Gå til innhold

Kaloriunderskudd - men hvorfor blir noen aldri tynne, og andre aldri tjukke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du ble nok ikke slankere fordi du spiste vingummi.

Anonymkode: 0523f...38f

Nei, men det er noen her som hardnakket mener at hvilken type mat har alt å si.

Anonymkode: 61b48...528

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, Loff77 said:

Ja nettop, om jeg spiser kun sunn mat kan jeg selvfølgelig være mett lenger, får mer vitaminer, kan spise mer enn av høykalori usunn mat osv osv. 

Men jeg vil gå opp i vekt likevel så lenge jeg spiser mer enn jeg forbrenner

Ja, men spiser du ordentlig mat vil du bli så mett og få så mye energi at du ikke blir feit.

Anonymkode: 0523f...38f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du ble nok ikke slankere fordi du spiste vingummi.

Anonymkode: 0523f...38f

Jeg ble sankere fordi jeg spiste færre kalorier enn jeg forbrente. 

Det er en del kalorier i smågodt, så det var ikke store mengden. Spiste nok til å klare alle krav, men hadde dårlig appetitt og mat vokste i munnen. 

Uansett hva man spiser kan man slanke seg på det, om man reduserer antall kalorier tilstrekkelig.

Anonymkode: 562e5...a88

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

jeg har faktisk funnet en medmtode som fingerer for meg for å slippe havne i sparebluss. Jeg spiser lite kalorier ellers i uka, men hver lørdag så unner jeg meg noe med opp til 1000 kalorier mer. Da bryter kroppen ut av spare moduset mitt hvertfall, og da jeg de påfølgende dagene går tilbake til lavt kalori inntak så renner vekta av

Anonymkode: c82df...9fb

Ja, det funke og « lure» kroppen slik for og holde forbrenningen høy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, men spiser du ordentlig mat vil du bli så mett og få så mye energi at du ikke blir feit.

Anonymkode: 0523f...38f

Jo, om man spiser så mye at man er i overskudd. 

Anonymkode: fc798...8c1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

starken skrev (11 timer siden):

Syns også det er merkelig. Kjæresten min er tynn, jeg er tjukk. Han drikker mengder med øl og cola, og spiser akkurat hva han vil, uten at han legger på seg. Hvis jeg hadde drukket og spist det samme som han så hadde jeg vært på 600 lbs life ganske snart. Skjønner det ikke. 

Når det gjelder kaloriunderskudd så tror jeg det er mange som er dårlige på å vurdere hvor mye kalorier matvarer faktisk inneholder, og egentlig bare lurer seg selv. 

Jeg logger alt på Lifesum, hver minste lille bit. Når man veier mat og fører alt i en app, så har man jo kontroll. 

Anonymkode: 9d09a...5ce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor tenker du gener og ikke nedarvede kostholdsvaner? 

Anonymkode: df0b4...b14

Nedarvede kostholdsvaner gir ikke en bestemt kroppstype/fasong. 

Anonymkode: 9d09a...5ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, men det er noen her som hardnakket mener at hvilken type mat har alt å si.

Anonymkode: 61b48...528

I lengden har det det. Selvsagt går du ned i vekt om du lever på lite vingummi en stund, men det vil jo ikke vare. Kroppen din vil gjerne overleve, og vingummi holder ikke hodet og dine indre organer i gang. Det finnes sunne og usunne måter og « slanke» seg på, men for og holde vekten er ikke vingummi diett og anbefale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men hør nå her da. Det er mye kalorier i smågodt. Det tyder på at noen må spise betraktelig mindre enn andre for å gå ned i vekt. Størrelsen på kroppen i utgangspunktet har lite å si. Noen overvektige virker til å måtte få i seg kun 1000 kalorier daglig for å gå ned (du finner noen av dem i denne tråden). Jeg vet ikke hvor mange smågodtbiter f.eks 800 kalorier tilsvarer, men det er ikke mye. De ville sannsynligvis fått mangelsykdommer før de gikk ned betraktelig på denne dietten. 

Anonymkode: 308fe...16d

Men man går med i vekt. Det er ca 50 kalorier i en bit så det blir ikke store mengder. Om man lever slik over tid er det ikke sunt, men slank blir man.

Jeg er blant de som trenger lite kalorier. Jeg er inaktiv, normalvektig og går på medisiner. Hvorfor blir jeg ikke tykk? Jeg spiser innenfor kalorigrensen. Når jeg må slanke meg, som jeg må gjøre fra tid til annen, spiser jeg enda færre kalorier. Man kan spise seg god og mett på sjømat, grønnsaker og annet. Spiser man supper er det også bra. Selvsagt kan man hoppe over et måltid her og der. Spiser man bra kan man være mett på få kalorier. Men man kan bli slank av å leve på dritt om du vil, men da blir det en liten mengde.

 

Anonymkode: 562e5...a88

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyminist skrev (1 minutt siden):

Hva tenker du på som sunt? 

Kylling, fisk, magert kjøtt, grønnsaker, lettmelk, begrenset mengde ris, pasta og poteter, te og kaffe uten sukker osv. 

Anonymkode: 9d09a...5ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må være et medisinsk mirakel i så fall. Eller bare ekstremt dårlig til å loggføre mat riktig. Jeg tipper på det siste.

Anonymkode: aa634...301

Hvorfor? Står jo ingenting om hva personen spiser. Annet en « sunt», men hvordan er det mulig og være sunn må så lite energi over tid 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må være et medisinsk mirakel i så fall. Eller bare ekstremt dårlig til å loggføre mat riktig. Jeg tipper på det siste.

Anonymkode: aa634...301

Nei, jeg har uregulert lavt stoffskifte, ingen medisinsk mirakel. Mest sannsynlig må jeg ligge under 1000 kcal daglig for å gå ned. Les artikkelen om hvordan tidligere slanking ødelegger forbrenningen, slik at du må forbruke færre kalorier for hver gang for å holde vekta.

Anonymkode: 9d09a...5ce

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest laPistola
Pleneier skrev (4 timer siden):

Forskning har vist at forskjellene i forbrenning kan ligge på maks rundt 10 prosent. Dette er marginale forskjeller.

Har ikke lest den forskningen du refererer til. Hvorfor er ikke alle topptrente feite? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleneier skrev (57 minutter siden):

Dette skyldes nok i større grad at kostholdsvaner går i arv, enn gener.

Søsteren min har to barn - ett undervektig og ett overvektig. De spiser akkurat det samme, da hun lager all maten. Din forklaring?

Anonymkode: 9d09a...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Søsteren min har to barn - ett undervektig og ett overvektig. De spiser akkurat det samme, da hun lager all maten. Din forklaring?

Anonymkode: 9d09a...5ce

Alder, kjønn, høyde, aktivitet? 

Anonymkode: fc798...8c1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Søsteren min har to barn - ett undervektig og ett overvektig. De spiser akkurat det samme, da hun lager all maten. Din forklaring?

Anonymkode: 9d09a...5ce

At en spiser litt mer av porsjonen, mest sannsynlig mellom måltidene også som man ikke vet om og ja kanskje noen få %(promille mest sannsynlig) forbrenning

forskjellig aktivitetsnivå ikke minst kan være veldig betydelig

Endret av Loff77
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kylling, fisk, magert kjøtt, grønnsaker, lettmelk, begrenset mengde ris, pasta og poteter, te og kaffe uten sukker osv. 

Anonymkode: 9d09a...5ce

Jeg hadde lagt på meg av det. Var sånn jeg levde i 20 årene.  Alltid lubben.når du gir kroppen lite energi og ikke noe livsnødvendig fett gir du kroppen juling. Den sparer på fettet og næringen for alt det er verdt for og overleve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Alder, kjønn, høyde, aktivitet? 

Anonymkode: fc798...8c1

4 og 5 år, samme kjønn, samme utvikling i høyde og samme aktivitetsnivå.

Anonymkode: 9d09a...5ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loff77 skrev (4 minutter siden):

At en spiser litt mer av porsjonen, mest sannsynlig mellom måltidene også som man ikke vet om og ja kanskje noen få %(promille mest sannsynlig) forbrenning

forskjellig aktivitetsnivå ikke minst kan være veldig betydelig

De har samme aktivitetsnivå og aldersforskjell på ett år. Unger på 4-5 år klarer ikke å spise masse junk mellom måltidene som du ikke merker, altså. Det som er litt artig, er at den ene ungen ligner mest på min søster - og vår familie har "tynne" gener, og den andre ligner på mannen hennes - og hans familie har flere overvektige.

Anonymkode: 9d09a...5ce

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...