Gå til innhold

Bør de uføretrygdede få mere penger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vel, jeg svarte på spørsmålet til TS. Bestemmer selv hva jeg bruker min energi på også 😊 Og hvis du tror at alle som ikke er uføre kan bli millionærer (eller hva det er du mener med muligheter) er du utrolig naiv. 

Anonymkode: 5d436...272

Uføre kan også bli millionærer . Ja, jeg er kjempe naiv. Trodde at du kan bytte jobb, jobbe fulltid ,ta mer utdannelse. Hadde så tro på deg i min naivitet . Selvsagt skal du bruke energien din på og la deg provosere av at syke ikke sulter. Det er så konstruktivt. Jeg tenkte ikke du ville få millionlønn med det første. De aller fleste er millionærer i dag , det utrykket funket bedre for 100 år siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, det går selvsagt ikke i pluss. Dette er enkel matte! Men igjen; ja, vi skal ha råd til det i Norge.

Det som er fascinerende er folk som klager på uflaks med å bli syk i. Norge og samtidig ikke bryr seg om andres uflaks i andre land. Det er bare de som betyr noe.

Anonymkode: 5b2ad...c41

Det går i pluss. En krone trenger ikke bli til 2 for at det skal være pluss. En må også se på at dette forhindrer at samfunnet går til helvete.

Ergo er det pluss.

Anonymkode: 19d86...749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egent. minimum og maks. uføretrygd fra nav?

Anonymkode: 431d9...f2b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er egent. minimum og maks. uføretrygd fra nav?

Anonymkode: 431d9...f2b

 

Beregning av uføretrygd - nav.no

Minimum er 2.48 G

Unge uføre har 2.91 G

Maks er 66% av 6 G, ca 4 G

I starten av 2020 var 1G ca 100k så du kan ca. gange opp til 248k, 291k, 400k etc.

De på minstesats som får samboer går ned til 2.28 G.

De eneste som har for lite er de som har minst, støtter flat sats og synes "ung ufør" er sprøtt.

Anonymkode: b5126...6c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av naverne her inne nevner bo og levekostnader, medisiner og luksusaktiviteter som streamingtjenester, badeland m.m. som grunn til at de skal ha mer penger enn selv de som jobber 100% i lavtlønnsyrker. Den økonomiske forståelsen og at "alle lavtlønnede bare kan få høyere lønn", slik at prisene på alt stiger og de selv blir stående like fattig, ser ut til å glippe her.

Forslag: NAV betaler kommunal leilighet for deg og gir deg frikort på medisinene/medisinsk hjelp du trenger. Du får altså ikke kontanter lenger for dette, men slipper å betale for det også. Deretter får du en flat minstesats som du selv må forvalte på egenhånd. Dette beløpet er åpenbart vesentlig lavere enn det du får i dag, siden du slipper å betale for å bo og medisinere deg. Så er det opp til deg selv om du vil prioritere alle verdens streamingtjenester, badeland eller noe annet.

Takker du nei til tilbudet, får du like lite penger, pluss penger tilsvarende det en kommunal bolig i samme by koster.

Problem solved. Det er ikke jobben til samfunnet rundt deg å passe på at du selv forvalter pengene dine riktig.

Anonymkode: 2dcf9...e2d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Så siden jeg har bidratt minimalt så skal jeg ha enda mindre enn en ung ufør som ikke har bidratt i det hele tatt? 
Greia er at man på minstesats ikke lever verdig, man har kun penger til det mest grunnleggende, trekk fra tannlege, det er for dyrt. Livet består av å ha minst mulig kontakt med omverden fordi man ikke har råd til kafé, kino, ferie osv. Livet blir innenfor husets fire vegger. 
Misforstå meg rett, jeg er glad for pengene jeg får, men å si jeg lever verdig er å ta litt i. Jeg håper å død i ung alder pga sykdom og hvor trist livet som ufør er. Hardt nok å være utenfor samfunnet, og da leve fra hånd til munn hver mnd gjør det verre. 
 

Nedprioriteres? Vi kan slutte å ta inn «flyktninger» til landet, der hadde vi spart mye. 

Anonymkode: c5b55...b73

Men hvorfor er du verdt mer enn og har mer rett på penger enn flyktninger? De kan ikke noe for at de er født Inger fattig og krigsherjet land.. hvorfor skal de straffes for å ha trukket det loddet i livet men ikke du som har trukket psykisk syk loddet?

Anonymkode: 33604...c55

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Aha, så siden jeg som har hatt psykiske problemer fra jeg var barn som har hindret meg i å ta utdanning, så skal jeg altså straffes med minstesats som voksen fordi jeg var så dum og prøvde meg i arbeid. Det er en grunn til at jeg aldri tok utdanning og fikk meg en bedre betalt jobb. 

