Gå til innhold

Kaloriunderskudd - men hvorfor blir noen aldri tynne, og andre aldri tjukke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

19 hours ago, Pleneier said:

Forstår man ikke hvorfor man selv er feit, så har man enten ingen forståelse av ernæring, eller lyver for seg selv om sitt eget matinntak.

Det er vel de færreste som ikke forstår det enkle regnestykket at kalorioverskudd gir økt vekt og kaloriunderskudd gir redusert vekt. Det tror jeg så godt som alle overvektige er klar over. 
 

De fleste overvektige vet jo hva som skal til. Spise mindre og gjerne også bevege seg mer. 
 

Så det interessante er jo hvorfor det allikevel er så innmari vanskelig å få til i praksis. 
 

For min del hjelper det å ikke tenke så mye på hvorfor. Om det er genetikk, lav forbrenning eller fordi verden er urettferdig - det er uansett ting jeg ikke får gjort noe med, uansett hvor teit eller urettferdig det måtte være om noen av teoriene er inne på noe. Det er fortsatt bare jeg som kan gjøre jobben og da må jeg bare godta det utgangspunktet jeg har. 

Endret av Tirius
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grunnen til at jeg aldri (tror jeg) blir tykk, er at jeg hele tiden følger med på vekt og kaloriinntak. Er bevisst på å være mest mulig aktiv, tar alltid trapp i stedet for heis f.eks., parkerer ikke nærmest mulig butikkdøren, går i stedet for å kjøre osv. Skal jeg spise is, sjokolade, kake ol. kompenserer jeg med å droppe/redusere annen mat den dagen eller dagen etter. Det totale kalorimengden er sjelden over 1500 gj.snittlig pr dag i en uke. Jeg spiser utelukkende grove kornprodukter, sjelden brød, kalorifattige knekkebrød til frokost, bruker lettmargarin, lettost, masse grønnsaker. Forsyner meg lite av poteter, ris, paste ol til middag, tar minimalt med saus, aldri majonesdressing ol. Is er lettvariant osv osv. Drikker bare rent vann og kaffe/te uten sukker. Dessuten trener jeg styrke og er ganske aktiv. Bmi 20-21, er over 40 og har alltid vært slank, men det er mer krevende å holde meg slank nå enn i 20-årene. Ser jeg på vekten at den er 1 kg mer enn ønskelig, tar jeg tak med en gang, lar det aldri gå for langt. Konklusjonen er at det er en grunn til at folk er slanke, det skyldes ikke flaks, men bevissthet og valg man tar hver dag. Og viljestyrke.

Anonymkode: 612ea...54d

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Grunnen til at jeg aldri (tror jeg) blir tykk, er at jeg hele tiden følger med på vekt og kaloriinntak. Er bevisst på å være mest mulig aktiv, tar alltid trapp i stedet for heis f.eks., parkerer ikke nærmest mulig butikkdøren, går i stedet for å kjøre osv. Skal jeg spise is, sjokolade, kake ol. kompenserer jeg med å droppe/redusere annen mat den dagen eller dagen etter. Det totale kalorimengden er sjelden over 1500 gj.snittlig pr dag i en uke. Jeg spiser utelukkende grove kornprodukter, sjelden brød, kalorifattige knekkebrød til frokost, bruker lettmargarin, lettost, masse grønnsaker. Forsyner meg lite av poteter, ris, paste ol til middag, tar minimalt med saus, aldri majonesdressing ol. Is er lettvariant osv osv. Drikker bare rent vann og kaffe/te uten sukker. Dessuten trener jeg styrke og er ganske aktiv. Bmi 20-21, er over 40 og har alltid vært slank, men det er mer krevende å holde meg slank nå enn i 20-årene. Ser jeg på vekten at den er 1 kg mer enn ønskelig, tar jeg tak med en gang, lar det aldri gå for langt. Konklusjonen er at det er en grunn til at folk er slanke, det skyldes ikke flaks, men bevissthet og valg man tar hver dag. Og viljestyrke.

Anonymkode: 612ea...54d

Så bra. Men noen blir rett og slett ikke så mye tykkere uansett hvor mye kalorier og usunn mat de hiver i seg. Merkelig nok..

Anonymkode: 308fe...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så bra. Men noen blir rett og slett ikke så mye tykkere uansett hvor mye kalorier og usunn mat de hiver i seg. Merkelig nok..

Anonymkode: 308fe...16d

Nei, det bryter alle fysiske lover og ingen tror på det innerst inne.

Anonymkode: 612ea...54d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det bryter alle fysiske lover og ingen tror på det innerst inne.

Anonymkode: 612ea...54d

Nå er ikke kroppen vår som en forbrenningsmotor. Den er betraktelig mye mer komplisert. Jeg bryr meg ikke så mye om hva folk "tror" på, for sånn er det bare. 

Noen kan spise 2000 kalorier og brenne det av i varme f.eks. Eller kanskje det kommer ut i avføringen? Hva vet jeg. Andre kan spise 2000 kalorier og så lagrer halvparten som fett. 

Anonymkode: 308fe...16d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå er ikke kroppen vår som en forbrenningsmotor. Den er betraktelig mye mer komplisert. Jeg bryr meg ikke så mye om hva folk "tror" på, for sånn er det bare. 

Noen kan spise 2000 kalorier og brenne det av i varme f.eks. Eller kanskje det kommer ut i avføringen? Hva vet jeg. Andre kan spise 2000 kalorier og så lagrer halvparten som fett. 

Anonymkode: 308fe...16d

At noen har større behov for kalorier er sant, men ingen kan spise ubegrenset uten å legge på seg. Kanskje de ikke klarer å spise så mye, men alle går opp i vekt om de spiser for mye. 

Kjønn, muskelmasse, aktivitet, varme avgitt, hormoner etc. Men alle har begrensinger. Toppidrettsutøvere trenger langt flere kalorier enn en liten sofagris uten muskler. Går man over legger man på seg og under får det ned.

Mange av de som spiser alt de vil har utrolig god selvregulering. Jeg trodde før at jeg kunne spise det jeg ville og jeg gjorde jo det. Men antall kalorier var under eller likt mitt behov. Det var før og ikke nå. Nå er alt beregnet.

Anonymkode: 562e5...a88

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

At noen har større behov for kalorier er sant, men ingen kan spise ubegrenset uten å legge på seg. Kanskje de ikke klarer å spise så mye, men alle går opp i vekt om de spiser for mye. 

Kjønn, muskelmasse, aktivitet, varme avgitt, hormoner etc. Men alle har begrensinger. Toppidrettsutøvere trenger langt flere kalorier enn en liten sofagris uten muskler. Går man over legger man på seg og under får det ned.

Mange av de som spiser alt de vil har utrolig god selvregulering. Jeg trodde før at jeg kunne spise det jeg ville og jeg gjorde jo det. Men antall kalorier var under eller likt mitt behov. Det var før og ikke nå. Nå er alt beregnet.

Anonymkode: 562e5...a88

Ja, jo, du har sikkert rett!!

Anonymkode: 308fe...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, jo, du har sikkert rett!!

Anonymkode: 308fe...16d

Er du ironisk?

Uansett, svært mange vil også gjøre justeringer før de blir svært tykke. Svært tykke har høyere basalforbrenning. Dvs man må øke inntaket med økende vekt, hvis ikke vil det stabiliserer seg til slutt. Jeg tror nok mange vil få problemer med å få i seg nok kalorier. 

Anonymkode: 562e5...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er du ironisk?

Uansett, svært mange vil også gjøre justeringer før de blir svært tykke. Svært tykke har høyere basalforbrenning. Dvs man må øke inntaket med økende vekt, hvis ikke vil det stabiliserer seg til slutt. Jeg tror nok mange vil få problemer med å få i seg nok kalorier. 

Anonymkode: 562e5...a88

Jeg er ikke ironisk.

Anonymkode: 308fe...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke ironisk.

Anonymkode: 308fe...16d

Ok. Jeg er helt enig i at det er så vanskelig for noen at det er nærmest umulig (egentlig begge veier). 

Ta de som "aldri blir tykk". Flere blir uvel av å spise for fet mat, vondt i magen om de spiser for mye, har for mye uro i kroppen til å være sedat. 

Så har du de som kanskje har vært tykke hele livet og både er uheldig med genene og kostholdet de er vokst opp med. Lav metthetsfølelse og kanskje foretrekker usunn mat. Kanskje også har vanen om at mat er trøst og kos.

Opplevelsen og også mestring vil være svært ulik for disse. Jeg forstår godt at det ville oppleves vanskelig for disse å bytte kosthold og livsstil. Det er ikke umulig, men veldig krevende og det er helt sikkert en grunn til at varig endring er innmari vanskelig.

Moderne liv er lite tilrettelagt for sunn livsstil, men jeg tror det er på vei til å bli bedre på mange områder. De kan gjerne gjøre noe med reklame, mersalg av sjokolade (ta 3 betal for 2), pris på sunnere produkter og størrelse på snacks. Da slipper vi å måtte bruke viljestyrke i like stor grad.

Anonymkode: 562e5...a88

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ok. Jeg er helt enig i at det er så vanskelig for noen at det er nærmest umulig (egentlig begge veier). 

Ta de som "aldri blir tykk". Flere blir uvel av å spise for fet mat, vondt i magen om de spiser for mye, har for mye uro i kroppen til å være sedat. 

Så har du de som kanskje har vært tykke hele livet og både er uheldig med genene og kostholdet de er vokst opp med. Lav metthetsfølelse og kanskje foretrekker usunn mat. Kanskje også har vanen om at mat er trøst og kos.

Opplevelsen og også mestring vil være svært ulik for disse. Jeg forstår godt at det ville oppleves vanskelig for disse å bytte kosthold og livsstil. Det er ikke umulig, men veldig krevende og det er helt sikkert en grunn til at varig endring er innmari vanskelig.

Moderne liv er lite tilrettelagt for sunn livsstil, men jeg tror det er på vei til å bli bedre på mange områder. De kan gjerne gjøre noe med reklame, mersalg av sjokolade (ta 3 betal for 2), pris på sunnere produkter og størrelse på snacks. Da slipper vi å måtte bruke viljestyrke i like stor grad.

Anonymkode: 562e5...a88

Det er helt sant. Jeg lurer og på hvordan elsparkesykkelmanien i storbyene vil spille ut ila noen år. Jeg lurer på om de som er storbrukere av disse vet hvor mye hverdagsmosjon de går glipp av? 

Anonymkode: 308fe...16d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler også mye om vaner, kultur og hverdag. Dette er man en del av uansett om man forsøker å gåned i vekt, og kan være med på å motvirke vektnedgang/få deg til å gå opp i vekt igjen. Det vanskeliggjør vektnedgang fordi det vanskeliggjør et kaloriunderskudd. 

Det er også veldig forskjell hva man anser som en normal porsjon mat og en normal måltidsrytme. Man kan derfor føle at man spiser like mye som andre, eller mer eller mindre enn andre, uten at dette stemmer. 

Anonymkode: 28400...bcd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.6.2021 den 7.30):

Jeg er gift med en slank mann. Han har lagt på seg de siste årene men han brukte å være for tynn. Han kan spise og drikke det han vil. Jeg ha selvsagt observert han i årevis for å finne ut hvorfor og han er kanskje det mest studerte objektet i forhold til dette :)

Han kan spise det han vil, men har veldig god selvregulering. Spiser kun alt for mye under buffet, og det er ikke da sjokkerende mengder. Han kan slutte midt i en pose chips eller sjokolade. 

Han spiser ikke mat etter middag, men kan ta seg øl og snacks (men begrenser det). Han spiser også veldig solide måltider (frokost, lunsj og middag). Sjeldent spiser noe mellom måltidene. 

Han har mye muskler og holder høy hverdagsaktivitet (trener ikke målrettet). 

Han spiser og drikker helt uten kunstig søtning. Han bruker lite sauser (liker ikke). Han elsker brød og ris, og spiser smakløs mat. Lite pålegg.

Genetikk: han ser likens ut som sin eldre far, og han har sett likens ut hele livet. Han produserer sjokkerende mye varme. Jeg har aldri merket dette på noen andre. Det er som å ha en varmeovn på i hvert rom han befinner seg og må ha vinduet åpent på soverommet (men fryser med vinduet lukket når han er borte).

Dette er det hegg har observert som jeg tenker er ulikt meg. Jeg tror også at folk fordøyer/utnytter næring forskjellig. Han tåler godt karbohydrater, men dårlig for mye protein. Jeg tåler karbohydrater dårligere.

 

Anonymkode: 562e5...a88

Godt poeng. Gener handler ikke nødvendigvis om at man legger på seg/ikke legger på seg av å spise det samme, men heller kontroll over inntak.

Anonymkode: 28400...bcd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er helt sant. Jeg lurer og på hvordan elsparkesykkelmanien i storbyene vil spille ut ila noen år. Jeg lurer på om de som er storbrukere av disse vet hvor mye hverdagsmosjon de går glipp av? 

Anonymkode: 308fe...16d

Det så jeg faktisk en forsking på (dårlig og begrenset). Sparkesykkel erstattet smågåing (til og fra postkassen, bort til naboen og slikt). De som brukte sparkesykkel gikk mindre enn de som bruker bil og andre transportmidler, for de gikk i allefall noe. 

Anonymkode: 562e5...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Noe jeg har lurt på hos dere som tror på "kraftig beinbygging" og at kaloriunderskudd ikke nødvendigvis gir vektnedgang:

1. Har dere noen gang sett et tjukt skjelett? 

2. Hvordan forklarer dere at alle jødene i konsentrasjonsleire ble avmagret, uansett utgangspunkt?

Anonymkode: 87ee9...025

Jeg leste en artikkel for noen år side, husker dessverre ikke navnet. En legestudent ble under krigen satt i fengsel i Norge . Der levde de på brød og vann. Kun det. Mange raste ned i vekt og ble avmagret, andre ikke. Som legestudent fant han dette interessant og noterte utviklingen hos sine medfanger. En del år senere begynte han og jobbe på sykehus i Bergen, med overvektige han skulle hjelpe ned i vekt. Han satte de på en tradisjonell lavkalori diett som fungerte på noen men ikke alle. Så kom han på de gamle notatene fra sitt fengselsopphold under krigen, der noen ikke gikk ned i vekt ved lite kalorier og brødmat. Han kom fra til at mennesker var Forskjellige. Han tilsatte mer fett og mer energi ( kalorier) i maten til de som ikke gikk ned i vekt, med vellykket resultat. Han utviklet det han kalte « fettrik avmagringsdiett». Han sendte sine oppdagelser til helse Norge, men ble selvsagt ikke hørt. Allikevel fortsatte han sin fettrike avmagringsdiett i Bergen med gode resultater. Artikkelen var egentlig om sønnen hans, denne legen døde for en del år siden og opplevde på slutten av livet at lavkarbo, som lignet på hans fettrike avmagringsdiett , var blitt mer akseptert, og følte vel en seier over at hans livsverk ikke var bortkastet. 
 

jeg kom til og tenke på dette der du nevner konsentrasjonsleire , men poenget er at alle er ikke like. Nei, jeg har ikke sett et tjukt skjelett, ingen overlever uten mat over tid uansett utgangspunkt, men alle blir ikke slanke/ avmagret av samme « diett». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det så jeg faktisk en forsking på (dårlig og begrenset). Sparkesykkel erstattet smågåing (til og fra postkassen, bort til naboen og slikt). De som brukte sparkesykkel gikk mindre enn de som bruker bil og andre transportmidler, for de gikk i allefall noe. 

Anonymkode: 562e5...a88

Mikromobilitet som det der erstatter kanskje buss, men neppe bil og taxi. Men ja, jeg tror det vil påvirke vekta til de som bruker den mye. Kanskje ikke med mange kilo, men alle monner drar, som de sier...

Anonymkode: 308fe...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Godt poeng. Gener handler ikke nødvendigvis om at man legger på seg/ikke legger på seg av å spise det samme, men heller kontroll over inntak.

Anonymkode: 28400...bcd

Det er vel dokumentert at gener både påvirker fettlagring, men også andre ting som grad av aktivitet og apetitt osv. Så det er "både og". 

Anonymkode: 308fe...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er vel dokumentert at gener både påvirker fettlagring, men også andre ting som grad av aktivitet og apetitt osv. Så det er "både og". 

Anonymkode: 308fe...16d

Også tror jeg at ulike dietter påvirker ulike mennesker på ulike måter. Det er ikke "ett fett" hva man spiser, rett og slett. 

Anonymkode: 308fe...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Også tror jeg at ulike dietter påvirker ulike mennesker på ulike måter. Det er ikke "ett fett" hva man spiser, rett og slett. 

Anonymkode: 308fe...16d

Det tror jeg så sterkt på at jeg nekter å tro det ikke er sant. Kroppen er jo ganske unik med at den forsøker å fortelle hva vi trenger, men siden vi lever som vi gjør har vi (sannsynligvis) mistet evnen til å følge instinkter. I allefall i noe grad. Noen har det bedre med høy andel fett, noen karbohydrater og andre med mest protein (selv om det selvsagt er grenseverdier). 

Særlig når det kommer til cravings tror jeg vi må bli flinkere å forså hva kroppen hyler etter. Personlig forveksles sult og tørst, og det var en åpenbaring. Rundt mensen kan jeg sluke et glass med rødbeter (?) Hva er greia og hva forøker kroppen å si? Er jeg helt på jordet når jeg tenker det kanskje er noe primitivt og grunnleggende som vi har mistet evnen til å tolke.

Anonymkode: 562e5...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyminist skrev (På 11.6.2021 den 13.11):

Jaha.. jeg spiser langt over 2000kcal og er ikke feit. 1,75 høy og 62 kilo. 
når jeg var i tenårene og begynnelsen av tyveårene var jeg kaloriteller etter Grethe rhode modellen, jeg var lubben og det styrte jo livet. Skjønner ikke at folk orker, men det er deres sak. Bare glad jeg forsto at det jeg hadde lært i ukeblader og av moren min var feil, trives best som mett og slank 🤷‍♀️

Hva fant du ut hjalp deg? Hva har du spist etter 20-årene, som gjør at du nå kan være mett og slank?

Anonymkode: fb076...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...