Lúthien Skrevet 17. september 2005 Forfatter #141 Del Skrevet 17. september 2005 "Båtsnitt" i halsen tror jeg forresten vil være nydelig både til lillemor og 11 åringene. Kjolesyer-venninnen min skal tegne noen utkast til meg snart, så da blir det spennende å se hva vi ender opp med! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 17. september 2005 #142 Del Skrevet 17. september 2005 Så flink du er Lúthien!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiNNieMooSe Skrevet 17. september 2005 #143 Del Skrevet 17. september 2005 OK det er noe av det samme vi har tenkt til, håper vi får mest mulig ut av dagen til minst mulig kronasjer Vet ikke hva vi får av hjelp av foreldre ennå heller, men pappaen min har sagt at vi ikke skal tenke på det, han vil at vi skal få det brylluppet " vi har lyst på" sa han.... Men,jeg vil lissom klare mest mulig selv, og jeg rett å slett hater å be om hjelp på dette området. Men, det er jo en slags tradisjon at brudens foreldre spytter inn litt da... Så er det vel i utgangspunktet brudommens far som hjelper til med drikkevarene? Vi er såpass heldige at besteforeldrene til mannen bor i Danmark, så vi tenkte å spørre om ikke da kan ta med litt og litt (alkohol) når de skal hit på besøk, så blir det litt rimeligere Mannen min er forresten også dansk (dvs han ble født der og bodde der til han var ti). Men ,jeg har såvidt begynt på gjestelisten,og har kommet frem til over 60 stk allerede, (og det blir nok fler) så vi må nok begynne å luke ut hvem som skal til middag, og hvem som skal til festen.... Hadde egentlig tenkt til å ha alle til alt, men må jo tenke litt på prisen også.. Vi får jo god hjelp av toastmasteren vår som er kokk og skal stå for maten, så jeg håper vi kan spare litt på det Hvem skal dere ha til å servere? Vi skal bruke "kjentfagfolk" og en som ikke er servitør, kommer selvfølgelig an på hvor mange gjester det blir til middag, når det gjelder hvor mange servitører vi må ha. Men hittil har vi to servitører og en bartender. Men,hvor mye er det vanlig å betale servitører/bartendere a? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lúthien Skrevet 17. september 2005 Forfatter #144 Del Skrevet 17. september 2005 Miss77: Takker for det! Menn er gjerne litt mer bedagelig anlagt på dette området ja, jeg trenger bare å nevne at min egen kjære i dette øyeblikk er helt lost i Tekken 4 på xboxen, mens jeg koser meg med bryllupstanker! Han er med når det trengs, men liker bedre å ta det i armkroken om kvelden etter at snuppsi er lagt, og det er jeg fornøyd med! Corazon: Jeg tror jeg hadde hatt store problemer med det 250k opplegget, for bare tanken på å bruke SÅ mye på 1 dag er helt sprø for meg! Men det hadde sikkert vært gøy å komme som gjest til deg! Veslo: Takk for det! :-D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lúthien Skrevet 17. september 2005 Forfatter #145 Del Skrevet 17. september 2005 (endret) .... Men,jeg vil lissom klare mest mulig selv, og jeg rett å slett hater å be om hjelp på dette området. Men, det er jo en slags tradisjon at brudens foreldre spytter inn litt da... Så er det vel i utgangspunktet brudommens far som hjelper til med drikkevarene? Ikke tenk så mye på tradisjoner eller ikke her. Det skal godt gjøres at unge par har råd til å betale hele bryllupet selv, så det er veldig vanlig med litt foreldre-støtte. Ta imot det de gir med glede, jeg er selv den typen som helst skal klare alt selv, men vi trenger litt støtte innimellom og bryllupet er en fin anledning til å la de være litt foreldre igjen! ..så vi må nok begynne å luke ut hvem som skal til middag, og hvem som skal til festen.... Hadde egentlig tenkt til å ha alle til alt, men må jo tenke litt på prisen også.. Var det dere som hadde dilemmaet med fettere/kusiner eller ikke? Går litt i surr for meg innmellom, det er mange å holde styr på. Det er faktisk ikke så vanlig å invitere fettere og kusiner til bryllupsmiddagen, og da spesielt ikke når man ikke har mange pengene til overs. Vi kommer nok til å la disse få muligheten til å være med på festen og ikke invitere de til middagen. Det kan dere jo også gjøre med god samvittighet, det er ingen som vil reagere på det. Vi får jo god hjelp av toastmasteren vår som er kokk og skal stå for maten, så jeg håper vi kan spare litt på det Genialt, det sparer dere nok mye på, men hvordan klarer han å kombinere kjøkkenjobben med å være toastmaster? Hvem skal dere ha til å servere? Men,hvor mye er det vanlig å betale servitører/bartendere a? Det følger nok servitører med cateringen, som holder til i samme bygningen som selskapslokalene, men akkurat hvordan vi gjør dette må vi nesten diskutere med cateringfolkene. Servitører og bartendere lønnes etter erfaring, så profesjonelle får mer enn venner feks. Det lønner seg ofte å ha profesjonelle servitører da de kan betjene flere samtidig enn uerfarne. Dersom dere har en del venner som vil gjøre dette "som en vennetjeneste" blir jo det selvsagt billigere og dere kan ha flere om jobben. Hør med de du planlegger å ha med hva de ønsker selv. Endret 17. september 2005 av Lúthien Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lúthien Skrevet 17. september 2005 Forfatter #146 Del Skrevet 17. september 2005 (endret) Her er en liste over de tingene som er i boks allerede: Dato: 28. april 2007 Kl. slett: Kl. 14.00 Kirke: Bestilt. (Endelig avgjørelse mellom 2 kirker tas på søndag) Lokaler: Bestemt. (Skal bestilles snart) Prest: Ok. (Pensjonert familiemedlem) Forlovere: Ok. (De er ikke spurt enda) Brudebarn: Ok. (De er ikke spurt enda) Ringer: Ok. (Våre forlovelsesringer) Bryllupskake: Ok. (Lages av konditorvenninne) Brudekjole: Ok. (Funnet, men ikke kjøpt) Brudepikekjoler: Ok. (Lages av sy-venninne) Temafarger: Ok. (Grønt, varmhvitt og champagne) Bryllupsreise: Ok. (Dest. funnet, avventer mtp. pris) Salmer: Ok. Inngangsmarsj: Ok. Utgangsmarsj: Ok. (Kan hende den byttes senere) Mat: Ok. (Lages av Cateringbyrå, meny ikke bestemt enda) Negler og sminke: Ok. (Negledame-venninne som utdanner seg til stylist også) Blomster: Ok?. (Blomster-venninne har pratet om å hjelpe, men må bekreftes) Bordkort: Ok. (Planlagt, men ikke laget) Vi har fått gjort en del med tanke på at det er 19 måneder og 1 uke til vi gifter oss! Endret 17. september 2005 av Lúthien Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiNNieMooSe Skrevet 17. september 2005 #147 Del Skrevet 17. september 2005 Wow, ja det må jeg si! Du har nok rett i at jeg bør ta imot litt hjelp Veldig betryggende å høre at det ikke er vanlig å be alle fettere å kusiner osv til middagen! Det er lissom ikke alle jeg kjenner godt engang. Synes du har vært veldig flink mht plamleggingen altså Hvor mange blir dere til middag da? Hehehe, ja hvordan Lasse skal få til å mestre toastmaserrollen kombinert med maten ja, han har sagt seg villig til å hjelpe med meny, og en del av forberedelsene, så har pappa en veldig god venn (barndomskamerat) som er utdannet kokk,så vi tenkte at hvis Lasse forbereder meny og matvarer (dess lettere med koldtbord) så kan han og Jan (kompisen til far) hjelpe til på selve dagen med matlagingen, og tilberedingen av det som skal være varmt osv Lasse er nå for øyeblikket på bryllupsreise, men så fort han kommer hjem, så begynner vi nok å snakke om menyen:) Vi vil nemlig gjerne ha litt Dansk tradisjon i menyen også, fordi famillien hans er jo Dansk. Synes det er litt koselig å ivareta:) Lasse har takket ja, og er en SUPERMANN, så han vil nok takle dette meg glans Så får vi finne ut hva som lønner seg mht pris osv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lúthien Skrevet 17. september 2005 Forfatter #148 Del Skrevet 17. september 2005 Bethina: Vi har ikke bestemt hvor mange vi skal ha til middag, men jeg tipper på rundt 50 +/-. Teller vi med kaffe/festgjestene så er vi oppe i rundt 80 til festen. Da har jeg fått en koselig PM fra blomstervenninnen min (har bare truffet henne et par ganger i forbindelse med småjentene våre som er født samme måneden, i tillegg til litt prat på internettforum) og hun sier jeg kan regne med henne!!! Det er innmari snilt av henne å hjelpe oss, er supertakknemlig for det! Hun likte blomster-tankene mine, så det var jo kjempebra! :-D Nå har jeg konditorvenninnen på besøk, og vi har pratet en del om kaken. Hun har vist bilder og kataloger, og vi nærmer oss ferdig planlegging på kaken. Deilig! Hun hadde med en pasjonsfruktkake som jeg skulle få smake på, og den var god! Veldig merkelig egentlig, for det er en sånn rar konsistens på den, og den forsvinner liksom litt slik at man bare MÅ smake mer! Vi kommer sikkert til å ha pasjonsfruktkaken som en av kakene, men ikke bryllupskaken, for den tåler ikke figurer oppå. Slik det ser ut foreløpig blir den ene delen en saftig sjokoladekake (namnam!) og de to andre delene vanilje og blåbærkake med marsipantrekk. Jeg har laget den sistnevnte selv, så den vet jeg er god. Kakepratet sørget jo selvfølgelig for at sjokoladelysten måtte stilles, så nå har jeg lovet meg selv å bli snope-fri etter helgen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Revenka Skrevet 18. september 2005 #149 Del Skrevet 18. september 2005 Åh så flink du har vært. Jeg vil også være like effektiv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Olava Skrevet 18. september 2005 #150 Del Skrevet 18. september 2005 Du er flink og er ute i GOD tid! Detaljene kan vel også forandre seg undervegs, men nå har dere jo det meste klart. Mente selvsagt ikke at jeg ville ha brukt 250 tusen på bryllup! Men faktisk hørte jeg at noen venner av vennene våre hadde ønsket seg penger til SOS barnebyer og ingen ting til seg selv. Vakkert, men disse hadde "alt" fra før, var godt voksne og hadde begge vært gift før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lúthien Skrevet 18. september 2005 Forfatter #151 Del Skrevet 18. september 2005 Nå kom vi akkurat hjem fra Nær-Familie-kirken, hvor vi stakk innom en gudstjeneste for å kikke litt på kirken. Nå viste det seg at det tilfeldigvis var Høymesse med dåp og alt, så turen vår ble litt lenger enn planlagt! Vi fikk hørt på orgelet (og jeg synes det hørtes bra ut, men er ikke noen ekspert på det), og sett hvordan kirken var når det var folk i den. Den er bare helt fantastisk nydelig!!! Den er bygget i stein, men den er lys inni og har store vinduer, så den virker aldeles ikke mørk. Idag hadde de pyntet med et stort avlangt kubbelys i hver vinduspost, og "lysestaken" var en lys grå stein hvor de har hulet ut plass til lyset. Høres kanskje merkelig ut, men det var skikkelig fint og stemningsfullt. Kirken er så nydelig i seg selv at vi trenger nok ikke noe særlig med pynt utenom. Hver gang jeg går inn i kirken, så får jeg den "jeg har lyst til å gifte meg her" følelsen. Jeg husket kirken som en veldig liten kirke, men kort kirkegulv, men jeg skjønner ikke hvor jeg tok det fra?! Kirkegulvet var mer enn langt nok, behøver ikke å gå med museskritt der nei. Kirken i seg selv er nok vakrere enn dåpskirken.. Den er også uendelig mye eldre. Området utenfor kirken er også finere enn ved dåpskirken min, med unntak av at taket trenger nye taksteiner, for det er fare for at de raser ned. Derfor har de plassert en fæl "gangbro" med tak i metall langs kirken. Håper de har tekket taket og fjernet den før vi skal gifte oss! Nå blir det meget spennende å se hva resultatet blir, etter at vi har vært i dåpskirken min på kveldsgudstjeneste! Nå har jeg vel gjort min plikt med kirkegang i nærmeste fremtid... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Olava Skrevet 18. september 2005 #152 Del Skrevet 18. september 2005 Ja, du er en ivrig kirkegjenger i dag. Høres ut som valget er tatt, den kirken høres flott ut! Hvis du synes orgelet høres ok ut, er det mer enn godt nok. Da sparer du vel penger også, i og med at nærkirken er gratis? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lúthien Skrevet 18. september 2005 Forfatter #153 Del Skrevet 18. september 2005 (endret) Revenka: Takk for det. Corazon: Ja, det er en vakker tanke. Skulle gjerne gjort det selv, men vi har fremdeles noen viktige ting vi trenger, så da kan vi foreløpig fortsette å gi penger til innsamlinger, gi ting vi ikke trenger til folk som reiser til andre land med klær, forsyninger og leker, og betale pengene for Plan-fadderbarnet vårt. Hvis vi en gang får en masse penger til overs, så vil vi gjerne dele med de som har mindre enn oss! Nå koser jeg meg med Pasjonsfruktkaken fra igår, og den smaker fremdeles nydelig! Jeg oppdaget forresten at det var flere meget kjekke menn i kirken idag! Noen var gjester av dåpsbarna, men den ene presten i menigheten var temmelig ung og kjekk også! Kanskje jeg burde gjøre kirketurene til et fast rituale!! Valget er ikke tatt enda, men vi må dessverre betale litt hos begge, for ingen av de er vår nærkirke. Vi velger ikveld! Stay tuned!! Endret 18. september 2005 av Lúthien Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nevèsta Skrevet 18. september 2005 #154 Del Skrevet 18. september 2005 Det hørtes jo ut som en god grunn til å gå i kirka litt oftere, bare ikke si noe til mannen din Nå gleder jeg meg til å høre om valg av kirke - den du beskrev sist (ikke dåpskirken) hørtes veldig koselig ut. Må dere betale mye for kirke? Tror det varierer så veldig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lúthien Skrevet 18. september 2005 Forfatter #155 Del Skrevet 18. september 2005 nevèsta: Jepp, da vet dere hvor jeg er hver søndag formiddag! Mannen min har ingenting å frykte, han vet at det er han jeg vil ha! :-D Men et par høye, mørke og kjekke menn i kirken nå og da skader vel ikke?! Jeg vet ikke enda hvor mye gebyret i kirken er på, for vi får det litt billigere i og med at vi har egen prest. Det var uansett under 1000 kr og ikke et gebyr jeg synes var noe særlig dyrt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nevèsta Skrevet 18. september 2005 #156 Del Skrevet 18. september 2005 Neida, det skader ikke å titte litt, syns jeg. Og kirken må jo være et stuerent område... Eller noe sånt. Syns ikke et gebyr på 1000 kroner var så ille. Hvis vi velger Holmenkollen tror jeg vi må opp i 5000 bare for kirka, så tror vi velger bort det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Revenka Skrevet 18. september 2005 #157 Del Skrevet 18. september 2005 Spennende med valg av kirke da. Selv har jeg to kandidater på innerlommen.. Hvilket det blir får vi se når mai kommer. Ikke alle er like heldige som deg, du som har klart å få booket allerede. tihi. Kos dere med kirkevalget i kveld, og med deilig kake! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Olava Skrevet 18. september 2005 #158 Del Skrevet 18. september 2005 OOOOOOOOPS!!!! Det kunne jo blitt et filmmanus!! Bruden stikker av med presten, juhuuu! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lúthien Skrevet 18. september 2005 Forfatter #159 Del Skrevet 18. september 2005 (endret) Det funker jo ikke helt i vårt tilfelle da, siden vi har en gammel og pensjonert familieprest som skal vie oss! Endret 18. september 2005 av Lúthien Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lúthien Skrevet 18. september 2005 Forfatter #160 Del Skrevet 18. september 2005 (endret) syns ikke et gebyr på 1000 kroner var så ille. Hvis vi velger Holmenkollen tror jeg vi må opp i 5000 bare for kirka, så tror vi velger bort det... ← Jeg tror faktisk det er nærmere 500 enn tusen, men det kan være litt forskjellig sum i de to kirkene. Kirken kan være så fin og berømt den vil for meg, men 5000 kr for for å ha vielsen i en kirke hadde jeg ALDRI betalt. Kaaaanskje for Notre Dame eller lignende... Bruk heller pengene på noe som betyr mer for dere! *besserwisser-Lúthien* Endret 18. september 2005 av Lúthien Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå