Gjest rabrabara Skrevet 22. september 2005 #101 Skrevet 22. september 2005 Dessuten er jo barnehageplasser sponset uansett, så hvorvidt de er i barnehage eller ikke har ikke noe konsekvens for den kollektive økonomien. Mitt valg har bare konsekvenser for meg selv.
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2005 #102 Skrevet 22. september 2005 Ja for de fleste er det jo det. Men for de som har råd til at en er hjemmeværende skulle man tro at det ikke utgjorde noen voldsom forskjell... ← Altså.. Dersom du har prioritert barn forann hus, reiser, klær osv osv, så utgjør ikke en slik sum noe?? ERROR ERRROR!! Jeg tror mange ser for seg noen "rikinger" som "har råd" til å ta seg ett eller to år uten lønn på en person... Det er oftest snakk om folk som prioriterer annerledes. Velger å bli boende i toromsleiligheter mens barna er små, få betalingsutsettelse på lån osv osv for å "komme over" denne økonomiske kneika.. Jeg ser virkelig ingen grunn til at staten skal presse disse menneskene over i barenhage med sin statlige støtte..
Lemona Skrevet 22. september 2005 #103 Skrevet 22. september 2005 Altså.. Dersom du har prioritert barn forann hus, reiser, klær osv osv, så utgjør ikke en slik sum noe?? ERROR ERRROR!! Jeg tror mange ser for seg noen "rikinger" som "har råd" til å ta seg ett eller to år uten lønn på en person... Det er oftest snakk om folk som prioriterer annerledes. Velger å bli boende i toromsleiligheter mens barna er små, få betalingsutsettelse på lån osv osv for å "komme over" denne økonomiske kneika.. Jeg ser virkelig ingen grunn til at staten skal presse disse menneskene over i barenhage med sin statlige støtte.. ← Men hva med disse som ikke klarer å leve på bare en lønn + kontantstøtte til tross for at de spinker og sparer på mange områder?? Hvem skal "redde" dem fra barnehagen???
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2005 #104 Skrevet 22. september 2005 Men hva med disse som ikke klarer å leve på bare en lønn + kontantstøtte til tross for at de spinker og sparer på mange områder?? Hvem skal "redde" dem fra barnehagen??? ← Ingen ordninger kan hjelpe alle.. Det vil alltid være slik at de som har dårligst råd får dårligst råd.. Men jeg synes at kontatnstøtten burde være vesentlig strørre.. Det ville gi bedre valgfrihet til ennå flere...
Ellisiv Skrevet 23. september 2005 #105 Skrevet 23. september 2005 Jeg er i mot kontantstøtta! Håper den nye regjeringa med tiden får den vekk og heller kommer med barnehageplasser til alle, med maxpris.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2005 #106 Skrevet 23. september 2005 Jeg er i mot kontantstøtta! Håper den nye regjeringa med tiden får den vekk og heller kommer med barnehageplasser til alle, med maxpris. Hvorfor sier du "heller"? Hvorfor kan vi ikke ha begge deler??
Nala Skrevet 23. september 2005 #107 Skrevet 23. september 2005 (endret) Hvorfor sier du "heller"? Hvorfor kan vi ikke ha begge deler?? ← Jeg kan ikke snakke for Vilje78, bare for meg selv. Men jeg mener kontantstøtta bør vekk fordi det er galt å bruke milliarder av kroner på en ordning svært få kan benytte seg av. 3657 kroner som erstatning for arbeidsinntekt er ikke et reelt valg for mange. Det er i all hovedsak lavtlønte, trygdede, arbeidsledige og studenter som kan benytte seg av denne ordninga. Eventuelt de som har en mann som tjener fett. Joda, jeg vet at også andre får det til, men jeg sa "i all hovedsak". Jeg mener utvided permisjon er en bedre vei å gå. Dette tjener alle på. Og de som bare mottar engangsstønad bør da få et større engangsbeløp. En annen ting er at jeg syns det er galt at staten skal betale folk for å gå ut av arbeidslivet utover permisjonstida. Og ikke minst syns jeg det er galt at kontantstøtta kan brukes til å betale dagmamma. Er visst mange grunner til at jeg håper den nye regjeringa faser ut kontantstøtta, ja. Endret 23. september 2005 av Nala
Gjest gjest1 Skrevet 23. september 2005 #108 Skrevet 23. september 2005 Slik kontantstøtten er idag, så fungerer den ikke. Jeg kan godt forstå at noen vil være hjemme med barnet/barna de første årene, og synes det burde vært en ordning som muliggjorde det. Men jeg er imot dagens praksis med at kontantstøtten brukes for å lønne en dagmamma. Det må bli flere barnehageplasser slik at kontanstøtten ikke blir en slags nødløsning for mange foreldre (med dagmamma).
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2005 #109 Skrevet 23. september 2005 Milliarder av kr av å betale ut litt penger til "svært få" er vel en aldri så liten selvmotsigelse i seg selv. Pengeperspektiv; kontantstøtte er billigere enn barnehage og SPARER derfor penger for staten!! Utvidet permisjon er bra, barnehageplass for alle som vil er bra, billigere barnehage er bra.. Hvorfor kan da ikke dere også være med på at kontantstøtten er bra? Fordi enkelte velger dagmamma? Er dagmammaer den nye folkefienden? Er de skadelige for barn? Eller HVA?
Gjest gjest1 Skrevet 23. september 2005 #110 Skrevet 23. september 2005 Hvorfor kan da ikke dere også være med på at kontantstøtten er bra? Fordi enkelte velger dagmamma? Er dagmammaer den nye folkefienden? Er de skadelige for barn? Eller HVA? ← Fordi kontantstøtten ikke fungerer slik hensikten var. Det er ikke spesielt mange flere kan være hjemme med barna for så lite penger. Dagmammaer er ikke akkurat folkefienden, men de er privatpersoner som ikke trenger noe spesielle kvalifikasjoner for å passe på barn. Det er virkelig på tide at man får en viss kvalitetssikring her synes jeg.
Nala Skrevet 23. september 2005 #111 Skrevet 23. september 2005 (endret) Hvorfor kan da ikke dere også være med på at kontantstøtten er bra? Fordi enkelte velger dagmamma? Er dagmammaer den nye folkefienden? Er de skadelige for barn? Eller HVA? ← Fordi 1) den fører ikke til valgfrihet, slik den sittende regjeringa hevder. Er ikke mange som kan være hjemme for 3657 kroner per måned. 2) dagmamma blir en billigere løsning for foreldrene (som har barn under 3 år). Mange får alle utgifter til barnepass dekket av staten, via kontantstøtten. Dette er å legge føringer på mange familiers valg. Man velger ikke nødvendigvis det man mener er best for barnet, men det som er best for lommeboka. 3) nei, dagmammaene er ikke folkefienden. Der er mange gode dagmammaer. Vi var så heldig å finne en selv. Men der er mange håpløse tilfeller. Jeg skulle ønske det fantes en måte å kvalitetssikre dagmammaene på. Og å få svarte dagmammaer til å registrere seg. Dersom maksprisen blir 1750 kroner sier det seg selv at dagmammaenes framtid er svært usikker. Jeg tror de fleste må si seg ferdig som dagmamma. Jeg mener dette er bra. For med den store barnehageutbygginga vi står overfor, kan de som virkelig mener noe med ønsket om å passe barn, og som faktisk gjør en veldig god jobb, få seg jobb i barnehage. Og de foreldrene som mener dagmammaer er en bedre løsning enn en stor barnehage, kan søke sine små inn i familiebarnehager. Endret 23. september 2005 av Nala
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2005 #112 Skrevet 23. september 2005 Jeg tror dere som insistere på at kontantstøtten ikke fungerer etter sin hesikt har totalt missforstått poenget. Kontantstøtten har aldri vært ment å "gi alle mulighet til å være hjemme" Det er ment å gi mennesker statstøtte selv om de ikke velger barnehage, for å gi dem større mulighet til å VELGE andre alternativer. Det har aldri vært "feil" å bruke dagmamma og det er aldeles ikke "missbruk" av kontatnstøtten å velge en slik løsning. Det dere mener er at staten skal diktere at barnehage er bedre for barna enn dagmamman. Jeg mener at dette er noe staten ikke verken kan eller bør vurdere for den enkelte familie.. Jeg tror på større VALGFRIHET.... Selv om dette skulle medføre at folk gjør noe så forferdelig som å ha barnet hos dagmamma.. Jeg synes det er lagt verre å hive en 1 åring i barnehage.. og vil gjøre alt for at de som ikke ønsker det skal få størst mulig sjangse til å unngå dette.. Kontanstøtten "fikser" ikke dette problemet, men det er definitivt en hjelp på veien!
