Gå til innhold

Vi venter på sistemann


Amatariel

Anbefalte innlegg

7+0

Ajaj så deilig å gå inn i denne uken! Syv fullgåtte uker! Nå føles det endelig som jeg er på vei et sted. Jeg syns uke 4-6 er så ubehagelig, for det er så tidlig og jeg forbinder det bare med SA. Nå vet jeg at SA'er kan forekomme i mange uker til fremover her fortsatt, men det er noe ekstra med det man har opplevd selv. I uke 7-9 er jeg mer redd for MA, så jeg gleder meg selvsagt aller mest til TUL er overstått og jeg kommer over på tosifret uker. Var det jeg ikke rakk i fjor... men godt å i det minste ha startet på denne bolken her nå.

I dag har jeg tatt siste dose med babyklister. Da jeg gikk gravid med mitt yngste barn som endelig satt etter tre aborter på rappen så brukte jeg dette til og med uke 10. Hadde kanskje gjort det nå også hadde det ikke vært for at flasken er tom. Og så går jeg ikke rundt og tror at dette alene er eneste årsak til at jeg er gravid og ikke har spontanabortert. Så at jeg slutter nå går nok helt fint. Nå teller jeg bare ned til om akkurat tre uker når jeg skal slutte på medisin! Gleder meg såå til det. Ufattelig lei tabletter. Nå har jeg tatt metformin tre ganger om dagen siden mai i fjor, så skal bli deilig å slutte. Progesteron tar jeg også tre ganger om dagen nå. Men misforstå meg riktig - akkurat nå er jeg veldig glad for at jeg har medisinen, og jeg er SÅ glad for at det ikke er stikkpiller. Det har jeg vært igjennom to ganger før, senest i fjor. Og det er noe herk altså. Husker jeg alltid følte meg våt/grisete, og sex måtte konstant planlegges. Typisk scenario var at jeg puttet kveldens pille opp, la meg og så kom mannen snikende og ville kose. Da ble det bare komplisert, og jeg måtte forsøke å time og spare på en pille i tilfelle vi ville ha sex :roll: Men nå nyyyter jeg å bruke duphaston som er progesteron i tablettform. Svelger tre ganger om dagen. Men blir selvsagt godt å komme til den dagen at jeg ikke trenger medisin lenger. Ser frem til å kun ta kosttilskudd.

Ellers har jeg fått meg et videomøte med legen min på torsdag.
Jeg begynte virkelig å tenke og gruble litt på tidsperspektivet her... jeg hadde jo ordnet meg timer på uker jeg var godt fornøyd med egentlig. TUL på 8+6 og første svangerskapskontroll i uke 10. Men så tenkte jeg fremover og TUL nr. 2. Det er veldig viktig for meg å ha det, ettersom jeg har opplevd før å få beskjed om organfeil på en slik. Jeg bare måå vite ståa nå også, så tidlig som mulig, og definitivt før vi reiser på ferie. Vi skal reise bort i 3 uker når jeg er 12+4. Så jeg vil ha en TUL så tett opp mot dette som mulig (vil ikke dra for tidlig heller i frykt om å ikke få se det man skal).

Så da begynte jeg å tenke på mulighetene da, og innser at det er knapp med tid for å få booket dette om jeg venter. Jeg er ikke 100% sikker på at Medicus utfører UL etter uke 12 (de sa noe om det på telefonen i fjor), og uansett så var det St. Olavs jeg hadde sett for meg - på fosterdiagnostikk. Der jeg har vært før. Men for å komme dit må jeg ha en henvisning av legen. Men legetimen har jeg som nevnt ikke før i slutten av juni. Da er det bare et par uker til ferien min, og jeg ser det som svært sannsynlig at sykehuset ikke har tid til meg. Så etter mye grubling på dette i noen dager ringte jeg legekontoret og har fått en videokonsultasjon på torsdag nå! Så det blir bra. Da får jeg i alle fall snakket med legen min. Vi har egentlig god kjemi, men nå har jeg ikke snakket med henne siden april i fjor da jeg var der for å ta ut spiralen min. Så det blir fint med en prat! Og forhåpentligvis ordner det ser med den TUL jeg ønsker så sterkt i uke 12 🤞🤞🤞

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hurra for sju uker!

