Gå til innhold

Hvilken parfyme har du på deg i dag?

skruf

Anbefalte innlegg

MissIndependent45 skrev (48 minutter siden):

Hm... takk! :) Da skal jeg ikke lenger være sjenert for å spørre når det går ei forbi som lukter godt. Problemet for meg, er at såpass mange parfymer endrer seg så drastisk etter første fase. My Way og La Vie Est Belle er to klassiske eksempler. De lukter i utgangspunktet godt, men utvikler seg til noe som rett og slett stinker helt for jævlig. Synd, siden jeg har mange andre parfymer som bevarer den originale lukten hele veien.

ja, men det er jo sånn en god parfyme er konstruert, med en åpningsfase, en hovedfase og en avslutning, og da er det jo hovedfasen man må ha spesielt fokus på når man tester. Jeg elsker Rive Gauche så mye at jeg kan lide meg gjennom åpningsfasen, fordi resten av forløpet er så bra, mens jeg har det motsatt med Flowerbomb  - jeg elsker åpningen og hater resten, så den kan jeg ikke eie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skogkatten skrev (15 minutter siden):

4711 Acqua Colonia Peony & Sandalwood. Når man er interessert i parfyme og tilfeldigvis befinner seg i Köln, så må man innom huset der den originale 4711 ble til. Det er parfymeri på gateplan, hvor man kan kjøpe både den originale og andre av deres egne parfymer. Peony & Sandalwood var visst ganske ny da jeg var der, og jeg fant den ikke på Fragrantica da jeg sjekket, men den er ikke så verst. En litt my blomsterduft med tre i basen. Og siden det er en Eau de Cologne sitter den ikke så lenge, men det er moro så lenge det varer. 

Acqua Colonia Peony & Sandalwood by 4711 » Reviews & Perfume Facts

å det er gøy! jeg visste ikke at 4711 lager noe annet enn - vel 4711! husker jeg var der på biltur med mine foreldre da jeg var 13-14, og kom hjem med diverse suvenirer, men alle var den originale 4711.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucille skrev (5 minutter siden):

ja, men det er jo sånn en god parfyme er konstruert, med en åpningsfase, en hovedfase og en avslutning, og da er det jo hovedfasen man må ha spesielt fokus på når man tester. Jeg elsker Rive Gauche så mye at jeg kan lide meg gjennom åpningsfasen, fordi resten av forløpet er så bra, mens jeg har det motsatt med Flowerbomb  - jeg elsker åpningen og hater resten, så den kan jeg ikke eie.

Mja, jeg eier flere som ikke endrer seg. La Nuit Tresor, Poison, Crystal Noir f.eks. :) Skulle nok klart å lide meg igjennom når det er åpninga som er ille, men ikke når det er omvendt. Ille å føle for å gnage av seg armen resten av dagen om en dusj ikke er tilgjengelig. 😜 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucille skrev (15 minutter siden):

å det er gøy! jeg visste ikke at 4711 lager noe annet enn - vel 4711! husker jeg var der på biltur med mine foreldre da jeg var 13-14, og kom hjem med diverse suvenirer, men alle var den originale 4711.

De har i alle fall seriene Acqua Colonia, Acqua Colonia Intense og Remix. Den siste er moderniserte versjoner av den originale, de andre står mer på egne ben. Fikk dog en følelse av at det ikke var noe de hadde holdt på med i veldig mange år, og når jeg sjekket noen av parfymene på Fragrantica nå, så var den eldste jeg fant fra 2009. De arrangerer visst også noen kurs og foredrag, men alt som foregikk da jeg var der var på tysk, så det var ikke så aktuelt. Morsomt å ha vært der uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucille skrev (5 timer siden):

jeg vet ikke om det egentlig stemmer at parfyme lukter forskjellig på folk. Ihvertfall ikke på en måte du ikke kan gjøre noe med.

Jeg tror en grunn kan være at du kjenner på den i forskjellige faser av duftens utvikling på huden. Husker jeg pleide å at tenke at YSL Rive Gauche luktet skrekkelig på meg, og nydelig på venninnen min, men jeg tror det er fordi den åpner ganske voldsomt med aldehyder, som jeg ikke liker så godt, og den fasen kjente jeg bare på meg selv, mens venninnen traff jeg først når hun hadde hatt den på en stund.

En annen grunn kan være om huden er tørr eller ikke, eller din huds ph, men dette kan man gjøre noe med:

https://colognoisseur.com/perfume-mythbusters-skin-chemistry/

https://julesandvetiver.com/blogs/news/why-perfume-smells-different

https://www.thefragranceshop.co.uk/blog/2021/03/why-does-fragrance-smell-different-on-everyone/

Det med at parfyme lukter forskjellig fra person til person pga "kjemi"er visstnok en myte Chanel greidde å selge inn for å verne om Chanel no 5 sitt image som unik og eksklusiv, selv om den nådde ut til massene da millioner av amerikanske soldater kjøpte med seg en flaske til kona før de reiste hjem fra Europa etter andre verdenskrig.

Jeg har ihvertfall gitt endel parfymer en ny sjanse etter at det gikk opp for meg at myten ikke stemmer.

Hm, interessant! Kommer nok til å forsøke igjen om en stund, men er veldig usikker på om akkurat «Si» kommer til å bli en hit for meg. Den skal være sabla god i «midtfasen» for at jeg skal orke å pine meg igjennom lukta av gammel, svett mann altså. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

CrazyCatLady2500 skrev (13 timer siden):

Jeg kaller den fattigmannsversjonen av Baccarat Rouge 540 😆😂

Den har vel kanskje noen likheter, men syns denne er bedre enn BR540. 😀😀 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag tester jeg ut to fra Maison Margiela Replica. Whispers in the library og By the fireplace. Enda to i ønskelista 😄😄 

2C8A832D-96AE-45D8-BDD3-5C17E1A7186A.jpeg

73CF73A5-2292-4682-B2B2-871CBA7CACFB.jpeg

Endret av Rotehøna_21
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissIndependent45 skrev (På 10.9.2022 den 17.02):

Isj, det må være noe med Armani sine parfymer. Skjer det samme med My Way. Lukter godt en liten stund, før den endrer seg til nøyaktig det du beskriver. Det rett og slett stinker! Det skjer ikke bare på min hud heller, ei på jobben BADER i denne parfymen, hele rommet stinker lenge etter hu har gått ut derfra. Aldeles grusomt. My Way er et av de verste blindkjøpene jeg har gjort. Takk for tipset om Si, skal holde meg unna denne også :) 

Liker heller ingen av de til Armani, men det med at noen parfymer minner om dårlig kroppslukt minner meg om Chanel Chanse. (gjelder også alle flankerene)  Grusom, lukter bare helt "off" og forstår ikke at noen kan like den.  Den lukter slik på venner også....og jeg slet skikkelig for ca 10 år siden da alle hadde denne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djungelvrål skrev (5 minutter siden):

Liker heller ingen av de til Armani, men det med at noen parfymer minner om dårlig kroppslukt minner meg om Chanel Chanse. (gjelder også alle flankerene)  Grusom, lukter bare helt "off" og forstår ikke at noen kan like den.  Den lukter slik på venner også....og jeg slet skikkelig for ca 10 år siden da alle hadde denne. 

Sliter egentlig med alle Chanel jeg har luktet på. Chanel no. 5 er jo forferdelig. Et mysterium hvorfor den fremdeles er populær. Inntrykk av at en del bruker Chanel kun fordi det er Chanel. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissIndependent45 skrev (10 timer siden):

Sliter egentlig med alle Chanel jeg har luktet på. Chanel no. 5 er jo forferdelig. Et mysterium hvorfor den fremdeles er populær. Inntrykk av at en del bruker Chanel kun fordi det er Chanel. 

Tenker også at mange bruker pga navnet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MissIndependent45 skrev (På 11.9.2022 den 22.03):

flusa skrev (På 12.9.2022 den 8.21):

Tenker også at mange bruker pga navnet.

dette synes jeg er litt nedlatende antagelser om oss som setter pris på klassiske parfymer som regnes som mesterverker i parfymehistorien 😉

Endret av Marcie
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucille skrev (32 minutter siden):

dette synes jeg er litt nedlatende antagelser om oss som setter pris på klassiske parfymer som regnes som mesterverker i parfymehistorien 😉

Jeg mener ikke å være nedlatende,beklager.

Jeg skulle ønske at jeg likte disse parfymene jeg og,men syns de er veldig sterke..

Kanskje jeg vil like dem når jeg blir eldre. Jeg har et bredere spekter av lukter som jeg liker nå,enn for 20 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag har jeg Chane mademoiselle l'eau privee. Men bytter mellom denne og Madmoiselle edp, Van cleef & arpels california reverie, Boss Femme og Dior J’adore ☺️

Anonymkode: da5f9...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucille skrev (39 minutter siden):

Jeg har flere klassiske parfymer i hylla, men Chanel sine lukter rett og slett ikke godt i min nese. Regner ikke med alle liker mine favoritter heller. Det er bare en observasjon siden jeg personlig kjenner flere som kjøper Chanel bare for merkevaren. :) 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I dag har jeg Chane mademoiselle l'eau privee. Men bytter mellom denne og Madmoiselle edp, Van cleef & arpels california reverie, Boss Femme og Dior J’adore ☺️

*Chanel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissIndependent45 skrev (Akkurat nå):

Jeg har flere klassiske parfymer i hylla, men Chanel sine lukter rett og slett ikke godt i min nese. Regner ikke med alle liker mine favoritter heller. Det er bare en observasjon siden jeg personlig kjenner flere som kjøper Chanel bare for merkevaren. :) 

Jeg elsker Chanel Madmoiselle i ulike varianter. Ikke fordi det er Chanel, men fordi jeg elsker lukten. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...