Gjest gjest1 Skrevet 12. september 2005 #1 Skrevet 12. september 2005 Berre lurer på kva du syns om kontantstøtta eg... Eg er i mot, trur eg då, i alle fall.. Eg meiner alle barn har godt av å gå i barnehage og vere sosiale saman med andre barn, under oppsyn av vaksne med pedagogisk utdanning. All forskning viser også at barn som har gått i barnehage lærer fortare enn andre barn. Det sosiokulturelle læringsperspektivet, det å lære av "den vidarekomande andre" er svært viktig, syns eg. Kva meiner du?
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2005 #2 Skrevet 12. september 2005 Jeg er i mot kontantstøtten, den skaper en ny generasjon kvinnelige minstepensjonister.
Gjest gjest1 Skrevet 12. september 2005 #3 Skrevet 12. september 2005 Jeg er i mot kontantstøtten, den skaper en ny generasjon kvinnelige minstepensjonister. ← Einig! Kontantstøtta er eit STORT tilbakesteg for likestillinga!
Gjest Piper Skrevet 12. september 2005 #4 Skrevet 12. september 2005 (endret) Men skal andre bestemme hva andre skal gjøre? Er det egentlig likstilling, når andre bestemmer hva man skal få lov til å gjøre eller ikke? Hva har kontantstøtten med likestilling å gjøre? Hva med de som ønsker å gå hjemme, skal ikke de kunne få lov til det? Eller går det i mot deres syn på likestilling? Når det er sagt så er jeg i mot kontantstøtten som den fungerer i dag, for det har blitt dagmammens kontantstøtte i stedet. Velger man å være hjemme, så er man hjemmer. Er man i jobb, burde man ikke få kontantstøtte. Endret 12. september 2005 av Piper
Varja Skrevet 12. september 2005 #5 Skrevet 12. september 2005 (endret) Men skal andre bestemme hva andre skal gjøre? Er det egentlig likstilling, når andre bestemmer hva man skal få lov til å gjøre eller ikke? Hva har kontantstøtten med likestilling å gjøre? Hva med de som ønsker å gå hjemme, skal ikke de kunne få lov til det? Eller går det i mot deres syn på likestilling? Jeg synes ikke det å fjerne kontantstøtten er å bestemme hva andre skal gjøre. Kontantstøtten i seg selv kan jo like gjerne ses på som et forsøk på å bestemme hva folk skal gjøre. Man gir økonomisk belønning til dem som holder barna sine borte fra offentlig støttet barnehage, og sender dermed et signal om at det er noe staten synes er en god ting. Endret 12. september 2005 av Varja
Pasha Skrevet 12. september 2005 #6 Skrevet 12. september 2005 hadde tenkt å ta i mot kontantstøtten jeg.. ..men ikke være hjemme selv.. bli jo dersom vi velger å ha vårt evt barn hos dagmamma og da betale henne med kontantstøtte velger vi barnehage kan det være det samme med hele kontantstøtten lavere barnehagepris er i allefall viktgere enn kontantstøtte
Gjest sexysadie Skrevet 12. september 2005 #7 Skrevet 12. september 2005 Hvorfor ikke la folk få barnetrygd til barnet er 18 år i stedet for 16 år?
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2005 #8 Skrevet 12. september 2005 Syns kontantstøtten bør fjernes og barnetrygden gå over på behovsordning.
Pasha Skrevet 12. september 2005 #9 Skrevet 12. september 2005 Hvorfor ikke la folk få barnetrygd til barnet er 18 år i stedet for 16 år? ← gjør man ikke det da? husker at når jeg var 17 1/2 år kom barnetrygden tilbake
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2005 #10 Skrevet 12. september 2005 Hvorfor ikke la folk få barnetrygd til barnet er 18 år i stedet for 16 år? ← Trodde da man fikk det nå? Det var bare mens jeg var barn den stoppet da man var 16. Husker nemlig de endret reglene rett etter jeg fylte 18.... Jeg er jo barnløs, så jeg vet at enkelte ikke synes jeg skal uttale meg i slike debatter som kontantstøtte. Men det er mine skattepenger som brukes, og jeg har også vært barn selv, så jeg synes jeg kan ymte frampå noe. Politikk dreier seg nemlig om prioriteringer. Hvis man hadde hatt råd til alt hadde man ikke hatt behov for økonomiske analyser eller politikere som kjempet for sine saker. Det jeg vil fram til er at man kanskje må se på hva som er viktigst av: kontantstøtte, makspris på barnehageplasser eller full barnehagedekning? Jeg ser på det siste som det aller viktigste. Kjenner flere som har problemer med å få barnehageplass. Både kontantstøtten og ikke minst maksprisinga kan sinke utbyggingen av barnehager. Høyresiden snakker så fint om valgfriheten ved kontantstøtten. Men hvor er det blitt av valgfriheten hvis man ikke får barnehageplass?? Kontantstøtten i kombinasjon med de høye barnehageprisene skaper også et dillemma for lavtlønte: det lønner seg faktisk å ha barna hjemme, i forhold til å betale dyr barnehage. Kjenner en som er lavtlønt, og som faktisk taper penger på å ikke motta kontantstøtte. Hun velger slik fordi hun mener barnehage er det aller sunneste for sønnen sin, men ikke alle kan ta valg som medfører økonomiske tap. Et annet problem oppstår her hvor jeg bor: Jeg bor i indre Oslo indre øst, og her er det mange som ikke sender barna i barnehage. Selvfølgelig skal foreldrene bestemme hva barna skal gjøre, men det er et problem at andregenerasjonsinnvandrere ikke blir integrert tidlig nok, ved at de holdes borte fra barnehage. Kontantstøtten sender som noen her sier et signal om at det er OK å holde barna hjemme. Og disse innvandrerkvinnene er ofte likevel hjemme, hvorfor skulle de da sende barna i barnehage når de får penger for å la være? Det har tidligere i min bydel vært forsøksordninger med å la innvandrerbarn få mye billigere barnahgeplasser, så de skal bli integrert tidlig nok. Særlig for disse barna tror jeg det er veldig sunt å få kommet seg ut! Å fortsette en slik ordning med sponsing av barnehageplassene til innvandrere blir imidlertid umulig så lenge man har kontantstøtten... Synes generelt barnehage er veldig sunt for barn. Er sjeleglad for at jeg ikke ble holdt hjemme med min mor, men fikk komme meg ut og utvikle meg sosialt. Som noen sier her så har de ansatte utdannelse og lang erfaring med barn. Og synes den valgfriheten som det blir snakket så mye absolutt ikke er reell. For det første er det ikke alle som får muligheten til å velge pga manglende barnehgaplass, derneste er det økonomiske motiver som gjør at det lønner seg å bli hjemme fra jobb. Og da er det kvinnen som går tilbake til kjøkkenbenken. Hilsen barnløs, som våger seg frampå i en slik debatt en gang i mellom
Gjest gjest1 Skrevet 12. september 2005 #11 Skrevet 12. september 2005 Syns kontantstøtten bør fjernes og barnetrygden gå over på behovsordning. ← Enig!!
