innhold

Fhuzzy skal bli mamma

Fhuzzy

Anbefalte innlegg

21+2

Amatariel skrev (På 6.9.2021 den 11.32):

Oi tenk at du kjenner så mye allerede, og kan se det fra utsiden! Så magisk ♥️ Jeg har ikke kjent det første sparket en gang enda. Bare å nyte! Disse ukene her er veldig koselig, før evnt. man begynner å få andre plager o.l.

Ja det er virkelig helt spesielt! Jeg føler nesten at hun ligger rett under huden siden vi begge kan se det og kjenne det så tydelig ❤️ Fått fanget flere av turnseansene hennes på mobilkamera som jeg har sendt til de kommende bestemødrene - det blir alltid godt mottatt! ❤️

Kontrollen hos jordmor gikk fint. Har fortsatt ganske så lavt blodtrykk 105/58, men i tillegg målte hun blodprosenten som nå også var lavere enn hva som er anbefalt for gravide. Tar litt lavdose jerntilskudd fra før, men da ble vi enige om å øke dagsdosen. Kanskje er det en forklaring på at jeg har vært så trøtt og sliten i det siste.

Jeg er veldig vant til å holde et høyt tempo, både på jobb og i livet generelt, så det har vært litt vanskelig den siste tiden at jeg ikke klarer alt det jeg vanligvis klarer. Det er jo en tilpasning så klart, men jeg har blitt litt lei meg når det eneste jeg har orket er jobb og så hjem for å hvile og sove til neste dag. Jordmor var litt klar i sin tale på at "slik skal man ikke ha det", så om dette ikke blir bedre med litt økt jerntilskudd, kan det vurderes en gradert sykemelding. Det er i alle fall full stopp på min overtidsjobbing nå :fnise:

Veldig koselig å ha med samboer! Dette er jo første gangen for han også, så det er jo naturlig at han lurer på ting og tang. Vi fikk også snakket litt om Covidvaksine. Samboer er veldig bekymret for meg, særlig fordi jeg har måttet trappe opp astmamedisiner i det siste, men vi har vært veldig usikre begge to på hva som er riktig. Konklusjonen ble vel at jordmor anbefaler meg på det sterkeste å ta vaksinen nå. Lang historie kort, så skal jeg på drop in i morgen allerede. Gruer meg veldig, men jeg klarer ikke lenger argumentere for noe annet valg....

Ellers har vi blitt invitert til et kurs for førstegangsforeldre med termin i januar 2022 i regi av helsestasjonen! 🤗 Foreløpig så kjenner jeg ingen andre rundt meg som har termin rundt den tiden, eller som nå skal bli førstegangsforeldre, så kanskje jeg er så heldig å treffe en fremtidig trillevenn! 🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lykke til med vaksinen i morgen :klemmer: Det blir bra vettu! Jeg regner også med at jeg skal ta den, jeg vil bare snakke med legen min først. Har ikke vært på kontroll siden uke 11, så jeg ville følt meg bedre om hun bare vil gi med klarsignalet for den (selv om jeg ikke ser for meg at hun sier nei når FHI anbefaler det.) Men vil altså ha hennes godkjennelse, og det er enda 2 uker til jeg skal på kontroll. Men håper at i slutten av måneden her så får jeg dose 1.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21+3

Da sitter jeg her og er nyvaksinert… Det var ikke en veldig god følelse for å være helt ærlig. Jeg holdt på å snu, det var drop in og køen var ganske lang, men jeg gjennomførte. De var veldig søte med meg. Hadde på meg en singlet og en lett cardigan så det skulle være enkelt med klærne, men jeg reflekterte egentlig ikke særlig over at kulen ble veldig synlig i den litt trange overdelen. Da jeg kom inn i avlukket hvor hun skulle sette sprøyten sa sykepleieren: «Neimen, der kom det en nydelig liten mage!» 💖 Jeg ble så stolt! 💖

Heldigvis føler jeg meg fin nå, så håper det går greit i morgen også! Var og hentet en stor pakke fra Zalando til mammakroppen min på veien hjem, det var så koselig! 💖🤩 Kjøpte blant annet en parka som har plass til bumpen, men også en ekstra «flap» som settes på med glidelås så man kan bære baby inni jakka. Vi får se om jeg får bruk for akkurat den funksjonen, men det var en veldig fin jakke som også kan brukes etterpå 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med første dose, og så godt p høre at det gikk så bra!🥳 Jeg forstår absolutt følelsene dine og har kjent på litt av det samme… Har til slutt kommet frem til at jeg skal ta den når jeg har kommet litt uti andre trimester🥰

Så koselig med kompliment for babymagen da😍 Og den parkaen hørtes jo genial ut🤌🏻 Skal absolutt sjekke ut zalando når jeg skal begynne å handle gravidklær altså🙌🏻

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annabel skrev (6 minutter siden):

Gratulerer med første dose, og så godt p høre at det gikk så bra!🥳 Jeg forstår absolutt følelsene dine og har kjent på litt av det samme… Har til slutt kommet frem til at jeg skal ta den når jeg har kommet litt uti andre trimester🥰

Så koselig med kompliment for babymagen da😍 Og den parkaen hørtes jo genial ut🤌🏻 Skal absolutt sjekke ut zalando når jeg skal begynne å handle gravidklær altså🙌🏻

Tusen takk! 🥰 ja det er nok det lureste, jeg gikk i alle fall tom for motargumenter da jordmor også anbefalte meg det på det sterkeste.

Ja den parkaen var helt genial! Den er fra Seraphine Maternity, oppdaget den først i en annonse i feeden min på Instagram. Hadde tenkt til å bestille den fra utlandet, men så oppdaget jeg til min glede at Zalando hadde masse fra det merket 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja gratulerer med første dose! Virkelig, det blir bra altså! Satser på at jeg kommer snaart etter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22+0

Ny uke og nye muligheter! Veldig greit og oversiktlig egentlig at også svangerskapsukene bytter på mandager :Knegg: Vi var på visninger i helgen og endelig er det et nytt aktuelt hus! Snakket nettopp med megler og det hadde, som vi også så, vært helt fullt på visning, i tillegg til en del private visninger, så han er ganske sikker på at huset går i dag. Vi har 450 tusen å gå på fra prisantydning og til vårt maxbudsjett, men vi er enige om at vi ikke ønsker å gå mer enn 50 tusen over takst. Noe mer er rett og slett ikke huset verdt for oss. Ikke kommet noe bud enda, så vi sitter litt på gjerdet nå frem mot kl. 12, men tenker å evt. starte litt under takst om ikke noen kommer oss i forkjøpet 🤞 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fhuzzy skrev (20 minutter siden):

Sååååååå spennende! Vi har lagt inn første bud! 

Ååh spennende! Krysser fingrene for dere, men er rett rundt 12 og de neste timene som er mest spennende hvis det er flere i budkrig 🤞🙈😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff! Det har vært en ulidelig spennende dag så langt og det har vært mye frem og tilbake med telefonsamtaler på kryss og tvers og treveissamtaler med en samboer som er på kurs og megler 😂 Men vi hadde siste bud nesten til siste sekund før noen høynet med enda 100 tusen og da passerte vi grensen vi hadde blitt enige om på forhånd. Så det blei altså ikke hus i dag heller... 

Tar det mindre og mindre tungt for hver budkrig vi taper eller trekker oss fra, men vi kjenner så klart også på litt press på å komme oss i hus. Det verste er at vi nå "tapte" mot et annet par på 75+ :fnise: "Kanskje det blir et raskt salg igjen" sa megleren 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, det var kjedelig ja! Skjønner godt dere ønsker å komme i hus, men samtidig er det jo viktig at det blir riktig hus til riktig pris. Ikke bare kjøpe for å kjøpe... Satser på at drømmehuset ikke er langt unna, og da blir man glad for at man ikke har fått noen av de andre husene man tapte :klemmer:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22+3

Det er jaggu en liten rollercoaster å være gravid. Jeg har det jo i utgangspunktet veldig bra, men jeg merker veldig godt at det skjer ting med psyken og hormonene. Det er ganske vanskelig å konsentrere seg på jobb for tiden, føler jeg må mobilisere alt jeg har for å opprettholde normal hjernefunksjon og det er veldig slitsomt. Jeg må stadig blokkere ut tid i kalenderen min til konsentrasjonsarbeid og jeg blir fly forbanna inni meg når noen ringer og forstyrrer meg når jeg endelig har kommet inn i sonen. Jeg skjønner jo i mitt rasjonale sinn at vedkommende egentlig ikke har gjort noe galt, men følelsene er der likevel... Det blir maaange kameler å svelge i løpet av en dag. I går satt jeg og gråt over middagstallerkenen min fordi jeg følte meg så mislykka. Heldigvis har jeg en påle av støtte i samboeren min som bare lytter og trøster. 

Det er nok et element i dette at jeg ikke helt kjenner igjen meg selv. Jeg er så vant til å svare tlf på jobb nærmest med en "hvordan kan jeg hjelpe deg"-innstilling, mens nå blir jeg bare sint og frustrert. I tillegg har jeg null tålmodighet. Jeg pleier å være tålmodig herfra og til månen, men nå har jeg bare ingenting å gå på. Vi har egentlig en egen IT-avdeling, men jeg pleier å være det digitale orakelet når folk har PC-problemer eller noe annet teknisk som svikter, men nå klarer jeg nesten ikke hjelpe folk lenger for jeg blir så irritert over å måtte repetere beskjeder, eller hjelpe digitalt tilbakestående mennesker. Og når folk maser om hjelp slik at det forstyrrer verdifull konsentrasjonstid slik at jeg ikke får gjort det jeg EGENTLIG skal, så blir jeg altså så sint. Samtidig vet jeg at de andre ikke har gjort noe galt, men følelsene inni meg er jo der likevel. Jeg kan ikke ta dem ut på alt og alle, jeg må bare holde igjen inni meg. 

Huff... Måtte bare blåse ut litt her hvor jeg i det minste ikke sårer noen andres følelser. Det er slitsomt å lage et menneske, så jeg trenger kanskje bare å gi meg selv litt mer slakk. Heldigvis har jeg også en veldig støttende leder som nå har sendt meg tilbake på hjemmekontor så jeg kan få litt mer fred. Han har også gitt beskjed til resten av avdelingen at jeg trenger litt arbeidsro og at folk må tenke seg om og ikke ringe meg hele tiden. 

Dagens lille utblåsning herfra, men det var deilig!

Endret av Fhuzzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man må blåse ut litt innimellom :hug: Høres absolutt ut som tilrettelegging er smart for deg at, at du får ha ekstra hjemmekontor og mulighet til å sette over telefonen til andre/sentralbord i perioder. For det går utover psyken som du sier... man tror at man nå ER sånn, og da blir man jo deprimert av mindre. Men heldigvis er det en årsak til disse forandringene :klem: Godt å høre at du har god støtte i mannen din!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det har vært godt å bli så hørt og møtt på en så god måte på arbeidsplassen 😊 Også gjør det veldig godt med litt hjemmekontor igjen. Har kunnet ta litt ekstra lang lunsj med en liten hvil, men mest av alt deilig fordi ingen til stadighet går forbi og "skal bare....".

I dag skal vi ut og kjøpe vogn etter jobb! :yvonne: Jeg fikk mannen med på at det mest sannsynlig lønner seg å slå til på Fox 2 nå mens den fortsatt er på lager i butikk og til en så god pris. Hvis ikke det blir plass i noen av våre kjellerboder, så får vi alltids lagret den hos svigers eller hos mine foreldre inntil videre. Jeg gleder meg sånn! Endelig et viktig innkjøp som kan krysses av lista :nordvesta:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt at dere skal ut å kjøpe vogn! Blir liksom enda mer virkelig da! 🤩 Hørt mye bra om fox 2! Vi må også bestemme oss…. Men usikker 😂 Kjekt dere har funnet en dere liker! 

Håper jobbsituasjonen din kan bli litt bedre. Godt at du har en sjef som forstår deg (det er jo ofte mangelvare😬) og at du får litt tilrettelegging! Så får vi håpe det hjelper deg litt i tiden fremover 🙏🏻🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23+0

Så var vi endelig kommet så langt og teknisk sett er levedyktighetsgrensen passert 😍 På tide med en real svangerskapsoppdatering, også litt for oppsummeringens skyld. 

Mine små og store milepæler underveis:

• Unnfangelsen skjer 27.04.2021
  • Positiv test 08.05.2021
  • Hjertet begynner å slå 22.05.2021
  • Første time hos jordmor 31.05.2021
  • Første TUL 03.06.2021
  • Første oppfølging med blodprøver hos fastlegen 07.06.2021
  • Tidlig ultralyd 06.07.2021
  • Andre trimester 20.07.2021
  • Andre kontroll hos jordmor 09.08.2021
  • Time for ordinær ultralyd 18.08.2021
  • Halvveis i svangerskap 31.08.2021
  • Blir barnet født nå kan det være levedyktig 20.09.2021
  • Baby kan høre 24.09.2021
  • Tid for glukosebelastningstest 11.10.2021
  • 100 dager igjen til termin 12.10.2021
  • Tid for å søke fødselspermisjon 18.10.2021
  • Tredje trimester 19.10.2021
  • Baby regnes ikke lenger som prematur 27.12.2021
  • Ordinær fødselspermisjon begynner 30.12.2021
  • Termin 20.01.2022

Hvor langt er du på vei nå?

I dag er jeg altså 23 fullgåtte uker :danse:

Hvordan er formen?

Formen er i utgangspunktet veldig bra. Har fått mer overskudd og litt mindre søvnbehov etter at jeg økte jerntilskuddet. Har mye luft i magen noe som gir seg utslag som mye raping, den siste uka har det også kommet en del mer i den andre enden :fart2: Bekkenet hadde en liten opptur før det nå begynner å bli litt mer trøblete igjen. Jeg prøver så godt jeg kan å ta det med ro, men jeg får så mark i rumpa av å sitte stille. Litt tilrettelegging med mer hjemmekontor har også lettet litt på humøret og gitt litt mer overskudd. Alt i alt har jeg det ganske så bra :Knegg:

Symptomer?

Må som regel alltid opp for å tisse minst en gang om natta, tydeligvis ikke plass til blæra mi lenger. Bekkenet er vondt, men overkommelig, puppene er litt ømme, men veldig greie, mye strekking av magen i alle mulige retninger føler jeg, mye liv med en aktiv krabat inni der, blir andpusten av bare en tur på butikken og hvilepulsen har steget med 15 slag i minuttet.

Hvordan går det med treningen?

Ikke så lett dette med trening. Jeg har fått beskjed av kiropraktoren at det dessverre ikke er noen øvelser jeg kan gjøre for å bedre situasjonen min og at jeg aller helst skal ta det helt med ro. Han mener jo at plagene mine skyldes en skade/traume mot området og at jeg da ikke skal provosere skaden med trening, men jeg blir så utålmodig. Jeg vil så gjerne ut og gå lange turer i det fine høstværet eller trene litt på stuegulvet som jeg pleier. Jeg går turer inntil (og noen ganger litt forbi) min egen smertegrense. Ellers trener jeg overkropp og armer en del, så kanskje blir jeg ekstra butch etterhvert :fnise:

Ultralydundersøkelser/svangerskapsoppfølging?

Samboer ønsker seg veldig en runde på 3D ultralyd, så det skal vi prøve å få til etter uke 26, han er ikke helt overbevist om at det faktisk er ei jente siden JM på OUL ikke kunne være helt sikker. Glukosebelastning skal gjennomføres ila. uke 26, så det får jeg ringe legekontoret og avtale nærmere. Ellers skal jeg til vanlig kontroll hos JM 4.10, da ser ferritin forhåpentligvis bedre ut. 

Vektøkning så langt? 

Veide meg igjen i helgen og da hadde jeg gått opp 700g til, så total vektøkning så langt er nå 5,5 kg. 

Søvn?

Jeg sover ganske dårlig for tiden. Jeg må opp for å tisse, noen ganger flere ganger i løpet av samme natt. Noen ganger vekkes jeg av krabaten i magen som koser seg. Koser meg veldig med alt livet i magen, så jeg blir egentlig bare glad når hun vekker meg om natta, litt selskap i de små timer 🥰 Jeg drømmer også veldig mye og veldig rart, i tillegg til at det begynner å begrense seg hvor lenge det er behagelig å ligge stille i en og samme stilling. Fullstendig avhengig av BBhugme og den virkelig en lifesaver nå!

Kjenner du noe liv i magen?

Det er mye liv i magen! Ikke noe tydelig mønster nødvendigvis for hvor lenge hun hviler og hvor lange aktivitetsperioder hun har, men det er tydelig at hun "våkner" når jeg faller til ro, og at hun er frisk og sterk og koser seg i magen 🥰

Har magen vokst?

Magen har helt klart vokst. Mine vanlige bukser har jeg lagt helt bort til fordel for gravidbukser eller strømpebukser og det er veldig deilig. Jeg takler veldig dårlig press på magen, så det er helt essensielt med komfortable plagg og god plass. Når jeg har på trange/ettersittende overdeler er det liten tvil om hva som er på gang i magen, men jeg kan fortsatt skjule det med litt løsere klær også. 

Cravings?

Ingen voldsomme cravings, men jeg spiser mye epler og druer for tiden, dette har jeg ofte veldig lyst på. Heller det enn godteri (heldigvis). Ellers har jeg bare veldig lyst på mat. Jeg tenker på mat store deler av dagen og jeg kan drømme meg helt bort i food TikTok :fnise: Overvurderer også ofte hvor mye jeg klarer å spise, fyller tallerkenen helt, men klarer ikke nødvendigvis å spise opp... Har nok blitt litt mindre plass til magesekken også!

Noe du savner, som du ikke kan spise/drikke i graviditeten?

Savner en skikkelig god medium rare biff med en skikkelig god rødvin til! Også savner jeg spekemat og myke oster! Litt mindre hyggelig å innrømme er kanskje at jeg også savner snusen litt. Travle dager på jobben resulterte ofte i kjedesnusing, men nå har jeg liksom ikke den belønningen. 

Annet?

Vi har kjøpt barnevogn! Dro til Barnas hus etter jobb på fredag og kjøpte en Bugaboo Fox 2 og vi er så fornøyde! Inntil videre står den hjemme hos svigers, men det er deilig å vite at den er i boks :Knegg:🥰

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en koselig oppdatering @Fhuzzy! Så gøy å lese😍 Og wow, tenk at den lille nå teknisk sett er levedyktig utenfor livmoren! Det er litt av en milepæl altså❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy med en skikkelig oppsummeringsliste! Må si jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver, alt fra å våkne flere ganger om natten, «craving» på epler (aller helst norske litt sure🤤), avhengighet til bbhugme og savn etter en god rødvin nå på tidlig høsten. Mye gjenkjenbart med andre ord 😅 Litt av en milepæl å passere uke 23, selv gjør jeg det i morgen. Lurer på om det egentlig burde feires? 🎉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med 23 uker! Og så fint å høre at formen er såpass bra :klemmer: Og moro med så mye liv i magen da! Selv om det kanskje gjør at nattesøvnen ikke blir på topp. 

Gratulerer med vognkjøp! :hoppendeglad: Det er såå stas! Er liksom den største tingen man skal kjøpe, så en seier å få i hus.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...