Anonymkode: c5b55...b73

Hva er psykisk ?.   Psykisk er ein diagnose  som psykiatere, psykologer, sosionomer  setter  på ein kilent  sin evne til å takle sjølvtilliten, og andre utfordringer i kvardagen.     Samfunnet stiller stadig høyere krav til oss alle, og desv. er det mange som ikkje klarer å henge med, og faller utenfor samlebåndet,og ender opp som trygdede hos NAV:     

    Har selv slitt med angst, og psykiske utfordringer  sidan barndommen.  Har  måttet kjempe meg igjennom mange dager på  skolen, jobben etc, og har  nå forlengst lagt bak meg 48 år som yrkesaktiv, men nå  forlengst  gått av med pensjon. Å  jobbe fra  kl. 07.30 - til henholdvis 16 og 19.30 har blitt ein slags  livsstil.     Alle  kjenner  på  angsten  i møte  med   nye utfordinger,  og når de  skal til tannlegen, kjøre opp til førerkort, sette seg inn i eit fly første gangen o.s.v.   Er etterhvert blitt så gammel nå at eg tar ikkje alt så høytideleg. 

Vår kjære kong Harald ga Kronprins Håkon denne oppfordring:    Den beste egenskap er å forsøke å "Vera deg selv, og ingen andre"     Å forsøke å leve opptil alle andre sine forventninger  gjir ingen mening.            

 

Endret av Skybe
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hva du mener med «få mere penger». Tenker du økt trygd?! Ja -jeg syntes de bør få så de holder nogenlunde tritt med prisvekst og lønnsøkningen ellers i landet. Vi må passe på at ikke folk blir fattige, da går jo bare offentlige penger til mer sosialstønader og andre gratis tilbud til mennesker som lever på fattigdomsgrensa. Bør ses litt i sammenheng.

Anonymkode: d50c2...401

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spørs hva du mener med «få mere penger». Tenker du økt trygd?! Ja -jeg syntes de bør få så de holder nogenlunde tritt med prisvekst og lønnsøkningen ellers i landet. Vi må passe på at ikke folk blir fattige, da går jo bare offentlige penger til mer sosialstønader og andre gratis tilbud til mennesker som lever på fattigdomsgrensa. Bør ses litt i sammenheng.

Anonymkode: d50c2...401

Dette er tatt høyde for, trygden øker alltid mer enn KPI.

Anonymkode: 19d86...749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.6.2021 den 16.59):


Gode nyheter!

Reglene er alt endret slik :) 

Anonymkode: 6533c...b91

Er du så sikker på det.. Hvor har du det i fra? 

Anonymkode: e60d7...984

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bor alene på ung ufør og klarer meg fint. det frister ikke å bli samboer igjen, for etter min erfaring er det mye dyrere å være samboer. menn spiser voldsomt. 

Anonymkode: 72535...84f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (På 10.6.2021 den 16.46):

Enn kan også klage over at i enkelte yrker så tjener man ikke mer enn litt over 20000. Til de vil jeg si at dere har mulighet for å bytte jobb, ta mer utdanning osv. Det har ikke de uføre. Det er ikke riktig at de som er syke skal straffes fordi dem var uheldige å ble syke.

Med samme logikk som du anvender på de i lavtlønnsyrker, kan jeg hevde at uføre som vil ha mer penger bare kan bli friske. Det er selvfølgelig ikke slik at alle har muligheten til å ta mer utdanning og få seg jobber med mye høyere lønn, på samme måte som uføre selvfølgelig ikke bare kan bli frisk. Det er videre ei heller snakk om å straffe uføre, men at det faktisk skal lønne seg å arbeide. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.6.2021 den 13.54):

Dette er tatt høyde for, trygden øker alltid mer enn KPI.

Anonymkode: 19d86...749


Det er rett og slett feil.

I år er vel første året på ei stund at økingen av G har vært noe høyere enn KPI.

I flere år nå har uføre, pensjonister falt etter og hatt reelt tap i kjøpekraft, fordi reguleringen av grunnbeløpet har vært lavere enn konsumprisindeksen.

Anonymkode: 6533c...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (På 11.6.2021 den 8.58):

Mange av naverne her inne nevner bo og levekostnader, medisiner og luksusaktiviteter som streamingtjenester, badeland m.m. som grunn til at de skal ha mer penger enn selv de som jobber 100% i lavtlønnsyrker. Den økonomiske forståelsen og at "alle lavtlønnede bare kan få høyere lønn", slik at prisene på alt stiger og de selv blir stående like fattig, ser ut til å glippe her.

Forslag: NAV betaler kommunal leilighet for deg og gir deg frikort på medisinene/medisinsk hjelp du trenger. Du får altså ikke kontanter lenger for dette, men slipper å betale for det også. Deretter får du en flat minstesats som du selv må forvalte på egenhånd. Dette beløpet er åpenbart vesentlig lavere enn det du får i dag, siden du slipper å betale for å bo og medisinere deg. Så er det opp til deg selv om du vil prioritere alle verdens streamingtjenester, badeland eller noe annet.

Takker du nei til tilbudet, får du like lite penger, pluss penger tilsvarende det en kommunal bolig i samme by koster.

Problem solved. Det er ikke jobben til samfunnet rundt deg å passe på at du selv forvalter pengene dine riktig.

Anonymkode: 2dcf9...e2d

Ser noen poeng her. Ja, hvis alle får økt lønn stiger prisene tilsvarende, dette skjer hvert år. 
Det de har gjort de siste  årene er jo og fjerne medisiner / medisinsk hjelp fra blå resept/ frikort, og for de som er veldig syke og trenger mye medisiner og behandlinger blir jo bare det og holde seg på beina veldig dyrt. Frikort for behandlinger og medisiner fra første måned hadde hjulpet for de som sliter mest. 
kommunal leilighet for alle uføre dekket av kommunen er heller ikke dumt , men det vil være en lang prosess og man må tenke litt nytt. I dag er det mangel på kommunale boliger, for det første. I tillegg er de som er førsteprioritert alkoholikere, narkomane ( folk som ikke har boevne til og leie privat) og folk som slipper ut av fengsel f.eks. Når de har blokker for kommunale boliger, og feks flytter en barnefamilie inn med stort sett rusa og kriminelle naboer blir det veldig dårlige forhold. Da må de bygge, og skille de ulike gruppene. Helst kjøpe boliger litt rundt i vanlige nabolag, så barn ikke havner i « narko og nave blokka « . 
jeg går ut i fra du snakket om barn når du nevner badeland. Jeg synes faktisk at barn av trygdede fortjener og besøke badeland . Er det så unødvendig luksus? Kunne de få feks gratis billett av kommunen en gang i året? Er streaming så luksus? Hvis du skal ha alt kanskje, men kan vi unne de som kanskje aldri har råd til og dra på ferie eller og gå ut og spise en streamingtjeneste til 70-100 kr i måneden ? 
neida, det er ikke opp til samfunnet at en forvalter pengene riktig, selvom nav tilbyr økonomisk veiledning. Det du legger opp til her er vel egentlig at samfunnet i større grad passer på at pengene blir forvaltet riktig. Spesielt der det er barn med i bildet kan det være greit i noen tilfeller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

jeg bor alene på ung ufør og klarer meg fint. det frister ikke å bli samboer igjen, for etter min erfaring er det mye dyrere å være samboer. menn spiser voldsomt. 

Anonymkode: 72535...84f

Betalte ikke samboeren din for maten sin selv da?

Anonymkode: 431d9...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):


Det er rett og slett feil.

I år er vel første året på ei stund at økingen av G har vært noe høyere enn KPI.

I flere år nå har uføre, pensjonister falt etter og hatt reelt tap i kjøpekraft, fordi reguleringen av grunnbeløpet har vært lavere enn konsumprisindeksen.

Anonymkode: 6533c...b91

Langt derifra. Bare sammenlign stigning i G og KPI og sammenlign. De uføre får alltid mer "å rutte med"

Anonymkode: 19d86...749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Betalte ikke samboeren din for maten sin selv da?

Anonymkode: 431d9...f2b

Felles økonomi og innkjøp? Er vel ikke vanlig i et samboerskap at « du betaler 2/3 av brødet, siden du spiser mest» . Må uansett være ekstremt mye han har spist for at det skal lønne seg og bo alene, så tror dette regnskapet er litt lite gjennomtenkt eller at det er andre grunner for og ønske og bo alene 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyminist skrev (3 minutter siden):

Felles økonomi og innkjøp? Er vel ikke vanlig i et samboerskap at « du betaler 2/3 av brødet, siden du spiser mest» . Må uansett være ekstremt mye han har spist for at det skal lønne seg og bo alene, så tror dette regnskapet er litt lite gjennomtenkt eller at det er andre grunner for og ønske og bo alene 🤔

Er vel normalt at menn betaler noen tusen kr ekstra for maten de spiser pr mnd ?

Anonymkode: 431d9...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Uføre alenemødre med bostøtte, barnebidrag og barnetrygd har over 30 000 mnd utbetalt. Det er mer enn folk i full jobb har. ( Fagarbeidere, frisører, butikkansatte ect) Altså HEV lønnen til oss i full jobb!

Provoserende å se personer man vet søker uføretrygd, men som er mest aktiv på sos.medier. Legger daglig toppturer, fester, shopping, legge negler/vipper og bryn ect. Ser ikke nav dette? Googler de søkere? Så har man de som renoverer hele huset sitt og hagen, reiser på turer og virkelig koser seg hjemme på heltid! Vi andre har kun 4 uker sammenhengende fri pr år. Den 5. må tas separat. Jeg kjenner jeg koker av irritasjon. Lykkelig fasadeliv på facebook og man vet de søke ufør eller er ufør.

Ja man blir misunnelig når de er med på alt moro som skjer mens man selv må hele tiden på jobb for samme sum utbetalt. 😠😡😬😩

Anonymkode: ee2e6...e2b

Å jobbe er selvsagt opp til hver enkelt. Ikke noe å koke for, du har selv valgt det.

Anonymkode: 19d86...749

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Langt derifra. Bare sammenlign stigning i G og KPI og sammenlign. De uføre får alltid mer "å rutte med"

Anonymkode: 19d86...749

Så feil!

Anonymkode: fe852...e71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...