Gjest Gjest Skrevet 14. september 2005 #41 Skrevet 14. september 2005 Hvorfor dette motsetningsforholdet mellom full barnehagedekning og kontantstøtten..? Jeg ønsker begge deler, jeg.. Og jeg synes de spiller fint sammen... Det å ha kontantstøtte gjør det enklere å oppnå full barehagedekning (pga en del vil velge dette i stedet for barnehageplass). Og kostnaden pr barn som mottar kontantstøtte er lavere for staten enn kostnaden pr barnehageplass.. Altså; kontantstøtten gjør at vi kan oppnå full barnehagedekning raskere, spare penger for staten, og øke valgfriheten.. Hva kan man ha i mot det??
Elodi Skrevet 14. september 2005 #42 Skrevet 14. september 2005 Jeg er for kontantstøtte, men ikke slik den er i dag. Den burde bare betales ut til de som beviselig var hjemme hos barna sine! Dersom jeg ikke var hjemmeværende ville jeg helt klart valgt barnehage framfor å betale en dagmamma med kontantstøtten! Hadde følt meg tryggere ved å bruke barnehage framfor en dagmamma jeg ikke kjente så godt... Jeg nyter å være hjemme med barna mens de er små, ser ikke på meg selv som en undertrykt kvinne av den grunn!!!
Gjest Gjesta Skrevet 14. september 2005 #43 Skrevet 14. september 2005 Å si at man ikke kan overleve uten kontantstøtten fordi man står i bhg-kø er tull. Kontantstøtten ble første gang utbetalt for juli 1998. Vi fødte da barn før den tid, uten at barnehageløftet var innfridd.
Gjest sexysadie Skrevet 14. september 2005 #44 Skrevet 14. september 2005 Tror veldig mange velger kontantstøtten først for deretter å legge inn årene og søke om barnehageplass i stedet. Det finnes ingen kvalitetssikring på dagmammaer. Vi har da vel både lest og hørt om slike som putter i barna morfin for å få dem rolig om dagene og om gutten som bodde i et skap....
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2005 #45 Skrevet 15. september 2005 Kontantstøtten er noe stort tull! Jeg får kontantstøtte som jeg gir videre til dagmammaen, og dagmamma måtte vi søke etter fordi vi ikke fikk plass til gutten i barnehage. Vi hadde ikke noe valg, hverken min mann eller jeg kan holde oss hjemme for latterlige 3600kr! Og det hjelper heller ikke å legge til "alt" vi sparer av utgifter...Å bli dagmamma selv var uaktuelt, da hadde jeg blitt en slik dagmamma jeg ikke ville hatt til min egen sønn. En som gjør det for pengene! Nå skal det sies at vi har vært veldig heldig med dagmammaen vår, men jeg slår til med en gang vi får barnehangeplass. Lever i håpet!
Gjest mamma... Skrevet 15. september 2005 #46 Skrevet 15. september 2005 Jeg er alenemor og har motatt både overgangs-stønad og kontantstøtte og jeg må si at de som har vært og eller er alene klarte å få mat på bordet før kontantstøtta kom ikraft også. Det blir bare mer penger for en periode også blir det bom stopp. Synes de skulle avskaffet kontantstøtten og heller lagt inn pengene i skolene slik at det heller ble mat/kantine i skolene,fri SFO eller at det gikk til gjennomføring av fri barnehage eller delvis fri barnehage,for det er ikke tvil om det at unga har godt av å gå i barnehagen. Hilsen mamma
tobo Skrevet 15. september 2005 #47 Skrevet 15. september 2005 Irriterer meg over kontantstøtten. Får sånn "kirche, kuche und kindern"-følelse. Kontantstøtten er så liten at kun de færreste har råd til å være hjemme på den utbetalingen, det blir altså de som sannsynligvis hadde hatt råd uansett. Og dessutener det naturlig at den med lavest inntekt er hjemme, altså blir det kvinnene. Valgfrihet kan man vel ikke snakke om så lenge det ikke er full barnehagedekning. Dessuten får vi mange barn inn i skolen med utenlandsk opprinnelse, som kan for dårlig norsk, da de bare har vært hjemme med mamma som ikke kan norsk. Dette ble litt rotete og i hurten og sturten.
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2005 #48 Skrevet 15. september 2005 Dersom jeg ikke var hjemmeværende ville jeg helt klart valgt barnehage framfor å betale en dagmamma med kontantstøtten! Det er DITT valg... Hva i alle dager er så ille med at andre tenker annerledes og velger annerledes enn deg??? Er Norge i ferd med å bli et "lev etter malen"-regime..?? Da vil jeg i så fall gjerne flytte!!
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2005 #49 Skrevet 15. september 2005 Og dessutener det naturlig at den med lavest inntekt er hjemme, altså blir det kvinnene. For noe kjønnsdiskriminerende bullshit!! Jeg og min mann tjener omtrent nøyaktig det samme.. Og vil ønsker begge å være hjemme et år eller to hver.. Valgfrihet kan man vel ikke snakke om så lenge det ikke er full barnehagedekning. Nei.. Uten full barnehagedekning er det ennå verre å minste den "kompensasjonen" som kontantstøtten er. Og vi ønsker da alle å få full barnehagedekning. Dessuten får vi mange barn inn i skolen med utenlandsk opprinnelse, som kan for dårlig norsk, da de bare har vært hjemme med mamma som ikke kan norsk. Hva har dette med kontantstøtten å gjøre?? Disse barna flyr jo ikke inn i barnehagene bare av å fjerne kontantstøtten.. Der må det andre tiltak til uansett.
tobo Skrevet 15. september 2005 #50 Skrevet 15. september 2005 Det er DITT valg... Hva i alle dager er så ille med at andre tenker annerledes og velger annerledes enn deg??? Er Norge i ferd med å bli et "lev etter malen"-regime..?? Da vil jeg i så fall gjerne flytte!! ← Velger og velger??? Alle kan ikke velge. Noen har slett ikke råd til å velge kontantstøtte og være hjemme. Andre får ikke barnehageplass og kan ikke velge barnehage? Det er tull og si at man kan velge et privat eller offentlig tilbud, så lenge det ikke er offentlige tilbud nok.
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2005 #51 Skrevet 15. september 2005 Enig med Tobo! Jeg hadde ikke noe valg, var nødt til å begynne i jobb igjen uten barnehageplass. Kunne selvfølgelig "valgt" å selge hus og bil- da kunne mor vært hjemme med poden og bare far hadde trengt å jobbe. Valg? Phø.
Gjest sexysadie Skrevet 15. september 2005 #52 Skrevet 15. september 2005 Merkelig hvordan folk diskuterer en generell sak ut i fra seg selv....
tobo Skrevet 15. september 2005 #53 Skrevet 15. september 2005 Merkelig hvordan folk diskuterer en generell sak ut i fra seg selv.... ← Jepp - diskuterer en generell sak ut ifra en selv. Veldig greit, synes jeg. Da får man jo se den generelle saken ute i praksis. Og i dette tilfelle fungerer det ikke.
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2005 #54 Skrevet 15. september 2005 Det er tull og si at man kan velge et privat eller offentlig tilbud, så lenge det ikke er offentlige tilbud nok. ← Som sagt så ønsker vi jo alle full barehagedekning.. Og inntil vi har det er det jo desto viktigere å kompensere de som ikke får barnehageplass!!
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2005 #55 Skrevet 15. september 2005 Enig med Tobo! Jeg hadde ikke noe valg, var nødt til å begynne i jobb igjen uten barnehageplass. Kunne selvfølgelig "valgt" å selge hus og bil- da kunne mor vært hjemme med poden og bare far hadde trengt å jobbe. Valg? Phø. ← Greit greit greit!! Men hva i alle dager har det med det med oss andre å gjøre?? Jeg vet ikke om jeg klarer å få til å være hjemme jeg heller.. Det får vi se.. Men jeg syens i alle fall at de som ikke får barnehageplass skal motta samme statstøtte som de som får barnehageplass (i motsetning til dagens kontatnstøtte som er liten i forhold) Det er jo helt på jorde å bli straffet for ikke å få barnehageplass..
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2005 #56 Skrevet 15. september 2005 Jepp - diskuterer en generell sak ut ifra en selv. Veldig greit, synes jeg. Da får man jo se den generelle saken ute i praksis. Og i dette tilfelle fungerer det ikke. ← Hva er det som ikke fungerer i "dette tilfellet"?? (annet en evt din evne til å se annet enn din egen situasjon?)
Gjest gjest1 Skrevet 15. september 2005 #57 Skrevet 15. september 2005 Er det noko som heiter barnehage-støtte?? Kva er denne eventuelt på? Har ikkje hørt om den før eg....
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2005 #58 Skrevet 15. september 2005 Er det noko som heiter barnehage-støtte?? Kva er denne eventuelt på? Har ikkje hørt om den før eg.... ← Har du ikke hørt om barnehagestøtte?? Angst!! Vet ikke nøyaktig hva den er på, men at den er vesentlig større enn kontantstøtten og gis til alle barn som har barnehageplass (uten øvre aldersgrense)
tobo Skrevet 15. september 2005 #59 Skrevet 15. september 2005 For noe kjønnsdiskriminerende bullshit!! Jeg og min mann tjener omtrent nøyaktig det samme.. Og vil ønsker begge å være hjemme et år eller to hver.. Nei.. Uten full barnehagedekning er det ennå verre å minste den "kompensasjonen" som kontantstøtten er. Og vi ønsker da alle å få full barnehagedekning. Hva har dette med kontantstøtten å gjøre?? Disse barna flyr jo ikke inn i barnehagene bare av å fjerne kontantstøtten.. Der må det andre tiltak til uansett. ← Hmmm...Selv om du og din mann tjener like mye, så er det dessverre slik at i gjennomsnitt tjener kvinner mindre enn menn for lik type arbeid. Dessverre er det ikke likestilling ennå. Og DET er kjønnsdiskriminerende. Vet ikke om alle ønsker full barnehagedekning, hvertfall ikke slik at man kan VELGE et kommunalt tilbud. Den offentlige b.hdekningen har ikke blitt bedre etter at kontantstøtten kom. Mange av disse mødrene har ikke jobb, og de har mange barn. Dersom de får støtte for eks tre barn, begynner det å hjelpe på inntekten. Men enig i at flere tiltak må til.
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2005 #60 Skrevet 15. september 2005 Dessverre er det ikke likestilling ennå. Og DET er kjønnsdiskriminerende. Enig i at det synd at vi ennå ikke har oppnådd full likestilling. Men jeg synes det er feig å ofre kontantstøtten på dette grunnlaget (jeg liker nemlig den veldig godt!) Vet ikke om alle ønsker full barnehagedekning, hvertfall ikke slik at man kan VELGE et kommunalt tilbud. Den offentlige b.hdekningen har ikke blitt bedre etter at kontantstøtten kom. Jeg har i alle fall ikke hørt om noen som IKKE ønsker å ha full barnehagedekning. Jeg trodde vi hadde fått flere barnehageplasser i det siste.. Men uansett så jobbes det mot full barnehagedekning. Og kontantstøtten ødelegger jo på ingen måte for det målet! Mange av disse mødrene har ikke jobb, og de har mange barn. Dersom de får støtte for eks tre barn, begynner det å hjelpe på inntekten. Men enig i at flere tiltak må til. Det er vel ikke så enkelt å få kontantstøtte for tre barn på en gang.. Trillinger da evt? Husk på at kontantstøtten bare er for to av barnets leveår. (det året de er 1 år og det året de er 2 år) De fleste har vel sjelden mer enn ett barn i denne aldersgruppen på en gang..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå