Gå til innhold

Fhuzzy skal bli mamma


Fhuzzy

Anbefalte innlegg

Velkommen til min nye dagbok!

Endelig kjentes det greit ut å flytte dagboken min over hit og avslutte min første runde som prøver 💖 Prøverdagboken ligger for øvrig her.

Litt kort om meg/oss:

Jeg er 31 år og gravid med mitt første barn. Er samboer med en fantastisk mann på 34 og vi har nå vært sammen i 4 år. Vi eier en fin leilighet sammen, men er på utkikk etter hus. Håper vi kommer i mål med det før den lille melder sin ankomst! :fnise: På under ett år gikk jeg fra å være usikker på om jeg noen gang ville få barn, til et brennende ønske om å få bli mamma 💖 Sluttet på p-piller på starten av året og spiren satt allerede i PP3.

Etter litt smerter i starten ble jeg henvist til UL i uke 7 hvor vi fikk se hjertet slå 💕 Da jeg bikket 12+0 var vi på privat ultralyd og fikk se en superaktiv liten minibebis som stupte, suttet på tommelen, tisset fostervann og sparket fra i alle retninger :yvonne: 

Mine små og store milepæler underveis:

  • Unnfangelsen skjer 27.04.2021
  • Positiv test 08.05.2021
  • Hjertet begynner å slå 22.05.2021
  • Første time hos jordmor 31.05.2021
  • Første TUL 03.06.2021
  • Første oppfølging med blodprøver hos fastlegen 07.06.2021
  • Tidlig ultralyd 06.07.2021
  • Andre trimester 20.07.2021
  • Andre kontroll hos jordmor 09.08.2021
  • Time for ordinær ultralyd 18.08.2021
  • Halvveis i svangerskap 01.09.2021
  • Blir barnet født nå kan det være levedyktig 21.09.2021
  • Baby kan høre 25.09.2021
  • Tid for glukosebelastningstest 12.10.2021
  • 100 dager igjen til termin 13.10.2021
  • Tid for å søke fødselspermisjon 19.10.2021
  • Tredje trimester 20.10.2021
  • Baby regnes ikke lenger som prematur 28.12.2021
  • Ordinær fødselspermisjon begynner 31.12.2021
  • Termin 21.01.2022
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hurra for graviddagbok! :strix: Gleder meg masse til å fortsatt følge med deg videre utover i svangerskapet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra og velkommen over hit 💕 Veldig kjekt å følge deg siden vi ligger helt likt! :klemmer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

15+2 :yvonne:

Nå er det jammen en god stund siden jeg har vært innom, så her kommer nok en real oppdatering. Sommerferie er som regel alltid en svært travel tid for samboer og meg og jeg har rett og slett vært fullstendig oppslukt i alle aktiviteter og ting som har skjedd 😅🏻

Allerede første ferieuka dro vi avgårde på Hardangervidda, samboer svoger og meg ☺️ Vi pleier å ha en slik tur hvert år hvor vi går langt, fisker og koser oss i «villmarka». Vi hadde en kjempetur i år også, jeg med litt lettere sekk enn gutta i år 🤰🏻😬 Jeg startet med 14 kg og gutta med 23 i hver sin sekk. 6 dagers tur, en hviledag meg regn, men nesten 75 km tilbakelagt, så vi gikk godt over en mil hver dag. Vi hadde planlagt ruta godt så vi hadde greit med bail out muligheter i fall jeg skulle bli dårlig eller noe skulle skje. Heldigvis følte jeg meg tipp topp hele turen 🥰

Da vi kom tilbake fra fjellet hadde jeg bare to dager til å varme opp igjen til lagNM, så da var jeg på banen fra tidlig om morgenen til langt utover dagen. Fra fredag var det fullt kjør dagen lang med trening og turnering. Sammenlagt endte klubben min rett under pallen, så vi var egentlig ganske fornøyde 🤩 Jeg var i allefall fornøyd med egen innsats og prestasjon! Søndag kveld sovnet jeg 18:30 og sov til dagen etter 😂😂

Etter en dag med litt hvile og ompakking, dro vi nedover mot Sørlandet for å «mønstre på» båten til mine foreldre. De har ganske stor båt og padlet rundt nede på Sørlandskysten i følge med noen venner 🛥️ Ei hel ule ble vi der nede og det var så deilig! Sov lenge hveeer dag, padlet kajakkturer, fisketurer med jolla, lange gåturer på land eller øyene vi lå på, fisket krabber, badet MASSE og leste gode bøker (ja det blei flertall :fnise:). 

Nå skal vi være hjemme til over helgen, men det blir jo så klart litt golf på hjemmeklubben og litt sosiale morsomheter med venner 🤩 Deilig å sove noen netter i egen seng også! Neste uke er siste ferieuke og da skal vi litt rundt omkring i Norge og spille litt ulike golfbaner, så det blir stas 👌🏻

Svangerskapsmessig er det ikke de store forandringene å melde om! 😅 Veldig takknemlig for at jeg er i så god form! Puppene er fortsatt helt umulige… Har begynt å sove med spileløs ammebh bare for å holde de litt på plass om natta 😅 Litt mindre hodepine den siste uka nå og det har vært utrolig deilig! Gikk på vekta i dag morges og den viser nå 0,8 opp fra startvekt, så selv om ferien har vært aktiv og travel er i alle fall vekta på vei oppover. Jeg har vært VELDIG påpasselig med å spise MYE på de mest aktive dagene. På fjelltur spiste jeg gutta skikkelig under bordet 😂😂

Har fått ganske vondt i høyre rumpeball og helt nederst i korsryggen på den siden. Holdt på i 14 dager nå, men det ser bare ut til å bli verre. Stråler nedover i låret og leggen innimellom. Syntes dette var i overkant tidlig å få trøbbel med bekkenet, men jeg har lest meg opp litt og skjønner at det kan komme enda tidligere enn dette også. Skal ringe kiropraktor i morgen og høre om det er noe de kan gjøre for meg 🤷🏻‍♀️ Håper det bare er en låsning og at det er hjelp og få! 🤞🏻🤞🏻
 

Det var alt for i dag :fnise:, men nå har det roet seg litt også og da kommer jeg til å være mer aktiv her inne igjen ☺️

Endret av Fhuzzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en ferie 🤩 skikkelig imponert over aktiviteten din. Så sprek du er! Jeg gikk 6 km på en tur i juni og holdt på å daue 😅 Men jeg var i god form i mitt forrige svangerskap, så jeg kan skrive under på at dette vil du få betalt for senere! Både siste trimester og tiden etter fødsel er såå mye bedre dersom man er i god form. 

Nyt sommeren videre! Kjempekoselig å høre fra deg! 🥰 Og - ikke aaalt for lenge til vi skal på OUL nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15+2

I dag har jeg vært hos kiropraktor og det ser jammen ut til å ha hjulpet allerede 🤩 Han mente at bekkenet i utgangspunktet var i «god stand», men at det rett og slett var en låsning. Kanskje en liten kilevink som ikke jeg merket med en gang og mest sannsynlig da vi var på fjelltur. Ble veldig glad for å høre at det ikke er snakk om bekkenløsning 🤞🏻☺️

Vi har også vært en runde og tittet på babyutstyr i dag 🤭 Det er jo veldig tidlig, men det var så dårlig vær og meldt regn hele dagen, så vi tenkte at det ikke kan skade med en titt for å prøve å finne ut hva vi vil ha til senere. Det har jo faktisk slått meg at black friday kommer i god tid før bebis, så da kan det være greit å vite hva vi vil ha så vi kan følge med. Gode sjanser for å gjøre en god bruktdeal også når man har god tid på seg ☺️

Jeg var egentlig overbevist om at Britax Smile 3 var det beste valget av vogn, men den gang ei… Etter å ha testet den opp mot en Bugaboo Fox 2, må jeg innrømme at Bugaboo virket et par hakk bedre. Den var mer behagelig å trille, liggedelen var litt større OG liggedelen kan også pakkes nesten paddeflat, understellet er det minste når det legges sammen og kalesjen kan gjøres ekstra lang for god beskyttelse mot vær og vind… En dyrere vogn som heller ikke har med bilstol i «pakka». Men med den utstyrskongen jeg har av en samboer, så hadde vi nok måttet oppgradere bilstolen uansett 😂 Han har lagt sin elsk på Cybex med roterende base så det må han bare ha 😂❤️ 

Blei litt utstyrsprat plutselig, men det var veldig gøy å ta en titt! Gleder meg til det blir tid for innkjøp og ikke bare titting 🥰

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så gøy med en ferie fylt med aktivitet 😁 Høres ut som om dere har fått nyti den skikkelig. Utrolig deilig at formen har holdt seg 🙌🙌 Gratulerer med nesten pallplass også, det er jo ikke dumt 😊

Gøy å være igang med utstyrstitting da 😁 Deilig å føle at ting begynner å komme på plass 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

18+1 og dagen for OUL! :yvonne:

Først og fremst skjønner jeg nå at det er på tide å aktivere varsler i min egen dagbok :rodme: Så koselig at du også har tittet innom @Atticmess og takk for så koselig hilsen :hug:

Det har jaggu vært en overgang å komme seg tilbake til jobb etter 4 ukers ferie. Den siste ferieuken tilbragte mannen og jeg på Norefjell bare oss to. Er så heldige å ha tilgang på firmahytter på Bøseter, så det ble en hel uke med spa, god mat, golf, små fjellturer og litt Nintendo :fnise: Vi er veldig like hverandre i at vi er ganske så "barnslige" og liker å spille de samme spille som da vi var små og vi er i utgangspunktet glade i TV-spill. Så vi klinket like godt til med en ny Nintendo Switch på vei opp til fjellet så vi kunne spille Mariokart og Zelda. 

Tilbake på jobb ble ganske hektisk, men det var jeg heldigvis mentalt forberedt på. Prøver så godt jeg kan å strukturere dagene mine godt, skrive ned alt (preggo brain) og ta meg noen små pauser innimellom. Har måttet sove en liten ettermiddagslur nesten hver dag, men synes ellers jeg klarer meg veldig bra! 

Det er ganske mange mennesker på arbeidsplassen min, tror vi har bikket 600 ansatte om man teller med alle som også er på deltid, og jeg merker allerede at folk er veldig nysgjerrige og har mye meninger om det å være gravid... Det er jo selvfølgelig ikke alle som vet, men det sladres jo litt på huset, så de aller fleste i kjernebemanningen vet i alle fall. Synes dette er litt rart, men det er akkurat som om det plutselig er fritt frem å kommentere kroppen min. Frem til denne uka har det ikke vært antydning til noen kul eller større mage og jeg har fått kommentarer på at jeg sikkert ikke spiser nok, at det må være en gutt siden jeg ikke har mage, at folk ser jeg har fått større pupper.... Hun ene i teamet mitt sa at det så ut som om jeg hadde lagt på meg noen koronakilo... Jeg tar meg ikke nær, i alle fall ikke enda, men jeg bare forstår ikke dette behovet for å kommentere og legge seg så veldig opp i kroppen min bare fordi jeg er gravid :vetikke:

Et lite hjertesukk der altså, men denne uka dukket det endelig opp en liten kul nederst på magen! Jeg er veldig stolt av den og drar opp genseren for å vise den til mannen hele tiden :fnise: Går fortsatt med mine vanlige klær, men sniker meg til å åpne knappen i buksa når jeg sitter, for jeg merker at det ikke er behagelig med klær som strammer.

Var hos jordmor forrige mandag og alt var helt fint. Opp 1 kg til, så da jeg er nesten 2 kg opp fra startvekt. Bebipuls på 131 og trolig en lykkelig liten bebis som jordmor sa 💕 Jeg har hatt en følelse av at det er en liten gutt i magen siden rundt uke 10, så jeg er utrolig spent på å få vite om jeg har rett på ultralyden i dag! Jeg er også ganske sikker på at jeg kjenner liv der inne og har gjort det i et par uker nå. I starten føltes det ut som leamus, men nå blir det bare kraftigere og kraftigere for hver dag føler jeg.

Skal prøve så godt jeg kan å konsentrere meg resten av dagen, har selvfølgelig time 15.30... Og da titter jeg forhåpentligvis innom med litt mer spennende nyheter :yvonne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå lykke til!!! Tenk at du har OUL i dag - endelig!! Som vi har ventet på denne altså. Jeg har på fredag, så må vente et par dager til.

Ferien din høres helt super ut! Har gått i litt Mario og Zelda her også :Knegg: (har hatt myyye regn). Men skjønner overgangen til jobb var hard ja. Deilig med ferie altså! Men nå går vi i mot en koselig høsttid med babykul, så det blir også fiiint ♥️

Gleder meg SÅ til oppdateringen din senere i dag! 💙♥️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såå spennende med OUL!😍😍 Masse lykke til med timen - måtte tiden gå fort frem til da🤞🏻

Uff, kjenner jeg gruer meg litt til graviditeten blir offentlig kjent når jeg leser hva du skriver. Det er så utrolig provoserende at en kropp (som egentlig er noe så privat) plutselig skal bli en snakkes som «alle» skal ha meninger om så fort man er gravid… Why?!? Det ER jo ikke greit🙃 

Blir spennende med oppdatering etter OUL🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse lykke til på OUL!! Så spennende 😍👏🏼👏🏼 Jeg har selv på fredag, klarer nesten ikke vente på å få vite om det blir en storebror eller storesøster vi skal få først 💕

Kjenner meg igjen i at det har vært tøft å begynne på jobb igjen etter ferien. Viktig å unne seg den luren på ettermiddagen da, og gjerne litt ekstra god lunsj innimellom 😋

Alt folk får seg til å gjøre altså 🙈 Man blir liksom allemannseie med en gang andre får vite at en er gravid! Jeg har heldigvis ikke like «direkte» kollegaer som det høres ut som du har da, men merker generelt at alle automatisk ser mye mer ned på magen min nå før…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for lykkeønskninger @Amatariel, @Annabel og @Eira2020 :hug:💕

Ultralyden i dag gikk heldigvis veldig bra! Jordmoren som møtte oss var riktig nok ikke veldig hyggelig; ekstremt direkte, veldig hard, påståelig og bedrevitende. Jeg kjente jeg ble enda mer nervøs for fastsetting av termindato sånn som hun innledet timen. Heldigvis målte hun meg til 18+2 og satte termin til 20. januar 🥰 Jeg snakket ikke med noen om det, men i mitt stille sinn var jeg redd for å bli satt langt tilbake, både med tanke på levedyktighetsgrense og evt. overtid, men jeg har kanskje bare latt meg skremme av noen få skrekkhistorier.

Gikk gjennom alt på lista, fin profil med hel overleppe, fin hjerneinndeling, bankende hjerte med fire kammer og riktig kobling av blodårer, magesekk med litt væske i så vi vet den svelger fostervann, nyrer på riktig sted, urinblære med litt innhold, ti fingre og ti tær, hel og fin ryggrad, morkake inn mot min rygg og ikke i veien for fødsel, navlesnor med tre blodårer :yvonne:

Akkurat som sist gang var det en veldig sprek og spretten liten minibebis. Veldig lite samarbeidsvillig, krøllet seg i rare stillinger, la seg til med beina i kors og flyttet seg så fort jordmor fikk et klart bilde av det hun forsøkte å undersøke :fnise:  Heldigvis hadde hun tid til å se litt ekstra etter kjønn, måtte riste på magen og dytte så mye at det ble direkte ubehagelig for meg, men etter alt å dømme er det altså ei litta tulle jeg har i magen :babyjente::lillesky::gravid: Så nå har vi vært ute og feiret med en bedre middag!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ser altså lista slik ut:

Mine små og store milepæler underveis:

  • Unnfangelsen skjer 27.04.2021
  • Positiv test 08.05.2021
  • Hjertet begynner å slå 22.05.2021
  • Første time hos jordmor 31.05.2021
  • Første TUL 03.06.2021
  • Første oppfølging med blodprøver hos fastlegen 07.06.2021
  • Tidlig ultralyd 06.07.2021
  • Andre trimester 20.07.2021
  • Andre kontroll hos jordmor 09.08.2021
  • Time for ordinær ultralyd 18.08.2021
  • Halvveis i svangerskap 31.08.2021
  • Blir barnet født nå kan det være levedyktig 20.09.2021
  • Baby kan høre 24.09.2021
  • Tid for glukosebelastningstest 11.10.2021
  • 100 dager igjen til termin 12.10.2021
  • Tid for å søke fødselspermisjon 18.10.2021
  • Tredje trimester 19.10.2021
  • Baby regnes ikke lenger som prematur 27.12.2021
  • Ordinær fødselspermisjon begynner 30.12.2021
  • Termin 20.01.2022

❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med vel gjennomført OUL og så gøy at dere fikk vite kjønn! :nordvesta: Nå er det bare å nyte resten av svangerskapet! Det er den beste delen 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med ei lita jente på vei 😍 Så bra at alt så bra ut! Deilig å kunne lene seg litt tilbake og nyte svangerskapet videre

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med overstått OUL og ei lita jente ❤️ kjipt å lese at JM ikke var spesielt hyggelig. Syns det er så sjukt rart. Forstår at alle kan ha kjipe dager på jobb altså, men det er jo et stort øyeblikk i en gravid kvinne (+partner) sitt liv. Er lov å ta deg noe sammen da 😬 Håper det ikke overskygget for mye. Er så redd for å bli flyttet noe særlig selv, spesielt siden jeg vet hvilken dag spira satt. Forberedt på en dag eller to, men jeg har også blitt skremt av skrekkhistorier 🙈

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18+4

Tusen takk dere :blomst:❤️

Selv om det bare er en dag forskjell fra menstermin, er det likevel rart å skrive 18+4 i dag :fnise: 

Vært en ny runde hos kiropraktor i dag og får nå ganske tett oppfølging der. Jeg har nok vært litt sta og gjort mer enn det som egentlig er det beste for bekkenet mitt. Han mener fortsatt at det er fast og fint, men at jeg har fått en skikkelig trøkk som har gitt en litt lei låsning. Skal spille klubbmesterskap denne helgen, men da har jeg fått legeerklæring så jeg kan kjøre golfbil :Knegg:

Jeg er jo som sagt veldig sikker på at jeg har kjent bevegelser siden typ uke 16, og den siste uka har det jo ikke vært tvil, MEN i går kunne mannen kjenne det på utsiden av magen! Da vi la oss merket jeg at det var en del liv og røre inni der, så han la seg til med en hånd på magen min og plutselig dyttet hun til i hånda hans flere ganger :lillesky::strix: Det var så fint og vi ble så rørt begge to! ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå så koselig at mannen også fikk kjenne! Jeg er sååå misunnelig 😆 Venter enda på å kjenne noe innvendig. Men det er bare å nyte. Å kjenne bevegelser er desidert det beste med å være gravid. Tenk at det dere kjenner inni der har dere skapt sammen ♥️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19+2

Dager blir til uker, uker blir til måneder og plutselig er man snart halvveis til mål! 😲❤️ Jeg har jo hatt en liten søt kul nederst på magen, men i går "poppet" plutselig magen ut for alvor! Det var så tydelig skille fra dagen før da man strengt tatt fortsatt ikke kunne se noe så lenge jeg hadde klær på, til at det plutselig ble synlig også utenpå klærne :fnise: Vi hadde en laaang stund etter leggetid i går hvor mannen lå og koste og snakket med magen. Har merket at det er ekstra mye aktivitet når jeg legger meg om kvelden, så nå som han også kan kjenne det utenpå, må jeg bare by frem magen ved leggetid så også pappa kan kjenne og kose med ❤️

Må nok ganske snart få fatt på noen gravidbukser for nå er det virkelig ubehagelig med klær som strammer og klemmer. Det blir veldig koselig! Jeg er jo veldig kort i overkroppen og lang i beina, så jeg er veldig spent på hvordan jeg skal bære magen til slutt! Utover ubehag med klær, er formen stort sett fortsatt veldig god. Bekkenet er litt trøblete, men det går veldig greit så lenge jeg er flink til å ta livet litt med ro. Må nok avslutte golfsesongen ganske snart rett og slett fordi den typen bevegelser gjør ganske så vondt. Får jo heldigvis god oppfølging av en kiropraktor som er god på svangerskap 😊

Har enda ikke tatt en endelig stilling til Covidvaksine... Vanskelig tema fortsatt synes nå jeg. Jeg er ingen vaksinemotstander, men det har vært så mange historier om jenter som har fått kluss med syklus, forskjøvet EL og mye andre plager som er direkte knyttet til sine "kvinnedeler", og da blir jeg så veldig usikker. I mitt hode så er jo det tydelige tegn på at vaksinen påvirker våre reproduksjonsorganer og det er jo nettopp i min livmor at det nå vokser et nytt lite menneske. Jeg skal nok ta en prat med fastlegen min før jeg bestemmer meg. Jeg vil virkelig bare det beste for den lille skatten i magen ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naaw så koselig med magekul og at mannen er så opptatt av den! Skjønner helt klart det når han kan kjenne den lille hilse på utenfra. Her kjenner jeg ingenting enda innvendig en gang, så de koselige bevegelsene må du bare nyte ♥

Lurt med gravidbukser ja. Er så utrolig herlig med bukser som kan dras langt over magen og som ikke strammer. Jeg bruker stort sett kun dette også som ikke-gravid 😅 Jeg har f.eks ikke brukt jeans på mange mange år. Verdsetter komfort for høyt, hehe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...