Gå til innhold

Kaloriunderskudd - men hvorfor blir noen aldri tynne, og andre aldri tjukke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Eller du som bare nekter å forholde deg til forskning. Jeg vet ikke hvem som er den ignorante her, men det er i alle fall ikke meg! 

Anonymkode: 308fe...16d

En overveldende mengde forskning viser at man blir fet av å innta for mange kalorier. Hvis noen gener evt. ikke spiller på lag betyr det bare at de (evt) må jobbe litt ekstra, ikke at det er umulig å være slank.

Anonymkode: 612ea...54d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Pleneier
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ok - dette er jo bare dumt. Hva har tiden man sitter på Kvinneguiden og klager over lav forbrenning noe med kaloriinntak (pg andre vektregulerende faktorer) å gjøre? 

Anonymkode: 308fe...16d

Du kunne jo f.eks. tatt deg en sykkeltur. Stillesitting er en svært viktig årsak til fedme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bosve skrev (15 timer siden):

Folk har ulik forbrenning, men det er en grunn til at ingen av jødene i Auschwitz hadde noe særlig fett på kroppen. De fikk nesten ikke mat og måtte jobbe masse i tillegg og da må du gå ned i vekt.  Han i landsforeningen for overvekt sa jo at han nesten ikke spiste noenting og trente hele tiden likevel gikk han opp i vekt. Dette er jo å bryte fysiske lover. Enhver bilprodusent ville jo forsket på kroppen hans hvis dette var mulig. Blir som å si at jeg kjører bil hele tiden men tanken blir bare fullere og fullere. Kroppen trenger kalorier bare for å holde kroppen i gang selv om du sitter rolig.

 

Så svaret er enkelt; de som ikke går ned i vekt spiser like mye eller mer enn enn det kroppen din faktisk forbrenner, som igjen påvirkes  av livsstil og gener.

 

 

Jeg kjenner en jente som hadde en sykdom som gjorde at hun la veldig lett på seg selv om hun spiste lite, men så viste det seg at hun ikke tålte gluten. Med en gang hun kuttet ut gluten raste hun ned i vekt. 

Anonymkode: 1b56e...a47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleneier skrev (19 minutter siden):

Du kunne jo f.eks. tatt deg en sykkeltur. Stillesitting er en svært viktig årsak til fedme.

Haha. Hva med deg da? Du sitter jo her du også? 

Anonymkode: 308fe...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De feite vil bedras.

Dr Nowzaradon, som nevnt i et annet innlegg her, får absolutt alle pasientene ned i vekt når han legger dem inn på sykehus på controlled diet. Da går alle omtrent like mye ned i vekt, på en high protein + low carb diet.

Alle disse har da kommet med tusenvis av løgner og unnskyldninger før de blir lagt inn, om at de følger dietten og at det er noe galt med vekta, siden de ikke går ned. Da er det vel et mirakel da at de plutselig går ned i vekt likevel på en controlled diet 😉 

 

Anonymkode: 24541...3dd

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

En overveldende mengde forskning viser at man blir fet av å innta for mange kalorier. Hvis noen gener evt. ikke spiller på lag betyr det bare at de (evt) må jobbe litt ekstra, ikke at det er umulig å være slank.

Anonymkode: 612ea...54d

Ja, så f.eks å sulte seg hele livet da?

Alle og enhver skjønner jo at sånn kan man ikke leve livet sitt. Men slik er faktisk realiteten for mange med overvekt og fedme! 

Anonymkode: 308fe...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De feite vil bedras.

Dr Nowzaradon, som nevnt i et annet innlegg her, får absolutt alle pasientene ned i vekt når han legger dem inn på sykehus på controlled diet. Da går alle omtrent like mye ned i vekt, på en high protein + low carb diet.

Alle disse har da kommet med tusenvis av løgner og unnskyldninger før de blir lagt inn, om at de følger dietten og at det er noe galt med vekta, siden de ikke går ned. Da er det vel et mirakel da at de plutselig går ned i vekt likevel på en controlled diet 😉 

 

Anonymkode: 24541...3dd

https://www.nickiswift.com/119621/didnt-know-doctor-600-lb-life/

Bare fem prosent av dem lykkes å holde på vekta. Så en sånn mirakelkur er det vel neppe...

Anonymkode: 308fe...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

https://www.nickiswift.com/119621/didnt-know-doctor-600-lb-life/

Bare fem prosent av dem lykkes å holde på vekta. Så en sånn mirakelkur er det vel neppe...

Anonymkode: 308fe...16d

Nå har disse pasientene mye større problemer enn dårlig forbrenning. Jeg har ikke sett en episode der forbrenning er et problem. Alle går ned i vekt når de følger dietten.

Anonymkode: 562e5...a88

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et aspekt som ikke blir tatt med i betraktning når det gjelder telling av kalorier og kaloriunderskudd, er inntaket av fiber som regnes å ha 0 kalorier da kroppen vår ikke er i stand til å fordøye det. Og det er riktig, men tarmfloraen vår kan absolutt det (den ene typen fiber iaf), og biproduktet av det er fettsyrer som tas opp i tykktarmen og dermed blir aldri kaloritelling en eksakt vitenskap da studier viser at mengden biprodukter/fettsyrer som tarmfloraen produserer varierer fra person til person. Og hvis man følger tradisjonelle dietter vil dette som regel medføre en økning av fiber-inntaket.

 

Anonymkode: 30acc...493

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Haha. Ignorere kalorier fra protein? Ja, da er det ikke rart om folk ikke ligger i underskudd om dem ignoreres. 

Anonymkode: fc798...8c1

Ja, for som sagt går protein først og fremst til å bygge forskjellige vev, bl.a. muskler, ikke til forbrenning.

Anonymkode: 0523f...38f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå har disse pasientene mye større problemer enn dårlig forbrenning. Jeg har ikke sett en episode der forbrenning er et problem. Alle går ned i vekt når de følger dietten.

Anonymkode: 562e5...a88

Ok - de sultes ned i vekt. Hurra. Hva skjer når de slutter å sulte seg? De går opp igjen. Det er ingen "kur". 

Slanking er forbundet med økt vektoppgang. 

Anonymkode: 308fe...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja, så f.eks å sulte seg hele livet da?

Alle og enhver skjønner jo at sånn kan man ikke leve livet sitt. Men slik er faktisk realiteten for mange med overvekt og fedme! 

Anonymkode: 308fe...16d

Du overdriver, feks om en person sier man burde jobbe litt ekstra for å gå ned så er det ikke snakk om 200 kcal hver dag for å holde seg slank. Om det i så er tilfelle burde man bli innlagt på sykehus for at man blir feit om man ikke sulter seg. 

Personen ba ikke overvektige som sliter om å sulte seg. Bare snakk om å jobbe litt hardere f.eks kutte ut de og de matvarene, være i litt aktivitet og holde seg til et mindre kcal inntak daglig. I teorien er det ikke umulig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Tull. Det er ikke sammenheng mellom sunt og kalorifattig.

Anonymkode: 612ea...54d

Absolutt. Det mest næringsrike vi kan spise er også veldig energitett. Problemet er at folk spiser mat som har mye energi men lite næring. Da må de spise desto mer av det før kroppen har fått det den trenger og sier stopp.

Anonymkode: 0523f...38f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Haha. Hva med deg da? Du sitter jo her du også? 

Anonymkode: 308fe...16d

Men han/hun er vel ikke overvektig da.

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

https://www.nickiswift.com/119621/didnt-know-doctor-600-lb-life/

Bare fem prosent av dem lykkes å holde på vekta. Så en sånn mirakelkur er det vel neppe...

Anonymkode: 308fe...16d

Fordi de begynner å spise mer med en gang de slipper ut, ikke fordi de magisk legger på seg av luft og vann.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ok - de sultes ned i vekt. Hurra. Hva skjer når de slutter å sulte seg? De går opp igjen. Det er ingen "kur". 

Slanking er forbundet med økt vektoppgang. 

Anonymkode: 308fe...16d

Hvis man sulter om man ikke spiser 10 000 kcal per dag, så ja, da må man sulte resten av livet.

Eller mer to the point, hvis man sulter ved å innta et passende antall kalorier i forhold til sitt eget behov, så må man velge mellom overvekt og å være sulten. Da er vi tilbake på viljestyrke, OG prioriteringer. Jeg hadde heller vært sulten enn feit. Andre synes ikke følelsen av en lett og fungerende kropp er verdt følelsen av sult. Det er fair enough.

Hvis slanking er forbundet med vektoppgang er det desto viktigere å ta tak i det så tidlig som mulig. I det BMI passerer 23 bør man sette på bremsene, for når den 25 er det jo i følge folk som deg ingen vei tilbake.

Anonymkode: 3ee71...ec0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av svaret ligger i genene våre. Jeg vet at tynne folk hater når noen som er tykk skylder på sykdom ol. men det er faktisk en genetisk faktor som spiller inn. Tror jeg at jeg er tykk bare pga. genene mine? Nei. Jeg liker god mat. Jeg spiser ikke mye mat, men god fet kaloririk mat. Liker godt å bake ol. noe godt. Sjokolde etc…

Jeg vet at jeg får i meg for mye kalorier. Jeg vet at kostholdet mitt er et problem. Men, genetisk så er noen faktisk mer disponert for å legge på seg enn andre. Man ser det jo hele tiden, noen legger på seg nesten bare av å spise en salat, mens andre kan leve på fast food McDonald ol. og aldri legge på seg et eneste kg.

Anonymkode: 0fc9c...237

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Svartfugl said:

Selvfølgelig kan man bli feit av naturlig mat, hva enn det nå skulle bety. Inntar du nok energi, vil du legge på deg.

Klart du KAN, men du kommer ikke til å gjøre det. Spis deg stappmett på laks, biff eller kylling og så prøver du å trykke nedpå enda mer så du får for mye. Det er ikke lett. Det som er lett å spise for mye av er den unaturlige maten, altså ting du ikke er laget for å spise, som kjeks og potetgull.

Anonymkode: 0523f...38f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Klart du KAN, men du kommer ikke til å gjøre det. Spis deg stappmett på laks, biff eller kylling og så prøver du å trykke nedpå enda mer så du får for mye. Det er ikke lett. Det som er lett å spise for mye av er den unaturlige maten, altså ting du ikke er laget for å spise, som kjeks og potetgull.

Anonymkode: 0523f...38f

Snakk for deg selv, jeg har spist naturlig, hjemmelaga, fra bunnen av mat den siste måneden. Nesten ikke rørt noe som heter snop og snacks, og jeg har lagt på meg. Hvorfor? pga. smør, olivenolje, fløtesaus og alt ting godt har masse kalorier i seg.

Anonymkode: 0fc9c...237

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min veier nesten 30 kg mer enn meg. Hun spiser sjeldent sjokolade, er ikke så glad i burgere og junkfood, og lager middager fra bunnen av. Hun er et eksempel på "tjukk, men sunt kosthold". Greia er bare at hun spiser så mye av det sunne. 

Feks - hun laget en nydelig pastarett forrige helg. Og denne måtte hun ha to porsjoner av fordi hun skulle jo ikke ha noe konfekt etterpå. Jeg spiste i stedet to biter konfekt, den ekstra pastaporsjonen hennes inneholdt likevel mange flere kalorier enn de små sjokoladene mine.

Så mantraet i familien er at jeg har høy forbrenning fordi jeg er glad i sjokolade, og hun er uheldig med genene fordi hun er overvektig selv om hun bare spiser sunt. Det er jo ikke hele sannheten.

Anonymkode: df0b4...b14

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Klart du KAN, men du kommer ikke til å gjøre det. Spis deg stappmett på laks, biff eller kylling og så prøver du å trykke nedpå enda mer så du får for mye. Det er ikke lett. Det som er lett å spise for mye av er den unaturlige maten, altså ting du ikke er laget for å spise, som kjeks og potetgull.

Anonymkode: 

Det er som du sier lettere å spise seg mett på noen matvarer. Det har ingenting med hva som er naturlig og ikke. Det handler om hvor mye kalorier det er opp mot hvor stort volum du får. Det er derfor mat som inneholder fiber er anbefalt å innta. Det har stort volum og lite kcl pr 100 g. Ergo kan du spise mye av det uten å spisefor mye energi. Kjeks og potetgull har lite volum per 100 g og høyt kcl-innhold per 100 g. Men avokado f.eks er en "naturlig" matvare, men den har et lavt volum per 100 g og relativt høyt kcl-nivå per 100g. Den har gunstig fett, men bør ikke spises for mye av om man skal ned i vekt.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Noe av svaret ligger i genene våre. Jeg vet at tynne folk hater når noen som er tykk skylder på sykdom ol. men det er faktisk en genetisk faktor som spiller inn. Tror jeg at jeg er tykk bare pga. genene mine? Nei. Jeg liker god mat. Jeg spiser ikke mye mat, men god fet kaloririk mat. Liker godt å bake ol. noe godt. Sjokolde etc…

Jeg vet at jeg får i meg for mye kalorier. Jeg vet at kostholdet mitt er et problem. Men, genetisk så er noen faktisk mer disponert for å legge på seg enn andre. Man ser det jo hele tiden, noen legger på seg nesten bare av å spise en salat, mens andre kan leve på fast food McDonald ol. og aldri legge på seg et eneste kg.

Anonymkode: 0fc9c...237

JA! Men det virker at enkelte KG-brukere nekter for dette. 

Anonymkode: 308fe...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...