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2005 #113 Skrevet 23. september 2005 1) den fører ikke til valgfrihet, slik den sittende regjeringa hevder. Er ikke mange som kan være hjemme for 3657 kroner per måned. Ingenting vil noensinne føre til at alle kan velge alt.. Men det fører til STØRRE valgfrihet. 2) dagmamma blir en billigere løsning for foreldrene (som har barn under 3 år). Mange får alle utgifter til barnepass dekket av staten, via kontantstøtten. Dette er å legge føringer på mange familiers valg. Man velger ikke nødvendigvis det man mener er best for barnet, men det som er best for lommeboka. Dagmamma blir billigst fordi det ER billigst. Realiteter!! Og jeg synes at det blir fullstendig feil å legge opp til at foreldre må "styres" til å velge det riktige for barnet. Jeg mener at det er foreldrene som vet dette best (og ikke staten) og at foreldrene velger det de mener er best.. Også for barnet (jeg mener i alle fall at dagmamma er beste for barn under 3 år!!) 3) nei, dagmammaene er ikke folkefienden. Der er mange gode dagmammaer. Vi var så heldig å finne en selv. Men der er mange håpløse tilfeller. Jeg skulle ønske det fantes en måte å kvalitetssikre dagmammaene på. Og å få svarte dagmammaer til å registrere seg. Jeg også!! (men det "problemet" eksisterer jo fullstendig uavhening av kontantstøtten) Dersom maksprisen blir 1750 kroner sier det seg selv at dagmammaenes framtid er svært usikker. Jeg tror de fleste må si seg ferdig som dagmamma. Jeg mener dette er bra. For med den store barnehageutbygginga vi står overfor, kan de som virkelig mener noe med ønsket om å passe barn, og som faktisk gjør en veldig god jobb, få seg jobb i barnehage. Og de foreldrene som mener dagmammaer er en bedre løsning enn en stor barnehage, kan søke sine små inn i familiebarnehager. Jeg synes et slikt institusjonalisert (kommunistis`??) syn på mennesker, barn, foreldre osv er fullstendig TRAGISK!!! De fleste gode løsninger lages av mennesker.. relasjoner osv, ikke av institusjoner.. Å si at de som ikke vil ha barnehage "kan få lov" å velge små familiebarnehager blir bare latterlig.. Snakk om å ikke ville akseptere enkeltmenneskers valgfrihet og valg og meninger til de som har et annet syn på ting enn seg selv. Men du er altså for kontantstøtten bare det blir innført en makspris på 1750 kr altså? Eller?
Maja23 Skrevet 23. september 2005 #114 Skrevet 23. september 2005 Berre lurer på kva du syns om kontantstøtta eg... Eg er i mot, trur eg då, i alle fall.. Eg meiner alle barn har godt av å gå i barnehage og vere sosiale saman med andre barn, under oppsyn av vaksne med pedagogisk utdanning. All forskning viser også at barn som har gått i barnehage lærer fortare enn andre barn. Det sosiokulturelle læringsperspektivet, det å lære av "den vidarekomande andre" er svært viktig, syns eg. Kva meiner du? ← jeg er slettes ikke enig at de som går i banehage nødvendigvis lærer fortere enn andre barn. min sønn på snart tre år kunne hele alfabetet, og klarer å skille disse bokstavene fra hverandre på papiret og i bøker, han kunne også alle farvene og telle til ti da han var to år. tall klarte han også å skille fra hverandre når jeg skrev dem ned. Da jeg sa dette til helsesøster når vi var på to års kontroll trodde hun meg først ikke,men så ble hun veldig overrasket når hun fikk se med sine egne øyne at dette stemte. Jeg sier ikke at mitt barn er noe vidunder barn av noe slag,for jeg har hørt om en del andre slike tilfeller,men jeg har troen på at de kan lære enormt mye hjemme også. Jeg og min søster gikk heller ikke i barnehage og vi kunne lese da vi var fem, og kunne også en del engelsk. så vi måtte ha ekstra hefter på skolen for det som var i pensum i første klasse og så videre ble for kjedelig. Selvfølgelig tror jeg barnehage er veldig bra for noen barn,men så er det kanskje andre barn som ikke har det samme behovet. barn er som sagt forskjellig.