Det blir nok fantastisk godt den dagen du kan kutte medisinene, og ikke ha den ekstra tingen å tenke på flere ganger daglig. Det er som en helt egen type frihet! 

Håper det er uproblematisk å få henvisning til en TUL nummer to fra fastlegen. Jeg vil tro hun har full forståelse for det behovet ettersom hun kjenner historien din 🤞🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godis skrev (1 minutt siden):

Håper det er uproblematisk å få henvisning til en TUL nummer to fra fastlegen. Jeg vil tro hun har full forståelse for det behovet ettersom hun kjenner historien din 🤞🥰

Jeg tror ikke den biten er vanskelig nei, hun har alltid vært veldig villig til å gi meg alt slikt som jeg trenger. Spørsmålet blir om St.Olavs gir meg time akkurat når jeg vil. De er mer firkanta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (1 minutt siden):

Jeg tror ikke den biten er vanskelig nei, hun har alltid vært veldig villig til å gi meg alt slikt som jeg trenger. Spørsmålet blir om St.Olavs gir meg time akkurat når jeg vil. De er mer firkanta...

Ah, ja.. Det er kanskje en større utfordring. Om du får på et ugunstig tidspunkt får du kanskje prøve å ringe dem og personlig forklare hvorfor det er viktig for deg å få time til et bestemt tidspunkt, da skal det vel godt gjøres å møte noen som er så lite medmenneske at de velger å ikke engang forsøke å tilpasse 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for syv fullgåtte uker Amatariel! 👏🏼👏🏼 Hver dag som går er en stor seier. Det høres veldig fornuftig ut å få på plass en siste ultralyd før ferien, håper de har mulighet til å gi deg time når du ønsker 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du har spesifikke ønsker etter all historikken du har med tidligere svangerskap! Selv jeg som aldri har vært gravid før synes de første ukene var veldig skumle, og følte ofte at det var like stor sjans for at det ville gå bra som at det ville gå dårlig.. Satser på at det er uproblematisk fra fastlegen og sykehuset sin side, og at du får en ultralydtime innenfor det tidsvinduet du ønsker deg🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 fullgåtte uker, tenk på det! Hurra! :strix: 

Håper det ordner seg med legetimen ift TUL. Med din historikk vil jeg tro og håpe på at dette går uproblematisk for seg ❤️  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra og gratulerer med 7 fullgåtte uker! :nordvesta::nordvesta:

Håper alt ordner seg med TUL før feiren :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

St. Olavs kan være ganske rigide på timer, ja! Om jeg var deg ville jeg gått privat. Spiren tilbyr tidlig UL med 3D/4D og du kan stort sett få time når du ønsker. 
 

Hurra for sju uker! ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (1 time siden):

St. Olavs kan være ganske rigide på timer, ja! Om jeg var deg ville jeg gått privat. Spiren tilbyr tidlig UL med 3D/4D og du kan stort sett få time når du ønsker. 

Takk for tipset. Jeg skal forsøke på sykehuset først, deretter Medicus - men hvis ingen av dem kan gi meg i uke 12 så skal jeg absolutt høre med Spiren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (18 minutter siden):

Takk for tipset. Jeg skal forsøke på sykehuset først, deretter Medicus - men hvis ingen av dem kan gi meg i uke 12 så skal jeg absolutt høre med Spiren.

Jeg er veldig fornøyd med dem, hvertfall ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurraaa for 7 fullgåtte uker:nori:

skjønner du er så lei tabletter nå ja. Så man kan ta progesteron støtte i tablett form? Trodde man måtte ha det vaginalt, husker jeg måtte ta det vaginalt 2 ganger om dagen etter innsett av egg i ivf. Var noe ekle greier og det rant ut og ble så grisete og husker også at jeg ble veldig sår og rød der nede av de stikkpillene. Også ble jeg alltid plaget med sopp... så har tenkt tanken om at hvis vi skal ha et innsett igjen så tror jeg ikke soppen og det i underlivet av de stikkpillene hjelper noe særlig på å bli gravid😅 men nå vet jeg altså at man kan få det i tabletter istede? Så bra😃 

Håper det ordner seg med TUL når du ønsker når du prater med legen din! Tenker også at det ikke burde være noe problem og få til ettersom du har historikken du har❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Love90 skrev (8 minutter siden):

Så man kan ta progesteron støtte i tablett form?

