Lemona Skrevet 17. september 2005 #81 Skrevet 17. september 2005 Jeg er FOR kontantstøtte!! Jeg vil at jeg selv skal bestemme om jeg ønsker å være hjemme med barna mine eller ha dem i barnehage. ← Slik det er nå er det da slett ikke slik at alle kan velge om de vil være hjemme eller ha barna i barnehage. Kontantstøtten er langtfra høy nok til at den gir folk med normal inntekt et reelt valg. Vår familie hadde i allefall ikke klart seg med bare en inntekt + kontantstøtte. Man kan heller ikke bestemme at man vil ha barnet sitt i barnehage. Min datter er 3 1/2 år, og har fortsatt ikke plass i bhg i bydelen. Et annet stort problem med kontantstøtten er at barn som hadde trengt å gå i bhg aldri begynner der fordi foreldrene (som hadde vært hjemme uansett) velger å få kontantstøtte. Nei dette om at man med kontantstøtte selv kan velge det som passer for sin familie er jo bare tull. Gi meg et reelt valg så kan vi begynne å snakke....
Annie78 Skrevet 18. september 2005 #82 Skrevet 18. september 2005 Hm, nå har jeg ikke barn ennå, men er imot kontantstøtta slik den er nå. Det burde være barnehageplass til de som vil ha det, og så burde det være mer i ''lønn'' til den som er hjemme, og samtidig skulle den som er hjemme med barna få samme rettighet som de som jobber, i pensjonspoeng o.l. Uansett om det er kvinnen eller mannen som er hjemme. Jeg tror nemlig både barn og voksne har godt av å være hjemme i alle fall de to første leveårene til barnet. Mamma var hjemme med meg og den eldste broren min, til jeg var 13. Vi var mye friere enn jeg tror mange barnehagebarn er nå, vi måtte finne på alt selv og gjorde utrolig mye gøy, uten at noen bestemte at 'nå er det sangtid' osv. Samtidig kunne vi gå inn hjemme om vi ville, og det gir en trygghet som jeg tror mange unger mangler i dag......
Gjest sexysadie Skrevet 19. september 2005 #83 Skrevet 19. september 2005 Jeg synes det er snedig at det er sånn fokus på at mennesker som har et menneske å dele tilværelsen med skal ha valgfrihet til å være hjemme med barna sine, mens alenemødrene vær så god skal ute og jobbe.
wanessah Skrevet 19. september 2005 #84 Skrevet 19. september 2005 Men skal andre bestemme hva andre skal gjøre? Er det egentlig likstilling, når andre bestemmer hva man skal få lov til å gjøre eller ikke? Hva har kontantstøtten med likestilling å gjøre? Hva med de som ønsker å gå hjemme, skal ikke de kunne få lov til det? Eller går det i mot deres syn på likestilling? Når det er sagt så er jeg i mot kontantstøtten som den fungerer i dag, for det har blitt dagmammens kontantstøtte i stedet. Velger man å være hjemme, så er man hjemmer. Er man i jobb, burde man ikke få kontantstøtte. ← det var omtrent som om jeg skulle sagt d selv.. kunne ikke sagt meg mer enig! det blir spennende å se hva som skjer rundt dette med den nye regjeringa.
Varja Skrevet 19. september 2005 #85 Skrevet 19. september 2005 (endret) FAKTUM er at man får vesentlig mer i barnehagestøtte enn kontantstøtte. Og at barnehagestøtten får man helt til barnet begynner på skolen, mens kontantstøtten får man max to år. Nå synes i alle fall jeg at mer penger over langt flere år er langt mer "førende" enn litt penger i et par år. ← Her misforstår du hva det vil si at noen legger føringer på hva andre vil gjøre. Det er ingen økonomiske fordeler for foreldrene hvis de velger barnehageplass. Barnehagen er et tilbud, som man atpåtil må betale ganske mye for å benytte seg av! At staten også betaler til barnehagen for hvert barn som går der er en fin ting selvfølgelig, men det har ingenting med å legge føringer på hvordan hver enkelt familie skal ordne sin hverdag. Nå tror jeg personlig at barnehager er bra for barna. Men jeg ville synes det var like feil om foreldrene fikk betalt 3000 kroner i måneden for å sende barna i barnehagen! Endret 19. september 2005 av Varja
Caramba Skrevet 19. september 2005 #86 Skrevet 19. september 2005 (endret) Jeg synes det er snedig at det er sånn fokus på at mennesker som har et menneske å dele tilværelsen med skal ha valgfrihet til å være hjemme med barna sine, mens alenemødrene vær så god skal ute og jobbe. ← Veldig godt poeng. Det er vel egentlig bare kjernefamilien som kan benytte seg av dette tilbudet. For å klare seg på 3000 i mnd, så er man temmelig avhengig av å ha en mann eller kone som jobber fullt og forsørger familien i tillegg. Men det er jo Krf som har innført kontantstøtten. Aleneforeldre finnes nok ikke i deres lille verden. Endret 19. september 2005 av Caramba
gaja Skrevet 19. september 2005 #87 Skrevet 19. september 2005 (endret) slettet Endret 12. januar 2006 av gaja
Gjest Gjest_kath_* Skrevet 20. september 2005 #88 Skrevet 20. september 2005 Jeg har tre barn i alderen ett til fem og jeg hadde aldri greid å tjene like mye som jeg får i kontantstøtte og barnetrygd i måneden! Så hurra for kontantstøtten!!!!
Gjest Gjest_kath_* Skrevet 20. september 2005 #89 Skrevet 20. september 2005 Jeg har tre barn i alderen ett til fem og jeg hadde aldri greid å tjene like mye som jeg får i kontantstøtte og barnetrygd i måneden! Så hurra for kontantstøtten!!!!
Lemona Skrevet 20. september 2005 #90 Skrevet 20. september 2005 Jeg har tre barn i alderen ett til fem og jeg hadde aldri greid å tjene like mye som jeg får i kontantstøtte og barnetrygd i måneden! Så hurra for kontantstøtten!!!! ← Barnetrygd får du da selv om kontantstøtten skulle forsvinne, og selv om du jobber. Hvis du ikke hadde klart å finne en jobb hvor du tjener mer enn kontantstøtte for to er jeg overrasket!!
Potetoline Skrevet 20. september 2005 #91 Skrevet 20. september 2005 Jeg har tre barn i alderen ett til fem og jeg hadde aldri greid å tjene like mye som jeg får i kontantstøtte og barnetrygd i måneden! Så hurra for kontantstøtten!!!! ← er enig her altså. er i nøyaktig samme situasjon selv og det sier seg selv at når vi mister to kontantstøtter og må ut med tre barnehageplassregninger i måneden da blir det ikke mye igjen av mors lønn. men jeg tror ungene har tjent på at jeg har vært hjemme. om ikke så altfor lenge skal jeg inn i rotteracet igjen jeg og. inntil da nyter jeg tiden med barna, den går så altfor fort.
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2005 #92 Skrevet 21. september 2005 Kontantstøtte er helt feillått slik den er nå: FJERN DEN! Det er bare i spesielle tilfeller at den faktisk gjør nytten: 1) hvis man har to barn innenfor 1-3 år, eller 2) hvis en jobber skift og kan redusere arbeidstiden for å være hjemme med barna. Jeg mener at det i dag ikke er noen som har råd til å være hjemme for kr. 3.500,- i mnd. Og hvis de har det, har de råd til å være hjemme også uten kontaktstøtten.. Bruk heller pengene på flere og rimeligere barnehageplasser. Hilsen en som benytter seg av ordningen, siden vi er en familie med skiftarbeider - og kontantstøtten dekker opp det skiftarbeideren går ned i lønn ved redusert stilling.. Men allikevel er jeg MOT ordningen..
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2005 #93 Skrevet 21. september 2005 At staten også betaler til barnehagen for hvert barn som går der er en fin ting selvfølgelig, men det har ingenting med å legge føringer på hvordan hver enkelt familie skal ordne sin hverdag. Altså mener du at statlig sponsing ikke har noen effekt?? Da kan vi altså bare la være å ha statlig sponsing av kollektivtraffikk osv? Siden statlig sponsing ikke påvirker folks valg? Eller??
Lemona Skrevet 21. september 2005 #94 Skrevet 21. september 2005 Kontantstøtte er helt feillått slik den er nå: FJERN DEN! Det er bare i spesielle tilfeller at den faktisk gjør nytten: 1) hvis man har to barn innenfor 1-3 år, eller 2) hvis en jobber skift og kan redusere arbeidstiden for å være hjemme med barna. Jeg mener at det i dag ikke er noen som har råd til å være hjemme for kr. 3.500,- i mnd. Og hvis de har det, har de råd til å være hjemme også uten kontaktstøtten.. Bruk heller pengene på flere og rimeligere barnehageplasser. Hilsen en som benytter seg av ordningen, siden vi er en familie med skiftarbeider - og kontantstøtten dekker opp det skiftarbeideren går ned i lønn ved redusert stilling.. Men allikevel er jeg MOT ordningen.. ← Hadde det akkurat slik selv med førstemann. Da fungerte jo kontantstøtten perfekt. Men hvor mange er i en slik situasjon?? Mindretallet...
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2005 #95 Skrevet 21. september 2005 De som har råd til å være hjemme med kontantstøtten har det uten`??? ERROR! ERROR! ERROR!! Et slik beløp pr mnd gjør faktisk en forskjell.. Kankskje ikke for alle, men i alle fall for mange!!
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2005 #96 Skrevet 21. september 2005 De som har råd til å være hjemme med kontantstøtten har det uten`??? ERROR! ERROR! ERROR!! Et slik beløp pr mnd gjør faktisk en forskjell.. Kankskje ikke for alle, men i alle fall for mange!! ← Jeg nekter å tro at dette beløpet utgjør forskjellen for mange.
Gjest Gjest_Potetoline_* Skrevet 21. september 2005 #97 Skrevet 21. september 2005 Jeg nekter å tro at dette beløpet utgjør forskjellen for mange. ← det gjør faktisk det! for de fleste er faktisk 3500 kroner mye!!!!!
Lemona Skrevet 21. september 2005 #98 Skrevet 21. september 2005 det gjør faktisk det! for de fleste er faktisk 3500 kroner mye!!!!! ← Ja for de fleste er det jo det. Men for de som har råd til at en er hjemmeværende skulle man tro at det ikke utgjorde noen voldsom forskjell...
Fru Blå Skrevet 22. september 2005 #99 Skrevet 22. september 2005 Det er tull å si at de som klarer seg med 3500 kr, klarer seg fint uten. Hadde det ikke vært for kontantstøtten hadde jeg måttet sendt datteren min i barnehagen som 1-åring, noe som jeg er veldig i mot. Jeg jobber selv i barnehage med små barn, og kunne ikke tenkt å sendt barnet mitt i barnehage før det er over 2 år. Datteren min begynte i barnehage når hun var 2,5 år og da var både hun og jeg veldig klar for det. Jeg skjønner heller ikke de som sier at man heller bør bruke kontantstøtten til å skaffe flere barnehageplasser. Det blir jo ikke flere ledige plasser når de som velger å bruke dagmamma eller er hjemme med barna, blir tvunget til å sette barnet i barnehage. Jeg prøver å bli gravid nå, og har tenkt til å bli dagmamma når barnet blir 1 år, slik at jeg har råd til å være hjemme med barnet 2 år til. Hvis ikke kontantstøtten har forsvunnet innen den tid...
Gjest rabrabara Skrevet 22. september 2005 #100 Skrevet 22. september 2005 Veldig for! Jeg har tvillinger og har levd på sosialstøtte, så for meg er kontantstøtten en redning. Jeg vil gjerne være hjemme med dem til neste år og med tanke på barnehageutgifter og det faktum at vi ikke har barnahegeplass fungerer kontantstøtten veldig bra for meg. Jeg har ikke tenkt å benytte meg av den i tre år, for jeg vil jobbe, men med de to små mener jeg at det er bra for oss.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå