Gå til innhold

Kaloriunderskudd - men hvorfor blir noen aldri tynne, og andre aldri tjukke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Føler det mangler noe i disse trådene om vekt og slanking.

Kaloriunderskudd hjelper, men ikke for alle. Ikke kalorioverskudd heller.

Man snakker om at det kan ha noe med tarmene å gjøre - bakterier i tarmen.

Det er jo faktisk en kjensgjerning. At noen ikke legger på seg like lett som andre, og at noen rett og slett ikke blir "tynne" uansett hva de gjør.

I tillegg har man dette med "set point", som gjør at man etter en slankekur veldig raskt legger på seg igjen akkurat det samme som man tapte, og litt til. 

Hva tenker dere?

Anonymkode: 308fe...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At folk hadde gått ned enklere om de forsøkte få i seg mye mer protein enn de gjør. Å tenke protein gjør at du spiser mindre mat som feiter deg opp. Og det metter. Protein bygger også heller muskler, enn å lagre seg som fett. 

Anonymkode: e1273...eb6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

At folk hadde gått ned enklere om de forsøkte få i seg mye mer protein enn de gjør. Å tenke protein gjør at du spiser mindre mat som feiter deg opp. Og det metter. Protein bygger også heller muskler, enn å lagre seg som fett. 

Anonymkode: e1273...eb6

Det er ikke så enkelt. Genene spiller inn. Mus som ble foret med samme mat la på seg ulik mengde. https://forskning.no/overvekt-dna-universitetet-i-oslo/genene-dine-gjor-deg-overvektig/636109

Anonymkode: 308fe...16d

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

At folk hadde gått ned enklere om de forsøkte få i seg mye mer protein enn de gjør. Å tenke protein gjør at du spiser mindre mat som feiter deg opp. Og det metter. Protein bygger også heller muskler, enn å lagre seg som fett. 

Anonymkode: e1273...eb6

Du har rett, men vil også bare påpeke med et overskudd av protein, altså for mye kalorier totalt, så gjør kroppen om protein til fett også 🙈

Anonymkode: c82df...9fb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kaloriunderskudd gir da uansett vektnedgang? Spørsmålet er jo hva som er et tilstrekkelig kaloriunderskudd for den enkelte. De fleste hadde slitt om det var hungersnød, uansett gener eller tarmbakterier.

 

Anonymkode: 75bd1...b11

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke så enkelt. Genene spiller inn. Mus som ble foret med samme mat la på seg ulik mengde. https://forskning.no/overvekt-dna-universitetet-i-oslo/genene-dine-gjor-deg-overvektig/636109

Anonymkode: 308fe...16d

Musene fikk ikke høy protein diett. Det er poenget. 

Just now, AnonymBruker said:

Du har rett, men vil også bare påpeke med et overskudd av protein, altså for mye kalorier totalt, så gjør kroppen om protein til fett også 🙈

Anonymkode: c82df...9fb

Ja, men det skal myyyyyeeee til for at den gjengse nordmann spiser så mye protein. Da må han drikke 2 proteinshaker om dagen eller noe sånt

Anonymkode: e1273...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Musene fikk ikke høy protein diett. Det er poenget. 

Ja, men det skal myyyyyeeee til for at den gjengse nordmann spiser så mye protein. Da må han drikke 2 proteinshaker om dagen eller noe sånt

Anonymkode: e1273...eb6

Du misser poenget mitt. Noen legger på seg av mat som andre ikke legger på seg av.

Her er noe annet om temaet: https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/why-people-become-overweight

Her står det at det kan variere sterkt hvor mye genene spiller inn fra person til person. For en som er predisponert for vektoppgang så er det mye vanskeligere både å gå ned i vekt, og å beholde vekten, enn det er for andre. 

Anonymkode: 308fe...16d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pleneier
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Føler det mangler noe i disse trådene om vekt og slanking.

Kaloriunderskudd hjelper, men ikke for alle. Ikke kalorioverskudd heller.

Man snakker om at det kan ha noe med tarmene å gjøre - bakterier i tarmen.

Det er jo faktisk en kjensgjerning. At noen ikke legger på seg like lett som andre, og at noen rett og slett ikke blir "tynne" uansett hva de gjør.

I tillegg har man dette med "set point", som gjør at man etter en slankekur veldig raskt legger på seg igjen akkurat det samme som man tapte, og litt til. 

Hva tenker dere?

Anonymkode: 308fe...16d

Kaloriunderskudd fungerer for alle. Noen er bare veldig flinke til å lure seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du misser poenget mitt. Noen legger på seg av mat som andre ikke legger på seg av.

Her er noe annet om temaet: https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/why-people-become-overweight

Her står det at det kan variere sterkt hvor mye genene spiller inn fra person til person. For en som er predisponert for vektoppgang så er det mye vanskeligere både å gå ned i vekt, og å beholde vekten, enn det er for andre. 

Anonymkode: 308fe...16d

Jepp. Spis mer protein og du slipper legge på deg så mye. Noen som spiser høyprotein, mye grønnsaker og bær vil bare ikke bli ekstremt overvektig, selv når man ser på gener. Gen-problemet kan løses. 

Drikk en proteinshake om dagen, det er lite kalorier som kan lagres som fett og det høye proteininnholdet gjør at man føler seg mett lengre. Det å fokusere på at man må spise nok proteiner gjør at det er mindre plass til mat som ikke er protein og som legger seg som fett

Anonymkode: e1273...eb6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns også det er merkelig. Kjæresten min er tynn, jeg er tjukk. Han drikker mengder med øl og cola, og spiser akkurat hva han vil, uten at han legger på seg. Hvis jeg hadde drukket og spist det samme som han så hadde jeg vært på 600 lbs life ganske snart. Skjønner det ikke. 

Når det gjelder kaloriunderskudd så tror jeg det er mange som er dårlige på å vurdere hvor mye kalorier matvarer faktisk inneholder, og egentlig bare lurer seg selv. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, starken said:

Syns også det er merkelig. Kjæresten min er tynn, jeg er tjukk. Han drikker mengder med øl og cola, og spiser akkurat hva han vil, uten at han legger på seg. Hvis jeg hadde drukket og spist det samme som han så hadde jeg vært på 600 lbs life ganske snart. Skjønner det ikke. 

Når det gjelder kaloriunderskudd så tror jeg det er mange som er dårlige på å vurdere hvor mye kalorier matvarer faktisk inneholder, og egentlig bare lurer seg selv. 

Spiser han noe særlig utenom å drikke øl og cola? Man blir ikke tykk av det med mindre man spiser mye i tillegg. Det kan også være han har en sykdom, som for eks høyt stoffskift, som gjør at han ikke legger på seg så lett.

Høyde og muskler har også mye å si. Noen som har en fysisk tung jobb kan spise mer "dritt" uten å bli tjukk enn de som er stillesittende. En som er 15cm høyere enn deg kan spise mer enn deg. Når det er sagt, så har jeg sett eksempler på at en samboer blir gradvis ekstremt feit over flere år ved å spise dårlig. Kanskje samboeren din er tynn nå, men det kan endre seg i løpet av 10 år....

Anonymkode: e1273...eb6

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har ulik forbrenning, men det er en grunn til at ingen av jødene i Auschwitz hadde noe særlig fett på kroppen. De fikk nesten ikke mat og måtte jobbe masse i tillegg og da må du gå ned i vekt.  Han i landsforeningen for overvekt sa jo at han nesten ikke spiste noenting og trente hele tiden likevel gikk han opp i vekt. Dette er jo å bryte fysiske lover. Enhver bilprodusent ville jo forsket på kroppen hans hvis dette var mulig. Blir som å si at jeg kjører bil hele tiden men tanken blir bare fullere og fullere. Kroppen trenger kalorier bare for å holde kroppen i gang selv om du sitter rolig.

 

Så svaret er enkelt; de som ikke går ned i vekt spiser like mye eller mer enn enn det kroppen din faktisk forbrenner, som igjen påvirkes  av livsstil og gener.

 

 

Endret av bosve
  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, bosve said:

Folk har ulik forbrenning, men det er en grunn til at ingen av jødene i Auschwitz hadde noe særlig fett på kroppen. De fikk nesten ikke mat og måtte jobbe masse i tillegg og da må du gå ned i vekt.  Han i landsforeningen for overvekt sa jo at han nesten ikke spiste noenting og trente hele tiden likevel gikk han opp i vekt. Dette er jo å bryte fysiske lover. Enhver bilprodusent ville jo forsket på kroppen hans visst dette var mulig. Blir som å si at jeg kjører bil hele tiden men tanken blir bare fullere og fullere. Kroppen trenger kalorier bare for å holde kroppen i gang selv om du sitter rolig.

 

Så svaret er enkelt; de som ikke går ned i vekt spiser like mye eller mer enn enn det kroppen din faktisk forbrenner, som igjen påvirkes  av livsstil og gener.

 

 

Forbrenningen er ikke så ulik at 2 som spiser det samme vil oppleve en forskjell på 20kg. 

Anonymkode: e1273...eb6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Forbrenningen er ikke så ulik at 2 som spiser det samme vil oppleve en forskjell på 20kg. 

Anonymkode: e1273...eb6

Nope. Forskjell i forbrenning utgjør kanskje et par kilo...

Anonymkode: 3ee71...ec0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
Pleneier skrev (22 minutter siden):

Kaloriunderskudd fungerer for alle. Noen er bare veldig flinke til å lure seg selv.

70- talls myte . Skjønner ikke hvorfor vi fortsatt snakker om det. Det er viktigere hva du spiser enn hvor mange « kalorier» du spiser , men når du inntar mindre energi og kroppen går i sparemodus må du spise mindre og mindre.. til kroppen protesterer og du spiser igjen, og legger på deg fordi kroppen fortsatt sparer . Underskudd har sjelden fungert på sikt, det blir bare en ond sirkel. Spis heller mat kroppen din er fornøyd med, holder forbrenningen oppe, tarmen frisk osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nope. Forskjell i forbrenning utgjør kanskje et par kilo...

Anonymkode: 3ee71...ec0

Utgjør et par kilo? I timen eller i året? Forbrenning har alt og si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Forbrenningen er ikke så ulik at 2 som spiser det samme vil oppleve en forskjell på 20kg. 

Anonymkode: e1273...eb6

Men var de menneskene identiske? Var de eneggede tvillinger? 
2 personer kan være ganske forskjellige i kroppsfasongen og høyde

Jeg som er 160 høy skal ikke veie så alt for mye før BMI viser overvekt. Er jeg over 64 kg er jeg overvektig.

Så tar man en person som er 165 høy. Denne personen kan veie 68 kg før bmi viser overvekt. Det er 5 cm forskjell og 4 kg forskjell. 
 

Tar man en person på 170 høy, så kan denne personen veie 73 kg før man er over på overvekt på bmi. Sammenligner man meg med en person som er 10 cm høyere så er det 9 kg differanse på hvor man er på BMI skalaen. 
 

Jo høyere man er, så mer differanse på vekt har man. Bare se på skalaen hvor små marginer det er for oss korte som meg

5E0CD73A-6E81-4C0E-9A36-903751AF9221.jpeg

Anonymkode: c82df...9fb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyminist skrev (17 minutter siden):

70- talls myte . Skjønner ikke hvorfor vi fortsatt snakker om det. Det er viktigere hva du spiser enn hvor mange « kalorier» du spiser , men når du inntar mindre energi og kroppen går i sparemodus må du spise mindre og mindre.. til kroppen protesterer og du spiser igjen, og legger på deg fordi kroppen fortsatt sparer . Underskudd har sjelden fungert på sikt, det blir bare en ond sirkel. Spis heller mat kroppen din er fornøyd med, holder forbrenningen oppe, tarmen frisk osv. 

jeg har faktisk funnet en medmtode som fingerer for meg for å slippe havne i sparebluss. Jeg spiser lite kalorier ellers i uka, men hver lørdag så unner jeg meg noe med opp til 1000 kalorier mer. Da bryter kroppen ut av spare moduset mitt hvertfall, og da jeg de påfølgende dagene går tilbake til lavt kalori inntak så renner vekta av

Anonymkode: c82df...9fb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Forbrenningen er ikke så ulik at 2 som spiser det samme vil oppleve en forskjell på 20kg. 

Anonymkode: e1273...eb6

Jo, over tid kan det skje jo. Exen min var 185cm, syltynn. Jeg er 162cm og helt normal. Da vi var sammen spiste jeg det samme som han. Jeg la på meg hvert fall 6kg på 1-2 mnd sammen med han. 

Det er heller ikke rart. Ser man på kalkulatorer hva man forbrenner daglig  så ser man at jeg i min høyde, kjønn og vekt. Vil ha en forbrenning på 1600kcal ca. Går jeg en del over eller under det vil det vises på vekten. Han sin igjen er 2300 med en litt fysisk jobb. 

Det har mye å si på vekten min om jeg spiser like mye som han. Spiser jeg 2300 kcal daglig vil jeg bli feit før jeg vet ordet av det. Og han holder seg slank. Derfor det ofte er vanskeligere for menn å gå opp i vekt også, siden de må spise skikkelig mye.

Anonymkode: cc1bd...398

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...