Gå til innhold

Familietrøbbel og gårdsdrift

Bollemor12

Anbefalte innlegg

Alt dette snakket om at svigerfar jobber seg halvt ihjel..  likevel insisterer han altså på å bli med på alt fjøsstellet, selv om det er noe en person fin klarer alene i følge TS, i tillegg til at storebror er fantastisk dyktig på det. Dette rimer ikke. Neste gang han klager, så får dere foreslå at han begynner med å droppe det.

Anonymkode: a68a8...fd4

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Smeltemann skrev (6 timer siden):

Kanskje TS og hennes familie føler at de sitter på nåde?

I så fall er det deres egen skyld. Mannen til TS har ventet i 12 år på å få en odel han ikke har rett på og som han sannsynligvis aldri kommer til å få. Hvis han virkelig ønsker å drive gård burde han kjøpt sin egen for lenge siden. Både TS og mannen er over 30, voksne og burde tatt ansvar for eget liv. At de i tillegg har bestemt at storebror er uegnet selv om han aldri har fått prøvd seg sier jo litt om selvtilliten her - og uansett hvor udugelig han er har det jo ingenting med odelsretten å gjøre heller.

Storebror har jobbet som avløser hele sitt voksne liv, han har sikkert ikke hatt noe særlig høy lønn og han eier ikke noe. Han kommer aldri i verden til å gi bort x millioner til broren sin. Da kan jo hellere storebror eie gården og så kan lillebror ansettes som daglig leder.

Anonymkode: 41172...aa3

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

I så fall er det deres egen skyld. Mannen til TS har ventet i 12 år på å få en odel han ikke har rett på og som han sannsynligvis aldri kommer til å få. Hvis han virkelig ønsker å drive gård burde han kjøpt sin egen for lenge siden. Både TS og mannen er over 30, voksne og burde tatt ansvar for eget liv. At de i tillegg har bestemt at storebror er uegnet selv om han aldri har fått prøvd seg sier jo litt om selvtilliten her - og uansett hvor udugelig han er har det jo ingenting med odelsretten å gjøre heller.

Storebror har jobbet som avløser hele sitt voksne liv, han har sikkert ikke hatt noe særlig høy lønn og han eier ikke noe. Han kommer aldri i verden til å gi bort x millioner til broren sin. Da kan jo hellere storebror eie gården og så kan lillebror ansettes som daglig leder.

Jeg tenker jo det samme, men nå eier jo ts og mannen sitt eget hus, de har faste jobber og eier verdier. Storebror har per idag ingenting og kommer selvfølgelig ikke til å si fra seg noen odel! Jeg tror ikke ts og Lillebror egentlig har tatt inn over seg Storebrors situasjon her. Storebror har bare jobbet på denne gården hele livet, det er det han kan. All hans fremtid og ressurser er allerede lagt i gården! Storebror taper ALT om han sier fra seg odel og det er faktisk ganske så urettferdig når man tenker på at han også har investert et helt liv i gården. I tillegg har nok Storebror blitt indoktrinert fra barnsben av hvor han hører hjemme, han har ikke utforsket ander muligheter, utdanninger? 

Og så er det tydligvis en merkelig familiedynamikk ts ikke vet noe om. Hvorfor svigerfar trenger å være med på alt Storebror gjør? Er det kontrollbehov? Mener Svigerfar at Storebror ikke er i stand til å jobbe alene og ikke kan noen ting? Er fjøs og dyrestell mer jobb en ts vil vedkjenne seg? (bare til opplysning, avløsere gjør bare det det som er nødvendig som regel, de gjør sjelden alt av fjøsstell). 

Anonymkode: 793e0...6cc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gi bort x millioner til broren sin? Hvor står det at han er nødt til det dersom han ikke overtar?

Anonymkode: 206ac...486

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som din mann istedet for å sette hardt mot hardt, tilbyr å hjelpe sin bror? Det er jo åpenbart lønn til to stillinger i drifta, kan ikke han da ta en av de stillingene? Slik jeg leser saken så  dekker jo mannen din opp farens stilling idag, uten lønn. Når faren skal pensjoneres, er det en ledig stilling som din mann allerede er godt inne i. Da vet broren at gården kan driftes som idag, og har derfor mulighet til å kunne gi et svar. 

Anonymkode: 7fee4...32c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ringhalelemur
Bollemor12 skrev (11 timer siden):

Det kan godt være, men vi har jo stilt opp for svigerfar fordi han har dårlig helse og må gjøre mye av jobben på gården alene fordi storebror ikke har mulighet/kapasitet/ønsket eller vilje. Usikker på hvilket ord jeg skal bruke. 

Skal vi bistå storebror på lik linje må det være en fast kontrakt med lønn, eller lignende. Min mann har jo bistått fordi det gjerne er en forventning om det når man er sønn av en bonde, samtidig som han ser at far sin helse er dårlig og at min mann ikke ønsker å se sin far arbeide seg ihjel. 

Ikke misforstå meg, jeg mener ikke at det er naturlig at dere skal fortsette å være gratis arbeidskraft på gården. Jeg forstår deres behov for å få en avklaring, og at dere enten må gå "all in" i gårdsdriften - eller gi slipp og fokusere på andre ting. Samtidig er det helt klart for meg at storebror har alt å vinne på at denne avgjørelsen utsettes. Han vil nok helst ha det som i dag med mindre arbeid og ansvar, for hvis ikke hadde han nok vært gira på å overta for lenge siden.

Jeg tenker, som flere her, at lillebror må slutte å hjelpe til. Det er brutalt, men det vil hjelpe til å tvinge fram en løsning. Han avlaster far fordi far har dårlig helse og "jobber seg ihjel", men det er med på å utsette behovet for en avgjørelse. Lillebror må be far og storebror ordne opp seg i mellom, og slutte som gratis arbeidskraft. Videre må far følge opp datoen han har satt og sette en pensjonsdato. Alternativet "fortsette som i dag" må bort. 

Det er jo litt vanskelig å få noe klart inntrykk av storebror her, hvorfor han ikke vil ta hele jobben - er det latskap, usikkerhet eller noe helt annet. Jeg tror egentlig han kommer til å ta over når han må - basert på det du har sagt tror jeg ikke han kommer til å gi opp gården. I alle fall ikke uten å prøve først. Han har jobbet og bodd på gården hele livet, tross alt. Jeg tror jeg ville lagt bort alternativet at dere skal overta, for jeg tror ikke det blir aktuelt (i det minste ikke før storebror har prøvd). 

Ville det være aktuelt for dere å støtte ham med hjelp i en overgangsperiode? Det er klart det virker veldig overveldende hvis både far og bror sier "når du tar over så slutter vi", etter at man har samarbeidet om å drive denne gården i mange år. Bare for å presisere, jeg mener ikke at dere skal være gratis arbeidskraft i all evighet. Men dere trenger kanskje ikke "gå på dagen" den dagen storebror overtar?

Kunne det eventuelt vært et alternativ at storebror får prøvd å ha ALT ansvaret feks et år, slik at han får kjent på om han orker - før overtakelsen? Det kunne kanskje være en fin mulighet slik at han fikk testet ut, hvis han er usikker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje faren fronter sitt syn annerledes når han er på tomannshånd med eldstesønnen og slik spiller de to søsknene opp mot hverandre. For å få dem til å jobbe mest mulig for seg mens ting bare bare får skure og gå. Aldri i livet om jeg hadde giddet å jobbe meg halvt i hjel på en gård jeg ikke visste om jeg skulle overta -jeg hadde holdt litt igjen og dermed ikke fått vist mitt fulle potensiale kanskje eldstemann også gjør det?

Det er  også en kjent hersketeknikk og et ganske sleipt triks å rose folk man egentlig mener er litt dårlig egnet opp i skyene Det blir ofte benyttet i jobber Med sosial dumping for å få folk til å yte sitt ytterste for lavest mulig lønn på sikt. Det skinner vel tydelig gjennom her at Ts mener at  hennes familie er den mest ressurssterke men slår på empatien for hun vil jo på ingen måte henge ut storebroren sier hun og går dermed langt i å antyde at her storebror kanskje har litt mere håndbagasje enn hvermansen.

Jeg gjetter også at storebror har jobbet og slitt i 20 år for en ussel lønn mens Ts sin mann har hatt  god jobb hvor han har hatt mulighet til å legge seg opp penger. Nå vil yngstesønn sette kniven på strupen og vise økonomiske muskler og spinne på at "uten oss storebror er du ingen så du må fortsette der du slapp jobbe for oss for en luselønn.Men utad presentere seg selv som den barmhjertige samaritan.

Over tiår kan familier dressere folk til å gjøre det de vil. Håper det er bein i nesa nok på storebror til å frigjøre seg fra det  og overta roret.

Pussig at ingen har nevnt konsesjon. For det må man nemlig ha for å overta en storgård. Hvor mange mål gård snakker vi? Storebror får nok lett konsesjon siden han har fartstid å vise til og som har stått på og jobbet heltid der i 20 år. Å leie ut deler av drift underveis er heller ingen hokuspokus. Faktisk gis det tilskudd til slikt men hittil har eldste ikke kunnet dra i slike tråder siden faren sitter ved roret og han får dermed heller ikke vist sitt fulle potensiale.

Hvordan er storebrors kone anlagt? Du omtaler henne lite noe som også får meg til å tro at du og hun ikke er helt på bølgelengde. Kan du si noe om hva som bor i henne?

Anonymkode: d1075...6d7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje faren fronter sitt syn annerledes når han er på tomannshånd med eldstesønnen og slik spiller de to søsknene opp mot hverandre. For å få dem til å jobbe mest mulig for seg mens ting bare bare får skure og gå. Aldri i livet om jeg hadde giddet å jobbe meg halvt i hjel på en gård jeg ikke visste om jeg skulle overta -jeg hadde holdt litt igjen og dermed ikke fått vist mitt fulle potensiale kanskje eldstemann også gjør det?

Det er  også en kjent hersketeknikk og et ganske sleipt triks å rose folk man egentlig mener er litt dårlig egnet opp i skyene Det blir ofte benyttet i jobber Med sosial dumping for å få folk til å yte sitt ytterste for lavest mulig lønn på sikt. Det skinner vel tydelig gjennom her at Ts mener at  hennes familie er den mest ressurssterke men slår på empatien for hun vil jo på ingen måte henge ut storebroren sier hun og går dermed langt i å antyde at her storebror kanskje har litt mere håndbagasje enn hvermansen.

Jeg gjetter også at storebror har jobbet og slitt i 20 år for en ussel lønn mens Ts sin mann har hatt  god jobb hvor han har hatt mulighet til å legge seg opp penger. Nå vil yngstesønn sette kniven på strupen og vise økonomiske muskler og spinne på at "uten oss storebror er du ingen så du må fortsette der du slapp jobbe for oss for en luselønn.Men utad presentere seg selv som den barmhjertige samaritan.

Over tiår kan familier dressere folk til å gjøre det de vil. Håper det er bein i nesa nok på storebror til å frigjøre seg fra det  og overta roret.

Pussig at ingen har nevnt konsesjon. For det må man nemlig ha for å overta en storgård. Hvor mange mål gård snakker vi? Storebror får nok lett konsesjon siden han har fartstid å vise til og som har stått på og jobbet heltid der i 20 år. Å leie ut deler av drift underveis er heller ingen hokuspokus. Faktisk gis det tilskudd til slikt men hittil har eldste ikke kunnet dra i slike tråder siden faren sitter ved roret og han får dermed heller ikke vist sitt fulle potensiale.

Hvordan er storebrors kone anlagt? Du omtaler henne lite noe som også får meg til å tro at du og hun ikke er helt på bølgelengde. Kan du si noe om hva som bor i henne?

litt mindre håndbagasje*

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Gi bort x millioner til broren sin? Hvor står det at han er nødt til det dersom han ikke overtar?

Anonymkode: 206ac...486

Gården er verdt flere millioner

Anonymkode: c48bb...ce4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gården er verdt flere millioner

Anonymkode: c48bb...ce4

Den må jo uansett kjøpes av den som overtar, den blir nok ikke gitt bort gratis. Jeg spurte ts tidligere i tråden om hun og mannen har økonomi til å kjøpe den, men fikk selvfølgelig ikke noe svar.

Jeg tenker at storebroren som tross alt er odelsgutt og har egne barn, har jobbet på gården i hele sitt liv nettopp fordi han er odelsgutt og skal overta. Uansett hvor hardt ts prøver å overbevise seg selv og alle andre om at han er udugelig.

Anonymkode: 3b96c...d2b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hva som din mann istedet for å sette hardt mot hardt, tilbyr å hjelpe sin bror? Det er jo åpenbart lønn til to stillinger i drifta, kan ikke han da ta en av de stillingene? Slik jeg leser saken så  dekker jo mannen din opp farens stilling idag, uten lønn. Når faren skal pensjoneres, er det en ledig stilling som din mann allerede er godt inne i. Da vet broren at gården kan driftes som idag, og har derfor mulighet til å kunne gi et svar. 

Anonymkode: 7fee4...32c

Bortsett fra at lillebror ikke ønsker å være ansatt som avløser på gården hvis storebror tar over. Da ønsker lillebror å fortsette i den jobben han allerede har, og bare den.

Storebror vil stå fritt til å ansette så mange han vil som eier, andre avløsere.

TS: Jeg synes din mann skal råde sin far til å slutte å delta i fjøsstellet, og la storebror ta alt alene. Det er enkleste vei til å få ned arbeidsmengde. Slutt å sy puter under armene på storebror. Da kan svigerfar drive med jordene og annet 08-16 stort sett.

Svigerfar har også en tredje løsning han kan dingle foran storebror for å få pensjonere seg. Han kan selge dyra, selge melkekvoten, og forpakte bort jorda. Sitte som eier, uten arbeidet, til han dør. Storebror vil da miste jobben. Så kanskje det vil presse frem en løsning.

Anonymkode: c1dfa...aa2

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Nå syntes jeg flere av dere her inne vrir og vrenger på ordene mine. Hvis dere leser innleggene så vil dere få oversikt. 

Igjen: Altså, min svigerfar/faren til min mann vil pensjonere seg og det har over lengre tid vært planlagt. Han har spurt sin eldste sønn flere ganger de siste årene om han vil ta over, og når han aldri får et svar herfra ble min sønn involvert. Noe som er vanlig når eldste ikke gir uttrykk for at han vil drive gården videre. Min svigerfar ønsker at gården skal driftes videre av en av sine barn, slik det er gjort i århundre. Svigerfar var heller ikke den med odel, men hans storebror valgte å si fra seg odelen og svigerfar tok over driften for mange år siden. Men svigerfar kunne nok latt storebror kommet til mer, men her er det selvsagt noen utfordringer som jeg ikke har villet forklare opp og ned. Storebror er en flink arbeidskar, og jeg har aldri sagt annet. Men han har noen utfordringer, både sosialt, økonomisk og når det gjelder kjøring av maskiner eller lignende. Jeg er enig at svigerfar må trappe ned og la storebror kjenne på hvordan det er å drive en gård, dette har vi også sagt i mange år/inkludert min svigermor. Men det har ikke skjedd. 