Caramba Skrevet 23. september 2005 #115 Skrevet 23. september 2005 (endret) Poenget er ikke hvorvid dagmammer er bra eller ikke, poenget er at dersom noen mottar kontantstøtte for å betale en dagmamma og alikevel jobber, så er det feil! Kontantstøtten er ment til å stimulere foreldre til å være hjemme med barna, ikke til å jobbe mens man har barna hos dagmamma istedenfor barnehage. Dersom noen skal motta penger for staten for å betale en dagmamma, så burde de som har barna i barnehage også motta penger for å dekke utgiften til barnehage. Det burde være et krav om at man har null eller redusert inntekt for å motta kontantstøtte, først da virker den som den skal. Endret 23. september 2005 av Caramba
Lemona Skrevet 23. september 2005 #116 Skrevet 23. september 2005 jeg er slettes ikke enig at de som går i banehage nødvendigvis lærer fortere enn andre barn. min sønn på snart tre år kunne hele alfabetet, og klarer å skille disse bokstavene fra hverandre på papiret og i bøker, han kunne også alle farvene og telle til ti da han var to år. tall klarte han også å skille fra hverandre når jeg skrev dem ned. Da jeg sa dette til helsesøster når vi var på to års kontroll trodde hun meg først ikke,men så ble hun veldig overrasket når hun fikk se med sine egne øyne at dette stemte. Jeg sier ikke at mitt barn er noe vidunder barn av noe slag,for jeg har hørt om en del andre slike tilfeller,men jeg har troen på at de kan lære enormt mye hjemme også. Jeg og min søster gikk heller ikke i barnehage og vi kunne lese da vi var fem, og kunne også en del engelsk. så vi måtte ha ekstra hefter på skolen for det som var i pensum i første klasse og så videre ble for kjedelig. Selvfølgelig tror jeg barnehage er veldig bra for noen barn,men så er det kanskje andre barn som ikke har det samme behovet. barn er som sagt forskjellig. ← Man snakker vel ikke nødvendigvis om at det er det faglige som er forskjellen på barn som har gått i barnehage, og de som har vært hjemme. Det har vel noe med sosialisering å gjøre. Det å lære seg å ta hensyn til andre, vente på tur, osv. (Dette kan man selvfølgelig lære andre steder enn i barnehage). Er ellers enig i ALT Nala skriver!
Nala Skrevet 26. september 2005 #117 Skrevet 26. september 2005 Men du er altså for kontantstøtten bare det blir innført en makspris på 1750 kr altså? Eller? ← Nei. Jeg er helt imot kontantstøtten, uavhengig av hva maksprisen er. Jeg blir litt matt av argumentasjonen din, Gjest. Du hevder jeg har et kommunistisk syn på folk, og at jeg ikke respekterer at andre mennesker tar andre valg enn meg selv. Jo, jeg respekterer andres valg og meninger. Jeg respekterer at andre mener dagmamma er best for eksempel, selv om jeg selv mener barnehage er best. MEN, jeg mener makspris i barnehage er viktigere enn at folk skal kunne bruke dagmammaer. Du mener det er feil at staten skal "styre" foreldre til å bruke barnehage. Jeg mener det er feil at staten skal "styre" de som kanskje trenger barnehage mest til å velge dagmamma, fordi dette er en billigere løsning. Vi er uenige om hvorvidt kontantstøtta fungerer eller ikke. Men det er bare én av oss som omtaler den andres meninger som latterlig, tragisk, kommunistisk og så videre. Hvem er det som viser mangel på respekt for andres valg og meninger, syns du?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå