Gjest Snart mor! Skrevet 15. september 2005 #61 Skrevet 15. september 2005 Jeg er FOR kontantstøtte!! Jeg vil at jeg selv skal bestemme om jeg ønsker å være hjemme med barna mine eller ha dem i barnehage. Hvorfor kan man ikke selv vite hva som er best for sine egene barn....Jeg har lyst til å tilbringe så mye ting som overhode mulig med barna mine når de er små. Og det er jo bare tull at barna ikke opplever å være sammen med andre barn eller ikke blir sosialisert når man ikke går i barnehage! Jeg vil være hjemme med barna mine(hadde gjort det uten kontantstøtte også!) og kan heller ha barna i barnehage 1-2 år før de begynner på skooen (4-6 års alderen!) Håper ikke den nye regjeringen gjør noe med kontantstøtten!!
Nala Skrevet 15. september 2005 #62 Skrevet 15. september 2005 (endret) Jeg vil at jeg selv skal bestemme om jeg ønsker å være hjemme med barna mine eller ha dem i barnehage. ← Men kjære deg, det er ingen som tar fra deg retten til selv å bestemme om du vil være hjemme med barna dine, eller om du skal søke barnehageplass. Spørsmålet er om staten skal betale deg for å gå hjemme eller ikke. Endret 15. september 2005 av Nala
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2005 #63 Skrevet 15. september 2005 Men kjære deg, det er ingen som tar fra deg retten til selv å bestemme om du vil være hjemme med barna dine, eller om du skal søke barnehageplass. Staten bestemmer ikke HELT, det har du rett i. Men jammen legges det veldig sterke føring for hva som er "riktig" når du får mye penger for å ha barna i barnehage og ingenting (eller slik det er nå; litt i to år) for å ikke ha de i barnehage. Denne regjerigen vil garantert fjerne kontantstøtten, for de er fullstendig "bokstenkende" og forsøker å gjøre ukreative arbeidere av oss alle..
Nala Skrevet 15. september 2005 #64 Skrevet 15. september 2005 Staten bestemmer ikke HELT, det har du rett i. Men jammen legges det veldig sterke føring for hva som er "riktig" når du får mye penger for å ha barna i barnehage og ingenting (eller slik det er nå; litt i to år) for å ikke ha de i barnehage.← Det er da jammen å legge sterke føringer når man ved å benytte dagmamma kan slippe unna med gratis barnepass. Mange får hele sin utgift til dagmammaen dekt inn av KS.
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2005 #65 Skrevet 15. september 2005 Det er da jammen å legge sterke føringer når man ved å benytte dagmamma kan slippe unna med gratis barnepass. Mange får hele sin utgift til dagmammaen dekt inn av KS. Hva "mange får" for sin kontantstøtte har jeg ingen mulighet for å kommentere. FAKTUM er at man får vesentlig mer i barnehagestøtte enn kontantstøtte. Og at barnehagestøtten får man helt til barnet begynner på skolen, mens kontantstøtten får man max to år. Nå synes i alle fall jeg at mer penger over langt flere år er langt mer "førende" enn litt penger i et par år. Dessuten "pålegger" ikke kontantstøtten noe som helst.. (i motsetning til barnehagestøtte som bare er for de heldige få som får barnehageplass) Man har valgfrihet med kontantstøtte.. Barnehagestøtten er noe skikkelig tull i mine øyne! Enten får man gi penger til alle foreldre eller til ingen. Det å gi penger bare til de som alt er heldig er fullstendig bak mål.