Vi vil absolutt ikke presse eller tvinge noe til å si ifra seg sin odel, men vi mener at hvis storebror ikke ønsker å ta over gården vil gjerne vi prøve oss. Siden storebror aldri har sagt eller gitt uttrykk for at han vil ta over og stadig snakker om at han vil tilbringe mer tid med sin familie så har det vist seg at det kan være en mulighet for at han ikke vil ta over. Når det gjelder hans samboer, er hun hjemmeværende. Hun har ingen jobb. Av ulike grunner. 

Vi sier ikke at storebror ikke vil klare det, men at det vil jo øke hans arbeidsmengde betraktelig fra det som er i dag og han må da leie inn folk eller ansette flere - som selvsagt er mulig. Poenget er at de ikke kan drive på slik som de gjør i dag, for en dag går svigerfar bort og storebror vil da settes i en vanskelig situasjon. Vi vil fremdeles bo på vår egen tomt med vårt eget hus, selv om storebror tar over. Det er jo ikke sånn at vi slutter å hjelpe til på dagen, men storebror kan da ikke forvente slik som i dag, at vi eller min mann skal fikse alt av jorder/maskiner eller lignende. Det er jo fint å hjelpe hverandre inni mellom som de fleste familier gjør men vi vil da trekke oss tilbake og la storebror styre gården slik han selv ønsker om han ønsker. 

Poenget i hele posten/innlegget er jo at vi ønsker et svar fra storebror om han vil ta over eller ikke 😊😊 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker meg mønsteret med at Ts unngår å svare på enkelte spørsmål hun lett kunne gjort uten å gi seg tilkjenne.

Dermed former det seg et inntrykk av hvordan informasjonsflyten dem imellom foregår. Uten å vite det gir Ts oss informasjon om hvem hun egentlig er. Nonverbal kommunikasjon anser nok  Ts å være seg langt overlegen i - håper storebroren på tross av forkledd fiendtlighet(smisk) evner å bygge selvtillit etter å ha gått på nåde i 20 år.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere nevner også økonomi. 
Jeg og min mann har økonomi til å kjøpe gården, når det gjelder storebror har jeg ikke oversikt over hans private økonomi. Eneste jeg vet er at de har utfordringer med å betale husleie i dag, og derfor får bo gratis. Men slik gården er i dag, dekker gården selv sine utgifter utenom husholdning. 

Endret av Bollemor12
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg merker meg mønsteret med at Ts unngår å svare på enkelte spørsmål hun lett kunne gjort uten å gi seg tilkjenne.

Dermed former det seg et inntrykk av hvordan informasjonsflyten dem imellom foregår. Uten å vite det gir Ts oss informasjon om hvem hun egentlig er. Nonverbal kommunikasjon anser nok  Ts å være seg langt overlegen i - håper storebroren på tross av forkledd fiendtlighet(smisk) evner å bygge selvtillit etter å ha gått på nåde i 20 år.

Hvilke spørsmål vil du ha svar på?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far har snakket med begge sine barn, alene og sammen. Alle kort et lagt på bordet og de begge vet hva det vil si å drive en gård. De er begge oppvokst her og har arbeidet her store deler av sitt liv. Eneste forskjellen er at min mann har funnet seg en jobb som ikke er relatert til gården fordi han trodde sin bror ville ta over. Frem til nå, for noen år siden. Da svigerfar uttrykte bekymring til min mann og hans bror, om at noen må ta over. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Problemstillingen er snudd på hodet. Du krever svar av ham om han ønsker å overta gården. Men det er faktisk en selvfølge at han skal gjøre det. Som odelsgutt må han si ifra hvis han IKKE ønsker å ta over. Har han gitt uttrykk for det? I så fall har du ikke sagt noe om det.

Dere må altså gå ut i fra at han skal overta. Når, hvordan osv. er mellom ham og svigerfar, ikke dere. ( Og - du kan bare se bort i fra at svigerfar «jobber seg i hjel» når han helt frivillig og helt unødvendig er med på fjøsstellet hver eneste morgen). 

Let it go. Ikke push. Dette må de to finne ut av selv ( og JO da, dere pusher. Storebror kaller dere jo for gribber!). Ta et langt skritt tilbake. Flytt.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis storebror ønsker å ta over, og han har fått tilbudet mange ganger - kan han faktisk bare si JA, det vil jeg. Også vil det ikke være noe mer prat eller styr, vi vil da selvfølgelig trekke oss ut av hva de velger å gjøre fremover :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bollemor12 skrev (Akkurat nå):

Hvis storebror ønsker å ta over, og han har fått tilbudet mange ganger - kan han faktisk bare si JA, det vil jeg. Også vil det ikke være noe mer prat eller styr, vi vil da selvfølgelig trekke oss ut av hva de velger å gjøre fremover :) 

Men hvorfor kan dere ikke bare gjøre det uansett? Dere vil jo få beskjed når og hvis han faktisk skulle frasi seg odel. (Jeg tror det er lite sannsynlig, ikke minst basert på at han bor på gården og har jobbet der hele livet).

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bollemor12 skrev (1 time siden):

Hei! Nå syntes jeg flere av dere her inne vrir og vrenger på ordene mine. Hvis dere leser innleggene så vil dere få oversikt. 

Igjen: Altså, min svigerfar/faren til min mann vil pensjonere seg og det har over lengre tid vært planlagt. Han har spurt sin eldste sønn flere ganger de siste årene om han vil ta over, og når han aldri får et svar herfra ble min sønn involvert. Noe som er vanlig når eldste ikke gir uttrykk for at han vil drive gården videre. Min svigerfar ønsker at gården skal driftes videre av en av sine barn, slik det er gjort i århundre. Svigerfar var heller ikke den med odel, men hans storebror valgte å si fra seg odelen og svigerfar tok over driften for mange år siden. Men svigerfar kunne nok latt storebror kommet til mer, men her er det selvsagt noen utfordringer som jeg ikke har villet forklare opp og ned. Storebror er en flink arbeidskar, og jeg har aldri sagt annet. Men han har noen utfordringer, både sosialt, økonomisk og når det gjelder kjøring av maskiner eller lignende. Jeg er enig at svigerfar må trappe ned og la storebror kjenne på hvordan det er å drive en gård, dette har vi også sagt i mange år/inkludert min svigermor. Men det har ikke skjedd. 

Vi vil absolutt ikke presse eller tvinge noe til å si ifra seg sin odel, men vi mener at hvis storebror ikke ønsker å ta over gården vil gjerne vi prøve oss. Siden storebror aldri har sagt eller gitt uttrykk for at han vil ta over og stadig snakker om at han vil tilbringe mer tid med sin familie så har det vist seg at det kan være en mulighet for at han ikke vil ta over. Når det gjelder hans samboer, er hun hjemmeværende. Hun har ingen jobb. Av ulike grunner. 

Vi sier ikke at storebror ikke vil klare det, men at det vil jo øke hans arbeidsmengde betraktelig fra det som er i dag og han må da leie inn folk eller ansette flere - som selvsagt er mulig. Poenget er at de ikke kan drive på slik som de gjør i dag, for en dag går svigerfar bort og storebror vil da settes i en vanskelig situasjon. Vi vil fremdeles bo på vår egen tomt med vårt eget hus, selv om storebror tar over. Det er jo ikke sånn at vi slutter å hjelpe til på dagen, men storebror kan da ikke forvente slik som i dag, at vi eller min mann skal fikse alt av jorder/maskiner eller lignende. Det er jo fint å hjelpe hverandre inni mellom som de fleste familier gjør men vi vil da trekke oss tilbake og la storebror styre gården slik han selv ønsker om han ønsker. 

Poenget i hele posten/innlegget er jo at vi ønsker et svar fra storebror om han vil ta over eller ikke 😊😊 

Hvorfor blander du plutselig inn sønnen din? Hvor gammel er han og er det pga han du presser på så voldsomt for at dere skal overta? 

Anonymkode: 3b96c...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...