Gå til innhold

Fhuzzy skal bli mamma


Fhuzzy

Anbefalte innlegg

Atticmess skrev (6 minutter siden):

,Så synd, skjønner at det var en litt kjip beskjed.. Kan det hende at hun vil snu seg enda? Er jo noen babyer som snur og vender på seg helt fram til fødsel 🤞 Godt dere får god oppfølging og føler dere trygge og godt ivaretatt 😊 Også er det jo flott å vite at hun har det bra og trives.

Ja det kan heldigvis hende at hun snur seg fortsatt, men hun har ligget i mer eller mindre samme stilling i mange uker nå 😤 Har fått klarsignal fra sykehuset på et par øvelser jeg kan prøve hjemme for å tilrettelegge for spontan vending, men de mente at jeg burde innstille meg på en setefødsel uansett så ikke skuffelsen blir alt for stor om hun ikke snur seg…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fhuzzy skrev (4 minutter siden):

Ja det kan heldigvis hende at hun snur seg fortsatt, men hun har ligget i mer eller mindre samme stilling i mange uker nå 😤 Har fått klarsignal fra sykehuset på et par øvelser jeg kan prøve hjemme for å tilrettelegge for spontan vending, men de mente at jeg burde innstille meg på en setefødsel uansett så ikke skuffelsen blir alt for stor om hun ikke snur seg…

Aah, ja, det er jo et godt poeng egentlig. Så får det være bonus om hun snur seg i tide 😊 Blir spennende å høre om øvelsene har noen effekt og kanskje oppmuntrer henne til å flytte litt på seg 🤞😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Fhuzzy! Lenge siden jeg har kommentert på noe her inne, men jeg følger litt med innimellom hos de jeg har fulgt over tid 💕 Ville bare si at vi er i samme situasjon med leie. Min jente ligger også i seteleie, og har egentlig gjort det helt siden det ble konstatert i uke 32. Etter å ha lest meg litt opp på positive historier rundt setefødsel, snakket med lege på sykehuset og i tillegg snakket med bekjente som har vært gjennom vellykkede setefødsler har jeg funnet mer ro med at det er slik det blir nå.

Når det er en kjent setefødsel på forhånd innebærer jo dette mye ekstra oppfølging helt fra start av = man er i ekstra trygge hender. Jeg synes hvertfall det er en trygghet å vite at vi bare skal reise inn på sykehuset med en gang riene starter/vannet går. Det er litt befriende at vi ikke skal gå hjemme i timesvis og lure på hva vi skal gjøre siden det er første gang for oss. Jeg synes egentlig det også var litt greit at de anbefalte epidural først som sist, så slipper jeg egentlig å ha stilling til det valget også.

Når det er sagt, har jeg også brukt tid på å både bekymre meg og har virkelig jobbet med å snu fokuset til det positive. Jeg er takknemlig for å ha disse siste ukene på å forberede meg, må være noe helt annet med et uoppdaget sete i det man kommer inn på sykehuset tenker jeg… Det har også tatt litt tid å innfinne seg meg at risikoen for keisersnitt nå er en betydelig grad større. Men nå som jeg har lest og lært mer om det, føler jeg meg til en vis grad forberedt dersom det ender med dette.  Hvordan forholder du deg til dette evt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh skjønner du syns det var en kjedelig beskjed å få! Men med tanke på at setefødsel er såpass vanlig som det er så går det nok sikkert bra :klem:Eira sier mye fint og riktig du må ta til deg!

Jeg lurer på om jeg har hørt at setefødsel også er mildere mot bekkenet enn hva hodet først er? 🤔 Så det kan jo være greit å tenke på. Mindre vondt i ettertid er jo bra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig å høre fra deg @Eira2020 💖 Og takk for at du deler! Litt artig på en måte også at vi begge skulle havne i den 3-4% gruppa med setebarn… Jeg prøver å gjøre med litt kjent med setefødsler nå og ser at det finnes mye positiv litteratur de ute, både fra helsepersonell og andres fødselshistorier. Skal skrive ned alle spørsmål vi har og ta de opp på kontrollen hos JM i morgen. 

Overlegen vi traff i dag var veldig hyggelig og virket utrolig kunnskapsrik! Vi fikk masse god informasjon og snakket faktisk om det på hjemveien at om vi skal ta med oss noe positivt, så er det jo nettopp at man får ekstra tett oppfølging! 🥰 Jeg har i utgangspunktet lyst til å prøve meg uten epidural, men legen sa at vi kunne gjøre alt klart for epidural og bare skru på pumpa hvis jeg vil det underveis, det var også veldig betryggende! Så ligger den også klar i tilfelle det ender med keisersnitt. 

Jeg er også veldig glad for å vite på forhånd, da får man tiden til å omstille seg litt mentalt. Jeg ønsker meg på ingen måte et keisersnitt, men om forløpet blir slik at de anbefaler det, eller at jeg ikke har noe valg og ender med det, så får det bare bli sånn tenker jeg. Litt kjedelig at risikoen er større, men det er jo ikke så mye jeg får gjort med saken heller og da tenker jeg det viktigste er å følge legenes anbefalinger 🙏🏻

Amatariel skrev (1 time siden):

Jeg lurer på om jeg har hørt at setefødsel også er mildere mot bekkenet enn hva hodet først er? 🤔 Så det kan jo være greit å tenke på. Mindre vondt i ettertid er jo bra. 

Jeg har faktisk lest noe lignende fra en fødselslege i dag 😊 Det gjør meg enda litt tryggere! Føler jo at jeg er godt forberedt til fødsel og forholder meg veldig rolig til det hele i utgangspunktet, så nå må jeg bare omstille litt og tenke masse positivt om setefødsel og spørre om alt jeg lurer på underveis 🤗🌸

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39+0

Ruge, ruge, ruge! Begynner å bli rimelig ferdig nå! 😅 Jobber veldig med meg selv for å ikke bli for utålmodig enda, men måtte ta en liten oppvask med noen venninner i dag. De er spente og mener selvfølgelig bare godt, men nå har det vært mye masing den siste uka og det er faktisk 10 dager igjen til termin… Det gjør jo ikke ventetiden enklere akkurat om folk skal mase, bebisen kommer når hun er klar og jeg vet jo ikke nøyaktig når det er jeg heller. Dagens lille hjertesukk der da 😅💕

Ellers er fødebagen mer eller mindre ferdigpakket, har en liten liste med ting som må pakkes i siste liten på toppen, men ellers er den helt klar. Base og bilstol er festet i bilen og en liten sekk med hentesett og klær til hjemreisen står klar i bilen. Bedside criben er ferdig oppredd står klar på soverommet 🤗

Fikk tatt CT av bekkenet på fredag og skal tilbake på sykehuset til torsdag for time med jordmor og overlege. Forhåpentligvis får vi da beskjed om at bekkenet mitt er normalt og at vi kan ta utgangspunkt i vaginal fødsel 🤞🏻🤞🏻🤞🏻 

Dagene er ganske slitsomme nå med mye kynnere, murringer i både mage og rygg, dårlig nattesøvn og alt det herlige som følger med å være høygravid. Ut i fra det jeg har lest kan det virke som om jeg har en del maserier eller modningsrier. Det blir jo aldri til noe mer eller noe regelmessig, men det er veldig slitsomt… Håper bare det er modningstegn og at det faktisk skjer noe snart 🥵 Blir veldig svimmel og uvel av å dusje for tiden så i dag må mannen ut og skaffe en liten krakk så jeg kan sitte i dusjen 😂 Får bare trøste meg meg at uansett om det blir på den ene eller andre måten, og om det blir i dag eller om et par uker, så kommer snart lille vesla vår 💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ååh, den masingen altså 🙈 Bra du fikk tatt en liten prat med dem, håper det da blir ro fra nå av 😊 For meg var uke 38/39 desidert værst mtp tålmodigheten, hadde også myyye maserier, og det var kanskje på sitt værste rundt da og gikk utover nattesøvnen og det som var.. Men for meg så ble det faktisk litt bedre ved uke 40, så håper du opplever det samme om du skulle ende med å gå til termindatoen/lengre. Det hjelper mye på humøret hvis formen er bra.

Blir spennende å høre hva de sier på torsdag, blir nok deilig å få dette avklart. Så vet du hva du skal forholde deg til 😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå 39 uker! Nå er det full ruging ja! Will you ever see 40!? Ingen vet! Utrolig spennende tid.

Men ja, masing - ugh. Det er virkelig en uting. Jeg pleier å være utrolig spent på venninner og andre gravide i min omgangskrets, men jeg vet hvor irriterende det er med masing derfor venter jeg alltid tålmodig selv. Man får jo beskjed når de til slutt skjer noe :roll: Jeg har også fått spørsmål nå om babyen har kommet, og det er 15 dager til min termin... godt mulig det er 3 uker igjen. Ventetiden blir jo ekstra lang når man får disse spørsmålene hele tiden. Som du sier, VI vet jo heller ikke når bebisene har tenkt å komme. Men en ting er sikkert - de som maser mest er de som får beskjeden sist når det først skjer noe 😇

Lykke til på kontrollen på torsdag! Ser frem til rapport fra den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 uker!! Kan tenke meg du begynner å kjenne deg rimelig ferdig med å gro baby nå ja🙊 Forstår veldig godt at det må føles slitsomt å forholde seg til mas fra andre, når man er utålmodig nok etter å få møte den lille selv! Godt at du fikk pratet med dem, slik at du forhåpentligvis slipper å forholde deg til det fremover ❤️ 

Skjønner også det var en kjip beskjed å få at hun ligger i sete og at du har måtte omstille deg litt mentalt 😕  Synes Eira skriver mye fornuftig og bra i sitt innlegg. Håper du har fått bearbeidet, lest deg opp og blitt enda tryggere på at dette kommer til å gå helt fint ❤️ Krysser fingrene for positivt resultat av CTen🤞

Håper de vonde kynnerne du har kjent på det siste har vært et posistivt tegn! Må være slitsomt å ha det sånn altså😪 Uansett om dette er tegn eller ei: Det er virkelig ikke lenge igjen av graviditeten din nå! Ønsker deg masse, masse lykke til nå i den aller siste rugetiden kjære Fhuzzy:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kom jaggu den lille prinsessa fredag 14.01.2022 💖 Det har vært noen veldig slitsomme dager og netter frem til fødsel, mye kynnere/maserier og veldig lite søvn, men nå er hun her! 💕💝💖🌸👶🏻 En lengre fødselshistorie får komme litt senere, men her er en kortversjon: 

Vannet gikk plutselig mens jeg satt på do hjemme rett før kl. 16. Det kom umiddelbart rier, men de var helt greie å puste seg gjennom. Ringte føden og fikk beskjed om å komme inn med en gang og helst ligge i bilen. Omtrent rett inn på fødestue, mye leger og folk på grunn av seteleie, men det enset ikke jeg! Det raste fremover og kl. 20:11 var hun ute 😅 Rått og brutalt, men hun er helt perfekt med sine 3555g, 48 cm og masse svart hår 💖💕👶🏻

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med frøkna 🥰

Håper dere får noen fine bli-kjent dager på barsel, også gleder jeg meg til utfyllende oppdatering siden 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå, gratulerer så mye med prinsessa Fhuzzy! ❤️ Vi har vel samme termindato, så nå fikk babysavnet mitt bein å gå på her… 🥺🥰 Så fint å høre at det gikk bra med vaginal fødsel tross seteleie også. Bra jobba! 🎊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå nå ble jeg skikkelig rørt og sippete her 🥺 Tenk at du har blitt mamma! Gratulerer så mye med prinsessa 💕 Høres ut som en kjempefin og akkurat passe rask fødsel. 

Og enig med Eira, vi hadde jo samme EL-termin så jeg kjenner også på å være klar nå! Men har innstilt meg på at dette kanskje til og med blir en februarbaby 😑

Kos deg masse med ditt lille nurk, så gleder jeg meg til utfyllende rapport senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åhhh, herrregud - for noen koselige nyheter å komme inn hit til!!!:strix: Gratulerer SÅ masse med den lille jenta og som nybakt mamma🥺🤩 Håper dere nyter den første tiden med vesla og at alt går bra med dere alle sammen❤️ Gleder meg veldig til å lese fødselshistorien din og høre om hvordan det går når du har tid/lyst til å dele med oss🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gratulasjoner @Atticmess @Eira2020 @Amatariel @Annabel og @Solina 💕💖💕

I dag er jo termindatoen, så det passet seg liksom med enn titt innom mens tulla sover på brystet mitt. Jeg er helt i syvende himmel og har latt meg bli fullstendig oppslukt av babybobla - det har vært helt nydelig! Hun er virkelig helt perfekt og vi er så forelsket begge to! Reiste hjem fra sykehuset på mandag og det var utrolig deilig og samtidig skummelt. Den røde tråden kunne godt blitt med hjem 😅 Men det har gått veldig bra! 

Hadde besøk av både jordmor og helsesykepleieren fra helsestasjon som skal følge oss videre i dag, det var veldig fint. Frøkna legger fint på seg og er en skikkelig sterk spreking 👶🏻 Hun tar puppen som en helt så ammingen har blitt den rene kosen. 

Jeg jobber med fødselshistorien, men jeg har også måttet bearbeide den litt selv. Det meste ble veldig annerledes enn hva jeg var forberedt på og i begynnelsen hadde jeg litt vanskelige følelser rundt opplevelsen av å miste fullstendig kontroll da alt gikk så fort. Heldigvis føles det mindre traumatisk nå som jeg har gått gjennom hele forløpet med jordmoren som fulgte oss. I tillegg har mannen og jeg også snakket mye om hele opplevelsen og jeg skjønner hvorfor de sier at man skal snakke MYE om fødselsopplevelsen, det skal bearbeides 🙏🏻 Han var forøvrig en klippe av trygghet for meg mens det stormet som verst og for første gang så jeg han gråte av glede og stolthet 🥰 

Titter innom igjen snart og skal ta en runde hos dere andre også ved første anledning 💕

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ååh, så kos, tenk at nå er termindatoen her og hun allerede har kommet 🥰

Så utrolig deilig at ammingen har fått så bra, det er virkelig gull verdt! Da er det bare å nyte 😁

Blir interessant å lese fødselshistorien din. Absolutt nyttig å bruke tid på å bearbeide, diskutere og reflektere over fødselen. Det er en helt sinnsyk opplevelse, tenker stadig om den enda, og syns det er utrolig kjekt å snakke om det og få sortert opplevelsen litt innimellom. Veldig kjipt å få følelsen av å miste kontrollen, men godt å høre at det går lettere nå ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 8 måneder senere...

Kjære vene… Tenk at den lille jenta vår ble 10 mnd i dag! ❤️ Det var egentlig ikke meningen å forsvinne fullstendig fra hverken dagboken min eller forumet som sådan, men livet med en liten skjedde rett og slett. Vi har vært gjennom en del siden sist jeg var innom! Så her kommer en «liten» oppsummering.

Jeg trodde jo faktisk at ammingen gikk bra, jeg ammet med skjold og øvde uten hver dag, men da jeg tok kontakt med helsestasjon for hjelp til å bli kvitt skjoldene viste det seg at hun hadde gått alt for lite opp i vekt. Nesten 3 uker gammel og hadde ikke tatt igjen fødselsvekten sin en gang 🥺 Jeg begynte å pumpe for å gi flaske etter hvert brystmåltid. Til slutt besto ikke dagene og nettene av annet enn amming, pumping, vasking, sterilisering og byssing. Jeg spiste ikke om ikke det stod mat klar i kjøleskapet, jeg kom aldri lenger enn inn i morgenkåpen før mannen kom hjem fra jobb… Da hun var 2,5 mnd bestemte jeg at det var på tide å legge ammingen på hylla. Hun nektet fortsatt å ta brystet uten skjold og vi var alle fullstendig utslitt. Vi kom oss omtrent aldri utenfor døren og jeg hadde ikke tid til å leke med jenta mi mens hun var våken fordi all våkentid ble brukt på måltidene hennes 🥺 Da gikk jeg over til fullpumping. Fy fader for et kjør… i begynnelsen var det en lettelse å «bare» pumpe, men med en skikkelig klistremerkebaby ble det vanskelig. Lang historie kort; da hun var 5 mnd begynte jeg å trappe ned på pumpingen og hun fikk 1 flaske erstatning i døgnet. Heldigvis hadde jeg nok melk til resten av døgnet❤️

Det var kjempetøft å gi opp ammingen! Jeg har alltid ment at «fed is best», men jeg ante ikke hvor personlig det ble da det ikke funket. Og jeg savnet det enormt til tider ❤️ jeg pumper fortsatt, men kun 3 ganger i døgnet. Heldigvis er det nok til det hun trenger utover det hun spiser av annen mat.

Vi har også vært gjennom putebehandling for en umoden hofte. Hun fikk på pute da hun var 5 uker gammel og hadde den på i 8 uker. Misforstå meg rett, jeg er utrolig glad for at hun fikk behandling tidlig og at alt er bra nå, men det gikk fra en nydelig myk og god baby til å måtte håndtere en legokloss. Jeg gråt mye den tiden og var nok helt på kanten av en skikkelig depresjon. Lille jenta var var ukomfortabel med puta på, sov veldig dårlig og hylskrek under stell hver gang puta skulle på igjen 🥺 Huff… Det er fortsatt vondt å tenke tilbake på! 

Det har ikke bare vært negative ting da, selv om vi fikk en litt røff start 😊 Vi kjøpte hus i våres og flyttet inn i mai 🤩 det har vært helt nydelig! Stort og deilig, ingen behov for oppussing, trappefri adkomst (sykt deilig med barnevogn) og i det området vi alltid har ønsket oss. Needless to say, vi har aldri sett oss tilbake 🤗

I løpet av sommeren var det mye som «løsnet». Lille jenta ble roligere og LITT mindre klistremerke, hun tålte i alle fall å ligge på gulvet ved siden av meg mens jeg gikk på do 😂 i laaaaang tid måtte jeg ha henne på armen eller i bæresjal på do 😂 Hun satte seg opp selv ganske tidlig og begynte etterhvert å åle seg rundt, tror hun nøt den selvstendigheten veldig! Før mannen var ferdig med ferien hadde jeg også klart å venne henne av med byssing før dagsovingen. I ferien fikk jeg også sove ut hver eneste morgen, det var himmelsk! ❤️

Lille har aldri sovet veldig mye på dagtid. På det verste kunne hun ta 10 minutters powernapper gjennom hele døgnet 😅nå sover hun for tiden to lurer og de er på ca. En halvtime hver gang. Det har hun gjort siden 3-4 mnd 😅 heldigvis har hun, med veldig få unntak, sovet godt om natta siden hun var 3 mnd. Måtte ha mat to ganger Ila natta lenge, men sovnet raskt etter mat og sov godt mellom måltidene. Nå sover hun stort sett natta gjennom ❤️

Jeg har nettopp begynt på jobb igjen og jeg skal være helt ærlig og innrømme at det har vært litt deilig. Jeg savner henne veldig når jeg er på kontoret, men det er også veldig deilig å få litt tid for meg selv og kunne bruke hjernen på litt andre måter. Pappaen er helt fantastisk og de to er bestevenner ❤️ Heldige henne som har en så fin pappa! Overgangen mellom min og hans permisjon gikk helt knirkefritt og det er helt tydelig at de koser seg masse sammen - veldig takknemlig for det!

Alt i alt ble det en tøff start for oss, men nå er vi i full gang med å fylle på med alt det positive. Føler det skjer noe nytt hver uke som går og hun er blitt et lite barn! Babler, vinker, klapper, krabber, ler, spiser og alt som er herlig med et lite barn ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå så koselig å høre fra deg igjen 💕 

Vårparten høres utrolig tøff ut! For en flink mamma du er, som holdt ut så lenge med ammingen som du gjorde. All respekt! For skjønner det satt langt inne å stoppe. Men noen ganger er det best for både liten og stor. 

Gratulerer med nytt hus, det skjønner jeg godt er magisk! De er små disse knøttene våre, men jammen tar de plass 😅

Og du er på jobb igjen! Hvooor ble tiden av! Syns det var nettopp at vi snakket om opplæring av vikar og alle stresstankene vi hadde om å avslutte jobb for å gå over i permisjon. Vipps er det over liksom. Men så utrolig godt at mini og pappaen har det fint sammen ❤️ Hvor lenge skal han være hjemme? Og har dere fått barnehageplass? Her er det håpløst med baby født i januar, så vi får tvilsomt plass før august neste år... ikke lett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...