Ja! Det er magisk! :nori: Jeg "klagde" litt til gynekologen min i fjor en gang over styret med både crinone og cyclogest som jeg har brukt i to svangerskap (sistnevnte ble jo MA i uke 9 også, og er ikke såå gøy med dette herket akkurat i ukesvis, og så til ingen nytte :() Og da fortalte han at det ganske nylig var kommet progesteron i tablettform! Avtalte der og da at dersom jeg ble gravid igjen så skulle jeg få det. Han er spesialist på akkurat disse tingene hos Medicus, så stoler absolutt på ham. Tar tre ganger om dagen da, i stedet for to - men sååå verdt det når man bare kan svelge dem unna med vann i stedet for å putte dem oppi der :rolleyes:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (23 minutter siden):

Ja! Det er magisk! :nori: Jeg "klagde" litt til gynekologen min i fjor en gang over styret med både crinone og cyclogest som jeg har brukt i to svangerskap (sistnevnte ble jo MA i uke 9 også, og er ikke såå gøy med dette herket akkurat i ukesvis, og så til ingen nytte :() Og da fortalte han at det ganske nylig var kommet progesteron i tablettform! Avtalte der og da at dersom jeg ble gravid igjen så skulle jeg få det. Han er spesialist på akkurat disse tingene hos Medicus, så stoler absolutt på ham. Tar tre ganger om dagen da, i stedet for to - men sååå verdt det når man bare kan svelge dem unna med vann i stedet for å putte dem oppi der :rolleyes:

 

Det er jo så gode nyheter å høre at det har kommet i tablettform å slippe alt det styre med det der nede 🤗 hdde gruvet meg til de vaginale dritten hvis jeg skal ha innsett igjen, jeg ble så sår tilslutt at det svei helt sinnsykt hver gang jeg måtte ta oppi en sånn kapsel. Jeg ble helt rød,sår og opphoven etter bare to dager husker jeg🙄 tror jeg har en allergisk reaksjon der nede av de kapslene. Så plagdes jeg med sopp infeksjon som var vanskelig å få vekk lenge etter jeg var ferdig. Så da satt jeg der da til ingen nytte hadde brukt dette og atpå til ingen graviditet, store blødninger og drit vondt i underlivet med en stor sopp infelsjon. Hver gang jeg hadde innsett så skjedde dette. Så veldig letta av å høre at det har kommet i tabletter👏🏻👏🏻
Tenker det er godt for deg å slippe styre også, det er jo så ekkelt og mye kliss klass når det kommer ut, syntes det kom ut iløpet av hele dagen kan jeg komme på, mye styr og ubehag av det hvertfall🤔 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Love90 skrev (Akkurat nå):

Tenker det er godt for deg å slippe styre også, det er jo så ekkelt og mye kliss klass når det kommer ut, syntes det kom ut iløpet av hele dagen kan jeg komme på, mye styr og ubehag av det hvertfall🤔 😬

Jepp, veldig! Hadde ikke så store problemer og reaksjoner fysisk som deg, men jeg syns både de var litt vanskelig å sette inn riktig, og at sex ble et problem. Ekkelt, klissete og måtte planlegges i forhold til når medisinen ble satt. Og dette i 10 uker liksom! Og bare generelt at man blir så våt - husker jeg følte hvert minutt at nå blør jeg sikkert :roll: såå slitsomt. Og så slipper jeg slike hendelser nå som jeg skrev om i siste avsnitt her :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gratulerer med 7 uker!! :hoppendeglad: Tenk at lille i magen har vært enn visshet i over tre uker allerede. Synes tiden har gått så fort, men den har kanskje ikke det for deg. 😂 Skjønner godt at det er mye bedre med svelgetabletter enn stikkpiller. Så herlig at dette har blitt tatt i bruk mer nå, virker som det gjør et hav av forskjell! ❤️ Gleder meg sånn på dine vegne til du får se den lille på skjermen 14. juni 👶 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med 7 uker kjære Amatariel! ❤️ Jeg håper tiden fly frem til TUL, og at du da får se en sprellende liten bamsemums! Tenk at du skal få en liten myk, snøftende baby på brystet på nyåret! 😍 Jeg er så glad på dine vegne 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7+2

bittelillebolla skrev (14 timer siden):

Tenk at lille i magen har vært enn visshet i over tre uker allerede. Synes tiden har gått så fort, men den har kanskje ikke det for deg. 😂 

I morgen er det 4 uker siden jeg fikk de aller første svake strekene ja, så det er egentlig helt ufattelig. For en fredag det var! 😂 Det har på en måte gått både raskt og sent. Jeg var heldig og hadde en god del planer og ting som skjedde de siste ukene i mai, så det hjalp på. Men nå etter månedskiftet har det vært bom stopp. Lite som skjer, og det lille som var planlagt har blitt avlyst pga. korona (oppblomstring av smitte her). Det er sommer og fint vær da, og det er selvfølgelig nyydelig. Ligger som slakt ute i solen hver dag. Men samtidig takler jeg ikke varme så godt, så jeg blir utrolig slapp og trøtt, og det får ikke akkurat tiden til å gå raskere - at jeg ikke orker noe ting i hus eller hage :roll:

Når det gjelder symptomer så vet jeg at å være trøtt og energiløs ofte gjør sitt inntog i disse ukene. Og det kjenner jeg helt klart på. Men jeg syns også det er litt 'feil' å skylde på graviditeten der. For jeg har vært utrolig trøtt og tiltaksløs i laaang tid, også før graviditeten. Hele koronaåret har vært tungt syns jeg. Sluttet å gå tur, starter ikke nye prosjekter, bare gjør det jeg "må" i form av husarbeid og med barna. Men hvis graviditeten faktisk gjør meg litt ekstra trøtt og slapp nå så er det ikke rart at ting føles tungt, hvis det er en blanding av dèt, korona og veldig varmt vær. For jeg er altså trøtt stort sett hele dagen! Jeg har i flere uker nå blitt nødt til å ta en powernap på ettermiddagen. Og i går var jeg så trøtt på formiddagen, at jeg måtte ut på verandaen og sove litt i sola på 10 minutter i tillegg :roll: Så jeg prøver å tenke at helt normalt kan ikke dette være, slik at det faktisk er det lille yrende livet i meg som er årsaken til dette. Går rundt og gjesper hele tiden (og jeg sover tungt 7-8 timers søvn hver natt altså).

Ellers er det de ømme brystene da. De er høyst tilstede! Ingen endring der, om noe så til enda ømmere. Ikke vant til det, for jeg pleide aldri få ømme bryst etter EL en gang. Kun med hcg i kroppen at det kommer. Mannen glemmer seg og klemmer ofte, og jeg hyler :Knegg:  Vondt bare jeg selv tar forsiktig på dem. Så akkurat dette gjør at jeg i alle fall tror på at jeg er gravid. Hver gang jeg går i en trapp eller noe, så kjennes de godt, og da smiler jeg for meg selv og tenker jeg er graviiiiiid.

Bare en liten symptom-oppdatering dette. Ingen kvalme overhodet altså! Veldig glad for det, for tror jeg vil takle det dårlig samtidig som jeg er så trøtt og energiløs.

Telle ned til TUL: 11 dager igjen!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg hatt videosamtale med fastlegen min. For det første veldig rart å snakke om graviditeten til noen 😳 Litt kunstig sånn over video, men likevel. Hun sa det nok var lurt av meg å tenke på TUL nr.2 nå, nettopp pga. sykehusets ferieavvikling o.l. Så henvisning er sendt! Har ønsket time når som helst i kalenderuke 27 (da er jeg 12 sv.uker) som er min siste uke hjemme før vi reiser på ferie. Håper på rask respons slik at jeg kan senke skuldrene litt 🤞

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...