Gå til innhold

Kaloriunderskudd - men hvorfor blir noen aldri tynne, og andre aldri tjukke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Tja, jeg kjenner nok av folk som har blitt tykkere av proteinpulver. Den studien vil jeg gjerne ha sett. Ene så regelrett gravid ut.

Hvorfor? De økte kaloriinntaket uten å trene tilstrekkelig til at det gikk i 0. Legger man til kalorier uten å redusere noe annet, eller øke mengden man forbrenner vil man legge på seg.

Anonymkode: 562e5...a88

Ja, de finnes kanskje, og kanskje det stemmer at den eneste endringen de gjorde var å ta proteinpulver. Men det finnes studier, og her kan du lese om en hvor de ga folk fem ganger mer protein enn statlige anbefalinger https://suppversity.blogspot.com/2014/05/fivefold-more-than-fda-allows-extreme.html
 

Kor sagt, de ble ikke fete.

Anonymkode: 0523f...38f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du vil neppe finne noen som har blitt overvektige av for mye protein eller som slanker seg ved å kutte ned på det i stedet for sukkker og/eller fett. Det hadde jo vært fint om det var slik da, da kunne vi kuttet ut proteinkildene og bare spist smågodt i stedet :)

Anonymkode: 0523f...38f

Jo, jeg ble slankere av vingummi. Det går helt fint. Det er mengden som teller.

Anonymkode: 562e5...a88

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleneier skrev (23 minutter siden):

Dette skyldes nok i større grad at kostholdsvaner går i arv, enn gener.

Hvis du har lest noe av det som er lenket til over her, så er ikke det sant. Det varierer hvor mye gener spiller inn fra person til person, men for noen spiller genene veldig stor rolle. Nesten 85 prosent av vekta kan for disse tilskrives genene.

Anonymkode: 308fe...16d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo, jeg ble slankere av vingummi. Det går helt fint. Det er mengden som teller.

Anonymkode: 562e5...a88

DU ble det ja. Det er ikke sikkert at det gjelder for alle. Trolig ikke. 

Anonymkode: 308fe...16d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Loff77 said:

Noe er sunt og mye er usunt og selvfølgelig påvirker det kroppens forbrenning forskjellig

Men du sa nettopp at man blir like feit av sunn mat som av usunn mat.

Det at forbrenningen påvirkes er en (viktig!) ting. En annen ting er at når du spiser MAT blir du METT. Og hvis maten inneholder mye protein og fett blir du mett LENGE. Det stikk motsatte skjer når du spiser dritt. Så ja, rent matematisk sett er det kalorier inn og ut, men det er altså så utrolig mange faktorer som spiller inn, alt fra hvordan fordøyelsen din fungerer til hva maten gjør med kroppstemperaturen din, det er derfor det blir så fånyttes å bare måle maten i kalorimengde. Det er greit hvis det hjelper deg å justere mengden drittmat, men det er selvsagt mye bedre å heller bare spise ordentlig mat. Da trenger du ikke å tenke på kalorier i det hele tatt.

Anonymkode: 0523f...38f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

DU ble det ja. Det er ikke sikkert at det gjelder for alle. Trolig ikke. 

Anonymkode: 308fe...16d

Om man spiser 500 kalorier under forbruk (eller mer om du vil) vil man gå med i vekt. Det spiller ikke noen rolle om det er Grandiosa, smågodt, kylling eller Nutrilett. Kanskje det går lettere om man spiser optimalt, men ned vil man gå.

Anonymkode: 562e5...a88

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis du har lest noe av det som er lenket til over her, så er ikke det sant. Det varierer hvor mye gener spiller inn fra person til person, men for noen spiller genene veldig stor rolle. Nesten 85 prosent av vekta kan for disse tilskrives genene.

Anonymkode: 308fe...16d

Så kun 15% av kaloriene skyldes overvekten?😂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

DU ble det ja. Det er ikke sikkert at det gjelder for alle. Trolig ikke. 

Anonymkode: 308fe...16d

Jo alle som ligger i underskudd går ned faktisk

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loff77 skrev (1 minutt siden):

Så kun 15% av kaloriene skyldes overvekten?😂

Hæ? Kun 15 prosent kan tilskrives kostholdet. Resten kan tilskrives genene. 

Anonymkode: 308fe...16d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Loff77 said:

Er nok mer sammensatt, men det er jo ikke tvil om at overflod av kalorier som vi har nå hadde man ikke før i tiden. Man måtte jobbe for å få tak i mat. Nå sitter folk på rumpa og bestiller takeout med mange tusen kalorier servert uten å løfte en finger

Jeg er ikke så sikker på det. Drepte man et stort dyr i steinalderen hadde man mye mat i lang tid, og det er ingenting som tyder på at det var vanlig å slite med å få i seg nok mat. Men ja, det er nok enda lettere i dag med fulle kjøkkenskap og kiosk i nærheten. Og i tillegg er maten laget for å smake best mulig, og vi har fått det for oss at vi må spise både variert og ofte. Steinaldermenneskene ville også blitt overvektige om de hadde vært omgitt av dette.

Anonymkode: 0523f...38f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men du sa nettopp at man blir like feit av sunn mat som av usunn mat.

Det at forbrenningen påvirkes er en (viktig!) ting. En annen ting er at når du spiser MAT blir du METT. Og hvis maten inneholder mye protein og fett blir du mett LENGE. Det stikk motsatte skjer når du spiser dritt. Så ja, rent matematisk sett er det kalorier inn og ut, men det er altså så utrolig mange faktorer som spiller inn, alt fra hvordan fordøyelsen din fungerer til hva maten gjør med kroppstemperaturen din, det er derfor det blir så fånyttes å bare måle maten i kalorimengde. Det er greit hvis det hjelper deg å justere mengden drittmat, men det er selvsagt mye bedre å heller bare spise ordentlig mat. Da trenger du ikke å tenke på kalorier i det hele tatt.

Anonymkode: 0523f...38f

Ja nettop, om jeg spiser kun sunn mat kan jeg selvfølgelig være mett lenger, får mer vitaminer, kan spise mer enn av høykalori usunn mat osv osv. 

Men jeg vil gå opp i vekt likevel så lenge jeg spiser mer enn jeg forbrenner

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hæ? Kun 15 prosent kan tilskrives kostholdet. Resten kan tilskrives genene. 

Anonymkode: 308fe...16d

Tipper du kan snu den % motsatt 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Loff77 said:

Samme hva man spiser om det er sukker eller protein så må man ha underskudd for å gå ned, enkelt og greit

Ja, men det er litt som å si til en med tom tank at han bare må fylle på noe drivstoff, uten å spesifisere om det er diesel, bensin eller gass han skal ha.

Anonymkode: 0523f...38f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Loff77 skrev (2 minutter siden):

Jo alle som ligger i underskudd går ned faktisk

Men hør nå her da. Det er mye kalorier i smågodt. Det tyder på at noen må spise betraktelig mindre enn andre for å gå ned i vekt. Størrelsen på kroppen i utgangspunktet har lite å si. Noen overvektige virker til å måtte få i seg kun 1000 kalorier daglig for å gå ned (du finner noen av dem i denne tråden). Jeg vet ikke hvor mange smågodtbiter f.eks 800 kalorier tilsvarer, men det er ikke mye. De ville sannsynligvis fått mangelsykdommer før de gikk ned betraktelig på denne dietten. 

Anonymkode: 308fe...16d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er ikke så sikker på det. Drepte man et stort dyr i steinalderen hadde man mye mat i lang tid, og det er ingenting som tyder på at det var vanlig å slite med å få i seg nok mat. Men ja, det er nok enda lettere i dag med fulle kjøkkenskap og kiosk i nærheten. Og i tillegg er maten laget for å smake best mulig, og vi har fått det for oss at vi må spise både variert og ofte. Steinaldermenneskene ville også blitt overvektige om de hadde vært omgitt av dette.

Anonymkode: 0523f...38f

Var nok en del jobb med å snike seg inn på og jakte på vilt vil jeg tro ja, enklere enn å bestille  på nett i hvert fall

Endret av Loff77
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke glem faktoren om hvor mye arbeid det tok for å skaffe mat da. For ikke å snakke om tilgangen til mat. Om vi levde som da har vi nok ikke blitt særlig fete. 

Anonymkode: 562e5...a88

Nettopp. Ikke at energimangel sannsynligvis var et stort problem i steinalderen, vi klarte tross alt å formere oss helt ekstremt og befolke omtrent hele planeten. Men det var altså ikke større viljestyrke som gjorde at de ikke ble overvektige.

Anonymkode: 0523f...38f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Loff77 skrev (2 minutter siden):

Tipper du kan snu den % motsatt 

Jo, hvis du ikke gidder å forholde deg til forskning, så 😅

Anonymkode: 308fe...16d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo, hvis du ikke gidder å forholde deg til forskning, så 😅

Anonymkode: 308fe...16d

Poenget er at for NOEN så spiller genene enn så stor rolle. Ikke for alle. Disse vil slite med å gå ned selv om de spiser like lite som en som har en vekt mindre styrt av gener. Jeg skulle ønske folk gadd å forholde seg til forskning, istedenfor anektotiske fortellinger som "det er slik for meg, så da er det slik for alle" 🙄

Anonymkode: 308fe...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke så sikker på det. Drepte man et stort dyr i steinalderen hadde man mye mat i lang tid, og det er ingenting som tyder på at det var vanlig å slite med å få i seg nok mat. Men ja, det er nok enda lettere i dag med fulle kjøkkenskap og kiosk i nærheten. Og i tillegg er maten laget for å smake best mulig, og vi har fått det for oss at vi må spise både variert og ofte. Steinaldermenneskene ville også blitt overvektige om de hadde vært omgitt av dette.

Anonymkode: 0523f...38f

Tullball. Bare det å skaffe vann var arbeid. Å forflytte seg over avstand var arbeid. Ikke hadde de samme mulighetene til å konservere heller. 

Å plukke nok bær i naturen til å få overvekt må være nærmest umulig. 

Jeg har sikkert død av sult om jeg skulle leve av naturen og produsere fra a til å alt jeg spiste. Jeg er alt for bedagelig anlagt til det.

Anonymkode: 562e5...a88

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo, jeg ble slankere av vingummi. Det går helt fint. Det er mengden som teller.

Anonymkode: 562e5...a88

Du ble nok ikke slankere fordi du spiste vingummi.

Anonymkode: 0523f...38f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...