Gjest Gjesta Skrevet 12. september 2005 #12 Skrevet 12. september 2005 Jeg er i mot kontantstøtten slik den fungerer i dag. Skal den beholdes bør det være en ordning som sikrer at barna er hjemme med foreldrene og ikke settes bort til dagmamma.
Mini_me Skrevet 12. september 2005 #13 Skrevet 12. september 2005 Jeg brukte kontantstøtten til å betale dagmamma med. Dagmammaen kostet meg 150 kr pr mnd! Syns kontantstøtte slik det fungerer nå, er dårlig, men benytter meg av ordningen når den først er der....
Glitter Skrevet 12. september 2005 #14 Skrevet 12. september 2005 (endret) Jeg er hjemme med barnet mitt,og synes det er greit å ha kontantstøtta.Den tiden jeg får nå kan jeg ikke få igjen. Til hovedinnlegger: Selv om jeg er hjemme så er vi ofte sammen med andre som er hjemme med barna sine.Så går vi i åpen barnehage hvor det er to ansatte "styrer".Vi mødre er med selv og betaler 15 kr pr gang.Ungene er med på forskjellige aktiviteter,sang og lek.Helt enig med deg at det er sunt.Men det er jo mange måter å løse ting på Må legge til hun skal i barnehage når hun nærmer seg 3 år. Endret 12. september 2005 av Glitter
Gjest Fruktfat Skrevet 12. september 2005 #15 Skrevet 12. september 2005 er enig i at unger har godt av å gå i barnehage, men samtidig synes jeg unger under halvannet/to unger er for små til barnehage og har det bedre hos dagmamma. er ikke alle som har råd til å være hjemme ett år, og da er kanskje ungen bare ni mnd når man skal ut i jobb, etter min mening er det da bedre å bruke dagmamma.
Belit Skrevet 12. september 2005 #16 Skrevet 12. september 2005 Jeg synes kontantstøtten bør avvikles. Den slår ut "feil" i forhold til intensjonen. Men mest mener jeg det er tull å gi folk penger for IKKE å bruke et velferdsgode.
Gjest LoisLane Skrevet 12. september 2005 #17 Skrevet 12. september 2005 Helt enig med deg, Belit. At den skaper større forskjeller mellom kvinner og menn er det vel ikke tvil om.
Mistyen Skrevet 12. september 2005 #18 Skrevet 12. september 2005 Jeg er i mot kontantstøtten, den skaper en ny generasjon kvinnelige minstepensjonister. ← Hvem sier at kontantstøtten er forbeholdt kvinner som er hjemme med barna??? Kontantstøtten ga oss muligheten til å redusere vår arbeidstid, slik at vi er mer hjemme med sønnen vår. Den dekker selvfølgelig ikke en hel inntekt, men vi har kunnet prioritere annerledes. Så sånn sett er jeg for kontantstøtten, ja. Men det er klart - det beste hadde vært om vi hadde full barnehagedekning og fri barnehage på lik linje med skole og sykehus
Hilde Skrevet 12. september 2005 #19 Skrevet 12. september 2005 Jeg er sterkt i mot kontantstøtten. For nei, det er jo ikke slik at det er kvinnen som må være hjemme, men det er nå engang sånn, (i disse ikke-likestillingstider) at mannen tjener mest. Ergo taper man minst på at kvinnen er hjemme. Og derfor vil man ofte la nettopp kvinnen være hjemme.. Det er akkurat som med permisjonen, det koster for mye at mannen er hjemme. Når man i tillegg vet at en stor andel av kontantstøttemottakerne har dagmamma, da ser jeg virkelig ikke poenget. Ja til (billigere) barnehageplass til alle, nei til kontantstøtte.
trøll Skrevet 12. september 2005 #20 Skrevet 12. september 2005 Jeg er for kontantstøtten. Den gjør at jeg har mulighet til å være hjemme med sønnen min til han blir 3 år og skal begynne i barnehage. Synes ikke barn under 2 år har noe i en barnehage å gjøre, men det er en helt annen sak.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå