Gå til innhold

Kaloriunderskudd - men hvorfor blir noen aldri tynne, og andre aldri tjukke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, AnonymBruker said:

Men det er fortsatt sant, selv om jeg ikke prøver forslaget ditt. 

Anonymkode: fc798...8c1

Det er på ingen måte sant at det er enkelt å spise seg feit på naturlig mat. Da ville vi sett mye overvekt også i tradisjonelle samfunn og ikke hovedsaklig hos dem som har et vestlig og moderne kosthold.

Anonymkode: 0523f...38f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Virker som du har sett på eit feitt liv

Anonymkode: cc1bd...398

Selvsagt har jeg det fordi jeg interesserer meg for temaet. De som har gjort research på dette programmet (news flash, det er ikke Ronny), har gjort et godt stykke arbeid med å sette seg inn i den faktiske forskningen på dette temaet, i motsetning til de fleste "forståsegpåere" her inne.

Jeg jobber også på et av helsefakultetene i Norge og har intervjuet opp til flere ernæringsforskere personlig om dette temaet for jobben min. Dette er professorer som lever av å finne ut av dette. Hadde det vært så enkelt som "kalorier inn og kalorier ut" hadde det vært noe å forske på.

Anonymkode: 308fe...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Føler det mangler noe i disse trådene om vekt og slanking.

Kaloriunderskudd hjelper, men ikke for alle. Ikke kalorioverskudd heller.

Man snakker om at det kan ha noe med tarmene å gjøre - bakterier i tarmen.

Det er jo faktisk en kjensgjerning. At noen ikke legger på seg like lett som andre, og at noen rett og slett ikke blir "tynne" uansett hva de gjør.

I tillegg har man dette med "set point", som gjør at man etter en slankekur veldig raskt legger på seg igjen akkurat det samme som man tapte, og litt til. 

Hva tenker dere?

Anonymkode: 308fe...16d

Ved kaloriunderskudd over tid uten vektnedgang er det på tide å besøke legen.

man skal ikke tro at man går i et underskudd, men vite. Om man vet sikkert sitt døgnforbruk og konsekvent ligger under det i underskudd, så bestill en legetime om fettprosenten (ikke vekt) forblir den samme.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Selvsagt har jeg det fordi jeg interesserer meg for temaet. De som har gjort research på dette programmet (news flash, det er ikke Ronny), har gjort et godt stykke arbeid med å sette seg inn i den faktiske forskningen på dette temaet, i motsetning til de fleste "forståsegpåere" her inne.

Jeg jobber også på et av helsefakultetene i Norge og har intervjuet opp til flere ernæringsforskere personlig om dette temaet for jobben min. Dette er professorer som lever av å finne ut av dette. Hadde det vært så enkelt som "kalorier inn og kalorier ut" hadde det vært noe å forske på.

Anonymkode: 308fe...16d

Rettelse - hadde det IKKE vært noe å forske på.

Så klart kurer funker for de fleste. Men de fleste går også vipps opp igjen det tapte når kuren er over. Og gjerne litt til. 

Å være slank er dermed ikke et realistisk mål for veldig mange. 

Anonymkode: 308fe...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pleneier
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Nå har disse pasientene mye større problemer enn dårlig forbrenning. Jeg har ikke sett en episode der forbrenning er et problem. Alle går ned i vekt når de følger dietten.

Anonymkode: 562e5...a88

95% av de som er med, hadde vel blitt tatt av barnevernet i Norge når de var små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Noe av svaret ligger i genene våre. Jeg vet at tynne folk hater når noen som er tykk skylder på sykdom ol. men det er faktisk en genetisk faktor som spiller inn. Tror jeg at jeg er tykk bare pga. genene mine? Nei. Jeg liker god mat. Jeg spiser ikke mye mat, men god fet kaloririk mat. Liker godt å bake ol. noe godt. Sjokolde etc…

Jeg vet at jeg får i meg for mye kalorier. Jeg vet at kostholdet mitt er et problem. Men, genetisk så er noen faktisk mer disponert for å legge på seg enn andre. Man ser det jo hele tiden, noen legger på seg nesten bare av å spise en salat, mens andre kan leve på fast food McDonald ol. og aldri legge på seg et eneste kg.

Anonymkode: 0fc9c...237

Jeg selv har vert feit før, 81kg, jeg sleit skikkelig med å gå ned i vekt. Men sannheten var at jeg puttet i meg alt for mye kcal per uke til det kroppen egentlig skal ha. Jeg spiste for mye, selv om det kanskje bare var snakk om extra porsjoner av mat har det mye å si. Jeg visste ikke selv hvorfor jeg aldri gikk ned (var lubben/tykk siden barndommen). 

De 3 skivene med ost og skinke til frokost har mye å si, samme med den ekstra porsjonen med middag, samt kveldsen som er 3 skiver igjen + kanskje 1 sjokolade. Selv om den hverdagen består relativt av sunn mat har inntak helt vanvittig mye å si. Kanskje man egentlig ikke spiser over et anbefalt kcal inntak for å opprettholde vekten når man er tykk heller, men det er akkurat det. Man må være villig til å kutte ut på litt kcal om man faktisk vil ned.

Nå er jeg 60kg, har ikke samme sultfølelse som før så har heller ikke samme behov med ekstra porsjoner. Nå holder det med en frokost på 1 knekkebrød, så trenger jeg ikke spise før middag igjen. Da unner jeg meg selvsagt en hel porsjon + jeg har en tendens til å småspise. Kanskje ta meg en is eller en sjokolade i ny og ne. Grunnen til jeg ikke går opp er fordi jeg holder meg til dags inntak av kcal. 

Jeg tror veldig mange overvektige har lyst at sannheten skal være at de er født sånn, fordi det er enklere å skylde på enn seg selv. Sannheten for de fleste er nok at de egentlig putter i seg for mer mat enn de forbrenner, eller ikke er villig til å kutte ned på kcal inntak for å klare å gå ned til en vekt de kan opprettholde vekten på. 

Anonymkode: cc1bd...398

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Snakk for deg selv, jeg har spist naturlig, hjemmelaga, fra bunnen av mat den siste måneden. Nesten ikke rørt noe som heter snop og snacks, og jeg har lagt på meg. Hvorfor? pga. smør, olivenolje, fløtesaus og alt ting godt har masse kalorier i seg.

Anonymkode: 0fc9c...237

Hjemmelaget "naturlig" mat i dag er ikke det samme som det var for bare 20 år siden, og for 20 år siden var det heller ikke det samme som vi skal spise fra naturens side, selv om det sannsynligvis var bedre enn dagens kosthold.

Ja, mye av det som smaker godt er kaloritett. Spørsmålet er om det inneholder næringsstoffer i tillegg til all energien. Pasta, for eksempel, gjør ikke det.

Anonymkode: 0523f...38f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg selv har vert feit før, 81kg, jeg sleit skikkelig med å gå ned i vekt. Men sannheten var at jeg puttet i meg alt for mye kcal per uke til det kroppen egentlig skal ha. Jeg spiste for mye, selv om det kanskje bare var snakk om extra porsjoner av mat har det mye å si. Jeg visste ikke selv hvorfor jeg aldri gikk ned (var lubben/tykk siden barndommen). 

De 3 skivene med ost og skinke til frokost har mye å si, samme med den ekstra porsjonen med middag, samt kveldsen som er 3 skiver igjen + kanskje 1 sjokolade. Selv om den hverdagen består relativt av sunn mat har inntak helt vanvittig mye å si. Kanskje man egentlig ikke spiser over et anbefalt kcal inntak for å opprettholde vekten når man er tykk heller, men det er akkurat det. Man må være villig til å kutte ut på litt kcal om man faktisk vil ned.

Nå er jeg 60kg, har ikke samme sultfølelse som før så har heller ikke samme behov med ekstra porsjoner. Nå holder det med en frokost på 1 knekkebrød, så trenger jeg ikke spise før middag igjen. Da unner jeg meg selvsagt en hel porsjon + jeg har en tendens til å småspise. Kanskje ta meg en is eller en sjokolade i ny og ne. Grunnen til jeg ikke går opp er fordi jeg holder meg til dags inntak av kcal. 

Jeg tror veldig mange overvektige har lyst at sannheten skal være at de er født sånn, fordi det er enklere å skylde på enn seg selv. Sannheten for de fleste er nok at de egentlig putter i seg for mer mat enn de forbrenner, eller ikke er villig til å kutte ned på kcal inntak for å klare å gå ned til en vekt de kan opprettholde vekten på. 

Anonymkode: cc1bd...398

Godt jobbet! 😊

Anonymkode: 308fe...16d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Selvsagt har jeg det fordi jeg interesserer meg for temaet. De som har gjort research på dette programmet (news flash, det er ikke Ronny), har gjort et godt stykke arbeid med å sette seg inn i den faktiske forskningen på dette temaet, i motsetning til de fleste "forståsegpåere" her inne.

Jeg jobber også på et av helsefakultetene i Norge og har intervjuet opp til flere ernæringsforskere personlig om dette temaet for jobben min. Dette er professorer som lever av å finne ut av dette. Hadde det vært så enkelt som "kalorier inn og kalorier ut" hadde det vært noe å forske på.

Anonymkode: 308fe...16d

Hele serien der er jo selvmotsigende. Han tviholder seg på at det er alle mulige  andre grunner til at han er feit. Men i slutten av serien så drikker han ikke like mye øl som før og har kuttet et relativt stort matinntak fra kostholdet sitt. Så ser man på slutten han har gått ned 10+ i vekt. Utrolig eller hva? Han kuttet ut kalorier, han ble jammen meg tynnere. 

selvmotsigende.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Noe av svaret ligger i genene våre. Jeg vet at tynne folk hater når noen som er tykk skylder på sykdom ol. men det er faktisk en genetisk faktor som spiller inn. Tror jeg at jeg er tykk bare pga. genene mine? Nei. Jeg liker god mat. Jeg spiser ikke mye mat, men god fet kaloririk mat. Liker godt å bake ol. noe godt. Sjokolde etc…

Jeg vet at jeg får i meg for mye kalorier. Jeg vet at kostholdet mitt er et problem. Men, genetisk så er noen faktisk mer disponert for å legge på seg enn andre. Man ser det jo hele tiden, noen legger på seg nesten bare av å spise en salat, mens andre kan leve på fast food McDonald ol. og aldri legge på seg et eneste kg.

Anonymkode: 0fc9c...237

Man ser det faktisk ikke hele tiden. Man ser at slanke overrapporterer matinntak og overvektige underrapporterer. Det er derfor stort sett alle overvektige med selverklært lav forbrenning faktisk går ned i vekt når de legges inn og noen andre enn dem selv kontrollerer matinntaket.

Betyr det at det kun handler om viljestyrke? Nei. Går man på prednisolone eller visse andre medisiner får man ulvehunger. Det er klart det er vanskeligere å ikke spise når man er sulten, enn å ikke spise når man er mett. Noen klarer det, andre ikke. Noen slanke tar valg hver dag om å ikke spise det og det, andre slanke er heldige og har en kropp og en apetitt som automatisk regulerer dette.

Har man dårlig kroppskontroll og er atletisk klønete er det vanskelig å forbrenne like mye som en naturlig atlet. En time trening tilsvarer ikke nødvendigvis en time trening. 

Likevel er det sånn at de fleste overvektige ikke trener supermye eller veldig konstruktivt. Og de overvektige som kun har spist en salat den dagen, har enten hatt dressing, brød, også eller noe til, eller glemt å registrere sjokoladebiten han tok fra pauserommet på autopilot.

Jeg hadde en overvektig venninne som stadig var på slankekur. Hun spiste nesten ingenting, men vekta rikket seg ikke. Et rugsprø med agurk til frokost. et kokt egg til lunch. En liten grønn salat til middag.

Men så delte vi en flaske vin, og den ble ikke skrevet opp i diett-dagboka (på bloggen). Og så var det bilde på Facebook av en cupcake, den var der visst heller ikke.

Og noen år senere begynte hun å trene crossfit og å spise paleo, og gikk ned 25 kilo på 12 måneder. Forbrenningen var visst helt normal den.

Så har man dem som spiser en burger og en chips og en cola, men glemmer å spise resten av dagen. Jeg har en tynn venninne som er selverklært storspiser, og glad i både melkesjokolade og burgere. Men når jeg henger med henne en hel helg så ser jeg jo at hun kanskje spiser en brødskive til frokost, dropper lunch, spiser en burger og en chips til middag, og en liten melkesjokolade til kvelds. Er det sunt? Nei. Er det flere kalorier enn hun trenger til vedlikehold? Nei.

Jeg er også en selverklært storspiser. Jeg kan spise enorme porsjoner. En gang laget jeg og en venninne lammegryte av 3 kilo lam (skivet lammelår, så med bein, så noe svinn på det), og spiste opp alt sammen. Men da spiste vi jo ikke noe på et døgn etterpå... Jeg tenker gjerne at jeg spiser 4000 kcal per dag. Men når jeg faktisk registrerer alt jeg spiser viser snitte på en måned at jeg spiser akkurat det man skulle forvente ut i fra høyde, vekt og aktivitetsnivå. For noen dager glemmer jeg å spise, men det er ikke det jeg husker når man snakker om hvor mye man spiser. 

Den overvektige husker kanske best følelsen av å være sulten, og å ha følt seg sulten hele dagen av et kokt egg og et rugsprø, for den foten, den kaffe-latten, den bananen og den havrekjeksen man spiste litt ubevisst stillet ikke sulten og ble liksom ikke registrert. 

Jeg husker følelsen av å have ned en enorm porsjon middag og bli så mett at jeg ruller. At det var dagens første måltid klokka 21 den dagen, fordi jeg ikke har kjedet meg så jeg ikke har tenkt på mat, det fester seg ikke like godt.

Og så tåler man mer mat hvis man trener mye. Toppidrettsutøvere kan ha et behov på 8000 kcal per dag. Dette får visst mange til å tro at hvis de trener litt kan de spise mer. Veier man ca 70 kilo forbrenner man ca 600 kcal ved å løpe ca 8 km på en time. Det tilsvarer vel 2-3 brødskiver. 1 brødskive med så mye pålegg som jeg pleier å ha på. Går man 5 km på en time forbrenner man bare rundt 300 kcal. Dvs f.eks. 1 skive grovbrød med 2 skiver jarlsbergost, eller en halv melkerull.

 

Anonymkode: 3ee71...ec0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Svartfugl said:

Det er som du sier lettere å spise seg mett på noen matvarer. Det har ingenting med hva som er naturlig og ikke. Det handler om hvor mye kalorier det er opp mot hvor stort volum du får. Det er derfor mat som inneholder fiber er anbefalt å innta. Det har stort volum og lite kcl pr 100 g. Ergo kan du spise mye av det uten å spisefor mye energi. Kjeks og potetgull har lite volum per 100 g og høyt kcl-innhold per 100 g. Men avokado f.eks er en "naturlig" matvare, men den har et lavt volum per 100 g og relativt høyt kcl-nivå per 100g. Den har gunstig fett, men bør ikke spises for mye av om man skal ned i vekt.

Hvor mye plass det tar i magen er bare en av mange signaler om metthet, og sannsynligvis ikke det viktigste. Ellers enig, bortsett fra at avokado er en naturlig matvare :)

Anonymkode: 0523f...38f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ok - de sultes ned i vekt. Hurra. Hva skjer når de slutter å sulte seg? De går opp igjen. Det er ingen "kur". 

Slanking er forbundet med økt vektoppgang. 

Anonymkode: 308fe...16d

Hadde de fått fikset psyken hadde nok resultatet blitt helt annet. De sulter ikke, men klart det oppleves slik om man spiser mer hver dag enn de burde spise på en uke.

Anonymkode: 562e5...a88

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor mye plass det tar i magen er bare en av mange signaler om metthet, og sannsynligvis ikke det viktigste. Ellers enig, bortsett fra at avokado er en naturlig matvare :)

Anonymkode: 0523f...38f

Jeg aner fortsatt ikke hva folk mener med "naturlig" her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svartfugl skrev (1 minutt siden):

Jeg aner fortsatt ikke hva folk mener med "naturlig" her. 

Rå og ren mat antar jeg. Frukt, bær og kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva som er sant og riktig, jeg er og har vært tynn i hele mitt 28 år. 

Jeg kan spise så mye jeg vil, og går aldri opp i vekt.

Jeg og mannen spiser samme mat og samme snacks og drikke, han går opp, mens jeg IKKE. 
Har alltid hatt lyst for å gå litt opp i vekt, og gledet meg til å føde barn for så legger jeg på meg litt fett😅 Men nei, jeg gikk ned rett etter fødsel.

Nå har jeg gitt opp, og akseptert at jeg er bare sånn type. Som min lege sa, «Gener, ingenting man kan gjøre med»🤪

Anonymkode: ae77c...385

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pleneier
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg selv har vert feit før, 81kg, jeg sleit skikkelig med å gå ned i vekt. Men sannheten var at jeg puttet i meg alt for mye kcal per uke til det kroppen egentlig skal ha. Jeg spiste for mye, selv om det kanskje bare var snakk om extra porsjoner av mat har det mye å si. Jeg visste ikke selv hvorfor jeg aldri gikk ned (var lubben/tykk siden barndommen). 

De 3 skivene med ost og skinke til frokost har mye å si, samme med den ekstra porsjonen med middag, samt kveldsen som er 3 skiver igjen + kanskje 1 sjokolade. Selv om den hverdagen består relativt av sunn mat har inntak helt vanvittig mye å si. Kanskje man egentlig ikke spiser over et anbefalt kcal inntak for å opprettholde vekten når man er tykk heller, men det er akkurat det. Man må være villig til å kutte ut på litt kcal om man faktisk vil ned.

Nå er jeg 60kg, har ikke samme sultfølelse som før så har heller ikke samme behov med ekstra porsjoner. Nå holder det med en frokost på 1 knekkebrød, så trenger jeg ikke spise før middag igjen. Da unner jeg meg selvsagt en hel porsjon + jeg har en tendens til å småspise. Kanskje ta meg en is eller en sjokolade i ny og ne. Grunnen til jeg ikke går opp er fordi jeg holder meg til dags inntak av kcal. 

Jeg tror veldig mange overvektige har lyst at sannheten skal være at de er født sånn, fordi det er enklere å skylde på enn seg selv. Sannheten for de fleste er nok at de egentlig putter i seg for mer mat enn de forbrenner, eller ikke er villig til å kutte ned på kcal inntak for å klare å gå ned til en vekt de kan opprettholde vekten på. 

Anonymkode: cc1bd...398

Helt enig. Kontroll på porsjonsstørrelse er svært viktig når man skal holde vekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og det er heller ingen grunn til å tro at folk i Vesten plutselig skal ha fått så mye dårligere viljestyrke de siste tiårene. Vi er fortsatt samme art som i steinalderen. Det som har forandret seg er ikke mengden mat eller personlige egenskaper, men hva vi spiser.

Anonymkode: 0523f...38f

At fast food, godteri, brus osv. har blitt billig og lett tilgjengelig, har selvsagt stor betydning. Men det er ikke bare HVA vi spiser, men i enda større grad hvor mye. Klart det er usunt med potetgull og sjokolade, men man blir ikke feit av å spise det i mindre mengder. Sjekk størrelsen på sjokolader, brus osv. fra 1950 og sammenlign dem med størrelsen på de tilsvarende varene i dag. Det er den forskjellen som gjør folk feite, ikke brusen og sjokoladen i seg sjøl. 

Og det hjelper ikke at maten er sunn dersom man spiser for mye av den. Mange tjukke spiser for det meste sunn mat, men man går ikke ned i vekt av sunn mat alene, man må spise mindre.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis det er LETT å spise seg fet på det, er det ikke sunn mat.

Anonymkode: 0523f...38f

Hva som er lett er jo relativt/individuelt, men det er mange matvarer som er sunne og energitette, f.eks. nøtter. Et pose nøtter inneholder lett samme mengde kalorier som en middag. Og noen spiser jo gedigne porsjoner av alt, da hjelper det ikke at det er sunt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du vil neppe finne noen som har blitt overvektige av for mye protein eller som slanker seg ved å kutte ned på det i stedet for sukkker og/eller fett. Det hadde jo vært fint om det var slik da, da kunne vi kuttet ut proteinkildene og bare spist smågodt i stedet :)

Anonymkode: 0523f...38f

Jeg gikk masse ned i vekt etter fødsel. Spiste nesten bare smågodt da babyen hadde kolikk og jeg klarte ikke sette meg ned med et måltid når babyen hylte. 

Anonymkode: f6b95...905

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg kan spise så mye jeg vil, og går aldri opp i vekt.

Da er det nok slik at «så mye du vil» tilsvarer «det du trenger for å vedlikeholde vekten». 

Anonymkode: f6b95...905

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termodynamikkens lover gjelder vel fremdeles, eller er det folk her inne som mener noe annet? :vetikke:

Anonymkode: 706b6...6b3

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...