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2005 #66 Skrevet 15. september 2005 Jeg vet snart ikke hva jeg mener om kontantstøtten generelt, altså om vi bør ha den ordningen eller ikke. Heller vel etterhver mot at den kan være her, men i en litt annen form enn i dag: 1.) I kommuner med full barnehagedeknig burde kontantstøtten kun gå til foreldre som beviselig var hjemme med barna, vel å merke enten det var på deltid eller heltid. En kan jo uansett velge om en vil ha barnet hos dagmamma elle i barnehage, men slik det er nå belønnes faktisk det ene valget økonomisk! Man kan godt betale deltids dagmammaplass til barnet får kontantstøtte, pluss deltids barnehage for ett større barn med kontantstøtten. Klart det da blir fristende for mange å velge dagmamma til minstemann (har ikke gjort det selv, nei). I kommuner uten full barnahagedekning kan kontantstøtten også gå til de som søker, men ikke får, barnehageplass, som et "plaster på såret". Er enig i at det er feil at bare de heldige som får barnehageplass skal få støtte. 2.) Dersom en er hjemme deltid (arbeider deltid) burde en få kontantstøtte for de dagene en faktisk hadde barnet hjemme. Ikke som i dag, da en får for en dag mindre. En får for 0 dager dersom en er hjemme 1 dag, for 1 dag dersom en er hjemme 2 osv. - dette har med måten de regner timer på. De som har ungene deltid i barnehage er jo faktisk hjemme resten av tiden, mens de fleste som mottar "hel" kontantstøtte har ungene hos dagmamma... 3.) Så synes jeg det er veldig synd at det litt for ofte blir "feil" barn som blir holdt hjemme pga kontantstøtten, mao de som hadde hadde mest bruk for et stimulerende og trygt miljø utenom hjemmet. De ungene som nettopp hadde trengt noen ekstra voksne som fulgte med og tok affære dersom de dukket opp forsømt eller med blåmerker... Men så skal jo ikke dette hindre at gode/"vanlige" foreldre i å ha barna hjemme... Et dilemma som jeg ikke ser noen enkel løsinng på. 4:) Ang. barnehagestøtte kontra kontantstøtte, og her snakker jeg igjen om kommuner med full barnehagestøtte, så er det faktisk slik at de som har ungene i bhg vanligvis jobber, og dermed betaler skatt. Derfor synes jeg uansett at det er ok at kontantstøtten er mindre enn barnehagestøtten. Og det mener jeg selv om jeg kommer till å være hjemme med kontantstøtte selv en tid, dersom ordningen vedvarer. Det skal lønne seg å jobbe. Ellers må jeg si at det er slett ikke slik at det er to voksne till å passe 10-12 unger på 9 måneder i en barnehage: Det skal være 3 voksne per tre barn under tre år. Og det er da ganske vanlig med småbarnsavdelinger - det er ihvertfal det i bhg mitt barn går i. Og såvidt jeg vet tar de ikke inn unger under 1 år det det ikke er småbarnsavdeling. OG, visste dere at hver ekstra time foreldrene tilbringer samen med barna koster ca 500 kr... det er lite effektiv pengebruk. Det er definitivt ikke kontantstøtten som får meg til å være hjemme på deltid - det ville jeg vært uansett (og slik regner jeg med at det er for mange). Og så hadde visst pengene som i dag brukes til kontantstøtte vært nok til et halvt års ekstra permisjon for alle foreldre... og da hadde de jo kommet flere tilgode. Et lite tankekors det vel?
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2005 #67 Skrevet 15. september 2005 Har ikke lest alle innleggene over, men vil bare vise hva kontantstøtten stimulerer til: I dagens Avisa Nordland hadde en dagmamma blitt avslørt for å ha 10 barn under 3 år hjemme hos seg. Har ikke lest artikkelen men jeg antar sterkt at dagmammaen i tillegg jobbet svart. Ja hva gjør man ikke for å få kontantstøtte. Penger er vel viktigere enn barna!!!
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2005 #68 Skrevet 15. september 2005 Gjest over, her. Glemte en ting: Synes det er litt merkelig at en skal få penger for å være sammen med, og ta seg av sine egne barn, da jeg ser på nettopp det som en ubetinget GLEDE, og noe jeg gjør for min egen og mitt eget barns skyld, og ikke for "samfunnets" skyld. ... men det er jo litt på siden;) (skulle forresten stå til barnet som får kontantstøtte i pkt 1., ikke til barnet får kontantstøtte)
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2005 #69 Skrevet 15. september 2005 Eh, ja... i innlegget over skulle det stått "i innlegget to hakk over"...
nusta Skrevet 15. september 2005 #70 Skrevet 15. september 2005 Jeg er for kontantstøtte. Flott at staten gir signaler om at å være hjemme med barn er noe positivt
Gjest gjest1 Skrevet 16. september 2005 #71 Skrevet 16. september 2005 Har du ikke hørt om barnehagestøtte?? Angst!! Vet ikke nøyaktig hva den er på, men at den er vesentlig større enn kontantstøtten og gis til alle barn som har barnehageplass (uten øvre aldersgrense) ← Eg har ikkje barn sjølv, og har ikkje sååå peiling på all slags støtteordningar, enno... Men dersom det er så at alle med barnehageplass får barnehagestøtte, kvifor er dyre barnehagar eit argument for kontantstøtta då? *skjønnerikkeno*
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2005 #72 Skrevet 16. september 2005 Men dersom det er så at alle med barnehageplass får barnehagestøtte, kvifor er dyre barnehagar eit argument for kontantstøtta då? Dyre barnehageplasser er ikke et argument for kontantstøtte... Men at det blir betalt ut store summer i barnehagestøtte og mindre i kontantstøtte gjør at det blir billiger for staten å gi kontantstøtte enn barnehagestøtte. Ergo det "koster" ikke staten å ha kontantstøtte slik enkelte her påstår. Og det er jo et godt argument for kontantstøtten synes jeg.. Det fører både til sparte kostander for staten (sammenlignet med barehageplass) samtidig som det gir foreldrene større valgfrihet. Vinn-vinn-vinn situasjon
Gjest gjest1 Skrevet 16. september 2005 #73 Skrevet 16. september 2005 Det er jo fleire her som har nemnd at dyre barnehageprisar gjer at dei ikkje har noko val når det gjeld å ta imot kontantstøtte eller ikkje...
Lemona Skrevet 16. september 2005 #74 Skrevet 16. september 2005 Jeg er for kontantstøtte. Flott at staten gir signaler om at å være hjemme med barn er noe positivt ← Ja men kontantstøtte går jo ikke til de som er hjemme med barn. Det er en premiering for ikke å benytte barnehage. Man kan ha svart dagmamma, au pair e.l. og jobbe 120 %.Det er det som blir så håpløst.
smil Skrevet 16. september 2005 #75 Skrevet 16. september 2005 Jeg er for kontantstøtten. Her er en tråd jeg startet med samme tema: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...ontantst%F8tten
gaja Skrevet 17. september 2005 #76 Skrevet 17. september 2005 kan noen fortelle litt mer om denne barnehagestøtten? er det penger man får utbetalt på samme måte som kontantstøtte? Dekker det utgiftene til barnehage??? lurer fælt jeg og!
smil Skrevet 17. september 2005 #77 Skrevet 17. september 2005 Nei, du får ikke utbetalt disse pengene. En barnehageplass koster langt mer enn det foreldrene betaler for plassen. Barnehagene får "mellomlegget" fra staten.
gaja Skrevet 17. september 2005 #78 Skrevet 17. september 2005 var det bare det dere mente syntes det hørtes litt rart ut, ja..
mockinbird Skrevet 17. september 2005 #79 Skrevet 17. september 2005 Så lenge "han stat" tok fra meg, -som aldri i verden ville ha hatt råd til å leve på kontantstøtte-, småbarnstillegget, for å finansiere en ordning for de som enten har penger nok til å være hjemme utover permisjonen eller får subsidiert dagmamma, er jeg MOT, MOT, MOOOT kontantstøtta. Det var ei ordning som skulle sikre våre søte små mer tid med foreldrene, resultatet er at barn i gjennomsnitt ser foreldrene hele 15 ( ) minutter mere pr døgn... dyre 15 minutter, spør dere meg.
koldbruna Skrevet 17. september 2005 #80 Skrevet 17. september 2005 Jeg er i mot kontantstøtten slik den fungerer i dag. Skal den beholdes bør det være en ordning som sikrer at barna er hjemme med foreldrene og ikke settes bort til dagmamma. ← Enig med deg her....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå