Gå til innhold

kunne du blitt veganer? hvorfor hvorfor/hvorfor ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Katten.2.0 skrev (2 minutter siden):

 

Fun fact: Når vi har lavt nivå av B12 skiller levra ut mer av sine lagre ut i blodstrømmen slik at det ser ut som at vi har mer B12 enn vi faktisk har. Blant annet derfor tar det noen år før man ser den helseskadelige effekten et vegansk kosthold har, og at det er så få som klarer å være veganer i mer enn fem år. 

Har lest motsatt forsknibgmen den må man lete litt etter for å si det sånn ikkenoe google finner frem på første søk. Har forøvrig passert 5 år så virker som det går fint. 

Anonymkode: f3531...a98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, AnonymBruker said:

Har lest motsatt forsknibgmen den må man lete litt etter for å si det sånn ikkenoe google finner frem på første søk. Har forøvrig passert 5 år så virker som det går fint. 

Anonymkode: f3531...a98

Gjerne link den til meg når du finner den. 

Er jo supert at du har funnet noe som funker for deg. Det er så mye som spiller inn, at det er tilnærmet umulig å finne et optimalt universalt kosthold. Viktigste er å finne det som funker for en selv.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er motstander av fanatisme. De eneste som tjener på disse latterlige trendene er nisjegrossister som tjener seg rike på tøyset. For meg reduseres vaganisme til et trist ønske om oppmerksomhet: "-ånei, har du ikke tofu et eller annet kan jeg ikke spise hos deg..."! 

Sinnsykt slitsomt for alle andre. Dessuten er jeg altfor glad i alt dere fordømmer. Pølser, koteletter eller en blodig biff? Hell, yes! 

Anonymkode: 15203...a12

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jepp, de finnes. Her er en tråd med gode kjøttkilder:

 

Anonymkode: c25a6...fd4

Men hva med om vinteren? Selv om beitedyr går ute og spiser gress og ville vekster så lenge det er mulig må de jo ha kraftfor mesteparten av året eller? Jeg vet lite om beitedyr, men er litt forferdet over hvor store områder som kreves for å dyrke mat bare til husdyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (1 time siden):

Vel det var mangler jeg ikke hadde når jeg var vegetarianer f.eks

Spiste variert men det var ikke bra nok, for meg, husk at alle livsstiler/dietter er ikke for alle. Og please stopp med å se ned på de som ikke lever som deg.

Jeg ser aldri ned på folk som ikke spiser som meg, de fleste jeg kjenner spiser kjøtt og meieriprodukter, og jeg kommenterer aldri kostholdet deres. Dog blir ALLTID mitt kosthold kommentert av de som spiser kjøtt. Dette er en mening du ilegge meg, som igjen speiler hvordan mange som spiser kjøtt tenker. Er dritt lei mildt sagt. 

Det jeg blir irritert over er folk som DØMMER de som ikke spiser kjøtt og i tillegg kommer med idiotiske påstander om at plantekost ødelegger hormonene våres med underbygges av blogger og personlige meninger.

Jeg hadde masse mangler og livsstilssykdommer når jeg spiste kjøtt og meieriprodukter i tillegg til overvekt. Nå har jeg nada mangler eller sykdommer, ei heller overvekt. Både tannlege og fastlegen ble mildt sag overasket over hvordan helsen min endret seg og støtter meg 100%. 

Jeg anser ikke vegetarianere eller veganere som noe sunnere da man kan spise mye dritt som ikke er bra for kroppen. Å spise litt kjøtt fra f.eks vilt og i tillegg spise rene råvarer laget fra bunn av anser jeg som sunnere enn masse erstatnings produkter, sukker og prosessert mat tross det er vegansk.

Jeg spiser plantekost - frø, nøtter, frukt og masse grønnsaker. Aldri kjøtterstatninger eller andre erstatninger, kun litt vegansk ost i helgen. Jeg lager absolutt alt fra bunn av med masse forskjellige råvarer. Og noen ganger spiser jeg også kjøtt, men svært sjeldent. Tom når eg spiste masse kjøtt så anså jeg et plantekost langt bedre for helsa. 

Anonymkode: 86666...8be

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Men de dyrene som blir spist, de er avlet frem på en mer naturlig måte?

Anonymkode: f3531...a98

Ja, de har ikke gått gjennom like store endringer. Planter kan vi spise ytterst få av, og stort sett bare en liten del, og noen må varmebehandles for å være trygge. Vi kan ikke overleve på ville planter.

Med dyr er det motsatt. Vi kan spise alle dyr og fugler og de fleste fisker, og vi kan (og bør) spise *hele* dyret.

Anonymkode: 1f7af...727

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde nok spist mer vegansk hvis ikke alt var markedført som etterligning av kjøttprodukter/melkeprodukter osv. Det høres bare ikke fristende ut. Kall det helt andre navn så hadde nok flere prøvd tenker jeg. 

Anonymkode: 6e9c3...ce1

Dette er jeg også enig i! 

Anonymkode: ad6c2...022

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hipparchia
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det samme kan man si om å være et godt menneske. Hvor mange fattige kan gi fra seg mat til andre mennesker når egne barn sulter? Rike nordmenn, derimot, kan være rause og gavmilde mot sine nære. Å være født i Norge gjør deg i oftere i stand til å være et bedre menneske mot de du kjenner. Betyr det at vi burde være mer egoistiske? Siden fattige ikke har råd til å være like gavmilde som oss selv?

Skal hva vi velger å gjøre moralsk, være avhengig av at fattige kan gjøre det også? Kjøpe elbil? Nei, det har ikke en fattig råd til, så det kan ikke nordmenn gjøre heller. Vi må enten la være kjøre bil, eller vi må kjøre de eldste, mest forurensende kjøretøyene vi finner. Du vet, fordi vi kan ikke velge bedre når fattige ikke kan det. Kildesortere søppel? Hallo, ser det ut som mennesker som har søppel som sine 4 husvegger gjør det? Nei, da må vi nordmenn slutte med dette også

Det blir ganske absurd. Om man skal være veganer eller ikke, er ikke et valg man skal ta basert på om en fattig person kan gjøre det. Det er et valg man tar avhengig av om man kommer frem til at det er et bedre moralsk valg enn å ikke gjøre det. 

Anonymkode: 30617...ed9

Hva er du snakker om? Poenget er at man kan ikke bruke studier på den måten mange veganere gjør, fordi det mange av studiene de viser til tar ikke med årsakssammenheng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må spise som de ønsker selv.

Men jeg klarer ikke å ta radikale veganere alvorlig, som hater alle som spiser kjøtt etc. Gjerne litt freaka jenter med farga hår/blitzer style. Fronter BLM, pride/FRI og hele greia. 

Sorry, sånne må jeg le av.

 

Anonymkode: 14acc...597

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

vi er nok skapt forskjellig og noen har mer behov for kjøtt enn andre. Fisk og egg er supre kilder og vanskelig å finne erstatninger for. Mens behovet for rødt kjøtt tror jeg varierer fra person til person.  Hva slags plantemat har du kuttet ut? 

Anonymkode: 9aa86...dff

Hva er fisk super kilde for? Sånn bortsett fra omega som de kun inneholder fordi de spiser alger og det løses med algeomega som er null stress. Ellers så inneholder  rapsolje, valnøtter, knust linfrø og linfrøolje, hampfrø, chiafrø og soyabønner  rikelig med essensielle (livsnødvendige) fettsyrer, bl. a. kortkjedede omega-3 fettsyrer. Og hva egg angår er ikke det livsviktig på noen som helst måte 

Anonymkode: 24640...7fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (2 timer siden):

 

Fun fact: Når vi har lavt nivå av B12 skiller levra ut mer av sine lagre ut i blodstrømmen slik at det ser ut som at vi har mer B12 enn vi faktisk har. Blant annet derfor tar det noen år før man ser den helseskadelige effekten et vegansk kosthold har, og at det er så få som klarer å være veganer i mer enn fem år. 

Dette er så feil. Som veganer tar man selvsagt nok b22 for å hindre mangel. Og hva 5 år angår har jeg selv vært veganer i 9 år med fin helse og fine bp hele veien og jeg kjenner (ikke bare vet om) ganske mange andre veganere som har passert din 5 år grense som er friske og raske

Anonymkode: 24640...7fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (3 timer siden):

Nei.

For min del tenker jeg at det er et unaturlig kosthold, som skaper en unaturlig balanse i naturen. At mange veganere må ta tilskudd av vitaminer for å opprettholde det som ellers er en naturlig balanse i kroppen - gjør at jeg tenker det jeg tenker. Mennesker er ikke skapt for et vegansk kosthold. Naturen er ikke skapt for et vegansk kosthold. 

Da er ikke graviditet normalt da gravide bli anbefalt kosttilskudd. Eller det å leve på vår side av jorda da alle blir anbefalt d vitamin i måneder med r i seg. For å ikke glemme alle animalske produkter som blir tilsatt vitaminer eller kraftfôret til dyrene. Så det kosttilskudd argumentet er debunked for lenge siden!!!

Anonymkode: 24640...7fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hadde nok spist mer vegansk hvis ikke alt var markedført som etterligning av kjøttprodukter/melkeprodukter osv. Det høres bare ikke fristende ut. Kall det helt andre navn så hadde nok flere prøvd tenker jeg. 

Anonymkode: 6e9c3...ce1

Hadde du virkelig brydd deg om dyrene og ønsker det strekt nok hadde du gjort det. Er så typisk folk å komme opp med alt av argumenter for å slippe å ta ansvar

Anonymkode: 24640...7fc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, de har ikke gått gjennom like store endringer. Planter kan vi spise ytterst få av, og stort sett bare en liten del, og noen må varmebehandles for å være trygge. Vi kan ikke overleve på ville planter.

Med dyr er det motsatt. Vi kan spise alle dyr og fugler og de fleste fisker, og vi kan (og bør) spise *hele* dyret.

Anonymkode: 1f7af...727

Så hvordan avles de frem naturlig mener du?

Anonymkode: 24640...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da er ikke graviditet normalt da gravide bli anbefalt kosttilskudd. Eller det å leve på vår side av jorda da alle blir anbefalt d vitamin i måneder med r i seg. For å ikke glemme alle animalske produkter som blir tilsatt vitaminer eller kraftfôret til dyrene. Så det kosttilskudd argumentet er debunked for lenge siden!!!

Anonymkode: 24640...7fc

Ja, men som veganer kutter man ut enda flere kilder til det man trenger. 

Anonymkode: ad6c2...022

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hadde du virkelig brydd deg om dyrene og ønsker det strekt nok hadde du gjort det. Er så typisk folk å komme opp med alt av argumenter for å slippe å ta ansvar

Anonymkode: 24640...7fc

Jeg er faktisk enig, hvorfor etterligne noe som definitivt ikke smaker det samme som det det skal etterligne uansett. Det vil ikke nødvendigvis si at det smaker vondt, mye smaker godt 😊 

Anonymkode: ad6c2...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, men som veganer kutter man ut enda flere kilder til det man trenger. 

Anonymkode: ad6c2...022

Leste du egentlig innlegget. Hadde ikke kraftfôret,melken,osten,yoghurten,smøret osv blitt tilsatt ekstra vitaminer måtte du også ha tatt kosttilskudd,så ikke kom her å snakk om hva som er naturlig. Og det enste jeg MÅ ta er b12

Anonymkode: 24640...7fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg er faktisk enig, hvorfor etterligne noe som definitivt ikke smaker det samme som det det skal etterligne uansett. Det vil ikke nødvendigvis si at det smaker vondt, mye smaker godt 😊 

Anonymkode: ad6c2...022

Man må ikke spise det for å være veganer 

Anonymkode: 24640...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Leste du egentlig innlegget. Hadde ikke kraftfôret,melken,osten,yoghurten,smøret osv blitt tilsatt ekstra vitaminer måtte du også ha tatt kosttilskudd,så ikke kom her å snakk om hva som er naturlig. Og det enste jeg MÅ ta er b12

Anonymkode: 24640...7fc

Hmm, igjen når man velger å kutte ut alt animalsk så fjerner man også flere kilder til ting kroppen trenger. Jeg har troen på et variert kosthold, med både vegetarmat i blant og animalske produkter. Er ikke så glad i kjøtt selv, men veldig glad i egg og ost foreksempel. Skulle nok klart vegetar, om jeg kunne få spise burger en gang i halvåret, men ikke vegan. Det ser jeg heller ikke poenget med å være.

Anonymkode: ad6c2...022

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...