Gå til innhold

kunne du blitt veganer? hvorfor hvorfor/hvorfor ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Beklager, men jeg forstår rett og slett ikke hva du mener. Jeg skrev

Og til det svarer du "fortsatt ikke naturlig."

Jeg prøver ikke å være vanskelig altså. Mener at det er unaturlig å spise kjøtt?

Anonymkode: 1f7af...727

Hjelpes! Mener du oppriktig at kjøttindustrien er naturlig?

Anonymkode: 24640...7fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Noen har misset at all mat er tilsatt tilskudd. Og din animalske mat. Så hvem er fjern i toppen?

Anonymkode: 24640...7fc

Hjelp..... 👀

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Noen har misset at all mat er tilsatt tilskudd. Og din animalske mat. Så hvem er fjern i toppen?

Anonymkode: 24640...7fc

All mat?

Alle ingredienser skal være listet på forpakningen.

Anonymkode: 1f7af...727

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (7 timer siden):

Du kan dog spise rent grassfôret storfe - og kun dét - og få i deg alt av næringsstoffer man trenger. Av en eller annen grunn får man heller ikke vitamin C-mangel, selv om det er dét eneste man ikke skal kunne få i seg via kjøtt, uten at man helt forstår hvorfor. 

Kjøtt har C-vitamin og man får i seg nok hvis man spiser bare kjøtt. USDA bestemte bare en gang at man skulle skrive at det var null. De har også testet med varmebehandling av kjøtt og kjøttet beholdt mesteparten av c-vitaminet. Jeg har aldri hørt om noen på ren kjøttdiett (carnivore) som har fått skjørbuk.

Jo mer karbohydrater du spiser, jo mer c-vitamin trenger du. Så når du ikke spiser karbohydrater så trenger du veldig lite c-vitamin.

Mer informasjon i denne tråden:

 

Anonymkode: 78b79...36e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hjelpes! Mener du oppriktig at kjøttindustrien er naturlig?

Anonymkode: 24640...7fc

Nei, det er vel ingen industri som er "naturlig" enten vi snakker om mat, klær eller byggematerialer.

Men det er det å spise kjøtt, ikke en industri, jeg forsvarer. At noe produseres industrielt er i og for seg ikke et argument for eller mot noe, men det er jo slik at ting ofte er sunnere dess mindre det har blitt "tuklet" med. Og i det perspektivet er det soleklart mer naturlig for meg å spise et lokalt dyr som har spist lokalt gress, enn en haug plantedeler som må importeres fra alle verdensdeler, med alt det medfører.

Det er knapt noe som er mer naturlig for mennesker enn å spise kjøtt, og her i landet er vi så heldige at vi kan få kjøttet på bordet praktisk talt rett fra beitet.

Anonymkode: 1f7af...727

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvorfor ikke melkeproduksjon? Samme områdene for beite og slått.

Anonymkode: 84d15...636

Man kan spare utrolig mye ressurser ved kun sauehold. Da vil sauene utnytte beitet i utmarka og man får frigjort den beste jorda til plantevekster og færre og mindre driftsbygninger og man slipper alt styret med melken! Og slutte med kylling/eggproduksjon.

Anonymkode: 2e842...ec8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, vil selv ha et sunt og variert kosthold og lære mine barn det samme. De skal ikke vokse opp med "nei-mat" og "ja-mat". 

Anonymkode: 1676e...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Man kan spare utrolig mye ressurser ved kun sauehold. Da vil sauene utnytte beitet i utmarka og man får frigjort den beste jorda til plantevekster og færre og mindre driftsbygninger og man slipper alt styret med melken! Og slutte med kylling/eggproduksjon.

Anonymkode: 2e842...ec8

Som sagt, mye av melkeproduksjon foregår i områder der det ikke er klima for planteproduksjon utenom gress og poteter. Kuer beiter også i 900 - 1000 moh og det er mer enn nok beite både til kuer og sauer. Driftsbygningene er der allerede og de er ikke tilpasset sauer. 

Hvilket styr med melk?

Anonymkode: 84d15...636

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvor har du dette fra?

PS: Du øker kreftsjansenmed 30% ved å spise behandlet kjøtt

Anonymkode: f3531...a98

Ser du forskjellen på å si at veganere har 25% høyere risiko for tarmkreft og din feilaktige påstand om at du øker kreftsjansen med 30% ved å spise behandlet kjøtt? Det første uttaler bare fakta uten noen årsakssammenheng, mens det andre (din) påstår en årsakssammenheng som ikke er bevist. Som det er gjentatt ørten ganger i denne tråden, en observasjonsstudie kan ikke vise årsakssammenheng.

Nå er ikke rotter helt like mennesker, men veldig like mennesker. De ga rotter kreftfremkallende stoff og så fem forskjellige dietter med to forskjellige varianter (30% eller 60% av "tilleggene" under) som de kunne spise så mye de ville av. Det står ikke hva som var 70% eller 40% av kosten, men det må ha vært en karbohydratkilde siden de lister opp de fem diettene som "protein og fett-delen" og skriver at den ene varianten hadde 14% fett og 23% protein og den andre varianten hadde 28% fett og 40% protein).

1) Smult og kasein

2) Olivenolje og kasein

3) Biff

4) Kylling med skinn

5) Bacon

Den beste dietten for kreft var bacon! Og kylling var ikke bedre enn rødt kjøtt. Og "high meat" hadde lavere forekomst av kreft enn "low meat". 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2527479/

Anonymkode: 78b79...36e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Som sagt, mye av melkeproduksjon foregår i områder der det ikke er klima for planteproduksjon utenom gress og poteter. Kuer beiter også i 900 - 1000 moh og det er mer enn nok beite både til kuer og sauer. Driftsbygningene er der allerede og de er ikke tilpasset sauer. 

Hvilket styr med melk?

Anonymkode: 84d15...636

Mye styr med storfe og melkeproduksjon. Mye siloslått, kraftforimport, melking, melkebilkjøring, og all videreforedling og utsalg av melkeproduktene!

Anonymkode: 2e842...ec8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

All mat?

Alle ingredienser skal være listet på forpakningen.

Anonymkode: 1f7af...727

Nei innholdet til dyrets kraftfôr står ikke på pakken. Og om du leser bak på kumelka du drikker,osten du spiser osv så vil du se det er tilsatt viaminer

Anonymkode: 24640...7fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mye styr med storfe og melkeproduksjon. Mye siloslått, kraftforimport, melking, melkebilkjøring, og all videreforedling og utsalg av melkeproduktene!

Anonymkode: 2e842...ec8

Men hvorfor i all verden bryr du deg om det hvis bonden er villig til å gjøre det arbeidet?

Eller mener du at alle skal sitte på hver sin tue å produsere sin egen mat og ingenting annet?

Anonymkode: 84d15...636

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nei innholdet til dyrets kraftfôr står ikke på pakken. Og om du leser bak på kumelka du drikker,osten du spiser osv så vil du se det er tilsatt viaminer

Anonymkode: 24640...7fc

Javel?

Helmelk fra Tine. Ingredienser: helmelk

Lettmelk fra Tine: Ingredienser: lettmelk

Skummet melk fra Tine: Ingredienser: Skummet melk

 

Hva med ost da?

Norvegia. Ingredienser: pasteurisert melk, syrekultur, salt, mikrobiell løpe

Jarlsberg. Ingredienser: pasteurisert melk, syrekulturer, salt og mikrobiell løpe

Gräddost. Ingredienser: pasteurisert melk og fløte, syrekultur, salt og mikrobiell løpe

Nei, ikke der heller. Du bør revurdere dine informasjonskilder. De er tydeligvis full av feilinformasjon.

 

Anonymkode: 78b79...36e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men hvorfor i all verden bryr du deg om det hvis bonden er villig til å gjøre det arbeidet?

Eller mener du at alle skal sitte på hver sin tue å produsere sin egen mat og ingenting annet?

Anonymkode: 84d15...636

Nei jeg ville ha mangedoblet produksjon av sauekjøtt og viltkjøtt da dette ikke medfører alt styret med melking. Og da kunne man brukt den beste matjorda som alltid ligger sentralt i byene og bygdene, til boligutbygging!

 

Anonymkode: 2e842...ec8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei jeg ville ha mangedoblet produksjon av sauekjøtt og viltkjøtt da dette ikke medfører alt styret med melking. Og da kunne man brukt den beste matjorda som alltid ligger sentralt i byene og bygdene, til boligutbygging!

 

Anonymkode: 2e842...ec8

Og jeg vil ha melk- og osteproduksjon fordi sauekjøtt ikke er i nærheten så godt som ost.

Jeg vil jevne boligene på den beste matjorda med jorden slik at det kan produseres mat der.

Skjønner ikke dette styret med melk du babler om så lenge det ikke er du som må gjøre jobben.

Anonymkode: 84d15...636

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei innholdet til dyrets kraftfôr står ikke på pakken. Og om du leser bak på kumelka du drikker,osten du spiser osv så vil du se det er tilsatt viaminer

Anonymkode: 24640...7fc

OK, du mente kraftfor, jeg trodde du mente all mat. Vanlig helmelk er ikke tilsatt noe så vidt jeg vet, det er noen få av melketypene fra Tine som er beriket med vitamin D. Det får jeg forøvrig mer enn nok av siden jeg passer på å få mye sol og er glad i laks. Osten jeg har i kjøleskapet er så vidt jeg kan se ikke tilsatt noe.

Uansett spiser jeg som sagt helst dyr som har fått minst mulig eller null kraftfor, så det har ikke så mye å si for meg i praksis. Jeg får uansett ingen mangler ved å spise slik mine forfedre gjorde.

Anonymkode: 1f7af...727

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Nei jeg ville ha mangedoblet produksjon av sauekjøtt og viltkjøtt da dette ikke medfører alt styret med melking. Og da kunne man brukt den beste matjorda som alltid ligger sentralt i byene og bygdene, til boligutbygging!

 

Anonymkode: 2e842...ec8

Dette er jo typisk idealistisk tankegang uten rot i virkeligheten. Vi produserer allerede mer sauekjøtt enn folk vil ha. Jeg regner med du ønsker å være sauebonde selv da og få noen få kroner per kg for dyrene? Ja, så lite får de for sau. Det er en fast slaktepris og hvis sauen ikke er stor nok, så ender man i verste fall opp for å måtte betale for å slakte og "selge" kjøttet.

https://www.nrk.no/trondelag/fikk-betalt-0_01-kroner-per-kilo-sau-_-en-han-mot-bade-folk-og-dyr-mener-bonde-1.14773540

Og du vil i tillegg bruke den beste matjorda til boligutbygging?!?

Anonymkode: 78b79...36e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (10 timer siden):

Du kan dog spise rent grassfôret storfe - og kun dét - og få i deg alt av næringsstoffer man trenger. Av en eller annen grunn får man heller ikke vitamin C-mangel, selv om det er dét eneste man ikke skal kunne få i seg via kjøtt, uten at man helt forstår hvorfor. 

Men storfe har vel ikke vitamin D? Ingen A vitamin heller. Forstår jeg deg rett sier du at alle næringsstoffene vi trenger er i storfe?! 

Anonymkode: 9aa86...dff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan oppriktig ikke forstå at det er sider ut og inn her med folk som FORSVARER PÅ DØD OG LIV dette: 

https://animalsaustralia.org/features/not-so-humane-slaughter/   https://investigations.peta.org/cambodian-slaughterhouse/
https://www.peta.org/blog/mother-helplessly-chases-stolen-calves-heartbreaking-video/

https://www.mirror.co.uk/news/us-news/workers-exposed-savagely-beating-force-16491812

Jeg kun e holdt på hele dagen og hele kvelden. Det er helt utrolig at dere sitter her og forsvarer det! 
https://www.independent.co.uk/news/world/asia/yulin-dog-meat-festival-video-china-blow-torch-animal-cruelty-a8969361.html <—men hadde dette vært realiteten i Norge, spis hund eller bli veganer, ja da hadde nok mange her sluttet med de idiotiske unnskyldningene og blitt det. 

Anonymkode: 98456...f8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...